تروریسم

دو سال پس از حمله خونین داعش به مسجد شیعیان کندز، خانواده های قربانیان خواستار انصاف شدند

گزارش از محمد قاسم

مردی به تاریخ ۱۷ میزان سال ۱۴۰۰ هجری شمسی، یک روز پس از کشته شدن حداقل ۶۰ نمازگزار، یک بمب گذار انتحاری شاخهء خراسان داعش، آسیب های وارد شده به مسجد گذر سید آباد کندز را بررسی می کند. [هوشنگ هاشمی/ خبرگزاری فرانسه]

مردی به تاریخ ۱۷ میزان سال ۱۴۰۰ هجری شمسی، یک روز پس از کشته شدن حداقل ۶۰ نمازگزار، یک بمب گذار انتحاری شاخهء خراسان داعش، آسیب های وارد شده به مسجد گذر سید آباد کندز را بررسی می کند. [هوشنگ هاشمی/ خبرگزاری فرانسه]

کندز -- دو سال پس از خونین ترین حمله به عبادتگاه شیعیان در شهر کندز، خانواده های قربانیان خواستار پیگرد قانونی عاملان هستند.

شاخهء خراسان داعش مسئولیت بمب گذاری انتحاری ۱۶ میزان سال ۱۴۰۰ هجری شمسیدر مسجد گذر سید آباد را بر عهده گرفت که بیش از ۶۰ کشتو نزدیک به ۱۰۰ زخمی بر جای گذاشت.

غلام محمد هاشمی، ۳۵ ساله، باشنده شهر کندز، برادرش را در این حمله بمی از دست داد و از آن زمان تا کنون از همسر و سه فرزند برادرش مراقبت می کند.

هاشمی گفت، «برادرم مردی کارگر بود که از طریق کار روزانه امرار معاش می کرد اما داعشی های خونخوار او را برای همیشه از ما گرفتند،»

آقارب به تاریخ ۱۷میزان سال ۱۴۰۰ هجری شمسی، جسد یک قربانی یک بمب گذاری انتحاری را که نمازگزاران مسجد گذر سید آباد در کندز را هدف قرار داده بود، حمل می کنند. [هوشنگ هاشمی/ خبرگزاری فرانسه]

آقارب به تاریخ ۱۷میزان سال ۱۴۰۰ هجری شمسی، جسد یک قربانی یک بمب گذاری انتحاری را که نمازگزاران مسجد گذر سید آباد در کندز را هدف قرار داده بود، حمل می کنند. [هوشنگ هاشمی/ خبرگزاری فرانسه]

هاشمی که در آن روز مجروح شده بود، گفت، «هر وقت به یاد آن حمله می افتم در افکارم غرق می شوم، داعش چند تن از اقاربم را جلوی چشمانم به شهادت رساند،»

وی از مقامات افغانستان و جامعه جهانی خواست تا اعضای شاخهء خراسان داعش را که مسئول طراحی و اجرای این بمب گذاری شنیع هستند تحت پیگرد قرار دهند.

سید عسکر هاشمی ۳۸ ساله گفت که هرگز جنایت هولناک شاخهء خراسان داعش را فراموش نخواهد کرد.

او به سلام تایمز گفت که در آن روز برادر و چهار پسر کاکایش را از دست داده است.

هاشمی با بیان اینکه اکنون خانواده های آنها از مشکلات اقتصادی و روانی رنج می برند، تاکید کرد که هیچ حمایت و محکومیتی از سوی دولت و موسسات کمک رسان نمی تواند درد این خانواده ها را کاهش دهد.

او گفت، «داعش یک گروه وحشی است که به هیچ کس رحم نمی کند. داعش مردم بی گناه را می کشد و چندین خانواده را ویران کرده است. بسیاری از زنان شوهر و فرزندان خود را بر اثر حملات داعش از دست داده اند و زندگی آنها تباه شده است.»

هاشمی از جامعه جهانی به ویژه محاکم بین المللی خواست تا در مورد این کشتار تحقیق کنند و عدالت را برای خانواده های قربانیان برقرار کنند.

ترس از حملات داعش

اعضای خانواده سایر قربانیان حمله کندز گفتند که می ترسند داعش به کشتار و قتل عام شیعیان ادامه دهد.

