تروریسم

یک مشکل جدید گروه داعش این است که رهبر آن یک جاسوس است

سلام تایمز

یک سرباز امریکایی در سال ۱۳۸۷ در داخل زندان بوکای عراق یک دوره مباحثه اسلامی برای زندانیان را گوش می کند. بر اساس سه گزارش افشاشده، زمانی که رهبر فعلی داعش در زندان بوکا بود، وی در مورد تقریباً ۸۸ عضو داعش و القاعده معلومات داده است. [تصویر از ای اف پی/دیوید فورست/ای اف پی]

یک سرباز امریکایی در سال ۱۳۸۷ در داخل زندان بوکای عراق یک دوره مباحثه اسلامی برای زندانیان را گوش می کند. بر اساس سه گزارش افشاشده، زمانی که رهبر فعلی داعش در زندان بوکا بود، وی در مورد تقریباً ۸۸ عضو داعش و القاعده معلومات داده است. [تصویر از ای اف پی/دیوید فورست/ای اف پی]

گروه داعش که از قبل با خسارات قلمروی و فروپاشی به اصطلاح «خلافت» آن شکست خورده بود، در هسته خود یک آسیب پذیری جدیدی دارد و آن اینست که رهبرش یک جاسوس است.

پس از آنکه ابوبکر البغدادی خودش و سه فرزندش را در جریان یک حمله کوماندوهای ایالات متحده در میزان ۱۳۹۸ در سوریه کشت، امیر محمد سعید عبدالرحمن المولی (که با امیر محمد عبدالرحمن المولی السلبی نیز معروف است)، صفوف داعش را در کنترل خود گرفت.

گروه داعش در ابتدا ابو ابراهیم الهاشمی القریشی را به عنوان رهبر جدید خود معرفی کرده بود، اما بعداً معلوم شد که این نام مستعار المولی بود.

ایالات متحده به تاریخ ۴ سرطان انعام خود برای دستگیری المولی را تحت برنامه خود (پاداش ها برای عدالت)، به ۱۰ میلیون دالر دو برابر ساخت.

اعضای گروه داعش که در اینجا دیده می شوند در جریان یک عملیات ضد داعش در سوریه در سال ۱۳۹۷ برای پنهان شدن می دوند. از زمان فروپاشی به اصطلاح «خلافت» آن در سال ۱۳۹۸ و کشته شدن مؤسس آن ابوبکر البغدادی، این گروه تروریستی به شدت در حال زوال بوده است. [آرشیف]

اعضای گروه داعش که در اینجا دیده می شوند در جریان یک عملیات ضد داعش در سوریه در سال ۱۳۹۷ برای پنهان شدن می دوند. از زمان فروپاشی به اصطلاح «خلافت» آن در سال ۱۳۹۸ و کشته شدن مؤسس آن ابوبکر البغدادی، این گروه تروریستی به شدت در حال زوال بوده است. [آرشیف]

حکومت ایالات متحده برای معلوماتی كه امیر محمد سعید عبدالرحمن المولی رهبر گروه داعش را به محاکمه بکشاند یک انعام تا مبلغ ۱۰ میلیون دالر را پیشنهاد می کند. برای فرستادن معلومات با پاداش برای عدالت (ریواردز فار جستیس) از طریق واتسپ، تیلیگرام به شماره: +1 (202) 702-7843 ، ایمیل: info@rewardsforjustice.net تماس بگیرید و یا به سفارت یا قونسولگری ایالات متحده مراجعه کنید. [خدمات امنیتی دیپلوماتیک ایالات متحده/فیسبوک]

حکومت ایالات متحده برای معلوماتی كه امیر محمد سعید عبدالرحمن المولی رهبر گروه داعش را به محاکمه بکشاند یک انعام تا مبلغ ۱۰ میلیون دالر را پیشنهاد می کند. برای فرستادن معلومات با پاداش برای عدالت (ریواردز فار جستیس) از طریق واتسپ، تیلیگرام به شماره: +1 (202) 702-7843 ، ایمیل: [email protected] تماس بگیرید و یا به سفارت یا قونسولگری ایالات متحده مراجعه کنید. [خدمات امنیتی دیپلوماتیک ایالات متحده/فیسبوک]

السلبی که یک عراقی ترکمن الاصل و در سال ۱۳۵۵ در موصل متولد شده است، یکی از اعضای بنیانگذار گروه داعش است. وی دارای سند تحصیلی شرعیات از پوهنتون موصل است و در صفوف داعش رشد کرد که قسمتی از این رشد به برکت پیشینه اش به عنوان یک دانشمند اسلامی بوده است.

