تروریسم

جزئیات در مورد هویت رهبر جدید داعش آشکار شد

سلام تایمز و ای اف پی

رهبر جدید داعش یک ترکمن عراقی به نام امیر محمد عبدالرحمان المولی الصلبی است. این تصویر که توسط این گروه تروریستی نشر شده است سال گذشته یکی از اعضای این گروه در سوریه را نشان می دهد. [آرشیف]

رهبر جدید داعش یک ترکمن عراقی به نام امیر محمد عبدالرحمان المولی الصلبی است. این تصویر که توسط این گروه تروریستی نشر شده است سال گذشته یکی از اعضای این گروه در سوریه را نشان می دهد. [آرشیف]

روزنامه برتانوی گاردین با استناد مقامات دو اداره استخباراتی ناشناس گزارش داد، رهبر جدید داعش یک ترکمن عراقی به نام امیر محمد عبدالرحمان المولی الصلبی است.

این روزنامه گزارش داد که الصلبی یکی از اعضای بنیانگذار داعش است. وی رهبری این گروه برای برده سازی اقلیت یزیدی عراق را بر عهده داشته و بر فعالیت های این گروه در سراسر جهان نظارت داشته است.

داعش ابو ابراهیم الهاشمی القریشی را به عنوان رهبر جدید خود فقط چند روز پس از آن معرفی کرد که ابوبکر البغدادی رهبر پیشین آنها، در ماه عقرب طی یک حمله نیروهای ویژه امریکایی کشته شد.

به گزارش روزنامه گاردین، القریشی یک نام مستعار بود که توسط سایر رهبران ارشد یا سازمانهای استخباراتی به شناخته نشده بود.

در این تصویر اعضای گروه داعش دیده می شوند که در جریان عملیات ضد داعش در سوریه در سال ۱۳۹۷ برای پنهان شدن فرار می کنند. [آرشیف]

در این تصویر اعضای گروه داعش دیده می شوند که در جریان عملیات ضد داعش در سوریه در سال ۱۳۹۷ برای پنهان شدن فرار می کنند. [آرشیف]

برخی از تحلیلگران می گویند که این گروه بر اثر قتل البغدادی آسیب پذیر شد و هویت واقعی رهبر جدید آن همچنان نامشخص باقی ماند.

برخی دیگر که درباره هویت واقعی القریشی گمانه زنی می کنند، نام امیر محمد سعید عبدالرحمان المولا، که با نام حاجی عبدالله مشهور است، را مطرح می کنند.

در ماه اسد گذشته، وزارت امور خارجه امریكا وی را به فهرست تروریست های تحت تعقیب خود اضافه كرد، و وی را به عنوان «جانشین احتمالی» البغدادی توصیف كرد و برای اطلاعات منتهی به تصرف وی پاداشی تا ۵ میلیون دالر را پیشکش اعلام کرد.

رهبر جدید داعش کیست؟

اکنون، سه ماه پس از مرگ البغدادی، تصویر واضح تری از رهبر جدید داعش در حال ظهور است.

روزنامه گاردین گزارش داد، الصلبی طی چند ساعت پس از مرگ البغدادی انتخاب شد. گاردین وی را «یک جنگجوی باتجربه و سخت به همان اندازه البغدادی، استوار در وفاداری خود نسبت به این گروه افراطی دانست.»

این روزنامه گزارش داد، وی دارای سند تحصیلی قانون شریعت از پوهنتون موصل است و به علت پیشینه اش به عنوان یک دانشمند اسلامی، در صفوف داعش رشد کرد.

گاردین وی را «یكی از مؤثرترین متفکر در بین صفوف نابود شده داعش» نامید.

وزارت امور خارجه امریكا اظهار داشت كه وی «به اداره کردن و توجیه اختطاف، کشتن و قاچاق اقلیت مذهبی یزیدی در شمال غرب عراق كمک كرده است و اعتقاد بر این است كه بر بعضی از عملیاتهای تروریستی این گروه در سطح جهانی نظارت دارد.»

گاردین گفت، اعتقاد بر این است که از زمان مرگ البغدادی، الصلبی در تلاش بود تا رهبری جدید داعش را تحکیم کند، که تقریباً همه آنها از «نسل جدیدی که برای ایفای نقش در نبردهای بنیادی [داعش] علیه نیروهای امریکایی از سال ۱۳۸۳ و یا در جنگ داخلی عراق خیلی جوان بودند»، گرفته شده اند.

