امنیت

پولیس ملی افغان تا سال ۱۴۰۳ تمرکز خود را به تنفیذ قانون تغیر می دهند

گزارش از هدایت الله

افسران پولیس که تازه آموزش دیده اند به تاریخ ۲۰ سنبله هنگام اشتراک در مراسم فراغت خود در مرکز آموزشی پولیس ملی افغان در شهر کندز ولایت کندز، دیده می شوند. [هدایت الله]

افسران پولیس که تازه آموزش دیده اند به تاریخ ۲۰ سنبله هنگام اشتراک در مراسم فراغت خود در مرکز آموزشی پولیس ملی افغان در شهر کندز ولایت کندز، دیده می شوند. [هدایت الله]

کندز -- حکومت افغانستان طی چهار سال آینده قصد دارد تا تمرکز پولیس ملی افغان را از مقابله با عناصر مسلح ضد دولتی در خط مقدم، به سوی اجرا و حفاظت قانون تغیر دهد.

سمنوال زبردست صافی فرمانده مرکز آموزشی پولیس ملی افغان در شهر کندز گفت، وزارت امور داخله پالیسی جدیدی را برای دستیابی به این هدف تا سال ۱۴۰۳، آماده کرده است.

وی گفت، «متأسفانه درگیر شدن در جنگ تحمیلی بخشی از وظایف پولیس شده است و پولیس ملی ما مؤظف اند تا علاوه بر انجام دادن سایر مسؤلیت های خود، در میدان جنگ نیز حضور داشته باشند.»

وی گفت، «پولیس به اجرای قانون، حفظ امنیت و مصؤنیت عامه، کشف جرایم، کنترل مرزها، حفظ حقوق شهروندان، محافظت از اموال مردم ملکی، دفاع از آزادی های آنها و سایر وظایف مربوطه باز خواهند گشت.

صافی با افزودن اینکه مبارزه با قاچاق مواد مخدر و جرایم سازمان یافته، مدیریت ترافیک، اطفائیه و رسیدگی به سایر مسائل اجتماعی بخشی از مسؤلیت های پولیس ملی افغان است گفت، «به دلیل نیازهای جامعه، ما پولیس را در زمینه مهارت های جنگی آموزش داده ایم تا بتوانند در میدان جنگ نیز مؤفق شوند».

محمد یوسف ایوبی رئیس شورای ولایتی کندز گفت، پولیس به بهبود رفتار خود با شهروندان ادامه می دهند، که این امر اعتماد مردم بر پولیس ملی را نسبت به گذشته افزایش داده است.

وی گفت، «ما فکر می کنیم که پولیس بهبودهای بی سابقه ای را در رفتار آنها بدست آورده اند. افسران پولیس که آموزش دیده اند، به مردم ملکی از اقشار مختلف احترام می گذارند و مطابق قانون با آنها رفتار می کنند.»

وی گفت، «در هر جایی که حادثه ای رخ دهد، مردم ملکی نخست از پولیس درخواست کمک می کنند، این بدان معناست که پولیس در جامعه نقش اساسی دارند.»

ضرورت به نیروی پولیس مسلکی

عبدالستار میرزکوال والی کندز گفت، جامعه به پولیس احتیاج دارد تا به وظیفه اصلی خود در اجرای قانون برگردد.

وی به تاریخ ۲۰ سنبله در مراسمی به مناسبت فراغت ۱۰۰۰ افسر پولیس از مرکز آموزشی پولیس ملی افغان در کندز گفت، «متأسفانه، پولیس ملی مجبور شدند که با اردوی ملی و ریاست امنیت ملی شانه به شانه جنگ کنند.»

وی گفت، «پولیس علاوه بر اجرای قانون در جبهه نیز می جنگند. پولیس در حالی که منابع بسیار کمی دارند با شدیدترین فشارها روبرو می شوند.»

میرزکوال گفت، «جامعه ما به شدت به پولیس احتیاج دارد. زمانی که آنها از جنگیدن در میدان جنگ به اجرای قانون روی می آورند و مجرمین را دستگیر می کنند، جرایم را کشف می کنند و قوانین را تطبیق می کنند، واضح است که اوضاع جامعه بهتر خواهد شد.»

