تروریسم

قتل امام ایاز نیازی 'ضرر جبران ناپذیری' برای افغانستان است

سلام تایمز و ای اف پی

در تصویر دیده می شود که، امام ایاز نیازی به تاریخ ۴ جوزا در آغاز عید الفطر در مسجد وزیر اکبرخان در کابل صحبت می کند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

در تصویر دیده می شود که، امام ایاز نیازی به تاریخ ۴ جوزا در آغاز عید الفطر در مسجد وزیر اکبرخان در کابل صحبت می کند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

کابل -- کشته شدن امام ایاز نیازی و یک نمازگزار در یک بمب گذاری هنگام نماز به روز سه شنبه (۱۳ جوزا) در مسجد وزیر اکبرخان در منطقه امن کابل، محکومیت گسترده ای را از سوی شهروندان افغان و مقامات در پی دارد.

این انفجار که در یکی از مشهورترین مساجد شهر رخ داده است، امواج شوک را در این منطقه به شدت نظامی، ارسال کرد، که در سفارت خانه ها و دفاتر بین المللی زنگ های خطر به صدا در آمدند و کارمندان را با عجله به اتاق های مصؤن فرستادند.

این مسجد در مرکز شهر کابل در ورودی اصلی منطقه امن واقع شده و از داخل و خارج از آن منطقه، که به شدت کنترل می شود، قابل دسترسی است. رهبران ارشد اکثراً برای نمازهای مراسم به آنجا می روند.

نیازی، امام این مسجد، یک چهره ای مشهور در کابل بود و در خطبه های سیاسی وی آنقدر مردم حضور می یافتند که نمازگزاران در داخل محوطه های بیرونی مسجد می ریختند.

در این تصویر، عواقب پس از انفجار به تاریخ ۱۳ جوزا در مسجد وزیر اکبر خان در کابل مشاهده می شود. [افغانستان تایمز/توییتر]

در این تصویر، عواقب پس از انفجار به تاریخ ۱۳ جوزا در مسجد وزیر اکبر خان در کابل مشاهده می شود. [افغانستان تایمز/توییتر]

در این تصویر دیده می شود که، به تاریخ ۴ جوزا، مسجد وزیر اکبرخان مملو از مسلمانان بود که در آغاز عید الفطر، در جریان آتش بس مؤقت با طالبان، نماز می خواندند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

در این تصویر دیده می شود که، به تاریخ ۴ جوزا، مسجد وزیر اکبرخان مملو از مسلمانان بود که در آغاز عید الفطر، در جریان آتش بس مؤقت با طالبان، نماز می خواندند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

کاربران رسانه های اجتماعی به طور گسترده قتل نیازی را محکوم کردند و آن را «مایه دل شکستگی»، یک «ضرر جبران ناپذیر برای کشور» و «ضرر بزرگی برای اسلام» خواندند.

'جنایت علیه بشریت'

در ابتدا طارق آرین سخنگوی وزارت داخله گفت، این حمله توسط یک بمبگذار انتحاری انجام شده است، اما وقتی که تحقیقات ادامه یافت، مشخص نبود که نتیجه همانطور باقی مانده باشد.

به گزارش طلوع نیوز، هشت نفر دیگر زخمی شدند.

در اعلامیه توییتر که از کاخ ریاست جمهوری افغان (ارگ) منتشر شد، رئیس جمهور اشرف غنی این بمبگذاری را محکوم کرد و گفت، «حملات تروریستی بالای مساجد، شفاخانه ها، مردم ملکی و تأسیسات عامه، جنایتی علیه بشریت است.»

رئیس جمهور به مقامات دستور داد كه تحقیقات كامل و سریع را انجام دهند.

هیچ گروهی بلافاصله مسئولیت این حمله را پذیرفت.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان، در یک توییت این بمبگذاری را «یک عمل بزرگ جنایی» خواند.

این انفجار به تعقیب یک بمبگذاری به تاریخ ۱۰ جوزا بالای یک بس یک چینل تلویزیونی در کابل مرکزی صورت گرفت، که گروه داعش مسؤلیت آن را به عهده گرفت و یک ژورنالست و راننده را به قتل رساند.

