امنیت

با اصلاحات در پولیس باشندگان زابل تغییر مثبت و بهبود در امنیت را می بینند

گزارش از رازق قندهاری

بزرگان قومی و رهبران محلی می گویند با مسلکی شدن پولیس در ولایت زابل همکاری میان مردم محل و نیروهای امنیتی افزایش یافته و امنیت بهبود یافته است. (رازق کندهاری)

زابل -- بزرگان قومی و رهبران محلی می گویند، با مسلکی شدن پولیس در ولایت زابل، همکاری میان مردم محلی و نیروهای امنیتی افزایش یافته و امنیت بهبود یافته است.

محمد جمعه میزانوال یک بزرگ قومی که در قلات زندگی می کند گفت، «در گذشته، پولیس مشکلات زیادی را در زابل ایجاد کرده بودند. بعضی اوقات آنها با مردم ملکی بدرفتاری می کردند، اما اخیراً در رفتار پولیس تغیراتی به وجود آمده اند.»

وی گفت، «پولیس هر ماه حداقل یک بار به قریه و مسجد ما می آیند. آنها مشوره ما را می گیرند، در مورد برنامه های خود به ما معلومات می دهند و به ما اطمینان می دهند که امنیت ما را تأمین خواهند کرد.»

میزانوال گفت، «قبلاً ما هر روز از حوادث امنیتی و جنایی در محله و شهر خود می شنیدیم، اما فعلاً در شهر قلات همه چیز خوب است.»

یک افسر پولیس به تاریخ ۵ اسد در قلات مرکز ولایت زابل نگهبانی می کند. [رازق قندهاری]

یک افسر پولیس به تاریخ ۵ اسد در قلات مرکز ولایت زابل نگهبانی می کند. [رازق قندهاری]

وی علت این تغیر را افزایش در آموزش نیروهای پولیس دانست.

وی گفت، «اکنون هرکس می خواهد فرزندان خود را در نیروهای پولیس، اردوی ملی و ریاست امنیت ملی شامل سازد تا در تأمین امنیت در شهر و ولایت ما سهم داشته باشند.»

اسدالله وفا ۲۸ ساله رئیس اتحادیه جوانان شکلا گفت، «یک تغیر مثبتی که می توانیم در پولیس ببینیم این است که سطح تعلیم آنها بهبود یافته است.»

وفا كه اصلاً باشنده ولسوالی شملزی است اما از یک سال بدینسو در قلات زندگی می کند گفت، «اکثریت جوانان افغان كه به پولیس پیوسته اند یا از صنف ۱۲ و یا از پوهنتون فارغ شده اند.»

وی افزود، «این افسران جدید مسلکی هستند. آنها با قوانین و اصول آشنایی دارند و در مهارت های اساسی آموزش دیده اند که با مردم چگونه رفتار کنند.»

وفا گفت، «این رفتار مسلکی پولیس ما را به آینده ای روشن تر امیدوار ساخته است.»

وی گفت، «اکنون پولیس با باشندگان شهر جلسات ماهانه را برگزار می کند تا مشکلات آنها را بشنوند و زمینه همکاری های بیشتر را فراهم کنند. مردم ملکی هر روز مشکلات خود را مستقیماً با مقامات پولیس در میان می گذارند و این امر در كاهش فاصله میان پولیس و مردم نقش اساسی داشته است.»

وفا گفت، «قوماندانی امنیه زابل برای درخواست کمک یا ثبت شکایت در مسیر ۱۷۴ کیلومتر شاهراه کابل - قندهار که از ولایت زابل می گذرد، لوایحی را با شماره های تیلیفون نصب کرده است.»

وی افزود، «علاوه بر این، در هر قسمت شهر قلات و هر ولسوالی ولایت زابل، شماره های تیلیفون در لوایح تبلیغاتی قابل مشاهده است که مردم را تشویق می کند تا مشکلات خود را مستقیماً با مقامات پولیس مطرح کنند، و این با پولیس بسیار کمک کرده است تا امنیت را تأمین کنند.»

بهبود امنیت و معیشت

شماری از تجاران، علمای دینی و بزرگان زابل می گویند که زندگی، تجارت ها و روابط اجتماعی آنها همراه با دستاوردهای امنیتی بهبود یافته است.

جانان توخی یکی از باشندگان ولسوالی شاه جوی گفت، «من از ۲۰ سال گذشته بدینسو یک تجارت میوه خشک در ولایات زابل، قندهار و غزنی را اداره می کنم.»

وی گفت، «قبلاً ما در مسیر این شاهراه مشکلات زیادی داشتیم -- گاهی سارقین ما را توقف می دادند و اجناس و پول ما را می دزدیدند -- اما طی شش ماه گذشته پولیس بسیار کمک کرده اند. آنها کسانی را که در مسیر این شاهراه از ما دزدی کردند یا مشکلات دیگری برای ما ایجاد کردند، دستگیر و زندانی کرده اند.»

