تروریسم

پاکستان بخاطر انفجار مرگبار به ماتم نشسته، و از آمدن جنگجویان از افغانستان ابراز نگرانی می کند

گزارش از سلام تایمز و ای اف پی

بچه ها به تاریخ ۹ اسد، یک روز پس از انفجار بمب در ولسوالی باجور، ایالت خیبر پشتونخوا، پاکستان که یک تجمع سیاسی را هدف قرار داد، به خاطر کشته شدن یکی از اعضای خانواده خود گریه می کنند. شاخه خراسان داعش مسئولیت این حمله انتحاری را بر عهده گرفته است. [عبدالمجید/ خبرگزاری فرانسه]

بچه ها به تاریخ ۹ اسد، یک روز پس از انفجار بمب در ولسوالی باجور، ایالت خیبر پشتونخوا، پاکستان که یک تجمع سیاسی را هدف قرار داد، به خاطر کشته شدن یکی از اعضای خانواده خود گریه می کنند. شاخه خراسان داعش مسئولیت این حمله انتحاری را بر عهده گرفته است. [عبدالمجید/ خبرگزاری فرانسه]

اسلام اباد -- شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان، چند روز پس از بمب گذاری مرگبار در یک گردهمایی سیاسی در نزدیکی مرز مشترک دو کشور، گفت که شبه نظامیان پشت موجی از حملات انتحاری در پاکستان توسط شهروندان افغان از آن سوی مرز کمک می شوند.

شريف از متهم كردن كابل به اينكه آگاهانه اجازه حملات از جانب افغانستان را داده است، خودداری كرد، اما او گفت كه شبه نظاميان در پاكستان از «مخفیگاه‌ها» در كشور همسايه عملیات ميكنند.

اسلام اباد قبلاً گفته بود که جنگجویان تحریک طالبان پاکستان (تی تی پی) آزادانه از افغانستان فعالیت می کند. این اتهامی است که کابل به طور معمول آن را رد می کند.

شریف این اظهارات را در اواخر روز سه شنبه (۱ اسد) پس از یک جلسه توجیهی امنیتی و دیدار با قربانیان انفجار روز یکشنبه در ولسوالی باجور، ایالت خیبر پشتونخوا، که هم مرز با ولایت کنر، افغانستان است، ارائه کرد.

در اعلامیه دفتر شریف آمده است، «نخست وزیر با نگرانی از دست داشتن شهروندان افغان در انفجارهای انتحاری اشاره کرد،»

در اعلامیه آمده است، «در طراحی و اجرای چنین حملات بزدلانه علیه افراد ملکی بی گناه از پناهگاه های آن سوی مرز، آزادی عمل در اختیار عناصر متخاصم پاکستان است».

ادارهء شریف گفت کابل «باید تدابیر مشخصی را برای جلوگیری از استفاده از خاک خود برای تروریسم فراملی اتخاذ کند».

انفجار روز یکشنبه در گردهمایی کارگران حزب سیاسی جمعیت علمای اسلام (ف) در خار، ۵۴ کشته و بیش از ۱۰۰ زخمی بر جای گذاشت.

مسئولیت حمله را شاخهء خراسان داعش برعهده گرفت

شاخه خراسان داعش مسئولیت حمله روز دوشنبه را از طریق اعماق، آژانس تبلیغاتی آن بر عهده گرفت.

شاخه خراسان داعش بمب گذار انتحاری را که حمله روز یکشنبه را انجام داد، نام برد، اما هویت او را ذکر نکرد. پولیس پاکستان جزئیاتی از این بمب گذار را تایید نکرده است.

شاخهء خراسان داعش قبلاً رهبران جمعیت علمای اسلام (ف) در باجور را هدف قرار داده است، زیرا آنها را مرتد می داند و از آنها به دلیل مشارکت در سیاست های انتخاباتی انتقاد کرده است.

