امنیت

فرماندهان پیشین طالبان به نیروی پولیس افغان پیوستند

گزارش از رازق کندهاری

در این تصویر، ملا داود آشنا ۳۶ ساله دیده می شود که، پس از ۱۳ سال جنگ برای جنگجویان طالب، اکنون منحیث افسر پولیس در ولایت زابل فعالیت می کند. او طرف ها را در ماه حوت ۱۳۹۲ تغییر داد. [رازق کندهاری]

زابل -- علی رغم سردرگمی درمورد این که رهبری طالبان می خواهند گروه خود را به کدام جهت سوق کنند، حکومت افغانستان با جدیت تلاش کرده است تا این شورشیان را به روند صلح سوق دهد.

تعداد دقیق جنگجویان طالبان که در طول ۶ سال گذشته که جنگ را ترک کرده اند، نامعلوم است، اما بر اساس گفته های حکومت، تعداد آنها به هزاران نفر می رسد.

این جنگجویان و فرماندهان طالبان به مقامات محلی تسلیم شده اند و آنها یا به زندگی مسالمت آمیز و شخصی برگشته اند و یا در صفوف نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان علیه طالبان و سایر گروه های تروریستی می جنگند.

حکومت سعی کرده است برای کسانی که اسلحه خود را کنار گذاشته اند و صلح را برگزیده اند، شغل ها را ایجاد کند.

در تصویر، ملا داود آشنا ۳۶ ساله، معاون اسبق ولسوال نام نهاد طالبان و فرمانده، اکنون یک باشندهٔ قلات، دیده می شود که به تاریخ ۱ سنبله در قلات ولایت زابل، با یک خبرنگار سلام تایمز صحبت می كند. [رازق کندهاری]

در تصویر، ملا داود آشنا ۳۶ ساله، معاون اسبق ولسوال نام نهاد طالبان و فرمانده، اکنون یک باشندهٔ قلات، دیده می شود که به تاریخ ۱ سنبله در قلات ولایت زابل، با یک خبرنگار سلام تایمز صحبت می كند. [رازق کندهاری]

خدمت کردن در نیروهای امنیتی افغانستان

ملا داود آشنا، فرمانده سابق طالبان و معاون ولسوال نام نهاد برای ولسوالی نو بهار، به تاریخ ۲۷ حوت ۱۳۹۲ به روند صلح پیوست.

کمی بیش از دو سال بعد، به تاریخ ۲ جوزای ۱۳۹۵، وی پس از گذراندن یک دوره آموزشی یک ماهه، به طور رسمی کار خود را با پولیس ملی افغان در زابل آغاز کرد.

این شهروند ۳۶ ساله باشندهٔ قلات مرکز ولایت زابل در مصاحبه ای گفت، «من تقریبا ۱۳ سال در کنار طالبان کار کردم.»

وی گفت، سرانجام، «من فهمیدم که هر کاری که طالبان انجام می دهند ضرر و زیانی را برای کشور و سرزمین ما وارد می کند، بنابراین تصمیم گرفتم که طالبان را ترک کنم.»

وی گفت، «سپس با مقامات تماس گرفتم و به حکومت پیوستم. من به عنوان فرمانده در بسیاری از ولسوالی ها به شمول میزانه و نو بهار و در شوبر، و شاه جوی کار کرده ام.»

اکنون، آشنا به عنوان افسر مسئول در منطقه کتلی شهر قلات کار می کند.

بعد از ترک کردن طالبان و پیوستن به روند صلح، آشنا توانسته است از خانواده خود حمایت كند و فرزندان خود را به مکتب بفرستد.

وی گفت، «من خوشحالم. شرایط در اینجا بهتر است. وقتی من با طالبان بودم شرایط خوب نبود. فرزندان ما در آنجا بی سواد بودند. به لطف خدا که فرزندان من می توانند در اینجا تحصیل کنند.»

طالبان اسبق، ابراز پشیمانی شدید می کنند

اسلم رشتین ۲۹ ساله، از سال ۱۳۹۵ تا حوت ۱۳۹۷ به عنوان یک فرمانده محلی طالبان در ولسوالی دایچوپان، ولایت زابل مشغول به کار بود.