این حمله همچنان پس از آن صورت می گیرد که مقامات گفتند که هفت فرد ملکی به روز دوشنبه (۱۲ جوزا) توسط یک بمب کنار جاده ای مربوط به طالبان در شمال افغانستان کشته شدند، حتی در حالی که مقامات برای مذاکرات صلح با این جنگجویان اصرار کردند.

این انفجار با یک موترلاری کوچک در ولایت کندوز، که گروهی از کارگران در ولسوالی ناامن خان آباد را حمل می کرد، اصابت کرد.

هیچ گروهی مسئولیت این انفجار را برعهده نگرفت، اما عصمت الله مرادی سخنگوی مقام ولایت کندز، طالبان را مقصر دانست.

وی به ای اف پی گفت، «طالبان معمولاً بمب های کنار جاده را برای هدف قرار دادن نیروهای امنیتی جابجا می کنند، اما بمب های آنها معمولاً مردم ملکی را می کشند.»

به گفته حیات الله امیری، ولسوال این ولسوالی، دو نفر از جمله شش افغان زخمی شده در این انفجار، در وضعیت وخیم قرار دارند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

16 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

مرحوم داکتر محمد ایاز نیازی بدون شک یکی از عالمان واقعی اسلام در افغانستان و همچنین در جهان اسلام بود، ترور وی یک ضایعه ای جبران ناپذیر برای تمام افغانها است. مردم باید بدانند که اگر ما فقط خاموشانه بنشینیم و آن را محکوم و تقبیح کنیم این آخرین حادثه دلخراش نخواهد بود.

پاسخ

تا کدام زمان ما شاهد هر نوع ریختن خون باشیم باید یک اقدام خوب روی دست گرفته شود تا از بهران و مشکلات این وطن بیرون آید

پاسخ

خداوند صلح را در افغانستان بیآورد. ما برای صلح بسیار تشنه و گرسنه هستیم. ما بیش از چهل سال جنگ، درگیری، و خونریزی را متحمل شدیم. به همین دلیل ما هیچ وضعیت امن را در افغانستان ندیدیم. اما ما هر روز فقط کشتار و خونریزی افغانها را می بینیم. اگر ما رهبر خوب، صادق و پرهیزگار میداشتیم، افغانستان در همه ابعاد مانند اقتصاد، قدرت نظامی، آب طبیعی، معدن و غیره بهترین می بود. اگردر افغانستان صلح بیاید، من مطمئن هستم که اقتصاد همه افغانها بهتر خواهد شد.

پاسخ

واقعآ یک جنایت نابخشدنی است

پاسخ

در این جای شک نیست که شهادت آقای داکتر ایاز نیازی یک ضایعه بزرگ است. خداوند او را بهشت نصیب کند، و خداوند به ما عالمان دینی بیشتری مانند وی بدهد. یک پوهنتون جدید و یا یک مسجد جامع بزرگ باید با نام داکتر شهید تاسیس شود. هیچ کس با آن مخالفت نخواهد کرد. مسجد وزیراکبرخان، یک مسجد تاریخی است و بخش بزرگی از تاریخ ما به نام وزیر اکبرخان می باشد، بنابراین بهتر است که تاریخ از بین برده نشود و نسل های آینده باید در مورد او مطلع شوند. از نقطه نظر شریعت، دفن کردن یک مرده در مسجد کار خوبی نیست. اگر کسی در مسجد با حضور داکتر نیازی کوشش می کرد که مرده ای را در مسجد دفن کند، من مطمئن هستم که این عالم فقید از آن جلوگیری می کرد و به آنها اجازه نمی داد که این کار را انجام دهد. همانطوریکه بسیاری از تپه ها و مکان ها در قلب کابل بنام جنگسالاران مسمی گردیده اند و بالای آنها هزینه های هنگفت به مصرف رسیده اند، کار خوب می بود که اگر اقدام مشابه برای دفن کردن شهید داکتر نیازی گرفته میشد. شهادت آقای داکتر نیازی، نامگذاری مسجد وزیر اکبر خان با نام او، و دفن کردن او در مسجد همه اعمال هستند که در مورد آن بسیاری از هموطنان ناراحت هستند.

