تروریسم

ادعاهای موجودیت پناهگاه های تحریک طالبان پاکستان در افغانستان روابط کابل و اسلام اباد را تیره کرده است

گزارش از حمزه

یک موتر سوخته در محل یک حمله انتحاری دیده می شود که یک موتر لاری پولیس را در شهر کویته پاکستان به تاریخ ۹ قوس گذشته هدف قرار داد. در این حمله سه نفر کشته و ۲۳ زخمی شدند که تحریک طالبان پاکستان (تی تی پی) مسئولیت آن را بر عهده گرفت. [بنارس خان/ای اف پی]

یک موتر سوخته در محل یک حمله انتحاری دیده می شود که یک موتر لاری پولیس را در شهر کویته پاکستان به تاریخ ۹ قوس گذشته هدف قرار داد. در این حمله سه نفر کشته و ۲۳ زخمی شدند که تحریک طالبان پاکستان (تی تی پی) مسئولیت آن را بر عهده گرفت. [بنارس خان/ای اف پی]

کابل -- افزایش تعداد حملات تحریک طالبان پاکستان (تی تی پی) در پاکستان -- که توسط پناهگاه های امن این گروه در افغانستان آسان تر شده است -- همچنان به تیرگی روابط بین کابل و اسلام آباد ادامه می دهد.

انوار الحق کاکار، نخست وزیر موقت پاکستان، در سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویارک به تاریخ ۳۱ سنبله گفت که اولویت پاکستان سرکوب گروه های تروریستی است که حملاتی را از افغانستان انجام می دهند یا برنامه ریزی می کنند.

کاکر در ۷۸مین نشست این مجمع گفت، «اولویت اول پاکستان جلوگیری و مقابله با همه تروریسم از داخل و داخل افغانستان است،»

وی افزود، «پاکستان حملات تروریستی فرامرزی علیه پاکستان توسط تحریک طالبان پاکستان، داعش و سایر گروه‌های فعال از افغانستان را محکوم می‌کند،»

انوار الحق کاکار، نخست وزیر موقت پاکستان به تاریخ ۳۱ سنبله در ۷۸مین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویارک سخنرانی می کند. [براین ر. اسمیت/ ای اف پی]

انوار الحق کاکار، نخست وزیر موقت پاکستان به تاریخ ۳۱ سنبله در ۷۸مین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویارک سخنرانی می کند. [براین ر. اسمیت/ ای اف پی]

کاکر خواستار توقف فعالیت تحریک طالبان پاکستان در افغانستان شد.

او گفت،‌‌ «ما برای جلوگیری از این حملات از کابل حمایت و همکاری کرده ایم. در عین حال، ما همچنین اقدامات لازم را برای پایان دادن به این تروریسم که از خارج تشویق می شود، انجام می دهیم.»

مقامات غیرنظامی و نظامی پاکستان نسبت به حضور تحریک طالبان پاکستان در افغانستان، حملات این گروه از خاک افغانستان و تهدید آن برای پاکستان و منطقه گسترده تر ابراز نگرانی کرده اند.

تی تی پی در افغانستان

تحلیلگران افغان گفتند، بسیاری از فرماندهان و جنگجویان تحریک طالبان پاکستان در افغانستان حضور دارند و برخی از حملات خود را از خاک افغانستان برنامه ریزی می کنند.

آنها افزودند، حضور آنها تأثیر مخربی بر جمعیت افغانستان دارد و منجر به انزوای افغانستان می شود.

میرزا محمد یارمند، تحلیلگر امور نظامی مستقر در فرانسه، معاون سابق وزیر کشور افغانستان، گفت، «تی تی پی در افغانستان حضور دارد و بهتر از قبل سازماندهی شده است و پایگاه های خود را در دو طرف مرز تقویت می کند،»

او گفت، «افغانستان اکنون به پایگاه تروریسم بین المللی تبدیل شده است. رهبران و جنگجویان تی تی پی در کابل، خوست، پکتیا، لوگر، ارزگان، نورستان و برخی ولایات دیگر حضور دارند.»

او گفت، «تی تی پی بخشی از شورای جمعی تروریسم بین المللی است که شامل القاعده می شود».همچنان، گروه هایی مانند جنبش اسلامی ازبکستان، جنبش اسلامی ترکستان شرقی و جنبش اسلامی قزاقستان شامل آن می باشد.

به گفته آرین شریفی، تحلیلگر امور بین الملل، که در پوهنتون پرینستون در ایالات متحده سخنرانی می کند، تحریک طالبان پاکستان چندین سال است که در افغانستان حضور دارد و اعضای آن آزادانه در سراسر کشور رفت و آمد می کنند.

