تحلیل

رهبر جدید داعش هنوز در پرده رمز پنهان است

ای اف پی

هویت واقعی ابو ابراهیم الهاشمی القریشی هنوز در پرده رمز پوشیده است و استراتیژی این گروه با این وضعیت پیش می رود. [آرشیف]

هویت واقعی ابو ابراهیم الهاشمی القریشی هنوز در پرده رمز پوشیده است و استراتیژی این گروه با این وضعیت پیش می رود. [آرشیف]

فقط چند روز پس از آنکه ابوبکر البغدادی رهبر داعش در ماه میزان طی یک حمله توسط نیروهای ویژه ایالات متحده به مرگش پیوست، این گروه نام مردی را که جانشین وی به عنوان رهبر شد، اعلام کرد.

اما هویت واقعی ابو ابراهیم الهاشمی القریشی در راز پنهان مانده است و باوجود آن، استراتیژی این گروه پیش می رود.

هشام الهاشمی، متخصص داعش در عراق گفت، «ما درباره وی چیز دیگری نمی دانیم به جز اینکه او قاضی پیشتاز داعش و رئیس کمیته 'شریعه' است.»

اما حتی شکهایی وجود دارد که این مرد اصلاً وجود نداشته باشد.

برخی می گویند که این گروه در معرض خطر قرار گرفته بود و نامی را به عنوان واکنش اعلام کرده است تا این تصور را ایجاد کند که همه چیز تحت کنترل است.

ژان پیئر فیلیو، یک متخصص جهان عرب در پوهنتون علوم ساینسی-پو پاریس گفت، «این سازمان با قتل شدن وحشتناک البغدادی غافلگیر شده بود.»

وی گفت، «این گروه از آن زمان ببعد هویت یک جانشین را ابلاغ كرده است كه ما نمی دانیم كه آیا او واقعاً وجود دارد یا اینكه این یک فریب است تا كه روند تعین شدن یک جانشین واقعی در سوریه و عراق انجام می شود.»

راهنمایی استراتیژیک

ست جونز از مرکز مطالعات استراتیژیک و بین المللی در واشنگتن گفت، «در این عصر، شما نمی توانید رهبر خود را مخفی نگهدارید، هیچ گروه تروریستی امروز یا دیروز نمی توانند راز را در مورد چگونگی ساختار رهبری آن حفظ کنند. هیچ کس آنقدر ماهر نیست.»

چه وی وجود داشته باشد یا نه، این وارث رهبری قابل مشاهده ای انجام نداده است.

در زمان البغدادی، که همچنان از جلب توجه اجتناب می کرد، داعش با اجراأت یک دولت معتبر -- تولید کتابهای درسی مکاتب و ایجاد واحد پولی خود، تجربه کرد.

از آنجا که این گروه افراطی از باغوز، آخرین قسمت از خاک سوریه که در تصرف داشت، بیرون رانده شد و در ماه حمل این گروه عمدتاً به تاکتیک های چریکی متوسل شده است.

تحلیلگران می گویند، اگر القریشی برای جلوگیری از یک چالش رهبری داخلی جلوگیری می کند، وی مجبور می شود تا از سایه ها برآید.

دانیل بایمن، یک محقق پوهنتون جورج تاون در واشنگتن گفت، «بین نیاز وی به اظهارشدن و مؤثر بودن خود و تمایل وی به امنیت، تنشی وجود خواهد داشت.»

انتخاب دومی می تواند پرهزینه باشد، و این باعث می شود که خلای به وجود بیاید تا گروه های افراطی دیگر برای برتری رقابت کنند.

بایمن گفت، «ما انتقادات قابل توجهی از سوی [افراط گرایان] دیگر می بینیم، که می گویند اگر خلافت ندارید، واقعاً نمی توانید خلیفه باشید. این شخص برای ایجاد رهبری وقت بسیار سختی را در پیشرو خواهد داشت.»

به نظر فیلیو، حملات ظالمانه که توسط وابستگان داعش در سینای مصر و منطقه بزرگتر سحارا انجام شده اند به رهبری مرکزی برای سازماندهی مجدد زمان کافی را فراهم میسازد.

یک 'مرحله قاطع'

رابین سیمکوکس، یک محقق بنیاد میراثی در ایالات متحده می گوید که، یک داعش ضعیف امید اندکی برای تصرف قلمرو در آینده نزدیک دارد، به این معنی که جنگجویان این گروه به مناطق خواهند رفت تا تاکتیک های «شورش» را اتخاذ کنند.

وی گفت، «گرچه این امر ردیابی دشمنان را سخت تر می کند، اما جذب کارمندان در این تعداد را برای آنها دشوارتر می کند چون دیگر 'خلافتی' وجود ندارد تا خارجیان به آنجا سفر کنند.»

وی گفت، «همچنان جمع آوری وجوه سخت تر می شود، چون داعش قبلاً درآمد خود را از طریق مالیات و اخاذی از كسانی كه در 'خلافت' تحت كنترل آنها زندگی می كردند، بدست می آورد.»

به نظر بایمن، این «یک مرحله قاطع برای این گروه» است.

وی گفت، «اما بدون دانستن چیزهای زیادی در مورد رهبر، بسیار سخت است که بدانیم آنها به کدام جهت تحول می کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500