شاخهء خراسان داعش در سال های اخیر تعدادی از مساجد شیعیان و دیگر اهداف غیرنظامیرا مورد حملات بمی قرار داده است.

یک هفته پس از حمله در کندز، به تاریخ ۲۳ میزان سال ۱۴۰۰ هجری شمسی انفجارهایی در مسجد شیعیان فاطمیه در شهر قندهار رخ داد که حداقل ۳۳ کشته و ۷۴ زخمی برجای گذاشت.

همین هفته گذشته، در روز جمعه (۲۱ میزان)، به گفته مقامات شفاخانه و شاهدان عینی، حملهء دیگر داعش به مسجد امام زمان در شهر پلخمری ولایت بغلان، دست کم ۱۷ کشته برجای گذاشت.

غلام ربانی موسوی، ۲۴ ساله، که پدرش را در حمله به مسجد گذر سید آباد از دست داد، گفت که نگران حملات بمب گزاری بیشتر داعش بر نمازگزاران و غیرنظامیان است.

او به یاد می آورد، «در آن روز سیاه مادر مریض ام را برای تداوی به کابل برده بودم. مادرم با آگاه شدن از شهادت پدرم در مسجد بی هوش شد و حال او بدتر شد.»

او گفت، «من و خانواده ام از آن زمان به بعد روز خوبی ندیدیم، زندگی ما با رفتن پدرم خراب شده است.»

موسوی به سلام تایمز گفت، «خانواده های قربانیان خواستار مبارزه جدی با این گروه تروریستی هستند تا نابود شود. برای مبارزه با این گروه ظالم به بسیج عمومی و حمایت خارجی نیاز است.»

سعیدالله اکبری، ۵۲ ساله، باشنده شهر کندز، گفت که شاخهء خراسان داعش در دو سال گذشته فعالیت های خود را افزایش داده و حملات بسیار پیچیده ای را در مناطق مختلف کشور سازماندهی کرده است.

وی گفت، «ما در دو سال گذشته شاهد حمله به مساجد، مکاتب و مناطق مسکونی در کابل، هرات، بلخ و سایر ولایات بوده ایم. من می ترسم که چنین حملات مرگباری در ولایت ما تکرار شود و مردم بی گناه بار دیگر کشته شوند.»

او گفت، «هر بار که تجمع بزرگی را می بینم یا به مسجد می روم، ترس شدیدی در دلم از حمله احتمالی داعش وجود دارد،»

تهدید فزاینده شاخهء خراسان داعش

تحلیلگران امور سیاسی و نظامی افغانستان هشدار می دهند که اگر داعش مهار نشود، توانایی انجام حملات در خارج از کشور را خواهد داشت.

عبدالحفیظ صمدی، یک تحلیلگر نظامی مستقر در فرانسه گفت که شاخهء خراسان داعش در افغانستان قوی تر می شود و تلاش می کند به کشورهای دیگر نفوذ کند.

او به سلام تایمز گفت، «حدود ۲۸ عضو داعش به تاریخ ۲ میزان در ایران دستگیر شدند که این خود نشان دهنده حضور گسترده این گروه است،»

بخش خراسان داعش همچنین مسئولیت بمب گذاری انتحاری ۸ اسد در شمال غرب پاکستان، نزدیک مرز با افغانستان را بر عهده گرفت. در یک راهپیمایی سیاسی حداقل ۵۴ نفر کشته و حدود ۲۰۰ نفر دیگر زخمی شدند.

صمدی با اشاره به حملاتی که به کشته شدن والی بلخ و معاون والی بدخشان منجر شد، گفت، «متأسفانه داعش در دو سال گذشته حملات بزرگی را در ولایات مختلف افغانستان انجام داده است،»

به تاریخ ۱۸ ماه حوت، یک بمب گذار انتحاری شاخهء خراسان داعش مواد منفجره را در داخل دفتر محمد داود مزمل والی بلخ منفجر کرد که در نتیجه وی و دو تن دیگر کشته و دو تن دیگر زخمی شدند.

مزمل در سمت قبلی خود به عنوان والی ولایت ننگرهار رهبری مبارزه با داعش را بر عهده داشت.

