دیپلماسی

باشنده گان زابل از طالبان خواستند که آتش بس طویل مدت را بپذیرند

گزارش از رازق کندهاری

در تصویر دیده می شود که، صدها نفر از باشنده گان زابل به شمول علمای دینی و بزرگان قومی به تاریخ ۲۷ دلو در قلات جمع شدند تا حمایت خود را از روند صلح نشان دهند و از طالبان خواستند که آتش بس طویل مدت را بپذیرند. [رازق کندهاری]

زابل -- صدها نفر از باشنده گان زابل به شمول علمای دینی و بزرگان قومی به تاریخ ۲۷ دلو در قلات جمع شدند xو طالبان را به پذیرفتن آتش بس طویل مدت ترغیب کنند.و طالبان را به پذیرفتن آتش بس طویل مدت ترغیب کنند.

مولوی محمد هاشم ارغندیوال، یک عالم دینی در زابل در این تجمع در مرکز ولایت زابل گفت، «من از شما می خواهم که کشتن افغان ها را متوقف کنید، که این یک جنایت بزرگ است. بیائید و در کنار مردم خود برای ساختن کشور خود کار کنید. به خودتان اجازه ندهید که برای منافع ایران ... و روسیه استفاده شوید.»

وی گفت، «اگر خواب می بینید که افغانها مانند سال ۱۳۷۵ دولت ظالم شما را بپذیرند، به هیچ وجه امکان پذیر نیست. این احمقانه است.»

مولوی محمد اصغر افغان، یک شرکت کننده دیگر در این گردهمایی از طالبان خواست تا از طریق انتخابات در دولت سهم بگیرند.

در این تصویر، صدها نفر از باشنده گان زابل به شمول علمای دینی و بزرگان قومی مشاهده می شوند که، به تاریخ ۲۷ دلو در قلات جمع می شوند تا حمایت خود را از روند صلح نشان دهند و از طالبان بخواهند که آتش بس طویل مدت را بپذیرند. [رازق کندهاری]

در این تصویر، صدها نفر از باشنده گان زابل به شمول علمای دینی و بزرگان قومی مشاهده می شوند که، به تاریخ ۲۷ دلو در قلات جمع می شوند تا حمایت خود را از روند صلح نشان دهند و از طالبان بخواهند که آتش بس طویل مدت را بپذیرند. [رازق کندهاری]

وی گفت، «بیائید، صلح کنید و از طریق انتخابات در دولت سهم بگیرید. شما دیگر نمی توانید با زور حکومت کنید.»

نیازمحمد زابلی ۲۷ ساله از زابل گفت، طالبان باید با نیروهای امنیتی افغان آشتی کنند و به صفوف آنها بپیوندند.

وی گفت، «اگر طالبان واقعاً فرزندان این کشور هستند، باید بیایند به پولیس ملی، اردوی ملی و ریاست امنیت ملی بپیوندند و با هموطنان خود خدمت کنند.»

عمرخان عمری، یک عضو شورای ولایتی زابل همچنان از مذاکرات صلح میان حکومت افغان و طالبان ابراز حمایت کرد.

وی تقاضا کرد که این گروه جنگجوی روابط خود را با القاعده و سایر گروه های تروریستی قطع کند تا در هموار کردن مسیر صلح کمک کند.

عمری افزود، «تمام جهان از حکومت افغان حمایت می کند. من اطمینان دارم که فداکاری ها و حقوق افغان ها هرگز در روند صلح نادیده گرفته نمی شوند و این برای ما یک خط سرخ است.»

حقوق زنان

نمایندگان زنان و جوانان در این گردهمایی از حکومت و جامعه جهانی خواستند تا پیشرفتی را که طی دو دهه گذشته به دست آورده اند حفظ کنند.

گلالی کریمی، یک فعال جامعه مدنی در زابل گفت، «ما از روند صلح حمایت می کنیم به شرطی که حقوق و آزادی داده شده به زنان نادیده گرفته نشود.»

وی گفت، «زنان بیش از هر کس دیگر بخاطر کشور فداکاری کرده اند و برای ۱۸ سال گذشته از حکومت حمایت کرده اند.»

وی افزود، «خدا را شکر که هزاران زن اکنون از مکاتب و پوهنتون ها فارغ التحصیل شده اند ... آنها در سازمان های مسلکی کار می کنند و زندگی مورد انتخاب خود را می گذرانند. ما می خواهیم برای محافظت از این حقوق مبارزه کنیم.»

کریمی گفت، «حکومت افغانستان، ایالات متحده و سازمان ملل باید تقاضا کنند که طالبان در مذاکرات صلح به زنان این کشور اجازه تحصیل و کار دهند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

چرا این مردم از ایالات متحده نمیخواهند که نیروهایش را از افغانستان بیرون کند. چون جنگ با تهاجم ایالات متحده آغاز شد و این جنگ تا زمانیکه ایالات متحده در افغانستان باقی میماند ادامه خواهد داشت.

پاسخ

ایالات متحده باید جنگ افغانستان را هر چه عاجل متوقف بسازد. این کشور باید بالای طابان و حکومت افغانستان فشار وارد کند تا بطور عاجل گفتگوهای بین الافغانی را آغاز نمایند و برای تاسیس یک حکومت مشترک به یک توافق دست یابند.

پاسخ

چرا طالبان صداهای مردم را نمی شنوند و آتش بس را اعلان نمی کنند؟ اگر طالبان برای آزادی کشور مبارزه می کنند، پس آنها باید به این نیز گوش کنند که مردم از آنها چه تقاضا می کنند. جنگ در این کشور بس است. بنابراین طالبان باید به اعلان یک آتش بس فوری آماده شوند. اگر این جنگ ویرانگر برای حد اقل پنج سال دیگر ادامه یابد، اکثریت افغانها با بحران شدید اقتصادی روبرو خواهند شد.

پاسخ