اقتصاد

دهاقین زابل پس از کمک حکومت رشد درآمد را مشاهده کرده اند

گزارش از رازق قندهاری

تجاران و دهقانان محلی در ولایت زابل می گویند که از برکت حمایت حکومت، در حاصلات خود نسبت به سال های گذشته افزایش قابل توجهی را مشاهده کرده اند. [رازق قندهاری]

زابل -- تجاران و دهقانان محلی در ولایت زابل می گویند که نسبت به سال های گذشته از برکت حمایت حکومت در حاصلات خود افزایش قابل توجهی را مشاهده کرده اند.

اما باز هم آنها می گویند که خشونت مداوم طالبان در بعضی مناطق از انکشاف گسترده مانع می شود.

محمد فضل کریم ۴۳ ساله یک دهقان در قلات مرکز این ولایت گفت، در آواخر سال گذشته و در آغاز سال جاری، ریاست زراعت، آبیاری و مالداری زابل به دهاقینی که برای چندین سال حاصلات آنها آسیب دیده بودند، ادویه ضد امراض را فراهم کرد.

وی گفت، «امسال ما از شر امراضی که تاکهای انگور و درختان بادام ما را متأثر می کرد خلاص شدیم و ما در حاصلات و درآمد خود ۵۰٪ رشد را مشاهده کردیم.»

محمد صدیق قلاتوال ۵۱ ساله یک دهقان در زابل به تاریخ ۲۶ میزان در مزرعه خود در قلات دیده می شود. [رازق قندهاری]

محمد صدیق قلاتوال ۵۱ ساله یک دهقان در زابل به تاریخ ۲۶ میزان در مزرعه خود در قلات دیده می شود. [رازق قندهاری]

کریم گفت، «در زابل ۹۵٪ مردم دهقانان هستند، اما آنها به دلیل درگیری هیچ تخنیک جدیدی را یاد نگرفته اند. به دلیل جنگ، ما به امکانات لازمی كه كشورهای دیگر آن را دارند دسترسی نداریم. ما از حکومت و طالبان می خواهیم كه جنگ و كشتن یكدیگر را بس كنند.»

آموزش بیشتر و فایده بیشتر

محمد صدیق قلاتوال ۵۱ ساله که باغ های انجیر و سیب را دارد، از حمایت حکومت برای تقویت حاصلات وی قدردانی کرد.

وی گفت، «من امسال خوشحال هستم زیرا از برکت حمایت حکومت به ویژه ریاست زراعت، حاصلات سیب و انجیر من چندین برابر شده است. من توانستم حاصلاتم را با قیمت مناسب در بازار بفروشم و ۹۰۰ هزار افغانی (۱۱۶۶۰ دالر) فایده به دست آوردم.»

قلاتوال گفت، «همه اینها اتفاق افتاد زیرا من همراه با ۱۴ دهقان دیگر یک ماه آموزش مدیریت باغ و نشاندن درختان میوه را آموختیم و مهارت های اساسی را آموختیم. ریاست زراعت... همچنان ادویه ای را برای تداوی بعضی امراض [بوته ها] در اختیار ما قرار داد.»

وی گفت، «در موسم نهال شانی انجیر و سیب کارمندان ترویج ریاست زراعت باغ هایم را نظارت کردند و راهنمایی های اساسی را به من ارائه دادند که به بهبود محصول ما کمک کرد. من به عنوان یک دهقان از حکومت خود سپاسگذارم که همیشه خدمات و امکاناتی را به مردم خود فراهم کرده است.»

وی گفت، «من می توانم این را با اطمینان بگویم: اگر امنیت كامل می داشتیم، ما می توانستیم در حاصلات خود حتی افزایش بیشتری ببنیم. ما اکثراً به دلیل درگیری و ماین های زمینی نمی توانیم در باغ های خود کار کنیم.»

قلاتوال گفت، «من از طالبان می خواهم که به خاطر خداوند (ج) جنگ را بس کنند زیرا جنگ ۲۰ سال طولانی هیچ فایده ای نداشته و مردم ناراضی هستند.»

وی در خطاب به جنگجویان گفت، «بیائید به روند انکشاف کشور خود بپیوندید و درآمد قانونی کسب کنید تا افغان های دیگر از اقدامات شما متأثر نشوند.

