رسانه

دستگاه رسانه ای داعش نشانه های عمده ای از خرابی را نشان می دهد

سلام تایمز

اعضای یک تیم رسانه ای داعش در تصویری از ویدئوی داعش منتشر شده در اواخر سال پار نشان داده شده اند. [آرشیف]

اعضای یک تیم رسانه ای داعش در تصویری از ویدئوی داعش منتشر شده در اواخر سال پار نشان داده شده اند. [آرشیف]

دستگاه تبلیغاتی داعش که زمانی بسیار فعال بود، بعد از عملیات امنیتی در افغانستان، عراق و جاهای دیگر به طور پیوسته در حال کوچک شدن است.

تصاویر و فیلم های باکیفیت از کانال های رسانه ای داعش در تلگرام و سایر پلاتفورم ها در ماه های اخیر به طور چشمگیری غایب بوده اند و در هفته های گذشته بطور شدید کاهش یافته است.

از عواقب تعدادی از حملات بزرگ اخیر به نظر می رسد که عملیات تبلیغاتی این گروه تروریستی هراس افگن در معرض ابتذال قرار گرفته است.

به عنوان مثال، به دنبال بمبگذاری انتحاری در ۲۶ اسد که توسط داعش در یک جشن عروسی در کابل که منجر به کشته شدن ۸۰ نفر و مجروح شدن ۲۰۰ نفر شد، گروه تروریستی تنها پیام های متنی را منتشر کردند. در گذشته، گروه تروریستی مذکور تصاویر، ودیوها و انواع دیگر مطالب سرشار رسانه ای ارسال می کرد.

در حملات اخیر دیگر در عراق و سوریه، این گروه تصاویر کم کیفیت نشر کرده است، که به مقایسهٔ انتشارات پیشرفته سالهای گذشته که با تکنولوژی عصری نشر می کردند بسیار تغیر کرده اند.

زوال داعش در چندین جبهه

دلایل متعدد دستگاه تبلیغاتی داعش را رو به زوال قرار داده است.

اول اینکه، شکست ارضی داعش در خاورمیانه در ماه حوت سال گذشته، ضربه بزرگی به مرکز عصب تبلیغاتی این گروه وارد کرد، زیرا بسیاری از فعالیت کنندگان اصلی و مبلغین آن پس از تخریب به اصطلاح "خلافت" کشته یا دستگیر شدند.

دوم، تعدادی از عملیات امنیتی و اطلاعاتی از آن زمان تاکنون توانایی های فنی این گروه را محدود کرده اند، مانند عملیات ۱۹ سرطان که کارمندان امنیتی بیش از ۱۰۰ سرور کمپیوتری داعش را در عراق ضبط کردند.

طبق آژانس استخبارات عراق، داعش از این سرورها برای پخش نمودن فعالیتهای تروریستی خود و برای ارعاب جمعیت ملکی و فراهم کردن "پوشش ساحوی رسانه ای" از اقدامات خود در عراق و جاهای دیگر استفاده می کرد.

وزارت دفاع عراق گفت، یک واحد اردوی عراق اخیراً ذخیره تجهیزات پخش را كه از شبکهٔ رادیویی «اعماق» استفاده می كرد، ضبط كرد.

در ماه حمل، نیروهای افغان شش عضو گروه داعش را در کابل دستگیر کردند که اعتراف کردند با استفاده از حساب های جعلی رسانه های اجتماعی در فیسبک، توییتر، اینستاگرام و تلگرام برای اجرای عملیات تبلیغاتی علیه دولت افغانستان و جذب اعضای جدید کار می کردند.

احمد الشریفی، تحلیلگر عراقی گفت، «در این مرحله محروم کردن داعش از این سیستم ها و قابلیت های فنی نشان دهنده اینست که نیروهای امنیتی، هدف مهمی را بدست آورده اند.»

وی گفت، دلیل سوم از دست دادن نفوذ این گروه بر افکار عمومی است.

وی افزود، «مردم ملکی، به ویژه آنهایی که در دوره ای تحت کنترل داعش بود زندگی می کردند، اکنون می دانند که چگونه ایدئولوژی این گروه از ارزشهای دینی و انسانی عاری است.»

احمد الشریفی تحلیلگر گفت، عملیات رسانه ای داعش در حال کاهش است زیرا خود این گروه مورد فروپاشی قرار گرفته است.

وی گفت که این گروه دیگر هیچ قلمرو را کنترل نمی کند و دسترسی به اکثر منابع درآمد قبلی خود را از دست داده است.

'محو شدن'

کاظم المقدادی، که ارتباطات جمعی را در پوهنتون الفارابی در عراق تدریس می کند گفت، فشار امنیتی شدید، این گروه را علاوه بر سایر کارمندان، از کارمندان پلاتفورم های رسانه ای، فناوری، فیلمبرداری، تخنیک کاران صوتی و تبلیغ محروم کرده است.

وی گفت، مقامات تلاش کرده اند موانع را برای خنثی کردن عناصر و حامیان داعش در تبلیغ ایدئولوژی این گروه و انتشار پیام های آن به صورت آنلاین و "بخصوص در رسانه های اجتماعی" به کار گیرند.

المقدادی گفت، « با اشاره به اینکه این گروه اعتبار خود را از دست داده است و دیگر کسی از آنها نمی ترسد، دستگاه رسانه ای داعش در حال محو شدن است.»

عبدالسلام الثامر، که اعلانات را در فاکولتهٔ رسانه ها پوهنتون بغداد تدریس می کند، بر اهمیت هدف قرار دادن دستگاه رسانه ای داعش و فناوری ای که از آن استفاده می کند برای گسترش اطلاعاتی و انجام جنگ روانی تأکید می کند.

وی گفت، «ما باید به نابود کردن قابلیت های فناوری و واحدهای آن که وظیفه ایجاد محتوای رسانه ها را دارند، ادامه دهیم. ما باید دسترسی دیجیتالی آنها را غیرفعال کنیم و پلاتفورم های رسانه های اجتماعی آنها را از بین ببریم.»

وی گفت، اما تضعیف این توانایی ها تنها کاری که باید اتفاق بیفتد نیست، و نیازی به پیام رسانی فعال ضد تروریزم در رسانه های اصلی است.

وی گفت، «آن روزهای قبلی گذشته اند که مردم با پیام های منتشر شده توسط داعش پس از افشای دروغ و فریب آنها، همدردی نشان می دادند. اما این بدان معنی است که ما باید برای تحریک بیشتر نارضایتی مردم از تروریست ها تلاش کنیم و همواره آن را به خاطر اعمال و جنایات نفرت انگیز آنها یادآوری کنیم.»

الثامرگفت، «ما باید ایدئولوژی منحرف آنها را از طریق برنامه های آگاهی اجتماعی و مستندها و برنامه های تلویزیونی هدف قرار دهیم که می تواند در تفکر آنها تأثیر بگذارد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

بسیار عالی است

پاسخ