امنیت

نیروی هوایی افغان در ضرب و شتم طالبان مؤفقیت فزاینده ای را نشان می دهد

گزارش از سلیمان

پیلوتان نیروی هوایی افغان از تاریخ ۲ حمل سال ۱۳۹۷ بدینسو، بمب های هدایت شده با لیزر را بالای اهداف دشمن پرتاب می کنند. این قابلیت حمله دقیق توانایی دشمنان را برای استفاده از مناطق پرجمعیت به عنوان پناهگاه محدود می سازد، و در جلوگیری از تلفات ملکی کمک می کند. [ناتو/نیروی هوایی افغان]

کابل -- ناظرین می گویند، نیروی هوایی افغان در مقابله با طالبان و پشتیبانی از عملیات های زمینی نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان علیه این گروه، یک نقش مهم فزاینده ای را بازی می کند.

فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع گفت، از زمان آغاز این نیرو به شکل فعلی تقریبا ۱۰ سال به اینسو، نیروی هوایی افغان به طور قابل توجهی بهبود یافته است، از نظر اندازه و توانایی رشد کرده و سرعت آن پیشرفت کرده است.

پس از دریافتن آموزش از مأموریت حمایت قاطع به رهبری ناتو و سایر نیروهای متحدین، نیروی هوایی افغان اکنون به طور مستقل ۷۰٪ از عملیات ها را در افغانستان انجام می دهد.

امان، با ارائه چندین مثال اخیر گفت، «این نیروی هوایی با خنثی کردن بسیاری از حملات مخرب و تروریستی طالبان قبل از وقوع آن، جلوگیری کرده است.»

در این تصویر یک پیلوت افغان دیده می شود که، در سال ۱۳۹۷ در یک سوپر توکانو ای-۲۹ در فضای کابل، افغانستان تمرین می کند. [نیروهای ائتلافی]

در این تصویر یک پیلوت افغان دیده می شود که، در سال ۱۳۹۷ در یک سوپر توکانو ای-۲۹ در فضای کابل، افغانستان تمرین می کند. [نیروهای ائتلافی]

در تصویر دیده می شود که، یک هیلیکوپتر بلیک هاک، یکی از انواع هواپیماهای مورد استفاده نیروهای هوایی افغان، در سال ۱۳۹۸ بر فضای افغانستان پرواز می کند. [نیروهای ائتلافی]

در تصویر دیده می شود که، یک هیلیکوپتر بلیک هاک، یکی از انواع هواپیماهای مورد استفاده نیروهای هوایی افغان، در سال ۱۳۹۸ بر فضای افغانستان پرواز می کند. [نیروهای ائتلافی]

وی گفت، «گروهی از جنگجویان طالب قصد داشتند به تاریخ ۲۱ حمل بالای پایگاه های نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان در ولایت میدان وردک حمله کنند، اما خوشبختانه، نیروی هوایی بلافاصله واکنش نشان داد.»

وی گفت، در یک عملیات نیروی هوایی افغان، ولی جان، معروف به حمزه، والی نام نهاد طالبان برای میدان وردک، به همراه پنج تن از جنگجویانش، کشته شد.

امان گفت، در یک عملیات دیگر در ولایت لوگر به تاریخ ۳۰ حمل، حملات هوایی نیروی هوایی افغان، ده ها جنگجویان طالب را از بین برد.

وی گفت، «طالبان قصد داشتند یک حمله تروریستی بالای نیروهای امنیتی در ولسوالی چرخ را آغاز کنند، اما قبل از آنکه این اتفاق بیفتد، نیروی هوایی آن را خنثی کرد... ۱۰ جنگجوی طالبان را کشته و ۱۶ نفر دیگر مجروح را برجا گذاشت، و یکی از مراکز فرماندهی آنها و دیپوی سلاح و مهمات را نابود کرد.»

قول اردوی ۲۰۹ شاهین اردوی ملی افغان به روز دوشنبه (۱۵ ثور) در یک اعلامیه گفت، یک حمله هوایی توسط سوپر توکانو ای-۲۹ افغان، یک فرمانده ارشد قطعه سرخ طالبان، ملا یعقوب (همچنان معروف به منصور) را به همراه ۱۵ جنگجویانش در ولایت بلخ، به قتل رساند.

امان گفت، «ما می خواهیم كه افغان ها اطمینان داشته باشند كه نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان، به ویژه نیروی هوایی افغان، به مهار کردن فعالیت های مخرب طالبان قادر خواهد بود -- و اگر طالبان به جنگ ادامه دهند، آنها نابود خواهند شد.»

امان گفت، یکی از عواملی که در تقویت نیروی هوایی افغان کمک کرده است کمک کردن -- ناتو و ایالات متحده -- به شکل آموزش و تجهیز نیروی هوایی با هواپیماهای عصری می باشد.