او گفت، «رهبر آن نور ولی محسود است و حدود ۶۵۰۰ جنگجوی آن در افغانستان مستقر هستند. تی تی پی یک پناهگاه امن دارد و از آنجا حملات تروریستی را برنامه ریزی می کند.»

وی افزود، «تی تی پی پیوندهای ایدیولوژیک، استراتژیک، عملیاتی و خانوادگی با حاکمان فعلی کشور دارد،»

وی گفت، «همچنین روابط نزدیک با القاعده، داعش، تحریک نفاذ شریعت محمدی، لشکر جنگوی، سپاه صحابه پاکستان، جنبش اسلامی ازبکستان و جنبش ترکستان شرقی دارد.»

افزایش حملات تی تی پی

محمد آصف صدیقی، تحلیلگر امور سیاسی مستقر در هسپانیا و معاون پیشین مشرانو جرگهء افغانستان، گفت که تغییرات سیاسی در افغانستان پس از ماه اسد سال ۱۴۰۰ انگیزه بیشتری برای جنگجویان تحریک طالبان پاکستان ایجاد کرد.

صدیقی گفت، «فعالیت ها و حملات تی تی پی در داخل پاکستان افزایش یافته است که نشان می دهد.این کشور دارای پناهگاه های امن در مناطق مرزی دو کشور است،»

وی گفت، «آنها مجهزتر و مسلح تر هستند و می توانند به راحتی حملات خود را از سمت افغانستان از مرز سازماندهی کنند.»

وی افزود، «افزایش حملات تحریک طالبان پاکستان در مناطق مختلف پاکستان نشان دهنده استراتیژی و قدرت جدید این کشور در برابر دولت پاکستان و منطقه است،»

وی افزود، «حملات هوایی اخیر پاکستان در ولایت خوست افغانستان که در آن تعدادی از اعضای تحریک طالبان پاکستان کشته شدند، ثابت کرد که تحریک طالبان پاکستان در افغانستان پناهگاه امنی دارد.»

در ماه حمل ۱۴۰۱، اسلام آباد گفت که یک سری حملات هوایی را در ولایت خوست انجام داده است که جنگجویان تحریک طالبان پاکستان را هدف قرار داده است.

کل منطقه در آتش می سوزد

ویس ناصری، تحلیلگر سیاسی افغان، که در آلمان زندگی می کند، گفت، «حضور تی تی پی در افغانستان و قدرت فزاینده آن، تأثیر موجی بر سایر گروه های تروریستی برای بسیج و پیوستن به تی تی پی خواهد داشت،»

ناصری گفت، «در این صورت افغانستان بار دیگر به پناهگاه امن گروه های تروریستی بین المللی تبدیل خواهد شد و افغان ها تاوان آن را خواهند پرداخت و قربانی خواهند شد،»

وی افزود، «حضور و پناهگاه امن تی تی پی در افغانستان یک تهدید بزرگ برای افغانستان و منطقه است و عواقب جبران ناپذیری در پی خواهد داشت،»

وی گفت، «تحریم های بیشتر بر افغانستان اعمال خواهد شد، وضعیت اقتصادی، سیاسی و امنیتی بیشتر بدتر می شود و تنش ها در منطقه افزایش می یابد و کل منطقه را به آتش می کشد.»

محمدعلی رضوانی، تحلیلگر امور سیاسی مقیم ترکیه، گفت، «در شرایط کنونی افغانستان، تحریک طالبان پاکستان پشت درگیری است،»

او گفت، «این سازمان رسماً مسئولیت بسیاری از حملات تروریستی در پاکستان را که نیروهای امنیتی این کشور را هدف قرار دادند، بر عهده گرفت. امنیت در کشور ما (افغانستان) نسبتاً بهتر است، اما حضور تحریک طالبان پاکستان بار دیگر امنیت و ثبات ما را تهدید می‌کند.»

