امنیت

ایالات متحده در مذاکرات با طالبان توافق آتش بس قسمی برای یک هفته را بدست آورد

ای اف پي

مارك اسپر، وزیر دفاع ایالات متحده (بطرف چپ) به تاریخ ۲۴ دلو قبل از یک نشست در مقر ناتو در بروكسل با اسدالله خالد سرپرست وزارت دفاع افغانستان احوال پرسی می کند. [ویرجینیا مایو/ ای اف پی]

مارك اسپر، وزیر دفاع ایالات متحده (بطرف چپ) به تاریخ ۲۴ دلو قبل از یک نشست در مقر ناتو در بروكسل با اسدالله خالد سرپرست وزارت دفاع افغانستان احوال پرسی می کند. [ویرجینیا مایو/ ای اف پی]

بروکسل -- مارك اسپر، وزیر دفاع ایالات متحده به روز پنجشنبه (۲۴ دلو) گفت، ایالات متحده در گفتگوها در مورد کاهش خشونت هفت روزه که به یک حل و فصل سیاسی در افغانستان کمک می کند اطمینان بدست آورده است.

این اعلامیه در حالی انجام شد که وزرای دفاع ناتو در بروکسل باهم دیدار کردند و یک روز پس از آنکه رئیس جمهور اشرف غنی از «پیشرفت قابل ملاحظه» در مذاکرات با جنگجویان خبر داد.

اسپر به خبرنگاران گفت، «ایالات متحده و طالبان در مورد پیشنهاد برای کاهش خشونت هفت روزه مذاکره کرده اند. وی نشست هایش با همکاران ناتو را" سودمند"عنوان کرد.

وی گفت، «ما در تمام مدت گفته ایم كه بهترین کار، اگر یگانه راه حل نباشد، در افغانستان نباش یک حل و فصل سیاسی است. پیشرفت در این زمینه حاصل شده است. و امیدوار هستیم که به زودی در این مورد از پیشرفت های بیشتری گزارش دهیم.»

اسپر نگفت که چه زمانی آتش بس قسمی آغاز خواهد شد، اما روز چهارشنبه (۲۳ دلو) یک مقام طالبان به ای اف پی گفت که این گروه سر از روز جمعه (۲۵ دلو) "کاهش خشونت" را آغاز می کنند.

اسپر گفت، «نظر ما این است که برای فعلاً هفت روز کافی است، اما در همه چیز رویکرد ما به این پروسه مشروط خواهد بود. من این را دوباره می گویم که رویکرد ما مشروط خواهد بود.»

«از این جهت اگر به پیش برویم، با پیشروی ما، این یک پروسه ارزیابی دوامدار خواهد بود.

یک پیشرفت امکان پذیر

واشینگتن و شورشیان در گفتگوهایی که به بیش از یک سال به طول انجامیده اند، در یک حالت نامعلومی ویا سر درگمی قرار داشتند.

این دو دشمن در گذشته با هم بسیار نزدیک شده بودند، و قرار بود که در ماه سنبله به یک توافق برسند، اما حکومت امریكا در آخرین لحظه این توافق را بخاطر خشونت های دوامدار طالبان لغو کرد.

نیویارک تایمز به نقل قول از مقامات افغان و امریکایی، گزارش داده است که واشینگتن در مورد توافق با طالبان تأیید مشروط کرده است و از ایالات متحده خواسته شده که خروج سربازان را آغاز کند.

این منبع گفت، برای همه مرام و مقاصد، این یک آتش بس خواهد بود اما به دلیل "پیچیده گی" مختلف نمی توان آن را چنین نام بدهد.

از زمان حمله به رهبری ایالات متحده به افغانستان در سال ۱۳۸۰، تنها زمان دیگری آتش بس طالبان، در سال ۱۳۹۷ و در جریان سه روز اول عید در پایان ماه مبارک رمضان بود.

این آتش بس، صحنه های متحرک مانند افغانهای که آیسکریم را با جنگجویان طالبان شریک می سازند و گرفتن سلفی ها با افراد محلی، را یاد آوری می کنند، اما پس از آن، خشونت از سر گرفته شد.

بر اساس یک گزارش اخیر دیده بان دولت امریکا، با وجود گفتگوها میان ایالات متحده و طالبان، جنگ افغانستان شدت یافته است و تعداد درگیری ها در ربع سوم سال ۱۳۹۸ به سطح ریکارد رسیده اند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

من انقدر برای آمدن صلح در افغانستان خوشبین نیستم بخاطریکه امریکا هیچاهی نمی خواهند که در افغانستان یک نظام مستقل وجود داشته باشد. آنها میخواهند که یک نظام دست نشانده در افغانستان داشته باشد. و طالبان نمی خواهند تحت تاثیر امریکا باشند.

پاسخ

غنی عامل اصلی مانع صلح در افغانستان است. وی هیچگاهی نمی گذارد که قدرت را به طالبان واگذار کند. و طالبان هم هیچگاهی به حکومت افغانستان تسلیم نخواهند شد. بخاطری اینکه آنها ۲۰ سال در برابر استعما و حکومت دست نشانده امریکا مبارزه نموده بناء اگر رهبران این گروه مثل حکتیار صلح کنند، باز هم صلح نخواهد آمد و نظامیان این گروه به مبارزه شان اداده خواهند داد. و اگر قدرت را مکمل به طالبان واگذار کنیم باز هم صلح نخواهند آمد زیرا یک تعداد کسان با طالبان و مفکوره طالبانی مخالف اند. از این جهت ۵۰ فیصد حکومت و ۵۰ فیصد هم طالبان باید از خواسته های شان کنار بروند. در این صورت است که یک صلح پایدار در این کشور تامین خواهند شد.

پاسخ