امنیت

در مرگبارترین هفته در دهه ها، طالبان نزدیک به ۳۰۰ نفر از منسوبین امنیتی افغان را کشتند

ای اف پی

در تصویر دیده می شود که، منسوبین امنیتی افغان به تاریخ ۲۹ جوزا در حالی نگهبانی می کنند که آنها برای آتش نشانان منتظر اند تا برای جلوگیری از شیوع کووید-۱۹ در کابل یک محلول ضد عفونی را در یک جاده بپاشند. [وکیل کوهسار/ای ایف پی]

در تصویر دیده می شود که، منسوبین امنیتی افغان به تاریخ ۲۹ جوزا در حالی نگهبانی می کنند که آنها برای آتش نشانان منتظر اند تا برای جلوگیری از شیوع کووید-۱۹ در کابل یک محلول ضد عفونی را در یک جاده بپاشند. [وکیل کوهسار/ای ایف پی]

کابل -- یک مقام بلندپایه حکومت به روز دوشنبه (۲ سرطان) گفت، طالبان دست کم ۲۹۱ نفر از منسوبین امنیتی افغان را در طی هفته گذشته کشته اند، و این شورشیان را به راه اندازی موجی از خشونت پیش از مذاکرات احتمالی صلح، متهم کرد.

جاوید فیصل سخنگوی شورای امنیت ملی گفت، هفته گذشته در ۱۹ سال درگیری این کشور مرگبارترین هفته بود، در حالیکه شورشیان این آخرین آمار را رد کردند.

فیصل در توییتر گفت، طالبان در هفته گذشته ۴۲۲ حمله در ۳۲ ولایت انجام داده اند که منجر به کشته شدن ۲۹۱ نفر از منسوبین نیروی امنیتی و زخمی شدن ۵۵۰ نفر دیگر شد.

وی گفت، «تعهد طالبان برای کاهش خشونت بی معنی است، و اقدامات آنها با لفاظی های آنها درباره صلح مغایرت دارند.»

طالبان این آخرین آمار حکومت را رد کردند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در افغانستان به ای ایف پی گفت، «دشمن قصد دارد تا با انتشار چنین گزارش های دروغین به روند صلح و مذاکرات بین الافغانی صدمه بزند.»

آخرین اتهامات حکومت در حالی صورت می گیرد که کابل و طالبان اظهار داشته اند که آنها به آغاز گفتگوهای بسیار تأخیرشده صلح، نزدیکتر می شوند.

رئیس جمهور اشرف غنی تعهد کرده است که روند آزادی زندانیان طالبان را تکمیل کند که این با هدف پایان دادن به تقریباً دو دهه جنگ، شرط اصلی آغاز مذاکرات صلح با این شورشیان است.

مقامات قبلاً حدود ۳۰۰۰ زندانی طالبان را آزاد كرده اند و قصد دارند ۲۰۰۰ نفر دیگر را نیز آزاد كنند، بر اساس آنچه كه در توافقنامه این شورشیان با واشینگتن توافق شده و در ماه حوت امضا شده بود.

طالبان گفته اند که آنها برای مذاکرات صلح آماده هستند اما فقط پس از آنکه ۲۰۰۰ شورشی باقی مانده نیز آزاد شوند.

حمله بالای کارمندان صحی

در همین حال، سازمان ملل متحد به روز یکشنبه (۱ سرطان) گفت که طالبان زمانی حملات «عمدی» را علیه کارمندان و تأسیسات صحی انجام داده اند که افغانستان با همه گیر ویروس کرونا دست و پنجه نرم می کند.

مأموریت همکاری سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) اعلام کرد که از ۲۱ حوت سال گذشته تا ۳ جوزا سال جاری، ۱۲ چنین موارد خشونت آمیز علیه کارمندان و تأسیسات صحی را ثبت کرده است.

از آن جمله هشت حمله به طالبان نسبت داده شد، در حالی که نیروهای افغان در سه مورد مسؤل بودند.

مسؤلیت یک حمله، حمله وحشتناک بر شفاخانه زایمان کابل به تاریخ ۲۳ ثور، هنوز ناشناخته مانده است.

بر اساس گزارش موسسه خیریه بین المللی داکتران بدون مرز (MSF)، این حمله بر زایشگاه شفاخانه دشت برچی در کابل باعث کشته شدن ۲۵ نفر به شمول ۱۶ مادر شد.

هفته گذشته این مؤسسه اعلام کرد که به جای اینکه در آینده با حملات مشابهی روبرو شود، از این مرکز صحی خارج می شود.

این گزارش در حالی نشر می شود که افغانستان با افزایش موارد ویروس کرونا دست و پنجه نرم می کند.

تاکنون ۲۹۱۴۳ مورد تائید شده با ۵۹۸ مورد فوت گزارش شده است.

فیونا فریزر، رئیس حقوق بشر یوناما گفت، «انجام دادن حملات قصدی بالای مراکز صحی در جریان این همه گیر کووید-۱۹، زمانی که منابع صحی از قبل کمبود داشته و از اهمیت خاصی برای جمعیت مردم ملکی برخوردار است، به طور ویژه غلط است.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

این جنگ پایان یافتنی نیست، متاسفانه سربازان بیچاره افغان روزانه به شکل بسیار بی رحمانه به قتل می رسند اما مقامات حکومتی در فکر دزدی، چور، اختلاس و سیر کردن خود شان است. دل آدم به سربازنا فقیر و بیچاره افغان می سوزد که بخاطر چند افغانی معاش، قربانی می شوند. آیا این سربازان پدر ندارند؟ آیا اینها مادر ندارند؟ زند و فرزند ندارند؟ وای به حال خانواده های اینها! این چه حال است در این مملکت، از یک طرف مرض مهلک کرونا روزانه جان صد ها تن را در کشور می گیرد و از سوی دیگر جنگ صد ها تن را در این کشور طعمه خود می سازد. مرگ به کسانیکه چهل سال می شود در این کشور جنگ را به راه انداخته. آیا شما نزد خد نمی روید؟ آیا شما به اخرت ایمان دارید؟ مجازت سنگین خداوند در انتظار شما قرار دارد و شما در آتش جهنم خواهید سوخت.

پاسخ