دو روز بعد، داعش یک مراسم تجلیل از رسانه ها را در مرکز فرهنگی تبیان در مزارشریف مورد حمله قرار داد.

به گفته اعماق، آژانس تبلیغاتی شاخهء خراسان داعش، این حمله ناشی از «بسته‌ای بمبی بود که جنگجویان داعش موفق شدند آن را در این مراسم قرار داده و منفجر کنند».

به گفته پولیس، در این حادثه دست کم سه نفر کشته شدند و چند خبرنگار و سه کودک زخمی شدند.

در همین حال، در انفجارهای پشت سر هم ۱۶ و ۱۷ ماه جوزا، بمب گذاران داعش ابتدا نثار احمد احمدی، والی سرپرست بدخشان را در حالی که برای کار به مرکز این ولایت انتقال داده می شد، کشتند. راننده نیز کشته و شش نفر زخمی شدند.

سپس در مراسم تشییع جنازه احمدی، بمب‌گذار دیگری دست‌کم ۱۱ کشته و ۳۰ زخمی برجای گذاشت.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

8 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

افغانها بسیار زجر دیدند، بسیار زیات دچار مشکل شدند، فقر تحمل کرد، مشکلات سیاسي، اقتصادي، فرهنګي... را تحمل کرد اما باز هم جنګ جان های هزار ها انسان افغان را ګرفتند. افغانها شکنجه فزیکي او روحی دیدن. وقتیکه به یک روشنی میرسید تحول کلان در افغانستان امد. امروز جنګ نیست اما فقر بسیار زیات است مردم از ګشنګي میمیرد.

پاسخ

من هنوز تعجب می کنم که چرا داعش غیرنظامیان به ویژه برادران شیعه را هدف قرار می دهد؟ این ظالمان مسلمانان را به نام مسلمانان می کشند و سپس در مسجد می کشند! باور کنید در میان گروه هایی که من از آنها بیشتر متنفرم، گروه تروریستی وحشی داعش است. این گروه دین مبارك و عادل اسلام را به مردم جهان ترس آور و منفور معرفی كرده اند، در حالی كه مورد غبطه انسان است و دین مبارك اسلام از این گونه افراد متنفر است و به آنها با نگاه بد می نگرد.

پاسخ

آنچه در این میان جای تعجب دارد، داعش یک گروه وحشی و تروریست است و تنها هدفش کشتن مردم است. کمک کنندگان بین المللی و داعش فقط بین شیعه و سنی در افغانستان اختلاف ایجاد می کنند تا این دو گروه مذهبی را در یک جنگ دائمی با هم روبرو کنند و بس.

پاسخ

در این پنجاه سال بر افغان ها و افغانستان چقدر ظلم شده است؟ اگر در هر کشور دیگری اتفاق می افتاد، همه مردم آن مرده یا دیوانه می شدند. متأسفانه از چنگیزی ها و انگلیسها تا روس ها و ناتو همه متجاوزان افغان ها را تحت ظلم و ستم قرار دادند و هنوز هم به آن ادامه می دهند. این گروه های افراطی اسلام را بدنام می کنند. از سوی دیگر کشتن مردم نه به اسلام مربوط می شود و نه مسلمانان. اینها عمدتاً گروه های نیابتی سازمانهای استخباراتی خارجی هستند که برای کشتن افغان ها و بدنام کردن نام اسلام ایجاد شده اند. بیشتر این پروژه‌ها مربوط به ابرقدرت‌های بزرگ جهانی است که توسط سازمان‌های استخباراتی پاکستان و ایران تطبیق می‌شوند و هدفشان کشتار افغان‌ها و نابودی افغانستان است. شیعه، سنی، پشتون، تاجیک، هزاره و ازبک همه گلهای باغ افغانستان هستند. مرگ پشتون ها، هزاره ها، ازبک ها و تاجیک ها نیز ما را غمگین می کند. همین طور ما از مرگ یک سنی و شیعه ناراحت می شویم. خداوند صلح را به افغانستان بیاورد. وما ذالک علی الله بعزیز.

