تروریسم

انفجار در مراسم تشییع جنازه در مسجد بدخشان بطور گسترده تقبیح شد

گزارش از سلام تایمز و ای اف پی

بستگان قربانیان را به تاریخ ۱۸جوزا پس از انفجار بمب در مسجد نبوی در منطقه حصه اول ولسوالی فیض آباد، ولایت بدخشان، در یک امبولانس انتقال می دهند. انفجار مراسم تشییع جنازه یک والی سرپرست افغانستان را هدف قرار داد که مسؤلیت قتل او را که در جریان این هفته رخ داد، داعش بر عهده گرفته بود. [عمر ابرار/ ای اف پی]

بستگان قربانیان را به تاریخ ۱۸جوزا پس از انفجار بمب در مسجد نبوی در منطقه حصه اول ولسوالی فیض آباد، ولایت بدخشان، در یک امبولانس انتقال می دهند. انفجار مراسم تشییع جنازه یک والی سرپرست افغانستان را هدف قرار داد که مسؤلیت قتل او را که در جریان این هفته رخ داد، داعش بر عهده گرفته بود. [عمر ابرار/ ای اف پی]

کابل -- انفجار روز پنجشنبه (۱۸ جوزا) در مراسم تشییع جنازه سرپرست سابق والی بدخشان نگرانی ها را در مورد افزایش ناامنی در شمال شرق افغانستان افزایش داده است.

مردم محلی به طلوع نیوز گفتند، انفجار در داخل مسجد نبوی در منطقه حصه اول فیض آباد مرکز این ولایت رخ داد.

مراسم از تشییع جنازه نثار احمد احمدی بود که پیش از تصدی پست سرپرست والی در ماه گذشته به عنوان معاون والی بدخشان کار می کرد.

یک بمب گذار انتحاری روز سه شنبه یک موتر پر از مواد منفجره را به موتر احمدی زد. داعش مسئولیت این ترور را بر عهده گرفت که در آن راننده احمدی نیز کشته و شش نفر دیگر زخمی شدند.

افغان ها پس از انفجار بمب در مسجد نبوی در منطقه حصه اول ولسوالی فیض آباد، ولایت بدخشان، به تاریخ ۱۸ ماه جوزا فرار می کنند. [عمر ابرار/ ای اف پی]

افغان ها پس از انفجار بمب در مسجد نبوی در منطقه حصه اول ولسوالی فیض آباد، ولایت بدخشان، به تاریخ ۱۸ ماه جوزا فرار می کنند. [عمر ابرار/ ای اف پی]

عبدالنافع تکور سخنگوی وزارت داخله گفت که بر اساس یافته‌های اولیه، در انفجار روز پنجشنبه دست‌کم ۱۱ نفر کشته و ۳۰ نفر زخمی شدند.

یک منبع از شفاخانه ولایتی که نخواست نامش افشا شود به طلوع نیوز گفت که آنها ۱۵ جسد و ۵۰ زخمی دریافت کرده اند.

به گفته معز الدین احمدی سخنگوی ولایت بدخشان، صفی الله صمیم قوماندان امنیه پیشین ولایت بغلان در میان کشته شدگان است.

یک خبرنگار ای اف پی در نزدیکی محل انفجار گفت که نیروهای امنیتی از صبح ایستگاه های بازرسی در اطراف محل تشییع جنازه ایجاد کرده بودند.

هنگامی که انفجار رخ داد، عزاداران و تماشاگران به کوچه های مجاور گریختند و دوکان ها با وحشت بسته شدند و نیروهای امنیتی منطقه را محاصره کردند.

یک شاهد عینی بنام نصیر احمد که ۳۷ سال دارد، گفت، «برای پذیرایی از مهمانانی که می آمدند بیرون مسجد ایستاده بودم؛ ناگهان صدای مهیبی مسجد را لرزاند،»

او به ای اف پی گفت، «وقتی وارد مسجد شدم، اجساد خون آلود را دیدم که روی زمین افتاده بودند،»

حملات بدون تبعیض

هیئت معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) گفت که گزارش های کشته و زخمی شدن غیرنظامیان «عمیقاً نگران کننده است».

اداره مذکور در صفحهء توییتر خود نوشت، «یوناما به صراحت این و موج حملات وحشتناک و بدون تبعیض اخیر را، که نشان‌دهنده بی‌اعتنایی کامل به جان غیرنظامیان است، محکوم می‌کند.»

وزارت داخله در اعلامیه ای گفت که آنها، «این وحشیگری دشمنان ننگین را محکوم می کنند».

عبدالله عبدالله، رئیس پیشین شورای عالی مصالحهء ملی افغانستان در واکنش به این انفجار در صفحهء توییتر خود نوشت، «حمله به مساجد و اماکن مذهبی، اقدامی مغایر با احکام اسلام و اصول انسانی است و هیچ توجیهی ندارد،»

داعش علیرغم وعده‌های مقامات مبنی بر جلوگیری از تبدیل این کشور به عنوان بستری برای حملات بین‌المللی، همچنان تهدیدی برای افغانستان است.

این گروه تروریستی مسئولیت حملات به گروه های مذهبی اقلیت ها و سفارت ها و همچنین مقامات دولتی محلی را بر عهده گرفته است.

قوماندان امنیه ولایت بدخشان در یک انفجار انتحاری که داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفت در ماه قوس گذشته کشته شد.

