امنیت

نیروهای افغان نقشه گروه داعش برای کشتن نماینده ارشد ایالات متحده را خنثی کردند

سلام تایمز و ای اف پی

در تصویر یک تیرانداز داعش در نزدیکی ننگرهار در سال ۱۳۹۷ نشان داده شده است. [آرشیف]

در تصویر یک تیرانداز داعش در نزدیکی ننگرهار در سال ۱۳۹۷ نشان داده شده است. [آرشیف]

کابل -- مقامات به روز سه شنبه (۲۳ جدی) گفتند، ریاست امنیت ملی افغانستان نقشه گروه داعش برای کشتن نماینده ارشد امریکایی در کابل را خنثی کرده است.

به گفته ریاست امنیت ملی، افسران استخباراتی یک گروه چهار نفره گروه داعش را که قصد داشت راس ویلسن شارژدافیر ایالات متحده و همچنان تعدادی از مقامات افغان را به قتل برساند، در ولایت ننگرهار منهدم کردند.

ویلسن درماه های اخیر سلسله ترورهای ژورنالستان، فعالان و سیاستمداران افغان را به شدت محکوم کرده است.

ریاست امنیت ملی در یک اعلامیه گفت، «عبدالواحد قاتل اصلی و تسهیل کننده این گروه قصد داشت که سفیر ایالات متحده در افغانستان و همچنان بعضی مقامات بلند رتبه افغان را ترور کند. نقشه آنها با بازداشت شدن آنها خنثی شد.»

در ماه های اخیر علی رغم اینکه طالبان و حکومت در دوحه پایتخت قطر مذاکرات صلح را پیش می برند، خشونت مرگبار افغانستان را به لرزه درآورده است. سلسله جدید قتل های هدفی افغان های برجسته به ویژه در کابل باعث ایجاد وحشت و هرج و مرج شده است.

فردوس فرامرز سخنگوی قوماندانی امنیه کابل به روز شنبه (۲۰ جدی) از دستگیر شدن سه فرد متهم در یکی از ترورهای اخیر خبر داد.

ارتش ایالات متحده هفته گذشته برای این قتل هایی که مسؤلیت اکثریت آنها بر عهده گرفته نشده است، طالبان را مقصر دانست، اگرچه گروه داعش مسؤلیت تعدادی از آنها را به عهده گرفته است.

گروه داعش طی سال ها مسؤلیت چندین حمله مرگبار در ننگرهار که زمانی پایگاه این گروه تروریستی در افغانستان بود، را به عهده گرفته است.

در ماه عقرب ۱۳۹۸ پس از آنکه نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان سلسله ای از شکست های قلمروی را بر شاخه خراسان داعش وارد کردند، این گروه با صدور یک اعلامیه به شکست خود در ننگرهار اعتراف کرد.

ناظرین سازمان ملل متحد در ماه ثور گفتند، عملیات جاری علیه این گروه اعضای باقیمانده آن را متفرق ساخته اند و منابع مالی این گروه را محدود کرده اند.

اکنون زندگی به حالت عادی بازگشته و باشندگان بیجاشده دوباره به این ولایت باز می گردند تا خانه های خود را بازسازی کنند.

خشونت ادامه دارد

در یک حادثه جداگانه سه سرباز زن افغان به روز سه شنبه در مزار شریف مرکز ولایت بلخ، با ضرب گلوله کشته شدند.

محمد حنیف رضایی سخنگوی قول اردوی ۲۰۹ شاهین اردوی ملی افغان که در مزارشریف مستقر است گفت، دو فرد مسلح بالای یک وسیله نقلیه آتش گشودند که سربازان را به وظیفه شان انتقال می داد.

وی گفت، دو سرباز در صحنه کشته شدند در حالیکه یک سرباز دیگر بعداً در شفاخانه درگذشت. یک راننده و یک سرباز زن دیگر زخمی شدند.

هیچ گروهی تاکنون مسؤلیت را به عهده نگرفته است.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

داعش منتظر صلح طالبان است و پس از صلح طالبان با حکومت افغانستان، داعش زور خود را نشان خواهد داد. حکومت افغانستان باید آماده گی عام و تام خود را بگیرد و رنه داعش یک چالش دیگری در آینده برای حکومت افغانستان خواهد بود. با طالب صلح صورت می گیرد اما با داعش هرگز صلح صورت نمی گیرد زیرا در طرز فکر آنها صلح وجود ندارد. آنها فقط به خاطر کشتن ایجاد شده اند.

پاسخ

خشونت های مرگبار در افغانستان به خاطر برخی کشورها ادامه دارد. شما از ما بهتر می دانید که چه کسی پشتیبانی مالی و جمع آوری را برای آنها فراهم می کند و چرا نخست متوقف ساختن حمایت از همه چیز خوب است.

پاسخ