امنیت

غنی: در گفتگوهای صلح با طالبان پیشرفت قابل ملاحظه ای صورت گرفته است

ای اف پی

رئیس جمهور اشرف غنی به تاریخ ۲۲ دلو در جریان یک نشست در کاخ ریاست جمهوری دیده می شود. [کاخ ریاست جمهوری افغانستان]

رئیس جمهور اشرف غنی به تاریخ ۲۲ دلو در جریان یک نشست در کاخ ریاست جمهوری دیده می شود. [کاخ ریاست جمهوری افغانستان]

کابل -- ایالات متحده و طالبان به روز چهارشنبه (۲۳ دلو) پس از آنکه اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان گزارش "پیشرفت قابل ملاحظه" را در مذاکرات داد و یک مقام ارشد طالبان گفت که خشونت ها ممکن است در روزهای آینده کاهش یابد، به یک توافق صلح نزدیک تر به نظر رسیدند.

غنی گفت، مایك پمپیو وزیر امور خارجه امریكا به وی تیلیفون کرده بود که او را از پیشرفت های گفتگوها، كه در دوحه در حال انجام شدن است، آگاه ساخت.

غنی ناوقت روز سه‌ شنبه (۲۲ دلو) در یک تویت نوشت، «امروز خوشحال شدم که یک تماس از طرف وزیر خارجه مایک پمپیو را دریافت کردم و از پیشرفت چشمگیر در گفتگوهای جاری صلح با طالبان مطلع شدم.»

وی افزود، «مایک پمپیو وزیر امور خارجه مرا در مورد پیشنهاد طالبان در رابطه به آوردن کاهش قابل ملاحظه و دوامدار در خشونت آگاه ساخت.»

یک منبع طالبان در پاکستان به ای اف پی گفت که مذاکره کننده گان روز چهارشنبه دوباره در دوحه با هم دیدار خواهند کرد، در حالی که یکی دیگری از مقامات ارشد طالبان در افغانستان گفت که این گروه برای کاهش حملات آماده است.

این مقام طالبان در افغانستان گفت، «در صورت امضای توافقنامه، طالبان کاهش خشونت را سر از روز جمعه [۲۵ دلو] آغاز خواهند کرد. این مقام افزود که شورشیان کار می کنند تا همه گروههای جدا شده طالبان را به میز مذاکره بیاورند»

روزنامه نیویارک تایمز به نقل قول از مقامات افغان و امریکایی گزارش داده است که واشینگتن در مورد توافق با طالبان تأیید مشروط کرده است.

این دو دشمن در گذشته با هم بسیار نزدیک شده بودند، و قرار بود که در ماه سنبله به یک توافق برسند، اما حکومت امریكا در آخرین لحظه این گفتگوها را بخاطر خشونت های دوامدار طالبان لغو کرد.

بر اساس گزارش نیویارک تایمز، واشینگتن تائید نهایی برای این توافقنامه را در صورتی انجام خواهد داد که طالبان به کاهش خشونت برای «حدود هفت روز در آخر این ماه» متعهد بمانند. منبع طالبان در پاکستان گفت که این گروه با این پیشنهاد موافقت کرده است.

این منبع گفت، برای همه مرام و مقاصد، این یک آتش بس خواهد بود اما به دلیل "پیچیده گی" مختلف نمی توان از آن نام برد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو به روز چهارشنبه، از پیشرفت واضیح در توافق ایالات متحده و طالبان در افغانستان استقبال کرد. وی هشدار داد که جنگجویان باید حملات را کاهش دهند.

استولتنبرگ هنگام ورود به جلسه وزرای دفاع ناتو که درمورد مأموریت آموزش و پشتیبانی این سازمان در افغانستان به روز پنجشنبه (۲۴ دلو) گفتگو می کند، گفت، «ما از هر اقدامی که می تواند منجر به کاهش خشونت شود استقبال خواهیم کرد.»

پیشرفت هنوز ضعیف است. یک حمله انتحاری مرگبار به روز سه شنبه در کابل تهدید دوامدار خشونت ها را نشان داد، و استولتنبرگ هشدار داد که این جنگجویان باید به وعده های خود عمل کنند.

استولتنبرگ گفت، «طالبان باید اراده و توانایی واقعی در زمینه کاهش خشونت را نشان دهند تا اینکه هرگونه پیشرفتی که رسیدن به یک راه حل صلح پایدار و دوامدار را در افغانستان ممکن می سازد، داشته باشند.»

آیسکریم و سلفی ها

از زمانی حمله به رهبری ایالات متحده به افغانستان در سال ۱۳۸۰، آتش بس طالبان، تنها در سال ۱۳۹۷ و در جریان سه روز اول عید در پایان ماه مبارک رمضان بود.

این آتش بس، صحنه های متحرک مانند افغانهای که آیسکریم را با جنگجویان طالبان شریک می سازند و گرفتن سلفی ها با افراد محلی، را یاد آوری می کنند. اما پس از آن، خشونت از سر گرفته شد.

بر اساس یک گزارش اخیر دیده بان دولت امریکا، با وجود گفتگوها میان ایالات متحده و طالبان، جنگ افغانستان شدت یافته است و تعداد درگیری ها در سه ماه آخر سال ۲۰۱۹ به سطح ریکارد رسیدند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

خوب است

پاسخ

امریکا باید حکومت را به طالبان واگذار کند بخاطریکه ۲۰ سال این حکومت نتوانست فقر، بی کاری، ناامنی و غیره را برف کند. حالا بگذارد که طالبان یک چند سال امور را در دست گیرند تا دیده شود که آنها چگونه حکومت می کنند.

پاسخ

اوغانستان امن نمی شه، دلخوش نکنید جوبایدن راست گفته این مردم آدم بشو نیست.

پاسخ