بنا بر این گزارش، الصلبی در سال ۱۳۸۳ توسط نیروهای امریکایی در زندان پایگاه بوککا در جنوب عراق بازداشت شده بود که در آنجا با البغدادی ملاقات کرد.

وی در تلعفر عراق به دنیا آمد و گمان می رود حداقل یک فرزند داشته باشد. وی یکی از افراد محدود غیر عرب در میان رهبری داعش است.

بی نظمی مالی

داعش پس از آنکه قلمروهای زیادی را در عراق، سوریه، افغانستان و جاهای دیگر از دست داد، در دوباره جمع کردن گروه خود به سختی پیش می رود.

این گروه با توجه به مناطقی که زمانی تحت کنترل داشت و با نواقص انبوه روبرو بوده است، اکنون از نظر مالی با از دست دادن منابع اصلی درآمد خود یعنی قاچاق نفت، غارت بانک ها و تجارت در اجناس غارت شده و خزانه های ملی غیرقابل تعویض، روبرو می شوند.

به دنبال مرگ البغدادی، معاون وزیر خزانه داری ایالات متحده برای تأمین مالی تروریزم مارشال بیلینگزلی گفت که تأمین مالی این گروه احتمالاً از یک سیستم «متمرکز» به یک سیستم پراگنده تر تغیر می یابد.

ایاد الانبار، یک تحلیلگر سیاسی عراقی گفت، «بازگشت به خشونت، آدم ربایی، باج خواهی و مالیات اجباری و کمکهای مالی که از روشهای ابتدایی برای درآمدزایی است، می تواند آخرین راه حل برای این گروه باشد که بیشتر منابع گسترده خود را از دست داده است.»

در ماه عقرب، شاخه خراسان این گروه با شکست در افغانستان، جایی كه چندین سال برای تأسیس «خلافت» خود تلاش كرده بود، اعتراف كرد و گفت، اعضای این گروه هفته ها چیزی برای غذا خوردن نداشتند و هیچ گلوله ای در اسلحه های آنها باقی نمانده بود.

دستگاه رسانه ای خراب می شود

منابع رو به کاهش روزافزون داعش همچنان بر دستگاه تبلیغاتی که زمانی نیرومند بود تأثیرمنفی گذاشته است، که الصلبی هنوز احیا نکرده است.

چینل های رسانه ای داعش در تلگرام و سایر پلاتفورم ها از تابستان گذشته بدینسو از تصاویر و ویدیوهای با کیفیت برخوردار نبوده اند.

بر اساس اسناد نشر شده امنیت ملی که روز سه شنبه (۱ دلو) منتشر شد، یکی از دلایل خرابی تبلیغات داعش، یک عملیات هک کننده ارتش امریكا است که حداقل به سال ۱۳۹۵ باز می گردد.

اسناد مخفی قبلی که به شکل مرموز تحریر شده اند نشان می دهند که فرماندهی انترنیتی امریکا «با موفقیت داعش را در محوطه معلومات» به چالش کشید و «با وضع کردن هزینه های زمانی و منابع» تلاش های آنلاین آنها برای ترویج افراطیت و استخدام را محدود کرد.

این ارزیابی به «کاهش چشمگیر» در کمپاین آنلاین توسط داعش اشاره دارد.

کاظم المقدادی، که ارتباطات جمعی را در پوهنتون الفارابی در عراق تدریس می کند گفت، فشار امنیتی شدید باعث شده است که این گروه علاوه بر سایر پرسونل از اکثر پلاتفورم های رسانه ای، تخنیکی، فیلمبرداران، صدابرداران و مبلغین نیز محروم شود.

وی در ماه اسد گذشته گفت، مقامات برای هدف قرار دادن موانع برای خنثی کردن عناصر و حامیان داعش در تبلیغ ایدئولوژی این گروه و انتشار پیام های آن به صورت آنلاین و «بالخصوص در رسانه های اجتماعی» تلاش کرده اند.

وی با افزودن اینكه این گروه «اعتبار خود را از دست داده است و دیگر هیچ كسی از آنها نمی ترسد» گفت، «دستگاه رسانه ای داعش در حال محو شدن است».

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

او نیز باید کشته شود.

پاسخ

مرگ به رهبر جدید داعش. او شاید یک آدم احمق باشد. اگر وی احمق نمی بود، چنین یک وظیفه را نمی پذیرفت.

پاسخ

داعش در منطقه شکست خورده است. این گروه نمیتواند دوباره قد علم کند. مهم نیست هر کسیکه رهبر داعش باشد.

پاسخ