رضوانی افزود، «بی ثباتی در افغانستان منجر به ناامنی و بی ثباتی در کل منطقه می شود،»

او گفت، «اگر این گروه های تروریستی مهار نشوند، افغانستان بار دیگر به پناهگاه امن تروریسم جهانی تبدیل خواهد شد که کشور ما، منطقه و حتی جهان را تهدید می کند و افغانستان را به مرکز جنگ نیابتی دیگری تبدیل می کند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

6 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

به نظر من، تحریک طالبان پاکستان پروژه مشترک دولت پنجاب، جمعه ISI و ارتش برای سرکوب پشتون ها در منطقه و کشتن رهبران آنها است. باور خود من این است که تحریک طالبان پاکستان آنقدر قوی نخواهد بود که زور ISA به انها نه رسد. نکته دیگر این است، که پاکستان می خواهد با دنیا بازی کند، که ما هم شکار ترور روزیم هستم. پاکستان با یک طرف ګروهای ترورستان را تربیت میته، برای ان پل میګرد، وه به طرف دیګه بخاطر پل غوغا را جور کرده، که پاکستان نیز قربانی تروریسم است، اما جهان اکنون فهمیده است که پاکستان خانه تروریست ها است، و این خانه باید دیګر ازبین برده شود.

پاسخ

۴۵سال می شود که پاکستان. مداخله مستقیم را در جنگ های افغانستان می کند وا افغانان مسکین را در بین خود به جنگ انداخته است و تمام تجهیزات جنکی را برای این گروهای جنگی پاکستان مهیا می سازد . در ۴۵ سال همراه گروهی جنکی در افغانستان پاکستانی های افرادی طلب شانه به شانه در جنگ های افغانستان اشتراک می کردن و مردم بیچاره افغانستان را بی کناه شهید می کردن به بهانه های کونا کون ولی یک اعضای دولتی پاکستان نه کفت که در افغانستان جنک را پاکستان حمایه می کند . دولت فعلی افغانستان در مشگلات اقتصادی قرار دارد که خود دولت فعلی افغانستان کمک از دیکر مملکت های خارجی طلب می کند جنک در مملکت دیگران اقتصاد قوی کار دارد اما دولت افغانستان برای عساکر خود به کونه درست معاش داده نمی تواند چی بسا که در کشور های دیگر جنگ های چریکی کند . آول کشورهای جهان باید فکر کنند که افغانستان تاحالی یک مرمی را ساخته نمی تواند برای خود افغانان در ۴۵سال جنک پاکستان اسلحه و تجهیزات نطامی را می تهیه می کرد. در ۴۵سال که افغانان در پاکستان زندگی می کردن اکسر افغانان را درس های جنگی را حکو مت باکستان می امو ختن ودر مقابل هندوستان در جنگ های کشمیر از افغانان سوی استفاده می کردند پاکستان در خانه خود خود شان آتش در دادند . پاکستان در این فکر نبود که روز خواهد آمد که در این آتش خودش بسوزد در کشور دیگران آتش را اندختن انجامش همین است که حال خود پاکستان در آتش خود می سوزد.

پاسخ

من با نظر شما 100% موافقم. در واقع، پاکستان در 45 سال گذشته در افغانستان مداخله کرده است و گاهی جنگ را با یک نام و گاهی با نام دیگر در افغانستان ادامه می دهد. آنها منافع خودشان را انجام می دهند، اما افغانستان را زیر و رو کردند، از توسعه محروم کردند، از تحصیل محروم کردند و میلیون ها جوان شهید شدند. همه اینها برای پاکستان از دست رفته است! اما ما هنوز نمی دانیم، گاهی پاکستان به یک بهانه و گاهی به بهانه دیگر ګروه ترورستی را تربیه مکند تا به افغانستان یک شروش پیدا کند. که این کار بسیار ناراحت کننده است.

پاسخ

به نظر من تحریک طالبان پاکستان پروژه مشترک اردوی پاکستان و آی اس آی است که از یک سو در مناطق پشتون نشین مردم را می کشد، بمباران می کند و قتل می کند و از سوی دیگر پشتون ها را به نام تروریست ها به جهان معرفی می کند. اگر این یک پروژه خاص برای بدنام کردن پشتون ها نیست و واقعا برای پاکستان دردسر است، پس چرا این گروه تروریستی در پنجاب، سند، لاهور، هیره مندویی و کراچی کشتار و انفجار انجام نمی دهد و چرا فقط به بلوچستان، وزیرستان و خیبر پشتونخوا حمله می کند. تمام دنیا از رفتار دوگانه پاکستان اطلاع دارند که از یک سو گروه های تروریستی را تربیت می کند و از سوی دیگر خود را به گونه ای به جهانیان نشان می دهد که گویی آنها قربانی تروریسم هستند، در حالی که همه از آن باخبر هستند. اکنون ده ها گروه تروریستی از جمله داعش در پاکستان آموزش می بینند. پاکستان کمپ های آموزشی ویژه دارد. آنها تروریست ها را آموزش می دهند و آنها را برای تروریسم آماده می کنند. بدون شک این گروه مسلح از نظام حاکم در افغانستان حمایت می کند، اما سوال اینجاست که طالبان چه کسانی هستند؟ چه کسی از نظر مالی و فزیکی از آن حمایت کرد؟ دیروز شما این گروه را برای نابودی افغانستان فرستادید. امروز چگونه می توانید در صحنه بین المللی شکایت کنید؟ اینها نهالهای دست شما هستند. چیزی را که کاشته اید، درو خواهید کرد. انتظار نداشتن گزیدن از مار احمقانه است.