پاسخ

از آنجایی که خانواده های قربانیان حادثه قصر نیویارک پس از گذشت تقریبا ۲۰ سال خواهان اجرای عدالت برای خود و بستگانشان هستند، افغان ها نیز حق دارند پس از دو سال عدالت را برای اعضای خانواده خود مطالبه کنند. اگر در جهان عدالت باشد و امریکا و دیگران سازمان های حقوق بشری را برای پیشبرد اهداف خود ایجاد نکردند، عدالت باید برای ۲۰ سال کشتار و شکنجه کودکان افغان برقرار شود. افغان ها هم انسان هستند. فقط خدا می داند که آنها در ۲۰ سال گذشته چقدر طعمه توطئه های خارجی شدند. امریکا، بریتانیا و دیگران برنامه‌هایی برای پیشرفته‌تر شدن در سطح جهانی انجام داده‌اند، اما گروه‌هایی را در کشورهای عقب مانده مانند افغانستان ایجاد کرده‌اند. آنها برای اداره نظام کشورهای پیشرفته یکدیگر را می کشند. بنابراین، عدالت باید برای همه مردم افغانستان برقرار شود. به طور مثال، اگر کسی شما را مأمور اجرای عدالت کند، با اسب دیگری و اسب خود برابر خواهید شد. اکنون که مردم کندز صدای عدالت خواهی خود را بلند کرده اند، باید آنها را انسان دید و صدایشان را شنید، و کسانی که در چنین حوادثی شکست خورده اند باید به طور کامل بررسی شوند.

پاسخ

انفجا ر های که در افغانستان می شود این همه توطی شیطانی کشور های همسایه های ما می باشد . این ناممکن است که قاتلین مردم افغانستان در محکمی بین لمللی محکمه شود بلاکه صاحب امتیاز خواهد شدن چر ا که در ۲۰ سال حکومت جمهوریت تمام قاتلین مردم افغانستان با لای مردم افغانستان حکومت کردن ۷۰ فصد کارمندان حکومت جمهوریت قاتلین مردم افغانستان بودند کی انهارا محکمه کرد که خانه ومنزالشان هم معلوم بود . مردم بیچاره افغانستان در این فکر نباشد که قاتلین شما در محکمه بین لمللی محکمه می شوند از این بترسد که به اسم شان مکتب اعمار نشود اسم شان بالای چهارهی پایتخت شهر کابل گذاشته نشود از این بترسد که میدان هوای به نام شان اعمار نشود .شما مردم غم دیده ولایت کندز به انتظار این هیچ وقت نباشد که قاتلین بیگناه مردم افغانستان در محکمه بین لمللی ویا هم در محکمه ‌داخلی محکمه شود هیچ وقت این کار نه خواهد شد ونه می شود .

پاسخ

نظر شما 100% درست است. هیچ قاتل به دادگاه بین المللی معرفی نشد! و هیچ کس نمی تواند این کار را انجام هم بدهد. در غیر این صورت قاتلان نیز مشخص هستند و گروه های تروریستی و کشورهای ترورستی نیز مشخص هستند، اما مرد کی هست، کی نا مشه بیګرد ! خداوند ملت مظلوم ما را نجات دهد.

پاسخ

در حقیقت دادګاه بین المللی و حقوق بشر و امثال آن فقط الفاظ است و دیګر هیچ. شما می دانید از یک ماه و نیم هزارها انسان بی ګناه به خصوص اطفال و زنان در بمباری کور نیروهای اسرائیلی در غزه به قتل رسیدند، اما آیا کسی است که سران رژیم سفاک اسرائیل را به دادګاه بکشند؟! نه خیر. یعنی تمام کنوانسیونهای حقوق بشر، حقوق زنان، حقوق اطفال، حقوق حیوانات... تعطیل یا ملغی شده است. من به حیث یک مسلمان می بینم و تماشا می کنم که کشورهای غربی و بخصوص قدرتهای بزرګ چطور دیوارهای را به هم می زنند که به ګفته آنها بخاطر حفاظت حقوق بشر، حقوق زنان و حقوق اطفال ساخته بودند. همه آنها فقط دروغ بود، دروغ است و به آینده آن نیز هیچ اعتبار نیست. ملل متحد که خود را حامی تمدن و صدای انسانیت می خواند، طوری خاموش است مثلیکه در غزه فقط چند مرغ کشته شده و کشته می شود.

پاسخ