توخی گفت، «ما در گذشته به دلیل سرقت و اخاذی پول خساراتی را تحمل کردیم، اما اکنون از اینکه درآمد ما افزایش یافته است سپاسگزاریم.»

وی گفت، «نیروهای امنیتی برای تجاران شاه جوی سهولت های متعددی را ایجاد کرده اند. آنها مکان های تجارتی ما را مصؤن ساخته اند و هر گاه ما از آنها کمک بخواهیم در حل مشکلات ما بسیار کمک می کنند.»

وی گفت، «در گذشته، هر روز در بازار شاه جوی جرایم رخ می دادند و تجاران خود را مصؤن احساس نمی کردند. برخی از تجاران حتی به خارج از ولایت نقل مکان کردند، اما اخیراً افسران جوان تحصیل کرده و جدیدی به نیروی پولیس پیوسته اند و آنها با ما بسیار خوب رفتار می کنند.»

مولوی محمد ناظر عالمیار یک عالم دینی و باشنده ولسوالی شهرصفا گفت، «نیروهای پولیس، اردوی ملی و امنیت ملی فرزندان ما و نجات دهنده واقعی این کشور هستند.»

وی گفت، «نیروهای امنیتی ما از اسلام، سرزمین، تمامیت ارضی، مردم و ارزش های ملی ما دفاع می کنند به همان روشی که صحابه (رض) از دین مقدس اسلام محافظت می کردند.»

عالمیار گفت، «من از رفتار خوب پولیس متعجب شدم. من بسیاری از شاگردان و مقتدیان خود را تشویق کرده ام تا به صفوف پولیس بپیوندند و خدا را سپاسگزارم که بسیاری از جوانان افغان پیشنهاد من را پذیرفته اند.»

وی گفت، «من از برادران طالب خود می خواهم که از خشونت دست بردارند و از عزت و امنیت مردم محافظت کنند همانطور که نیروهای امنیتی این کار را می کنند تا دیگر جوانان ما در این جنگ شیطانی کشته نشوند.»

وی افزود، «جنگ فعلی نامشروع است و یگانه قربانیان آن افغان ها هستند».

از بین بردن فساد اداری

اصلاحات در پولیس و مشوره آنها با باشندگان محلی باعث شده است تا مقامات بسیاری از منسوبین نیروهای امنیتی را که صادقانه خدمت نمی کردند، منفک کنند.

زر بی بی سلیمانخیل یک عضو شورای ولایتی زابل گفت، «یک مبارزه جدی با فساد اداری جریان دارد و تقریباً تمام پولیس مسلکی شده اند. علاوه بر این، بیش از ۴۰ نفر از خواهران ما نیز در صفوف پولیس در ولایت زابل خدمت می کنند، که این یک گام مثبت است.»

سمونوال حکمت الله کوچی قوماندان امنیه زابل گفت، «خوشبختانه مردم ملکی با پولیس همکاری داشته اند و ما طی شش ماه گذشته به عنوان بخشی از اصلاحات ۸۴ نفر از افسران پولیس غیرمسلکی را که مردم را آزار و اذیت می کردند اخراج کرده و ۴۰۰ جوانان جدید را در نیروی پولیس استخدام کرده ایم که تحصیلات عالی دارند.»

وی در ماه سنبله گفت، علاوه بر این مقامات ۳۵۰ نفر از «پولیس خیالی» را که در لیست استخدام شدگان قرار داشتند -- و معاش دریافت می کردند -- اما در حقیقت خدمت نمی کردند، شناسایی و برکنار کردند.

وی گفت، «ما قلمرو عملیات پولیس را در مناطق مختلف گسترش داده ایم. ما شماره های تیلیفونی خود را در لوایح تبلیغاتی در هر نقطه ولایت زابل برای خدمت رسانی به مردم و تأمین امنیت نصب کرده ایم و بر حسب ضرورت به کمک ما، مردم ملکی می توانند از هر نقطه زابل با ما تماس بگیرند.»

وی گفت، حوادث جنایی و امنیتی و همچنان عملیات های مبارزه با مواد مخدر نسبت به سال های گذشته ۵۰٪ کاهش یافته اند. ما برای وظایف اطفائیه، مبارزه با مواد مخدر، تحقیقات جنایی و استخبارات کاندیدان باتجربه و دارای تحصیلات عالی را استخدام کرده ایم و آنها با برقرارکردن ارتباطات با مردم و جلب اعتماد آنها امنیت را در زمان بسیار کم تأمین کرده اند.»

وی گفت، «ما به تمام باشندگان زابل اطمینان می دهیم که نیروهای امنیتی و دفاعی آنها شب و روز امنیت آنها را تأمین خواهند کرد و به هیچ کس اجازه نخواهند داد که در این ولایت بی نظمی را ایجاد کند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500