در ماه حمل، فقط چند روز پس از قطع رابطه با طالبان و پیوستن به روند صلح حکومت افغانستان، وی به عنوان افسر پولیس محلی در ولسوالی اندر ولایت غزنی شروع به کار کرد.

وی در مصاحبه ای گفت، «من سه سال به عنوان فرمانده طالبان خدمت کردم.» وی ادامه داد، «در آنجا مجبور شدیم قتل ها را انجام دهیم. رهبران ما به ما گفتند كه مردم را اذیت كنیم و آنها را مجبور كنیم كه غذا و چای را به ما بیاورند. و اگر كسی از فراهم کردن غذا، چای یا پول امتناع می کرد، ما آنها را مورد لت و کوب قرار دادیم زیرا رهبران ما به ما همین دستور دادند.»

رشتین گفت، «اکنون من به شدت از آن پشیمان هستم.»

وی گفت، «همه رهبران طالبان در پاکستان یا ایران زندگی می کردند.»

وی افزود، فرزندان این رهبران «در مدارس و مکاتب بلوچستان، کراچی، اسلام آباد، پیشاور و تهران تعلیم کرده اند، اما فرزندان افراد فقیر مانند ما، بی سواد باقی ماندند.»

وی گفت، «این وضعیت برای من غیرقابل تحمل بود و به همین دلیل من از طالبان جدا شدم.»

'بیا کنار حکومت افغانستان بایستیم'

آشنا از طالبان خواست تا از خدمت کردن منحیث غلامان برای نهادهای خارجی دست بردارند و جنگ را پایان دهند.

وی گفت، «بیائید و غلامی را ترک کنید. بیائید به کشور، همه ما با هم خدمت کنیم. این کشور ما است. این نابودی و تروریسم را متوقف کنید و به حکومت بپیوندید.»

رشتین تقاضای مشابهی را از همکاران سابق خود نیز داشت.

وی گفت، «من از همه اعضای طالبان می خواهم، به لحاظ خدا، این کشور را نابود نکنید. بیائید با هم همکاری کنیم تا کشور خود را بسازیم .... بیائید در کنار حکومت افغانستان، پولیس ملی، اردوی ملی و ریاست امنیت ملی بایستیم تا کشور خود را دوباره بسازیم.»

سمونمل سعید معراج الدین سادات، قوماندان امنیهٔ ولایت زابل، از تلاشهای آشنا برای تقویت امنیت در زابل قدردانی کرد.

وی گفت، «آشنا قهرمان و مبارز خوبی است. اکنون، تفکر او کاملاً تغیر کرده است و او از فعالیت های گذشته خود به شدت پشیمان است. او همیشه می گوید که طالبان درست نیستند.»

وی افزود، «اکنون آشنا در کنار ما علیه طالبان می جنگد و ما به او افتخار می کنیم.»

سادات از دشمنان حکومت خواست که اسلحه خود را کنار بگذارند زیرا درهای صلح همیشه بر روی آنها باز است.

وی گفت، «بر روی همه کسانی که قانون اساسی افغانستان را پذیرفته و به بیرق سه رنگ افغانستان احترام می گذارند، درب ما باز است. از آنها استقبال می کنیم.»

حاجی نقیب الله شیرزی، نماینده باشنده گان اصلی ولایت میدان وردک که اکنون در ولایت زابل ساکن هستند، گفت، پس از قطع رابطه آشنا با طالبان و پیوستن به حکومت، امنیت در تعدادی از مناطق ولایت زابل بهبود یافته است.

وی در خطاب به طالبان گفت، «ما و شما برادر هستیم. صفوف طالبان را رها کنید؛ برای خلاص شدن از شر این بدبختی ها، برادرکشی و ناامنی با یکدیگر جمع شوید.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

اسماء درک می کند که طالبان واقعآ در قصه مردم نیستند. آنها صرف در قصه قدرت هستند تا به ما بگویند که چه انجام بدهیم و چگونه فکرکنیم ویا اگر با آنها موافق نباشیم ما را می کشند.

پاسخ