تروریسم

پس از پایان آتش بس توسط تی تی پی و دستور حملات در سراسر کشور، پاکستان برای مقابله با خشونت آمادگی می گیرد

گزارش از سلام تایمز و ای اف پی

منسوبین امنیتی در مراسم تشییع جنازه افسران پولیس که به تاریخ ۲۵ عقرب در یک کمین در روستای شهاب خیل در ولسوالی لکی مروت کشته شدند، شرکت می کنند. [استرینگر/ خبرگزاری فرانسه]

منسوبین امنیتی در مراسم تشییع جنازه افسران پولیس که به تاریخ ۲۵ عقرب در یک کمین در روستای شهاب خیل در ولسوالی لکی مروت کشته شدند، شرکت می کنند. [استرینگر/ خبرگزاری فرانسه]

طالبان پاکستانی در اوایل این هفته گفتند که آتش بس متزلزلی را که در ماه جوزا با دولت توافق شده بود، لغو کرده و به جنگجویان دستور داده اند تا حملاتی را در سراسر کشور آغاز کنند.

بر اثر حمله یک بمب‌گذار انتحاری به روز چهارشنبه (۹ قوس) بر موتر پولیس در کویته، سه نفر کشته و ۲۳ تن زخمی شدند، حمله‌ای که تحریک طالبان پاکستان (تی تی پی) مسئولیت آن را بر عهده گرفت.

تحریک طالبان پاکستان از زمان ظهور در سال ۱۳۸۶ مسئول ده ها حمله خشونت آمیز و هزاران کشته در سراسر پاکستان بوده است.

در اعلامیه ای آمده است، «از آنجایی که عملیات نظامی علیه مجاهدین در مناطق مختلف ادامه دارد... بنابراین برای شما ضروری است که در سراسر کشور در هر کجا که می توانید حملاتی را انجام دهید.»

تحریک طالبان پاکستان برای مدتی بر بخش وسیعی از کمربند ناهموار قبیله ای پاکستان تسلط داشت و نسخه ای افراطی شریعت را تحمیل کرده بود.

جنگجویان این گروه از سال ۱۳۸۹ عمدتاً از پاکستان به افغانستان همسایه رانده شدند، اما از ماه اسد سال ۱۴۰۰ با رویدادهای افغانستان جسارت یافته اند.

تحریک طالبان پاکستان در ماه جوزا به آتش‌بس با دولت پاکستان دست یافت، اما هر دو طرف بارها ادعا کرده‌اند که آتش‌بس نادیده گرفته شده و درگیری‌های متعددی رخ داده است.

در اواسط ماه قبل، شش افسر پولیس در حالی که در روستای شهاب خیل در ۱۰۰ کیلومتری مرز افغانستان گزمه می کردند، توسط تحریک طالبان پاکستان در تیراندازی کشته شدند.

تحریک طالبان پاکستان بین سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۸ در اوج قدرت خود در پاکستان بودند، زمانی که بر دره سوات در ۱۳۵ کیلومتری شمال اسلام‌آباد تسلط یافتند.

آنها پس از انجام قتل عام مکتب حربی که در سال ۱۳۹۳منجر به کشته شدن بیش از ۱۵۰ متعلم و معلم در پیشاور شد، توسط یک سلسله عملیات ارتش به افغانستان رانده شدند.

نخست وزیر وقت عمران خان در ماه میزان ۱۴۰۰ اعلام کرد که دولت برای اولین بار از سال ۱۳۹۳ با این گروه مذاکره می کند.

این تصمیم انتقاد شدید خانواده‌های قربانیان تروریسم و فعالان جامعه مدنی را برانگیخت.

فیصل علی در آن زمان گفت، «گفتگو با تروریست های تحریک طالبان پاکستان به منزله خیانت به هزاران انسان بی گناه است که توسط تروریسم کشته شده اند». یکی از بستگان ۱۲ ساله او در کشتار مکتب حربی کشته شده بود.

او گفت که با عفو دادن به تحریک طالبان پاکستان، دولت ستیزه جویان را که هرگز از انجام اقدامات تروریستی دست برنداشتند، جسور کرد.

یک مقام پولیس مبارزه با تروریسم در کراچی در ماه ثور به ویب سایت خبری پاکستان فارورد به شرط ناشناس ماندن گفت که تحریک طالبان پاکستان در سال گذشته اعتماد به نفس پیدا کرد.

به گفته انستیتیوت مطالعات صلح پاکستان (پی آی پی اس)، یک اندیشکده امنیتی مستقر در اسلام آباد، پاکستان در سال ۱۴۰۰ شاهد افزایش ۴۲ درصدی حملات تروریستی نسبت به سال قبل بوده است.