در ماه حمل سال ۱۴۰۱ نیز یک بمب گذاری باعث کشته شدن رئیس معادن این ولایت شد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

در افغانستان گروهای زیاد در میان مردم افغانستان پیدا شده است که در اول شروع کار شان از بمب گذاری در مساجد، بمب گذاری در مکتب ،قتل کردن مردم روشن فکر ،قتل کردن عالم دین ، وقتل کردن ملک های سرشناس منطقه وظیفه این گروها می باشد . این گروها مختلف که مردم افغانستان را قاتل می کند تمام کشورهای جهان به نا هم گروهای تند روی اسلامی یاد می کند و اعلان می کند که هرکس همراهی این گروها روابط داشته باشد دهشت کرد است و بر سر شان از طرف کشورهای خارجی انعام ها نقدی گذاشته می شود تا که مردم در باره انها معلومات ارایه کند وبه قاتل کردن سر شان هم انعام گذاشته می شود به میلیون ها دالر . چند سال بعد به همین گروهی ترورستی که هزاران مردم بی گناه را در افغانستان کشته اند رهبران کشورهای خارجی با نماینده این گروها ترورستی در خارج از افغانستان ملاقت می کنند و از کمک های مالی یک تعداد کم از کشور های خازجی برخوردار می شوند . وچند سال بعد همین گروهای ترورستی را که افغانستان را به ویرانه بد ل می سازد این گروه را حاکمان افغانستان می سازد . در پشت این گروها دست های خارجی است صرف مردم افغانستان را به یک بهانه قاتل می کنند این کار مسلمانان نیست این کار ها که در افغانستان صورت می گیرد این کارهای دشمنان دین اسلام است نه از مردم مسلمان .

پاسخ

به نظر می رسد که یک بازی جدید در حال شروع است. مردم دوباره نیاز به مهاجرت خواهند داشت. در ۲۰ ماه گذشته سختی‌های زیادی را متحمل شدیم، اما یک چیزی که بیش از همه لذت بردیم حضور امنیت بود. مسائل جزئی مانند دزدی، دعوای سر سرک وجود داشت... اما هیچ انفجاری رخ نداد. مردم نفس راحتی کشیدند، اما اگر جنگ دوباره شروع می شد، بسیاری از کارها با آن تمام می شد، البته اکنون حمله ها همچنان ادامه دارد. اما برادر، شبکه های اطلاعاتی خارجی ما را تنها نمی گذارند. در وطن ما چه دیدند؟ چرا ما را تنها نمی گذارند؟ چرا نمی گذارند با هم صلح کنیم و چند روزی در آرامش زندگی کنیم؟ حادثه فیض آباد مرکز ولایت بدخشان یکی دیگر از قسمت های خونین کشتار ۴۵ ساله میهن ما افغانستان است. ما جنگ و افراط گرایی را راهی برای سوزاندن ناموس و دین و اخلاق کشورمان می دانستیم زیرا به هیچکس رحم نمی کردیم. با این حال، حاکمان فعلی و برخی از مقامات سابق گوش نکردند. قتل عام فیض آباد نه اولین و نه آخرین است، اما ما می توانیم آن را آخرین بسازیم. این می تواند به گونه ای اتفاق بیفتد که حاکمان کنونی افغانستان بگویند بیایید با هم در یک صف بایستیم، حقوق یکدیگر را بپذیریم، انحصار را از بین ببریم و هر تلاش افراطی گری را با نیروی یک توافق نامه گسترده ملی شکست دهیم. خداوند ما را بیامرزد.

پاسخ

هر قتل و هر انفجاری که در اینجا صورت می گیرد، محکوم است. در اینجا هر پروژه جنگی استخبارات خارجی محکوم و نفرین شده است. مردم تعجب می کنند که دنیا از افغان ها چه می خواهد؟! البته یک چیز واضح است که مشکل از افغان هاست. افغان ها خود را به هر سازمان استخباراتی فروخته اند. خاک افغانستان همسایه هایی دارد که بدتر از سگ های دیوانه هستند. همسایگان افغانستان از چهل و پنج سال پیش در این سرزمین به نام دین می جنگند. در مورد دین، این اشتباه است بخاطریکه افغان ها تنها مسلمانان جهان هستند که همسایگان از نادانی آنها سوء استفاده می کنند. اگر کمی بیشتر توضیح بدهیم به این معناست که افغان ها مسلمان هستند اما مسلمان جاهل هستند. این ناآگاهی باعث شد که جنگ در کشور به دلیل چند مزدور و جاسوس افغان ۴۵ سال طول بکشد و هنوز پایان آن مشخص نیست. تنها راه برای ساختن افغانستان این است که افغان ها متحد شوند و یکدیگر را بپذیرند. اگر این نسخه اجرا نشود، بفهمید که جنگ طولانی و طولانی تر می شود و از نام دین سوء استفاده شود، اما در واقع چیز دیگری است. ده ها سال است که افغان ها فقط به عنوان مواد خام برای جنگ استفاده می شوند. دلایل متعددی برای طولانی شدن جنگ در این سرزمین وجود دارد. جنگ برای آب: اگر در این سرزمین ناامنی باشد، آب بی حساب و کتاب به سوی همسایگان سرازیر می شود. جنگ مارکیت: این کشور مارکیت خوبی برای محصولات کشورهای همسایه است. جاده آسیای میانه: افغانستان مرکز آسیای میانه است. مطمئناً همسایگان در اینجا کاری انجام خواهند داد تا مانعی در حمل و نقل محصولات خود به آسیای مرکزی ایجاد نکنند. پس موضوع این است که صلح افغانستان در دست افغان هاست...

پاسخ