د گاردین یک روزمانه مستقر در لندن، وی را «یکی از با نفوذترین متفکرها در میان صفوف نابودشده «داعش» خواند.

این روزنامه با نشر کردن خبر صعود وی پس از مرگ البغدادی، وی را «یک جنگجوی سرسخت به همان اندازه البغدادی و در وفاداری خود نسبت به این گروه افراطی استوار دانست.»

اما اخیراً گزارش های افشاشده تحقیقاتی ارتش ایالات متحده آن وفاداری را زیر سؤال می برد.

خیانت مرگبار

سه گزارش تحقیقات تاكتیكی كه مركز مبارزه با تروریزم (سی تی سی) آكادمی نظامی ایالات متحده در ماه سنبله نشر كرد نشان می دهند، المولی در جریان حبس در سال ۱۳۸۷ خود در زندان تحت اداره بوکای عراق، در مورد ده ها نفر از اعضای گروه داعش و شبکه القاعده معلومات ارائه کرد.

المولی در سه گزارش افشاشده در مجموع تقریباً ۸۸ نفر را شناسایی کرد. ۶۳ گزارش دیگر هنوز محرم اند، پس تحلیل کامل خیانت این رهبر داعش ناتکمیل است.

فارین پالیسی به تاریخ ۲۹ عقرب گزارش داد، «آنچه که روشن است این است که وی زمانی که در بازداشت نیروهای نظامی ایالات متحده در عراق بود، یک خبرچین بوده است.»

این روزنامه گفت، «این بدان معنی است که گروه داعش اکنون توسط شخصی رهبری می شود که با ده ها نفر از اعضای این گروه به شمول بسیاری از رهبران ارشد که شورای شریعت، مقام های اداری و نظامی در موصل را رهبری می کردند، تا حدی خیانت کرده است که جزئیات فزیکی و شماره تیلیفون آنها را نشان داد.»

المولی همچنان تشکیلات اداری داعش را واضح ساخت و رهبران فعلی و قبلی گروه داعش را شناسایی کرد.

بر اساس گزارش اداره نظارت کننده سی تی سی که نخست این گزارش های تحقیقاتی را تحلیل کرده بود، یازده نفر از ۲۰ فرد شناسایی شده توسط المولی اصلی بودند و بسیاری از آنها متعاقباً یا زندانی و یا کشته شدند.

این خنده دار است که المولی در جریان صعود به رهبری داعش، دستور اعدام های بیشماری را به اتهام بی وفایی صادر کرده بود، در حالیکه در عین زمان خیانت خودش صفوف این گروه را نابود کرده است.

فارین پالیسی گزارش داد، «از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۸۸ عملیات های ضد تروریزم در موصل که بیشتر توسط نیروهای امریکایی رهبری می شدند، رهبری گروه داعش را نابود کردند و به نظر می رسد که المولی بسیاری از آنها را در ماه جدی ۱۳۸۶ شناسایی کرده بود.»

تعدادی از رهبران ارشد شبکه القاعده در همان دوره با سرنوشت های مشابهی روبرو شدند. المولی قبل از پدیدار شدن گروه داعش از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۳ عضو فعال شبکه القاعده بود.

دو رویی و امتیازجویی در هسته داعش

تحلیلگران می گویند، المولی در اولین سال خود به عنوان «خلیفه» مؤفقیت چندانی را بدست نیاورده است، و آشکار شدن اینکه وی یک خبرچین و دو روی است، مدیریت این گروه را برای وی سخت تر خواهد ساخت.

جینا لیگون رئیس مرکز ملی نوآوری، تکنالوژی و آموزش مبارزه با تروریزم در پوهنتون نبراسکا در اوماها گفت، یک تحلیل زبانی که المولی در گزارش های تحقیقاتی استفاده کرده است نشان می دهد که وی به راحتی کینه می گیرد.