شاخه خراسان داعش در ماه حمل سال ۱۴۰۱، با صدور یک سلسله فتواها اجازه ترور علما و فعالان مذهبی جمعیت علمای اسلام (ف) را صادر کرد.

قاری صابر ماموند، یکی از اعضای جمعیت علمای اسلام (ف) که دو تن از خویشاوندان او در حمله بمی روز یکشنبه مجروح شده است، گفت، «جمعیت علمای اسلام یک حزب سیاسی صلح آمیز است که به دلیل مشارکت در سیاست های انتخاباتی و مبارزه با سوء استفاده گروه های شبه نظامی از اسلام برای فعالیت های خرابکارانه آن مجازات می شود،»

ماموند گفت که این حمله تلاشی برای بی ثبات کردن حزبش قبل از انتخابات آتی بود که قرار است در ماه عقرب برگزار شود.

افزایش خشونت جنگجویان

به گفته مؤسسه مطالعات صلح پاکستان، از ماه اسد سال ۱۴۰۰، پاکستان شاهد افزایش ۵۰٪ حملات جنگجویان بوده است که در ولایات مرزی غربی متمرکز اند.

چندین ولایت افغانستان نیز در دو سال گذشته شاهد افزایش حملات شاخهء خراسان داعش بوده اند.

در ماه جدی، مفتشان یک گروه انشعابی از تحریک طالبان پاکستان را مسئول انفجار مسجدی دانستند که منجر به کشته شدن بیش از ۸۰ افسر پولیس در پیشاور شد.

اما مفتشان گفتند که بمب گذاری شاخهء خراسان داعش- که سال گذشته ۶۴ نفر را در یک مسجد شیعیان در شمال غرب پاکستان کشت، توسط یک تبعیدی افغان انجام شد که برای آماده شدن برای حمله به کشور خود بازگشته بود.

بمب گذاری انتحاری یکشنبه نشان می دهد که در حالی که شاخه خراسان داعش در جریان سرکوب جاری پاکستان متحمل خسارات قابل توجهی شده است، این گروه هنوز هم قادر به انجام عملیات های مرگبار است که عمدتاً اهداف نرمی مانند تجمعات سیاسی و اقلیت های غیر مسلمان در پاکستان را هدف قرار می دهد.

در ماه جوزا، اداره مبارزه با تروریسم پولیس خیبر پشتونخوا (سی تی دی) گفت که مجریان قانون سبحان الله که به نام عثمان نیز یاد می شد، و یک فرمانده شاخه خراسان داعش بود، در باجور کشته اند.

همچنین در ماه جوزا، سی تی دی ایالت پنجاب، پاکستان، گفت که با دستگیری ۹ شبه نظامی مظنون، از جمله یک زن، مرتبط با شاخهء خراسان داعش یک توطئه تروریستی بزرگ را در عید قربان خنثی کرده است.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

10 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

دو گپ وجود دارد که هر کدام اهمیت خود را دارند؛ یکی اینکه سازمان های اطلاعاتی پاکستان همان کاری را می کنند که در پاکستان اتفاق می افتد. بنابراین آنها می خواهند تحت عنوان سرکوب کردن تروریسم کمک های کشورهای غربی را بدست آورد. طبق گزارش ها، کمک ها معمولاً بین ارتش و فرماندهان اطلاعاتی تقسیم می شود. بنابراین، این کشور چتل و خائن به حیات خود ادامه می دهد. نکته دیگر اینکه اگر امروز این کارها در پاکستان انجام می شود، عکس العمل عملکرد سازمان های اطلاعاتی پاکستان در افغانستان است که در چهار و نیم دهه گذشته در افغانستان انجام داده اند و افغان ها را کشته اند، اما قابل افسوس است. این قتل ها و انفجارها در مناطق پشتون نشین نیز اتفاق می افتد. در عین حال، بنیانگذاران و اراذل اصلی مأموریت بریتانیا به نام پاکستان، جنرال های پنجابی هستند و این خرابکاری باید در پنجاب نیز رخ می داد. به هر حال خداوند همه بشریت و همه جهان را بیامرزد. آمین