آموزش پیشرفته، به صورت بهتر مجهز

بر اساس آخرین گزارش مفتش خاص برای بازسازی افغانستان (سیگار)، نیروی هوایی افغان در حال حاضر دارای ۱۵۴ بال هواپیما است.

جنرال عبدالوهاب وردک، فرمانده پیشین نیروی هوایی و تحلیلگر امور نظامی در کابل گفت، «قبل از سال ۱۳۸۰، نیروی هوایی تقریباً وجود نداشت. اما پس از فروپاشی طالبان، نیروهای بین المللی علاوه بر نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان، در ایجاد کردن نیروی هوایی افغان کمک کردند.»

وی گفت، «بعد از سال ۱۳۸۸، نیروی هوایی مورد توجه بیشتری قرار گرفت و از سال ۱۳۹۳ به بعد توجه ویژه ای از طرف حکومت و شرکای بین المللی افغانستان دریافت کرده است.»

وردک گفت، «پیلوتان نیروی هوایی در ایالات متحده، جمهوری چک، امارات متحده عربی و سایر کشورها آموزش های جنگی و نظامی پیشرفته را دریافت کرده اند. از برکت آموزش آنها، پیلوتان نیروی هوایی، انجنیران و سایر پرسونل قادر به استفاده از تکنالوژی و سیستم های جدید هستند.»

وی با افزودن اینکه نیروی هوایی شش نوع هواپیما به شمول «هواپیماهای حمل و نقل کوچک و بزرگ، هواپیماهای جنگی ای سی-۲۰۸ و هواپیماهای ای-۲۹ [سوپر توکانو]، هیلیکوپترهای بلیک هاک و ایم دی-۵۳۰ را پرواز می دهند گفت، «نیروی هوایی افغان اکنون پرسونل مسلکی و تجهیزات پیشرفته و عصری ای دارد.»

وی گفت، «این نیروی هوایی ... در ۲۱ ولایت پایگاه ها دارد و در همه جای افغانستان فعالیت می کند. علاوه بر انجام دادن حملات هوایی تهاجمی، این نیرو سلاح و مهمات را برای نیروهای زمینی تأمین می کند.»

پیشرفت در مقابل طالبان

داؤد کلكانی، نماینده اسبق ولسی جرگه از كابل گفت، «نیروی هوایی افغان مانند سالها پیش نیست.»

وی گفت، «تغیرات و پیشرفت های قابل توجهی در نیروی هوایی به وجود آمده است. این نیرو دارای پیلوتان و پرسونل مسلکی است. این نیرو به هواپیماهای جنگی پیشرفته ای مجهز شده است که می تواند بدون هیچ گونه کمک خارجی از سوی نیروهای هوایی بین المللی، دشمن را نابود کند.»

کلکانی گفت، «نیروی هوایی افغان بالای تعداد زیادی از مراکز فرماندهی، پایگاه ها و تجمعات مرتبط با طالبان و تروریست های دیگر حمله کرده است.»

وی گفت، «فرماندهان طالبان و چهره های برجسته در عملیات های ویژه و مستقل نیروی هوایی کشته شده اند. طالبان از نیروی هوایی می ترسند تا حدی که شجاعت ترک پناهگاه های امن خود را ندارند.»

جنرال (متقاعد) اسكندر اصغری، معاون پیشین ریاست عمومی پولیس محلی و تحلیلگر امور نظامی در كابل گفت، «نیروی هوایی افغان از اکثریت برنامه ها و فعالیت های طالبان در مراكز [فرماندهی] آنها جلوگیری کرده است.»

وی با افزودن اینکه نیروی هوایی افغان حملات طالبان را خنثی کرده و شورشیان شرکت کننده را کشته است گفت، «از برکت کارمندان مسلکی و تجهیزات پیشرفته، نیروی هوایی این توانایی را دارد که حملات مستقلی را بالای طالبان انجام دهد و آنها را به تنهایی شکست دهد.»

عزیز استانکزی، یک تحلیلگر سیاسی و امنیتی در کابل گفت، «در سال های اخیر، طالبان سعی کردند ولایات را به تصرف خود در آورند و مناطق بزرگ جغرافیایی را به تصرف خود در آورند، اما آنها ضربات سنگینی را از طرف نیروی هوایی متحمل شدند. خوشبختانه، این نیرو هنوز به دشمن اجازه نداده است تا یک ولایت را به دست بگیرد.»

وی گفت، «نیروی هوایی مانع بزرگی است که از رسیدن طالبان و دیگر تروریست ها به اهداف شان جلوگیری می کند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

7 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

آیا نیروی هوایی افغانستان در آینده در کنار ای - ۲۹ سوپرتوکانو، جنگنده های جت خواهد داشت؟ منظورم جت های جنگنده مانند میگ ۲۹ یا هر جت جنگنده دیگراست؟

پاسخ

good news

پاسخ

ما از خدمات شما راضی هستیم. ما همیشه برای شما بخاطر ارایه خدمات بیشتر آرزوی موفقیت می کنیم. نظام الدین زواک هستم، محصل سال سوم، فاکولته علوم سیاسی، پوهنتون دفاع ملی.