پی آی پی اس در اواخر سال ۱۴۰۰ گفت، تی تی پی به تنهایی در سال ۱۴۰۰ مسئول ۸۷ حمله (۸۴٪ بیشتر از سال ۱۳۹۹) بود که باعث کشته شدن ۱۵۸ نفر شد.

این مقام مبارزه با تروریسم در ماه ثور گفت، «در چنین شرایطی، دولت با ارائه عفو به تحریک طالبان پاکستان، نه تنها گروه تروریستی را جسور کرده، بلکه به رسمیت شناخته است.»

فعالان جامعه مدنی و خانواده های قربانیان تروریسم در ماه میزان سال ۱۴۰۰هنگامی که عمران اعلام کرد با تحریک طالبان پاکستان گفتگو می کند، گفتند که توافق نامه های صلح گذشته با تحریک طالبان پاکستان نتوانست صلح را بازگرداند و در عوض این گروه شبه نظامی را جسور و تقویت کرد.

رهبران تحریک طالبان پاکستان قراردادهایی را که در سال های ۱۳۸۳، ۱۳۸۴، ۱۳۸۵، و ۱۳۸۸ امضا کرده بودند، نقض کردند.

پاکستان، ایالات متحده و سازمان ملل متحد تحریک طالبان پاکستان را به عنوان یک سازمان تروریستی می شناسند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

خداوند به تحریک طالبان پاکستان برای انجام انفجارهای شدید در بزرگترین شهرهای پاکستان قدرت بدهد. پاکستان دشمن همیشگی افغانستان است و دائما افغان ها را شکنجه می کند. افغان هایی که روز خوبی ندارند دو دلیل دارد؛ حماقت خودشان و دخالت پاکستان در سرزمینشان که نمی توان از آن چشم پوشی کرد. آنها سه بار حکومت افغانستان را سرنگون کرده اند. نظام ما را سرنگون کرد و زیرساخت های افغانستان را به پنجاب تحویل داده اند. اکنون که نظام جمهوری در سال ۱۴۰۰ سرنگون شد، از اسپین بولدک، تورخم، انگورهده و راه های مختلف سلاح های سنگین و سبک، زره پوش، خودروهای نظامی، ماشین آلات کارخانه و تاجران ما را بردند. در حالی که افغان ها سختگیرترین مسلمانان جهان هستند و هیچ شکی در اعتقاد آنها نیست، ملاهای پاکستانی ۲۰ سال تبلیغ می کردند که در افغانستان یک نظام کافر وجود دارد و در آنجا آمریکایی ها هستند. با این حال، روزی که نظام جمهوری فروپاشید، آنها اولین کسانی بودند که به آمریکایی ها پول دادند و صدها خدمت دیگر در سرزمین خود به آنها ارائه کردند. ملاهای پاکستانی همیشه خواهان یک نظام اسلامی برای افغان ها بوده اند که الان آمده است، پس ما هم برای پاکستان یک نظام اسلامی می خواهیم و طالبان می توانند آن را برایشان بیاورند. تشکر.

پاسخ

پاراگراف ۳: تحریک طالبان پاکستان از زمان ظهور خود در سال ۲۰۰۷، مسئول ده ها حمله خشونت آمیز در مناطق مختلف پاکستان بوده است که در آن هزاران نفر کشته شده اند. پاراگراف ۲ از طرف پائین: رهبران تحریک طالبان پاکستان قراردادهایی را که در سالهای ۲۰۰۴، ۲۰۰۵، ۲۰۰۶ و ۲۰۰۹ امضا کرده بودند، نقض کرده بودند. نظر: در این گزارش اشتباهی وجود دارد. در پاراگراف سوم گزارش آمده است که تحریک طالبان پاکستان در سال ۲۰۰۷ ظهور کرد، اما در پاراگراف دوم از پایین آمده است که توافقات صلح با رهبران این گروه در سالهای ۲۰۰۴، ۲۰۰۵، ۲۰۰۶ و ۲۰۰۹ منعقد شده است. قابل تمسخر است، که گفتگوهای صلح با رهبران آن انجام شد، تحریک طالبان پاکستان هنوز تشکیل نشده بود. :) انتقاد: ارتش و اداره استخباراتی پاکستان چندین دهه است که گروه های تروریستی را ایجاد کرده و از آنها حمایت مالی کرده است. لطفا پاکستان را با نشر چنین اطلاعاتی تبرئه نکنید. این مرکز اصلی و حامی تروریسم، ریشه شرارت است. اگر چنین اطلاعاتی را منتشر کنید، این ریشه فساد قوی تر می شود. این محور شیطانی را به اجزای سازنده آن پشتونستان، بلوچستان، سند و پنجاب تقسیم کنید، تا منطقه و جهان برای همیشه از تروریسم رهایی یابد.

پاسخ