پاسخ

حتی اگر انفجارهای بیشتری در پاکستان رخ دهد، من ناراحت نمی شوم! پاکستان دشمن اصلی افغانستان است. در چهار دهه گذشته کشور ما را به آتش کشیده است و هر روز ما را می کشد و خانه ها، مکاتب، جاده ها، کارخانه ها، مساجد و ساختمان های دولتی ما را در انفجارها و حملات انتحاری ویران می کند. این بزرگترین آرزوی من است که ببینم پاکستان ویران و تجزیه شده و بنیاد پنجابی ها از بنیادش کنده شود. بگذارید افغان های دو طرف [خط دیورند] دور هم جمع شوند و شعار لر او بر - یو افغان معنای خود را ثابت کند.

پاسخ

بخش ششم مقاله: ۳) نارضایتی: نارضایتی مردم (بلوچ و پشتون) در این دو ایالت از حکومت فدرال پاکستان عامل اساسی است که باعث افزایش ناامنی در این دو ایالت شده است. بی ثباتی در داخل دولت پاکستان، همراه با مقامات فاسد، باعث شده است که مردم از دولت ناراض شده و به گروه های رادیکال روی بیاورند. بسیاری از پشتون ها و بلوچ ها از حکومت فعلی پاکستان ناراضی هستند و می خواهند پاکستان از کنترل ارتش این کشور خارج شود. از سوی دیگر، علاوه بر سندی ها، این دو قوم معتقدند که دولت مرکزی علیه آنها تبعیض قائل است. این گروه های قومی می گویند که حکومت مرکزی به سطح زندگی و امکانات غیرنظامیان در این مناطق توجه کافی ندارد و به نوعی آنها را ترک کرده است. جنبش تحفظ پشتونها (پی تی ام) به رهبری منظور پشتین معتقد است که مناطق پشتون نشین عمداً برای ادامه حیات نظام کنونی به گودال بنیادگرایی رانده شده است. یکی دیگر از عوامل ناامنی در پاکستان ممکن است عمق این اختلافات قومی باشد. افرادی که احساس تبعیض می کنند به راحتی جذب گروه های بنیادگرا و افراطی می شوند. سال ۲۰۲۳: جنوری ۲۰۲۳خونین ترین ماه پاکستان در دهه اخیر نامیده شده است. در این ماه حداقل ۴۴ حمله تروریستی در پاکستان رخ داد که در نتیجه آن ۱۳۴ نفر کشته و ۲۵۴ نفر دیگر زخمی شدند. اگرچه پاکستان از یک سو دارای بی ثباتی سیاسی و اقتصادی است و از سوی دیگر بحران تروریسم و ناامنی به سرعت در حال گسترش است، سال ۲۰۲۳ برای پاکستانی ها سال پرچالشی خواهد بود.

پاسخ

بخش پنجم مقاله: در ۲۰ سال گذشته که طالبان در افغانستان می جنگیدند، این گروه ها در آن سوی خط دیورند میزبان طالبان بودند. اکنون که طالبان در افغانستان قدرت دارند، وقت استقبال از گروه های بنیادگرا آغاز شده است. علیرغم فشارهای شدید پاکستان، طالبان هنوز آماده اقدام جدی علیه تحریک طالبان پاکستان یا محدود کردن فعالیت های این گروه نیستند. موضوع به اینجا ختم نمی شود. طالبان نیز متهم به تامین تجهیزات برای این گروه ها هستند. همچنین گزارش هایی وجود دارد که تعداد زیادی از اعضای تحریک طالبان پاکستان از سلاح های آمریکایی در جنگ علیه ارتش پاکستان استفاده کرده اند. با این حال، همچنین گزارش هایی وجود دارد که تعداد قابل توجهی از نیروهای طالبان به تحریک طالبان پاکستان پیوسته اند و می خواهند این بار در پاکستان به جهاد خود ادامه دهند. چند روز پیش ملا هبت الله رهبر طالبان گفت که جهاد در پاکستان جایز است. دستور او به نیروهای طالبان که در حال حاضر درگیر هیچ نوع جنگی نیستند، پیام می دهد تا اهداف جدیدی را دنبال کنند. از نظر روانی، بیشتر نیروهای طالبان به ماشین جنگی تبدیل شده اند. این بدان معناست که وجود آنها بدون جنگ معنایی ندارد.

