امنیت

سربازان جوان و تحصیل کرده نیروهای امنیتی افغان را در ولایات جنوب غربی تقویت کردند

گزارش از رازق قندهاری

جوانان بیشتر و بیشتر با پیوستن به نیروهای امنیتی در ولایات جنوب غرب افغانستان علاقمند هستند با اینکه امسال تعداد بی سابقه فارغین لیسه ها به مراکز استخدام اردوی ملی افغان و پولیس ملی می روند. [رازق قندهاری]

قندهار -- جوانان افغان بیشتر با پیوستن به نیروهای امنیتی در ولایات جنوب غربی علاقمند هستند با اینکه امسال تعداد بی سابقه فارغین لیسه ها به مراکز استخدام اردوی ملی افغان و پولیس ملی می روند.

دگروال نور آغا حسین معاون فرمانده پیژندتون قول اردوی ۲۰۵ اتل در قندهار به روز چهارشنبه (۱۶میزان) گفت، «در شش ماه اول سال ۱۳۹۹ خورشیدی، بیش از ۲۵۰۰ جوان تحصیل کرده در ولایات قندهار، زابل، هلمند و ارزگان برای عضویت در اردوی ملی ثبت نام کرده اند.»

وی گفت، حدود ۱۱۰۰ جوان در حال آموزش هستند.

حسین گفت، «توقع ما این است که تا پایان سال ۱۳۹۹، ۵۰۰۰ استخدام شدگان جدید از مرکز آموزشی ما فارغ خواهند شد.»

یک مربی افغان به تاریخ ۲۱ سنبله در مرکز آموزشی پولیس جنرال عبدالرازق در شهر قندهار استفاده از سلاح را به افسران تازه استخدام شده پولیس، آموزش می دهد. [رازق قندهاری]

یک مربی افغان به تاریخ ۲۱ سنبله در مرکز آموزشی پولیس جنرال عبدالرازق در شهر قندهار استفاده از سلاح را به افسران تازه استخدام شده پولیس، آموزش می دهد. [رازق قندهاری]

افسران تازه استخدام شده پولیس افغان از مربی خود در مورد چگونگی کشف و خنثی سازی مواد منفجره در یک برنامه آموزشی در قلات مرکز ولایت زابل، به تاریخ ۲۲ سنبله راهنمایی می گیرند. [رازق قندهاری]

افسران تازه استخدام شده پولیس افغان از مربی خود در مورد چگونگی کشف و خنثی سازی مواد منفجره در یک برنامه آموزشی در قلات مرکز ولایت زابل، به تاریخ ۲۲ سنبله راهنمایی می گیرند. [رازق قندهاری]

وی افزود، «امسال تعداد بیشتری از فارغین لیسه ها و پوهنتون ها [برای پیوستن به اردو] آمده اند.»

وی گفت، «ما خدا (ج) را شکر می کنیم که افراد مسلکی از اینجا فارغ می شوند، و آنها در ایجاد امنیت و رفتار خوب با مردم مؤفقیت خود را نشان داده اند

دگروال حکمت الله کوچی قوماندان امنیه زابل نیز از افزایش علاقه جوانان تحصیل کرده افغان در پیوستن پولیس خبر داد.

کوچی گفت، «خوشبختانه ما در سه ماه گذشته ۴۰۰ افسر پولیس جدید استخدام کرده ایم. ما به آنها آموزش نظامی داده ایم و آنها در زمینه های مختلف با ما کار می کنند.»

وی گفت، استخدام پولیس بسیار مسلکی به بهبود امنیت در زابل کمک کرده است.

وی افزود، «همکاری مردم با پولیس افزایش یافته است زیرا پولیس ما به افراد بسیار مسلکی تبدیل شده اند که با مردم ملکی به خوبی رفتار می کنند.»

وی گفت، «من به همه جوانان افغان می گویم... آنها می توانند مانند ما از مردم و کشورشان دفاع کنند.»

استخدام شدگان جوان

محمد لعل امیری ۲۱ ساله یک باشنده قلات مرکز ولایت زابل، سال گذشته از لیسه فارغ شد و اکنون به پولیس می پیوندد. وی در یک دوره دو ماهه در یک مرکز آموزشی پولیس در قندهار اشتراک کرده است.

وی به تاریخ ۱۹ سنبله گفت، «من در صفوف پولیس به مردم خود خدمت خواهم کرد و افتخار می کنم که از کشورم دفاع می کنم... این برای من مهمترین چیز است. ۹ نفر از اعضای خانواده ام به شمول خودم... در سکتور امنیت خدمت می کنیم.»

امیری گفت، «این کشور ماست؛ دیگران نمی توانند [در قبال ما مسؤلیت دفاع و امنیت ما را بر عهده بگیرند] و نمی توانند از کشور ما برای ما محافظت کنند.»