پاسخ

علاوه بر تجهیز نمودن نیروی هوایی افغانستان، نیروهای زمینی نیز باید تقویت شوند. اکنون من یک گزارش ویدیویی سی ان ان را تماشا کردم که در آن آمریکا می خواهد تانک ها و سایر جنگنده های خود را از میدان هوایی بگرام خارج کند و از طریق پاکستان به آمریکا انتقال دهد. بهتر می بود اگر این تجهیزات در افغانستان باقی می ماند و اگر آمریکا بالای ارتش ملی افغانستان ۱۰۰ ٪ اعتماد ندارد، این کشور می توانیست این تجهیزات را در افغانستان تحت نظر خودشان نگه دارند، اما متأسفانه واقعیت این است که امریکا بالای افغانستان اعتماد ندارد. با این حال، امریکا از افغانستان توقع بیشتر دارد. چند سال قبل، امریکا بعوض اینکه تجهیزات اش را در افغانستان باقی بماند، به پاکستان داد. این کار زمانی صورت می گیرد که پاکستان حامی و آموزش دهنده ای درجه یک تروریست ها در منطقه و همچنان مسئول کشتن افغانها و سربازان ایتلاف بین المللی است. زمانیکه یک نفر برخورد راکه پاکستان از سوی جهان غرب خصوصاً امریکا دریافت می کنند می بیند، متردد می شود که آیا امریکا واقعاً در جنگ علیه تروریزم صادق است یا تروریزم یک نمایشنامه است؟

پاسخ

اگرچه قوای هوایی افغانستان را با دهه های گذشته مقایسه کنیم صد مقابل صفر است.بازهم خدا را شکر هزاربارشکر که همین قدر هم در بخش هوایی مجهزهستیم و امیدوارم که امریکا طیارات اف 16 و هلیکوپترهای هاپاچی خود را درخدمت اردوی هوایی افغانستان قراردهد و در بخش تعلیم و تجهیر یاری نماید. اگرچه میدانم که این کار را نمیکند. بخاطریکه بالای ما افغانی یک فیصد هم اعتماد نمیکند. امریکا میداند که ما افغان ها صد ها طیاره جنگی روسی را به کشور های همسایه فروختیم و حتی برعلیه خود روس ها استفاده نمودیم. باز حالا این اشتباه روس را تکرار نماید که اف 16 را برعلیه خودش استعمال نماییم؟!! هرگز.بنا همان بمب های لیزری را به طیارات سوپرتکانو کمک و همکاری نماید به حد علی و حد کافی ازامریکا سپاسگذاریم.

پاسخ

ستاسو نظر صحیح نه دی. افغانستان په روسیه باندې حمله نه ده کړې، بلکې روسانو په افغانستان باندې حمله وکړه نو آیا موجود وسایل به د روسانو پر ضد نه استعمالیدل؟ هغه کسان چې پاکستان او بل او بل هیواد ته یې الوتکې تښتولي دي یا یې ټانکونه وړي دي هغه پرون هم خاینان وو او نن هم خاینان دي او باید حساب ورسره وشي.

پاسخ

ای کاشکی که این نیرو های همیشه تروریست ها را هدف قرار میدادند. هر گاهیکه نیرو های هوایی افغان حملات هوایی را اجراء کردند، خانه های مردم فقیر و بیچاره را هدف رفتند که در نتیجه دهها مردم ملکی را به شهادت رساندند. حکومت همیشه در فکر مردم شهر ها است. مقامات حکومتی در فکر مردم دهات اصلن نیستند. اگر مساعدت باشد و یا دیگر غم شریکی یا غم رازی باشد حکومت همراه مردم شهر می کنند. شما می بنید که حکومت در این روز ها همراه مردم فقیر شهر ها کمک می کنند و از طریق نانوایی ها نان توزیع می کنند. اما حکومت پروای مردم قریه ها را ندارد. آیا مردم قریه ها اتباع این کشور نیستند؟ اگر هستند، پس چرا حکومت افغانستان به آنها نیز مثل مردم شهر ها توجه نمی کند؟ یکی از دلایل اینکه مردم در قریه جات افغانستان از طالبان حمایت می کنند این است که بالای آنها از سوی حکومت ظلم صورت گرفته و اقارت آنها توسط نیرو های افغان یا از طریق حملات هوایی یا از طریق حملات زمینی کشته و زخمی شدند. چند روز پیش در نتیجه ای حملات هوایی این نیرو ها در ولسوالی چا آب ولایت تخار چندین تن از افراد ملکی به شهادت رسیدند. پیشرفت نیرو های هوایی افغانستان یک خبر خوش است، اما آنها باید در راه اندازی عملیات ها بسیار زیاد دقت کنند تا آنها مردم ملکی را آسیب نرسانند.

پاسخ