امنیت

با افزایش حملات طالبان، نیروهای افغان عملیات نظامی شان را در لغمان آغاز کردند

گزارش از خالد زیری

بریدجنرال زلمی نبرد فرمانده غند اول پیاده اردوی ملی افغان به تاریخ ۱۱ قوس در ولسوالی دولت شاه ولایت لغمان، تحرکات طالبان را تماشا می کند. [دفتر والی لغمان]

بریدجنرال زلمی نبرد فرمانده غند اول پیاده اردوی ملی افغان به تاریخ ۱۱ قوس در ولسوالی دولت شاه ولایت لغمان، تحرکات طالبان را تماشا می کند. [دفتر والی لغمان]

جلال آباد -- علی رغم اینکه طالبان تعهد کرده اند که مذاکرات صلح با حکومت افغانستان را در میز مذاکره در دوحه پیش ببرند، حملات را در سراسر افغانستان شدت بخشیده اند.

برای جلوگیری از ادامه کشتار مردم ملکی توسط طالبان، نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان به رهبری اردوی ملی افغان عملیات هایی را علیه طالبان آغاز کرده اند.

به گفته مقامات، نیروهای مشترک افغان بین تاریخ های ۶ قوس و ۱۱ قوس، طالبان را از شش قریه ولسوالی دولت شاه ولایت لغمان اخراج کردند.

برید جنرال زلمی نبرد فرمانده غوند اول پیاده و رهبر این عملیات در منطقه لوی کلی ولسوالی دولت شاه به خبرنگاران گفت، «ما این عملیات را پس از آن آغاز کردیم که نخست طالبان بالای پوسته های پولیس محلی حمله کردند و سه پوسته را به تصرف خود درآوردند.»

وی گفت، حکومت تمام این پوسته ها را پس گرفت و شش قریه را که قبلاً تحت تصرف طالبان بودند از وجود این شورشیان پاکسازی کرد.

نبرد گفت، «ما در چند روز گذشته به شمول ۵ فرمانده مهم ۳۰ جنگجویان طالب را كشته ایم و ۱۰ نفر دیگر را زخمی كرده ایم. ما مناطق زیادی را از طالبان تصرف کرده ایم و بقیه مناطق را پاکسازی خواهیم کرد.»

وی گفت، این عملیات تا زمانی ادامه خواهد یافت که تمام ولسوالی از وجود طالبان پاک شود.

دو رویی طالبان

شدت حملات توسط طالبان انتقاد افغان هایی را برانگیخت که این گروه را ریاکار خواندند به دلیل اینکه آنها در قطر با حکومت افغانستان برای صلح مذاکره می کنند و در عین حال به حملات خود ادامه می دهند که در آن مردم ملکی کشته یا زخمی می شوند.

انورالله گلاب یکی از باشندگان ولسوالی دولت شاه گفت، «من این را نمی فهمم. طالبان از یک طرف در مورد صلح صحبت می کنند، اما از طرف دیگر آنها درگیری را بسیار شدت بخشیده اند. هر وقت که من به دولت شاه می روم، جنگ می باشد. در گذشته اینطور نبود.»

وی گفت، «صلح کردن همزمان با جنگیدن -- من این را در هیچ نقطه جهان ندیده ام.»

گلاب گفت، «بسیاری از مردم در این زمستان سرد مجبور شدند خانه های خود ترک کنند و مجبور شدند به خانه های مردم کاملاً بیگانه پناه ببرند. همه آنها فقیر هستند. همه اینها از دست طالبان است. آنها بر پوسته ها حمله کردند و اکنون حکومت می خواهد که این پوسته ها را پس بگیرد، به همین دلیل جنگ است.»

وی گفت، «من از طالبان می خواهم كه جنگ را متوقف كنند. مذاکرات صلح در قطر ادامه دارد. اگر مذاكرات صلح با شکست روبرو شود، پس تصمیم در دست آنها خواهد بود كه می خواهند بجنگند یا خیر، اما فعلاً زمان جنگ نیست.»

هر دو طرف به روز چهارشنبه (۱۲ قوس) گفتند، مذاکرات صلح بین حکومت افغانستان و طالبان در قطر آماده اند تا به مرحله بعدی بروند.

این دیدارها که از تاریخ ۲۲ سنبله آغاز شدند، با اختلافات بر سر اجندا، طرزالعمل اساسی بحث ها و تفسیرهای مذهبی، متوقف شده بود.

باشندگان تعهد کردند تا در برابر جنگجویان بایستند

قریب الرحمان یک دوکاندار در ولسوالی دولت شاه گفت، طالبان به این ادامه می دهند تا زندگی را برای افغان ها بدبخت بسازند.

وی گفت، «در هرجایی طالبان باشند آنجا زندگی وجود ندارد. دختران و پسران ما نمی توانند به مکتب بروند. ما هیچ زندگی ای نداریم. ما تشنه صلح هستیم و طالبان باید این جنگ را خاتمه دهند. اگر آنها می توانستند از طریق جنگ پیروز شوند، پس از این همه سال باید پیروز می شدند.»

گلزار سنگروال یک عضو شورای ولایتی لغمان گفت، تا زمانیکه طالبان شکست نخورند این عملیات در ولسوالی دولت شاه نباید متوقف شود.

وی گفت، «وقتی این عملیات به پایان برسد و سربازان همه مناطق را امن ساختند، آنها باید پوسته های امنیتی جدید بسازند و حکومت باید پروژه های بازسازی را تطبیق کند.»

اسدالله دولتزی سخنگوی والی لغمان گفت، «این عملیات به خوبی پیش می رود. مردم محلی تعهد کرده اند که در برابر طالبان ایستادگی خواهند کرد و حقوق خود را خواهند خواست. ما پوسته های جدیدی را خواهیم ساخت و امنیت همه مناطق را تأمین خواهیم کرد.»

وی گفت، «پس از پایان این عملیات، ما تعدادی از پروژه ها را در دولت شاه تطبیق خواهیم كرد. ما برای بهبود زندگی ها کار خواهیم کرد. ما تمام آن پروژه های ساختمانی را که طالبان اجازه نمی دادند، تطبیق خواهیم کرد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500