وی به میدل ایست آی گفت، «وی احتمالاً مردم را «منابع قابل استفاده می داند كه وی بتواند آنها را دوربیاندازند و از پرزه‌ جات در یک ماشین بزرگتر بیش نیستند.»

لیگون گفت، «آنها کلید آزادی وی شدند بنابراین وی آنها را رها کرد. این یک رهبر فاصله گیر است که مردم را وقتی دیگر مورد استفاده نباشند بدون عاطفه رها خواهد کرد.»

تجاوزهای المولی در قبال رهبری داعش و القاعده شاید منجر به شکنجه و کشته شدن مادونان شده باشند، که این امر فرهنگ امتیازجویی و دو رویی بین رهبران و اعضای درجه یک داعش را نشان می دهد.

فارین پالیسی گزارش داد، «هنگامی که گروه داعش در سرتاسر سوریه و عراق قلمرو خود را از دست می داد، گزارش هایی می رسیدند که رهبران از شهرهای تحت محاصره انتقال می شدند در حالیکه از دیگران توقع می شد که باقی بمانند و تا مرگ بجنگند.»

هارورو اینگرام یک محقق ارشد در برنامه افراط گرایی پوهنتون جیورج واشینگتن و یکی از نویسندگان گزارش فارین پالیسی در جریان یک نشست آنلاین به میزبانی سی تی سی گفت، «گروه داعش مشکل یک جاسوس دارد. و این جاسوس رهبر این گروه است.»

وی گفت، «المولی اساساً یک خلیفه بلبل مانند است که در آنجا نشسته است.»

آینده نامشخص

گروه داعش که از مناطق تحت کنترل خود فرارهای گسترده ای را متحمل شد، اکنون با دست دادن منابع اصلی درآمد خود -- قاچاق نفت، چپاول بانک ها و تجارت آثار تاریخی چورشده و گنج های غیر قابل تعویض ملی -- از نظر مالی از بین می رود.

پس از مرگ البغدادی، معاون وزیر خزانه ایالات متحده برای تأمین مالی تروریزم مارشال بیلینگزلی گفت که تأمین مالی این گروه احتمالاً از یک سیستم «متمرکز» به یک سیستم پراگنده تر تغیر خواهد کرد.

ایاد الانبار، یک تحلیلگر سیاسی عراقی گفت، «بازگشت به خشونت، آدم ربایی، باج خواهی و مالیات اجباری و کمک های مالی که از روش های ابتدایی برای درآمدزایی است، می تواند آخرین راه حل برای این گروه باشد که بیشتر منابع گسترده خود را از دست داده است.»

فارین پالیسی گزارش داد، «پنج سال پیش برای گروه داعش بسیارآسان بود که طرفداران بالقوه را پیداکند، که برای نمایش تصویری از قدرت و مؤفقیت این گروه می توانست از تبلیغات خود استفاده کند».

اکنون این گروه در هر جایی که ادعای فعالیت می کند در حال فرار است و بازوی تبلیغاتی زمانی پیشرفته آن فقط سایه ای از عظمت قبلی آن است.

داعش پس از آنکه قلمروهای زیادی را در عراق، سوریه، افغانستان و جاهای دیگر از دست داد، در سازماندهی دوباره به سختی پیش می رود.

در ماه عقرب سال گذشته، شاخه خراسان این گروه با گفتن اینکه اعضای این گروه برای هفته ها چیزی خوردنی نداشتند و هیچ مرمی در سلاح های آنها باقی نمانده بود، به شکست خود در افغانستان اعتراف كرد، جایی كه این گروه برای چندین سال برای تأسیس «خلافت» خود تلاش كرده بود.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

گروه داعش از سوی یهود و اسرایل ایجاد گردید و هدف آن بدنام ساختن اسلام بود. مفکوره ای داعش در اسلام هیچ جایی ندارد. مفکوره ای آنها با اساسات دین مبین اسلام منافات دارد. به همین خاطر بود که داعش نتوانست در بین مسلمانان و در کشور های اسلامی جای پا به خود پیدا کند. داعش انشاالله به زودی نابود خواهد شد.

پاسخ