فقیرمحمد جوزجانی قوماندان امنیه کندز گفت، «پولیس ما با بهبود مهارت هایشان روز به روز بیشتر مسلکی می شوند. من اطمینان دارم که آنها می توانند به طور مستقل تصمیم بگیرند و مسؤلیت هایی را که به آنها واگذار شده اند، انجام دهند.»

سمونوال اسدالله قریشی که قبلاً در حوزه ۸۰۸ اسپین غر پولیس ملی در ولایت کندز خدمت کرده است گفت، «اگر نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان به درستی مسؤلیت های خود را انجام دهند، امنیت بهبود خواهد یافت و مردم ملکی خواهند توانست تا روابط خود را با نیروهای امنیتی توسعه دهند.»

وی گفت، «اگر پولیس ما در پوسته ها با مردم مؤدبانه رفتار کنند، واضح است که مردم ملکی آنها را دوست خواهند داشت و همیشه از آنها حمایت خواهند کرد.»

ورزیدن افسران جدید

منسوبین پولیس ملی افغان می گویند که آنها فایده خود را در اشتراک کردن در فرصت های آموزشی می بینند.

پرکمشرعلی الله کبیری یکی از باشندگان پلخمری ولایت بغلان، که از مرکز آموزشی پولیس ملی افغان فارغ شد گفت، «آموزش مسلکی ای که من در اینجا آموختم بسیار مفید بود. این اولین بار بود که من در آموزش پرکمشری اشتراک کردم.»

وی گفت، «اساسات رهبری، روش و رفتار با مردم از جمله موضوعات اصلی بود كه با من كمک كرد تا بفهمم كه من در هنگام وظیفه باید با مردم ملکی چگونه رفتار كنم.»

کبیری افزود، «ما باید از کشور خود محافظت کنیم زیرا این کشور میهن ما است. من تا آخرین قطره خونم از کشورم دفاع خواهم کرد.»

دوهم سارن محمد طوفان خالقی یک تن از باشندگان ولایت بدخشان، که از همین مرکز آموزشی فارغ شده است گفت، «من از زمان فراغت از مکتب دو سال قبل تاکنون در پولیس ملی مشغول خدمت بوده ام. من به صفوف پولیس ملی پیوستم تا بتوانم از سرحدات ما محافظت کرده و به مردم و کشورمان خدمت کنم.»

وی گفت، «من قبل از آموزش مسلکی از قوانین یا اصول پولیس هیچ اطلاعی نداشتم. من یک پولیس بودم، اما مسلکی نبودم و از قوانین و مقررات تعین شده توسط حکومت، اطلاع نداشتم.»

وی گفت، «وقتی در مرکز آموزشی پولیس ملی افغان ثبت نام کردم، چیزهای زیادی را یاد گرفتم و تجربه های زیادی را در اینجا کسب کردم. من هر کاری که بتوانم انجام خواهم داد تا به مردم و جامعه خود خدمت کنم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

هنوز هم مشکلات زیاد در پولیس ملی افغانستان وجود دارد. این نیرو ها باید بیشتر از این مسلکی تر شود و فساد در این نیرو ها باید از بین برده شود. عامل که این نیرو ها را از بین می برد فساد است. فساد در پولیس ملی بیداد می کند. حکومت افغانستان باید تلاش زیاد کند که فساد را در این نیرو ها ریشه کند نماید.

پاسخ

یک خبر خوش برای افغانستان و مردم این کشور است. تقویت نهاد های امنیتی و مسلکی شدن نیرو های افغان برای آینده کشور خیلی ضرروی می باشد.

پاسخ

مسلکی شدن پولیس یک امر خیلی مهم در جامعه تلقی می گردد و حکومت باید کوشش کنند که پولیس را مسلکی تر بسازد. اگر خداوند یک صلح سراسری را در افغانستان تامین کرد و طالبان سلاح شان را بر زمین گذاشت و در کشور امنیت آمد، بعداً وظایف پولیس ملی کشور مبارزه با تروریز نیست، وظیفه ای پولیس تنفذ قانون است دستگیری مجرمین و قانون شکنان است. بناءً پولیس باید در امر اجرای قانون مسلکی شود و پولیس باید از همه قوانین آگاه باشند.

پاسخ