پاسخ

این مردمانی که جنایت کاران است این باید دست گیر شود و در چوک برای راست سر عام اعدام گردد.که تا دیگر جنایت کاران این عمل را نکنند......

پاسخ

شهادت داکتر ایاز نیازی ضایع بزرگ بر پیکر افغانستان هست. و من کاملا موافق برنامگزاری مسجد وزیر اکبر خان بنام ایشان هستم

پاسخ

شهادت وی طراحی از بیرن مرز بوده به نظرمن یک ضایعه بسیار بزرگ و جبران ناپذیر میباشد

پاسخ

شهادت داکتر محمد ایاز نیازی همه افغان ها را ناراحت ساخت. اما نامگذاری مسجد وزیر اکبر خان در وزیر اکبر خان مینه بنام مرحوم نیازی یک اشتباه است که حکومت مرتکب می شود. وزیر اکبرخان یک چهره معروف تاریخ افغانستان بود که انگلیس ها را شدیداً شکست داد.

پاسخ

من موافق هستم

پاسخ

قضیه قتل شهید راه اسلام دوکتور محمد ایاز نیازی نباید به فراموشی سپرده شود، علمای روشنگر سرمایه های معنوی جامعه اند، همسایه های نا اهل افغانستان با کشتن علمای صدیق مان میخواهند دین را به سلیقه‌یی خودشان بالای ما تطبیق کنند. انگار اگر خاموش بنشینیم آینده های خطیری را پیشرو خواهیم داشت.

پاسخ

داکتر صاحب پوهنموال استاد محمد ایاز نیازی ستاره درخشان جامعه اکامیک افغانستان بود که متاسفانه دشمنان افغانستان وی را دیده نتوانیست و وی را به شهادت رساندند. علاوه بر اینکه وی استاد کابل بود، و در پوهنتون کابل مسئولیت تدریس داشت، وی بخاطر روشن ساختن اذهان مردم در چندین رسانه های کشور و در کنفرانس های متعدد سخنرانی می کرد و مردم را بخاطر وحدت و همدلی تشویق می کرد. وی در طی ۲۰ سال گذشته خدمات فراوان را برای مردم افغانستان انجام داده است. خداوند متعال بهشت برین نصیب اش گرداند. انالله و انا الیه راجعون!

پاسخ

ایاز نیازی، یگانه عالم میانه رو افغانستان باقی مانده بود که از سوی دشمنان این سرزمین به شهادت رسید، پس از ترور وی هیچ عالم دین میانه رو در افغانستان باقی نمانده. دولت افغانستان باید عامللان ترور این عالم جید کشور را شناسایی و به اشد مجازات محکوم نماید.

پاسخ

ترور داکتر صاحب نیازی یک ضایعه جبران ناپذیر برای نه تها جامعه اکادمیک افغانستان، بلکه برای کل کشور است. وی یک عالم میانه رو، دلسوز و وطن پرست بود. وی همموار در خطبه های روز جمعه مردم را برای وحدت و یکپارچگی دعوت می کرد از این جهت وی به هر دو زبان ملی کشور یعنی پشتو و دری وعظ می کرد. وی یک ادم غیر متعصب و خیر خواه بود. زوحش شاد و یادش گرامی باد.

پاسخ

کشتن داکتر ایاز نیازی کار استخبارات پاکستان است. چون وی یک عالم روشن فکر و معتدل بود و طرفدار صلح در افغانستان بود و همیشه در خطبه هایش مردم را به اخوت و بردادری دعودت می کرد و مخالف جنگ در افغانستان بود. از خداند کریم برای این عالم جید کشور جنت الفردوس تمنا دارم و به همه مردم افغانستان به خصوص خانواده محترم وی تسلیت عرض می کنم.

پاسخ

ایاز نیازی از سوی استخبارات پاکستان کشته شد. ایاز نيازي يكي از خوب ترين و متقی ترين امامان براي افغانها بود. اما پاکستان هیچ پیشرفت افغانستان را نمی خواهد. ان شاالله یک روز ما پاکستان را از نقشه جهان محو خواهیم کرد.

پاسخ