صادرات محصولات افغانی

ریاست زراعت، آبیاری و مالداری زابل همراه با سایر ادارات علاوه بر اینکه برای رشد حاصلات با دهاقین محلی کمک کرد و مهارت های اساسی جدید دهقانی را به آنها آموخت، با تجاران افغان کمک کرده است تا حاصلات آنها را به خارج از کشور صادر کنند.

عنایت الله توخی ۳۸ ساله که در ۲۲ جریب (۴.۴ هکتار) زمین خود درختان انار و بادام را پرورش می دهد، از برکت کمک حکومت سه برابر درآمد کسب کرده است.

وی گفت، «من در سال های گذشته مشکلات زیادی را تجربه کرده ام و متحمل خسارات شدم زیرا حاصلاتم اکثراً به فروش نمی رسید و در بازار می پوسید. اما امسال من مشکلاتم را با ادارات زراعت، اقتصاد و تجارت در میان گذاشتم. آنها در بازاریابی حاصلاتم با من بسیار کمک کردند.»

وی گفت، «درآمد سالانه ام در سال های گذشته بین ۲۰ تا ۲۳ میلیون افغانی (۲۶۰ هزار تا ۳۰۰ هزار دالر) بود که نمی توانست هزینه های ما را تأمین کند، اما خداوند (ج) را سپاسگذارم که امسال درآمد من به ۶۰ میلیون افغانی (۷۸۰ هزار دالر) افزایش یافت.»

توخی افزایش درآمد خود را از برکت توانایی جدید خود دانست تا حاصلات خود را در پاکستان و هندوستان بفروشد جایی که آنها از بازار محلی قیمت چهار برابر بلندتر را داشتند.

وی گفت، بسیاری از دهاقین هنوز هم مشکلات دارند.

وی گفت، «در قریه من دهاقین اکثراً به دلیل خشونت نمی توانند در زمین های خود کار کنند. این جنگ اقتصاد، زراعت و معیشت بسیاری از مردم را بسیار زیاد متأثر ساخته است.»

علی محمد نیازی یک تجار میوه خشک از ولسوالی شهر صفا که میوه های تازه و خشک را صادر می کند گفت، «ما بسیار خوشبخت هستیم که به خاطر کمک تخنیکی و مالی از طرف ریاست زراعت زابل، حاصلات ما سه برابر شد و میوه های زابل به بازارهای بین المللی رسیده است.»

وی گفت، «قبلاً ما ۷ کیلوگرام انجیر خشک را به قیمت ۲۰۰۰ افغانی (۲۶ دالر) می فروختیم، اما امسال توانستیم ۷ کیلوگرام انجیر را در پاکستان و هندوستان به قیمت ۵۰۰۰ الی ۶۰۰۰ افغانی (۶۵ الی ۷۸ دالر) بفروشیم.»

نیازی گفت، «محصولات افغانی ما به آسیای میانه، اروپا و سایر کشورها رسیده است و شهرت خوبی را برای افغانستان کسب کرده اند، اما تجاران و دهاقین ما هنوز با مشکل جدی روبرو هستند و آن مشکل ناامنی است.»

وی گفت، «من به عنوان یک تجار افغان که روزانه از ناآرامی و خشونت رنج می برم، از طالبان و حکومت می خواهم که آتش بس را اعلام کنند. من به آنها اطمینان می دهم كه اگر صلح كنند، همه تجاران آماده اند كه برای رونق كشور چند برابر مالیات بپردازند تا كشور ما بتواند خودكفا شود و از وابستگی به دیگران خلاص شود.»

طالبان باید 'ایجاد کردن موانع' را بس کنند

عبدالهادی توخی رئیس زراعت، آبیاری و مالداری زابل گفت، «سال گذشته برای دهاقین و تجاران زابل پر از مشکلات بود، اما خوشبختانه امسال ریاست زراعت ۲۰۰ باب کشمش خانه، دو باب سردخانه و ۶۰ جریب (۱۲ هکتار) باغ جدید زردآلو را اعمار کرد، و بذر و ادویه ضد امراض را توزیع کرد که در بهبود معیشت و درآمد دهاقین و تجاران کمک کرد.»