پاسخ

بخش چهارم مقاله: علاوه بر این گروه ها، جنبش انصار و تحریک طالبان پاکستان نیز در منطقه فعال هستند. مدتی قبل گزارش هایی مبنی بر اتحاد تحریک طالبان پاکستان با برخی از گروه های بلوچ منتشر شده بود. در صورت درستی این خبر، وضعیت برای ارتش پاکستان در مناطق شمال و شمال غرب دشوارتر خواهد شد. گروه هایی مانند القاعده، لشکر جنگوی، جنبش انصار و ارتش تجزیه طلب سند حضور نسبتاً فعالی در ایالت سند در جنوب غربی پاکستان دارند. بر اساس گزارش ها، تعداد کشته شدگان در خیبر پختونخوا و بلوچستان در سه سال گذشته به طور بی سابقه ای افزایش یافته است. حداقل سه دلیل برای افزایش آمار در این دو ایالت ها قابل شناسایی است؛ ۱) مرز این دو ایالت با افغانستان: افغانستان دارای مرز طولانی با پاکستان است و دو ایالتی که در سال های اخیر بیشترین ناامنی را داشته اند در مرز با افغانستان قرار دارند. بی ثباتی در افغانستان، عدم کنترل درست مرزها و مخفی گاه های زیاد باعث شده است که گروه های تروریستی در مواقع ضروری به این سوی خط دیورند پناه ببرند. به عبارت دیگر، حضور طالبان در افغانستان شریک استراتژیک این گروه است. علاوه بر منافع استراتژیک این گروه ها، آنها در افغانستان مستقر هستند و نیروهای خود را در آنجا آموزش می دهند. این گروه ها می توانند به راحتی از مرزهای افغانستان و پاکستان عبور کنند. ۲) حضور طالبان در افغانستان: طالبان روابط طولانی و دوستانه ای با گروه های بنیادگرا در پاکستان دارد.

پاسخ

بخش سوم مقاله: با تغییر وضعیت امنیتی در پاکستان، منتقدان سیاست عمق استراتژیک معتقدند که پاکستان بهای خوش بینی بیش از حد را به طالبان می پردازد. طالبان برخلاف آنچه پاکستانی ها فکر می کنند عمل کرده اند و در مهار کردن فعالیت های تحریک طالبان پاکستان با پاکستان همکاری نکرده اند. خیبر پشتونخوا، محل اصلی جنگجویان: در میان شهرها و ایالات پاکستان، ایالت خیبر پشتونخوا که در شمال پاکستان قرار دارد و با افغانستان هم مرز طولانی دارد، در سال های اخیر ناامن ترین منطقه این کشور لقب گرفته است. این ایالت اکنون شامل مناطق آزاد قبایلی نیز می شود. بر اساس اطلاعات موجود، این ایالت مرکز گروه های بنیادگرا در پاکستان است. تحریک طالبان پاکستان و دیگر گروه‌های افراطی و بنیادگرا در این ایالت فعال هستند و از اینجا برای حمله‌ها استخدام و برنامه‌ریزی می‌کنند. گروه های بنیادگرا و حوزه های نفوذ آنها: گروه هایی مانند تحریک طالبان پاکستان (تی تی پی)، جماعت الاحرار (جی یو ای)، حرکت الانصار (اچ یو ای) و لشکر اسلام در ایالت خیبر پشتونخوا فعال هستند و مناطق قبایلی است و این ایالت را حوزه نفوذ می نامند. در کنار این گروه های تا حدودی متحد، القاعده در شبه قاره هند (ای کیو آی اس) و داعش (داعش/شاخه خراسان داعش) نیز فعال هستند. هنوز فعالیت این دو گروه چندان مشهود نیست زیرا این منطقه مرکز نفوذ و قدرت تحریک طالبان پاکستان است. در ایالت بلوچستان که با افغانستان و ایران هم مرز است، گروه های جدایی طلب بلوچ مانند ارتش آزادیبخش بلوچ (بی ال ای)، جبهه آزادیبخش بلوچ (بی ال اف)، ارتش جمهوری خواه بلوچ (بی آر ای)، ارتش متحد بلوچ (یو بی ای)، لشکر بلوچ (ال ای بی) و لشکر جنگوی (ال ای جی) حضور پررنگی دارند و بطور منظم حملاتی را علی