پاسخ

من از این سیاستمداران لعنتی افغان که برای ویران کردن کشورشان کار می کنند و این حرف های احمقانه را می گویند تعجب می کنم. اینها اصلا افغان نیستند که به خاطر منافع خود با افغانستان چنین رفتار می کنند و اعلام می کنند که تحریک طالبان پاکستان در افغانستان وجود دارد. تحریک طالبان پاکستان و هیچ گروه دیگری با افغانستان کاری ندارند. اولادهای افغان زخم های متعددی دارند. آنها نمی توانند به کسی آسیب برسانند تا زمانی که زخم هایشان خوب شود. پاکستانی ها از حضور تحریک طالبان پاکستان در افغانستان صحبت می کنند که می خواهند افغانستان را نابود کنند. همان پاکستان برای طالبان افغان پناه داده بود، برای آنها کمپ ها ساخته بود، به رهبران طالبان خانه داده بود... و وقتی طالبان در افغانستان به قدرت رسیدند (مذاکرات با آمریکا را پایان دادند و حاکم افغانستان شدند)، مردم پاکستانی، رهبران مذهبی، رهبران حکومت تبریک می گفتند و می رقصیدند... زیرا می گفتند که نظام اسلامی در افغانستان ساخته شده است. اما اکنون که با همین وضعیت در سرزمین خود مواجه می شوند، فریاد می زنند و اظهارات دروغین می کنند که آنها از خاک افغانستان تهدید می شوند. من فکر نمی کنم تحریک طالبان پاکستان علیه ارتش پاکستان باشد. به نظر من، تحریک طالبان پاکستان به درخواست ارتش پاکستان یک حمله کوچک انجام می دهد تا به جامعه بین المللی نشان دهد که با تهدیدی از خاک افغانستان مواجه است. اما تی تی پی پروژه ای است که توسط حرامزاده های پاکستانی ایجاد شده و برای بدنام کردن افغانستان اجرا می شود...

پاسخ

تحریک طالبان پاکستان اصلا در افغانستان وجود ندارد. مقامات پاکستانی افغان ها را مقصر می دانند. برای سال‌ها، زمانی که حکومت جمهوری در افغانستان بر سر کار بود، رئیس‌جمهور غنی می‌گفت که پاکستان باید از جمهوریت حمایت کند وگرنه خود را در آتش می‌سوزاند، اما پاکستان آن را نپذیرفت و به مقامات فعلی افغانستان (طالبان) پناه داد. خانه های آنها هنوز هم در شهرهای بزرگ پاکستان وجود دارد و از خاک پاکستان حملاتی را طراحی می کردند و در افغانستان حملاتی را انجام می دادند که صدها هزار افغان بی گناه را کشت، اما هر زمان که مردم افغانستان از آن شکایت می کردند، مقامات و علمای پاکستانی با قوت از طالبان افغان (مقامات فعلی) حمایت می کردند. آنها می گفتند که آنها ستون های دین هستند و یک نظام اسلامی باید در افغانستان حاکم شود. در نتیجه ایدیولوژی اسلامی در افغانستان غالب شده است. ما افغان ها خواهان یک نظام اسلامی در کشور همسایه خود هستیم و تحریک طالبان پاکستان می تواند آن را به درستی انجام دهد. طالبان افغان از طالبان پاکستانی حمایت نکرده اند، اما من به عنوان یک افغان از آنها می خواهم که پاکستان همسایه ما است، فعلا نظام انگلیسی در آنجا حاکم است و به همین دلیل است که طالبان باید با تحریک طالبان پاکستان همکاری کند تا نظام اسلامی در پاکستان حکومت کند. برخی از تحلیلگران افغان می گویند که فرماندهان و جنگجویان تحریک طالبان پاکستان در افغانستان هستند و برخی از حملات خود را از افغانستان برنامه ریزی می کنند. این اشتباه است. آنها سرمایهء خود را در افغانستان ترک کرده اند، سرمایه ایکه از خون مردم تشکیل شده بود. آنها به دلیل آن ناراحت هستند. خیلی از این موضوع ناراحت هستند و این حرف های بی اساس را می زنند. حضور تحریک طالبا

پاسخ