وی افزود، «من از همه همسالانم می خواهم که خود را در نیروهای امنیتی خود مانند پولیس، اردوی ملی و ریاست امنیت ملی ثبت نام کنند و امنیت و عزت خانه ها، روستاها، ولسوالی ها، ولایات و کشور خود را حفظ کنند.»

عبدالجبار میوندی ۲۳ ساله یک باشنده قریه سرگون در ولسوالی ژیری در قندهار، اخیراً خودش به اردوی ملی ملحق شده و در یک دوره آموزشی شش ماهه در قول اردوی ۲۰۵ اتل در این ولایت اشتراک می کند.

وی به تاریخ ۲۰ سنبله گفت، «تعداد کمتری از باشندگان منطقه لوی قندهار [جنوب غرب] در اردوی ملی حضور دارند و ما قندهاری ها بهتر می توانیم امنیت را در منطقه خود ایجاد کنیم.»

وی افزود، «پس از انکه من از دیپارتمنت تعلیم و تربیه پوهنتون قندهار فارغ شدم، من با مشورت با خانواده ام درخواست ثبت نام در اردوی ملی را دادم. اکنون چهار ماه است که در قول اردوی اتل آموزش می بینم.»

وی افزود، «در این دوره، به ما آموزش داده می شود كه چگونه از خود محافظت كنیم، چگونه از سلاح استفاده كنیم، چگونه با دشمن بجنگیم و با مردم مؤدبانه رفتار كنیم.»

وی گفت، «پس از تکمیل نمودن دوره آموزش، هرجا که ملت و حکومت به من احتیاج داشته باشند، من خدمت خواهم کرد. من تمام تلاشم را به خرج خواهم داد تا قلب مردم را به دست آورم و با آنها خوب رفتار کنم. با کسانی که مردم ما را آزار می دهند، اذیت می کنند، می کشند و زخمی می کنند، خواهم جنگید و آنها را به قانون خواهم سپرد.»

میوندی از همسالان خود خواست که برای محافظت از میهن خود اسلحه برداشته و تروریست ها را به پذیرش صلح وادار سازند.

وجیبه هر کس

احمد شاه خان تره‌ کی یکی از بزرگان قومی در قندهار گفت، «نیروهای امنیتی در میدان جنگ به مؤفقیت های زیادی دست یافته اند و این در ذهن افغان ها تأثیر بسزایی داشته است و این امر برای فرستادن فرزندانشان به خاطر پیوستن به نیروهای امنیتی، انگیزه ایجاد کرده است.»

تره‌ کی به تاریخ ۲۲ سنبله گفت، «در شش ماه گذشته درگیری های زیادی رخ داده است، اما این نعمت خدا (ج) است که نیروهای امنیتی ما شجاعانه تروریست ها را شکست دادند. مردم ملکی تشویق شدند تا فرزندانشان را در نیروهای امنیتی ثبت نام کنند تا که آنها بتوانند از کشور خود دفاع کنند

وی گفت، «بیش از ۷۰۰۰ جوان در ولایات زابل، ارزگان، هلمند و قندهار در نیروهای امنیتی ثبت نام کرده و طی یک سال گذشته به خدمت پرداختند.»

وی افزود، «نیروهای امنیتی از هر زمان دیگری قویتر شده اند و آنها دشمنان مردم و خاک افغانستان را به شکلی شکست داده اند که آنها [شورشیان] تصور نمی کردند. اگر تروریست ها می ایستادند و رو در رو می جنگیدند و اگر در خانه های مردم ملکی پنهان نمی شدند، اکنون وجود نمی داشتند.»

تره‌ کی گفت، «با اطمینان می توانم بگویم که همه دستاوردهای ما مدیون حمایت مردم و رفتار نیروهای امنیتی با مردم ملکی هستیم. من به تمام ملت می گویم که اکنون زمان آن است که همه افغان ها باید در دفاع از کشور خود نقش مثبتی داشته باشند.»

مولوی روح الله اسحاقزی یک عالم دینی نیز فداکاری های نیروهای امنیتی را ستود و از افغان ها خواست که از نیروهای امنیتی خود حمایت کنند.

اسحاقزی به تاریخ ۲۰ سنبله گفت، «من به عنوان یک عالم دینی، از صمیم قلب به افسران پولیس، اردوی ملی و امنیت ملی خود افتخار می كنم و از دستاوردهای آنها قدردانی می كنم.»

وی گفت، «هر یک از سربازان ما پیرو راه حق پیامبر (ص) است. شجاعت آنها و حفاظت از کشور جهاد کبیر را تشکیل می دهد. هرکسی که علیه آنها بجنگد دشمن دین مقدس اسلام است.»