پاسخ

قسمت دوم مقاله: طالبان و تغییر امنیتی در پاکستان: سیاستمداران پاکستانی معتقد بودند که حضور طالبان در افغانستان دست دشمن درازمدت این کشور را کوتاه می کند و امنیت کشورشان را تقویت می کند، اما وقت زیادی را در نگرفت که پاکستان پاسخ محاسبات خود را گرفت. پاسخگویی به این محاسبات و بازگشت طالبان به قدرت، نه تنها تهدیدات امنیتی پاکستان را کاهش نداد، بلکه تهدیدات امنیتی را افزایش داد. ظهور طالبان در افغانستان مستقیماً بر وضعیت امنیتی پاکستان تأثیر گذاشته و ناامنی را در آن کشور افزایش داده است. حضور طالبان در افغانستان اعتماد به نفس گروه‌های بنیادگرا را افزایش داده و به این گروه‌ها این فکر را داده است که پیروی از مسیر جنگی طالبان، آنها را به موفقیت می‌رساند. تصور غالب در میان سیاستمداران پاکستانی این بود که می توانند از نفوذ طالبان برای فشار بر تحریک طالبان پاکستان و وادار کردن گروه ناراضی به آتش بس و صلح استفاده کنند. اگرچه حکومت پاکستان با میانجیگری طالبان توانست تحریک طالبان پاکستان را به آتش بس بکشاند، اما این آتش بس نتیجه معکوس داشت و تحریک طالبان پاکستان بیش از پیش قدرت خود را تجدید کرد و به میدان جنگ بازگشت. برای بررسی علت افزایش حملات در پاکستان با تغییر طالبان، به این نتیجه می رسیم که طالبان با پناه دادن به طالبان پاکستانی و ایجاد یک محیط امن یا یک مانع استراتژیک برای آنها، ناامنی را در پاکستان افزایش می دهد. به عبارت دیگر، عمق استراتژیک پاکستان به یک مانع استراتژیک برای تحریک طالبان پاکستان تبدیل شده است.

پاسخ

حمله ۳۰ ماه جنوری در پیشاور و حملات خورد و کلان مشابه در سایر ایالت های پاکستان آزمون سختی برای امنیت ملی پاکستان است. اگرچه امنیت پاکستان از زمان به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان تغییر کرده است، اما حمله اخیر در پیشاور پاکستان و سیاست گذاران آن را نگران کرده است. این حمله مهم‌ ترین و بی‌ سابقه‌ترین حمله پاکستان در دهه‌های اخیر بود که تلفات زیادی را به همراه داشت. بر اساس اطلاعات، در این حمله بیش از ۴۰۰ نفر کشته و زخمی شدند. پس از ۲۴ اسد ۱۴۰۰ و سقوط جمهوریت در افغانستان، گراف ناامنی پاکستان به طرز چشمگیری افزایش یافته است. این در حالی است که سیاست گذاران و ارتش پاکستان تصور می کردند که با روی کار آمدن طالبان در افغانستان، تهدیدهای امنیتی علیه این کشورکاهش خواهد یافت. به عبارت دیگر، پاکستانی ها احساس کردند که با سقوط حکومت اشرف غنی در افغانستان به عمق استراتژیک خود رسیده است. برای سیاستگذاران پاکستانی، استراتیژی عمیق به معنای ظهور یک رژیم دوست و اسلامگرا در کابل است که به ناامنی دائمی پاکستان پایان بدهد. هنوز سوالی که این روزها در محافل سیاسی پاکستان مطرح است این است که آیا طالبان به احساس ناامنی در پاکستان پایان داده است یا خیر؟ من می خواهم این مقاله را در چندین نظر با شما به اشتراک بگذارم. امیدوارم همه خوانندگان سلام تایمز آن را بخوانند.