وی گفت، «ما ۱۵ دربند باغ را در سراسر ولسوالی ها احیا کردیم، بذرهای مختلفی را به ۴۰۰ دهقان توزیع کردیم و ۱۰۲۴ دهقان و باغداران را آموزش دادیم تا آنها بتوانند که به درستی مزارع خود را مدیریت کرده و انواع میوه ها و سبزیجات را کشت کنند.»

وی گفت، «امسال ما به دهاقین و تجاران كمک كردیم تا ۲۲۷۰۰ تون انجیر و ۴۵۰۰۰ تون كشمش و میوه های دیگر را به بازار عرضه کنند و آنها در زابل، قندهار، كابل و سایر ولایات و همچنان در پاکستان و هندوستان فروخته شدند.»

توخی گفت، «ما آماده هستیم تا کمک مالی و تخنیکی را فراهم کنیم... اما ناامنی و عدم مصؤنیت شرکای ما مشکلاتی را برای ما به وجود می آورد. ما از طالبان می خواهیم که دیگر از ایجادکردن موانع در کار ما خودداری کنند تا ما بتوانیم با هر خانواده دهقان در زابل کمک کنیم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

افغانستان یک کشور زراعتی است و تقریباً ۷۰٪ افغانها در کارهای کشاورزی مصروف هستند. حکومت افغانستان و موسسات کمک کننده خارجی باید به کشاورزان افغان کمک های بیشتر را فراهم کنند و آنها نباید این کمک ها را به ولایات خاص محدود کنند، بلکه آنها باید این کمک ها را به کشاورزان کل کشور فراهم سازند تا اینکه کشاورزان کل کشور بتوانند از این کمک ها استفاده کنند. این کار همچنان نقش سازنده ای را در تامین امنیت افغانستان بازی می کند.

پاسخ

برادر عزیز شما به یک نکته خیلی مهم اشاره کردید. اکثراً کمک ها با دهقانان ولایاتی جنوبی می صورت می گیرد که باید این کار نشود. باید همه دهقانان افغانستان از جوب گرفته تا شمال از شرق گرفته تا غرب صورت بگیرد تا در کل افغانستان انکشاف متوازن صورت بگیرد و در کشور ما امنیت تامین شود. انکشاف دهات افغانستان برای آینده افغانستان خیلی ضروری می باشد. زیرا در طی بیست سال گذشته دولت افغانستان و کشور های کمک کننده و امریکا به شهر های افغانستان توجه نمودند اما به دهات افغانستان چندان توجه نداشته که این کار باعث وخیم شدن وضعیت امنیتی در دهات کشور شده و برای حکومت افغانستان به یک چالش بزرگ تبدیل شد. دولت باید بودجه خاص را در سال آینده برای انکشاف دهات افغانستان تخصیص دهید تا اینکه فقر و تنگدذستی در کشور رفع گردد.

پاسخ

کمک های دولت با دهاقین خیلی ها با اهمیت است. در طی چند سال گذشته کمک های ریاست های زارعت با دهاقین در ولایات کشور خیلی مفید بوده است. حکومت افغانستان باید این کمک ها را با دهاقین بیشتر سازد. کمک های ریاست های زراعت با یک تعداد زارعین محدود صورت گرفته است و تعداد زیادی از این زارعین هنوز از سوی حکومت افغانستان کمک دریافت نکرده اند. اگر حکومت با تمام دهقانان کشور کمک کند، من مطمین هستم که اقتصاد مردم بهتر می شود و در زنده گی مردم دهات تغییرات بوجود میاید. زمانیکی وضعیت مردم دهات و روستا ها بهتر شد باعث تامین امنیت می شود. زیرا یکی از دلایل عمده جنگ در افغانستان فقر و بیکاری عنوان شده است. اگر دهقانان عاید خوبی بدست بیاورد و جوانان به کا گماشته شود، آنها نه به خاطر یافتن کار به ایران می روند و نه به صفوف طالبان می پیوندند. از این رو خواست ملت از حکومت این است که وضعیت زنده گی مردم فقیر را و روستان نشین را در اولیت کاری خود قرار دهد و با دهقانان کمک های بیشتر فراهم سازند تا اینکه کشور ما از فقر نجات یافته و صلح آمیز شود.

پاسخ