اسحاقزی افزود، «یكی از پسران من در پولیس خدمت می كند.»

وی ادامه داد، «من از مردم دیگر نیز می خواهم که فرزندان خود را امروز در نیروهای امنیتی ثبت نام کنند. دفاع از کشور وظیفه همه است. ما خدا (ج) را سپاسگزاریم که فرزندان ما اکنون می توانند امنیت ما را حفظ کنند.»

وی گفت، «این رحمت خداوند (ج) است که نیروهای ویژه و کوماندوهای ما ۹۵٪ عملیات ها را به طور مستقل و بدون پشتیبانی هیچ نیروی خارجی انجام می دهند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

وزارت داخله و وزارت دفاع باید یک چیز را در نظر بگیرد، وقتی سربازان شجاع ما در جنگ با شورشیان به شهادت می رسند ، آنها باید بروند و با خانواده های آنها کمک کنند تا اینکه خانواده های شان احساس غرور کنند که بلی پسرم در راه وطن قربانی داد و شهید شد.

پاسخ

هشتاد فیصد از نیرو های ملی دفاعی و امنیتی افغان در جوب افغانستان مستقر هستند و زیاد تر شان هم در ولایت هلمند. باز هم طالبان حکومت های محلی ولایات جنوبی را به چالش می کشند. این در حالی است که در شمال با حضور بسیار اندک نیرو های امنیتی افغان وجود دارد. این نیرو ها باید به شکل مساویانه در تمام زون ها تقسیم شوند. اکنون وضعیت بدخشان و تخار نسبت به ولایت کندهار وخیم تر است. هر لحظه امکان دارد که تخار به دست مخالفین مسلح دولت سقوط کنند. از مقامات حکومت جداً تقاضا می کنیم که توجه شان را ولایات شمالی نیز معطوف بدارند. تنها به ولایات جنوبی توجه نداشته باشند. این بار اگر طالب به قدرت رسید از جنوب نه بلکه از شمال کشور حملات خود را آغاز خواهند کرد. اکنون طالب در شمال خیلی زیاد قوی است.

پاسخ

ولایت کندهار برای افغانستان خیلی مهم است، امنیت کندهار امنیت افغانستان محسوب می گردد. اگر کندهار به دست مخالفین حکومت سقوط کرد شما بدانید که افغانستان سقوط می کند. از این جهت تقویت نیرو های امنیتی در ولایت کندهار خیلی ها با اهمیت است و حکومت باید توجه خاص خود را به لوی کندهار مبذول بدارد. برای بلند بردن اقتصاد مردم کار کند و برق را برای کندهار وصل کند. هنوز هم که هنوز است مردم ولایت کندهار که سالها بخاطر کشور شان قربانی داده برق دوامدار ندارد و شما می دانید که برق نصف زنده گی است و در این قرن بیست و یکم بدون برق زده گی کردن خیلی دشتوار است. و مردم کندهار بسیار مردم شجاع هستند و در طول تاریخ این مردم در راس نظام بودند.

پاسخ

یک کار نیک است که جوانان جنوب نیز در صفوف نیرو های امنیتی شامل شدند. بخاطریکه تعداد زیاد از نیرو های امنیتی افغان از ولایات مشرقی و شمالی افغانستا بود و از ولایات جنوبی خصوصاً قندهار، زابل، هلمند و سایر ولایت دیگر بشماری بسیار اندک بودند. نیرو های ملی دفاعی و امنیتی افغان باید از همه ولایات و از همه اقوام کشور باشند. چون وقتیکه ما می گوییم که اردوی ملی افغان یا پولیس ملی افغان، پس این اردو و این پولیس باید واقعاً ملی باشد به این معنا که از هر بخش افغانستان نماینده گی کرده بتواند و با هر فرهنگ افغانستان آشنا باشند. زمانیکه اردوی و پولیس ملی شد، باز آنها نمی توانند که برای حکومت و مردم تهدید باشند. اگر اردوی از یک قوم باشد باز امکان این را دارد که حکومت را با کودتا مواجه سازد. و یا اینکه بروند بنام تروریست اقوام دیگر را سرکوب نماید مثل که چند سال پیش ملیشه های جنرال عبدالرشید دوستم به فاریاب، جوزجان، سرپل و دیگر ولایات شمال می رفتند و بنام طالب پشتون ها را سرکوب می کردند و همچنان با حزب جمعیت که رقیب دیرینه حزب جنبش جنرال دوستم است در گیر می شد و آنها را خلع سلاح می کردند. از این جهت همه نهاد ها باید ملی باشد تا اینکه ریشته تعصب در این کشور خشک شود و افغانستان آباد شود.

پاسخ