پاسخ

حملات در پاکستان تولید خود این کشور است. او کسی را سرزنش باید نکند. آنها از هر کشوری که می آیند، مراکز اصلی آنها در پاکستان است، آموزش نظامی در آن کشور داده می شود و از آنجا تامین مالی می شوند. این انفجارها با توصیه ارتش پاکستان و ای اس ای در این کشور انجام می شود تا به جهانیان نشان دهند که آنها نیز شکار تروریسم هستند و هرگز حامی هیچ نوع تروریسم نیستند. چه امارت اسلامی، چه داعش، چه تحریک طالبان پاکستان، اینها همه جنگ جوی پاکستان هستند. قبل از دیروز در افغانستان توسط گروه های تروریستی طالبان و داعش آتش روشن کرده بودند امروز کمی شما را در این آتش بسوزانند، هر چند این سوختن به خواست و نفع شما باشد. شما نمی توانید در چشمان کسی خاک بپاشید، من این انفجارها را زمانی که در پنجاب، لاهور و کراچی اتفاق بیفتد به عنوان کار شخص دیگری می پذیرم

پاسخ

در طی۴۳ سال جنگ در افعانستان به هزاران جنگجویان پاکستانی و افغانستانی از خاک پاکستان به افغانستان می آمدن ودر افغانستان جنگ می کردن و افغانستان را تباه ساختن واز این همه جنگجویان حکومت پاکستان پشتبانی می کرد چندبن سال که در افغانستان جنگ بود این جنگ از مردم خود افغانستان نبود . جنگ اقتصاد قوی می خواهد افغانستان اقتصاد قوی ندارد خود مردم افغانستان به یک لقمه نان احتیاج هستن چی بسا که در مملکت دیگری افغانان انفجار کنند. افغانان قدرت این را ندارند که یک مرمی را بسازند و یا هم یک ماین را بسازند واقیعت که یک مملکت قدرت یک جور کردن مرمی را نداشته باشد درمملکت دیگری جنگ یاهم انفجار کرده می تواند نخیر نمی تواند . در افغانستان و در منطقه پشتو نیشین پاکستان چندین سال می شود که خوب علم دین ، خوب ملک ، خوب انجنیر ، خوب معلم ، خوب رهبر ،و هرکس که به قوم پشتون خدمت می کند از طرف گروهای ترورستی به قتل می رسد و تا هنوز هم قاتلین این مردم پیدانه شده است . درخود افغانستان در طی چند سال که جنگ روان است کمک های مالی از طرف حکومت های همسایه افغانستان همراه جنگجویان صورت می گیرد، این گفتنی ها نخست وزیر پاکستان بی احساس است چراکه در افغانستان جنگ را همین مملکت همسایه ما پاکستان به پشتبانی از امریکاه شروع کرده است . افغانستان توان این را ندارد که در مملکت دیگران انفجار کند و یاهم جنگ را دامن بزند . برای خود یک تعداد مردم افغانستان از طرف امریکاه و پاکستان پول داده می شود که این جنگ در افغانستان جریان دارد .

پاسخ