سیاست

میراث سلیمانی برای لبنان: ناامنی، بی ثباتی و جنگ

گزارش از نحاد توپالیان

یکی از آخرین تصاویر که توسط رسانه های ایرانی از قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس (سمت راست) منتشر شده است، سلیمانی را نشان می دهد که چند روز قبل از کشته شدنش در بغداد به تاریخ ۱۳ جدی سال گذشته، پیشانی حسن نصرالله رهبر گروه حزب الله را در جریان یک نشست در بیروت می بوسد.

یکی از آخرین تصاویر که توسط رسانه های ایرانی از قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس (سمت راست) منتشر شده است، سلیمانی را نشان می دهد که چند روز قبل از کشته شدنش در بغداد به تاریخ ۱۳ جدی سال گذشته، پیشانی حسن نصرالله رهبر گروه حزب الله را در جریان یک نشست در بیروت می بوسد.

بیروت -- تقریباً یک سال پس از آنکه قاسم سلیمانی جنرال ارشد ایرانی در یک حمله ایالات متحده در بغداد کشته شد، نفوذ خصمانه وی در لبنان از طریق وابسته نزدیک وی حسن نصرالله رهبر گروه حزب الله همچنان احساس می شود.

لبنان با یک بحران سیاسی و اقتصادی با ابعاد حیرت آنگیز روبرو است، این بحران با شیوع ویروس کرونا کووید-۱۹ و انفجار ۱۴ اسد در بندر بیروت شدت یافت، که به گفته اهداکنندگان جبران کردن خسارات آن ۲.۵ میلیارد دالر هزینه خواهد داشت.

بسیاری از لبنانی ها می گویند که گروه حزب الله ریشه مشکلات این کشور است و همچنان در ناتوانی ظاهری لبنان برای بیرون آمدن از بحران، این حزب را مقصر می دانند.

میراث سلیمانی با رابطه نزدیک وی با نصرالله ارتباط مستقیم دارد.

یک تصویر بدون تاریخ که توسط دفتر رهبر بزرگ ایران منتشر شده است، علی خامنه ای رهبر بزرگ (سمت چپ)، حسن نصرالله رهبر گروه حزب الله (وسط) و قاسم سلیمانی فرمانده کشته شده نیروی قدس را نشان می دهد.

یک تصویر بدون تاریخ که توسط دفتر رهبر بزرگ ایران منتشر شده است، علی خامنه ای رهبر بزرگ (سمت چپ)، حسن نصرالله رهبر گروه حزب الله (وسط) و قاسم سلیمانی فرمانده کشته شده نیروی قدس را نشان می دهد.

یک تصویر که به تاریخ ۲۲ قوس گرفته شده است، تخریب ناشی از انفجار بندر بیروت به تاریخ ۱۴ اسد در تعمیر الکتریسیتی دو لیبان در منطقه مار میکائیل را نشان می دهد. چهار ماه بعد هنوز بیشتر تعمیرات آسیب دیده ترمیم نشده اند. [نوهاد توپالیان/المشارق]

یک تصویر که به تاریخ ۲۲ قوس گرفته شده است، تخریب ناشی از انفجار بندر بیروت به تاریخ ۱۴ اسد در تعمیر الکتریسیتی دو لیبان در منطقه مار میکائیل را نشان می دهد. چهار ماه بعد هنوز بیشتر تعمیرات آسیب دیده ترمیم نشده اند. [نوهاد توپالیان/المشارق]

مصطفی علوش نماینده پیشین جنبش آینده با گفتن اینکه در نقش نصرالله «مبالغه» شده بود زیرا وی در حقیقت زیردست سلیمانی بود، سلیمانی را «افسر دستوردهنده» به نصرالله توصیف کرد.

نقش سلیمانی و رابطه اش با نصرالله «به طور واضح شواهد تأثیر وی بالای این حزب و حمایت مستقیم نظامی، لوژستیکی و مادی» را نشان می دهد که وی برای گروه حزب الله فراهم می کرد.

علوش گفت، این نفوذ مستقیماً بر آنچه در داخل لبنان به وقوع پیوست تأثیر گذاشته است.

ممانعت از پیشرفت لبنان

علوش گفت، «گروه حزب الله برای مدت ۴۰ سال دلیل بی ثباتی لبنان بوده است زیرا این حزب در داخل دولت یک دولت دیگر است.»

وی گفت، گروه حزب الله با نقض کردن پالیسی جدایی خود «لبنان را به جنگ های ویرانگر» به ویژه جنگ سوریه كشانیده است، و «این كشور را به مرکز تروریزم تبدیل کرده است».

وی گفت، این گروه روابط لبنان با همسایگان خود به شمول کشورهای خلیجی را که منبع بزرگ انتقال پول و کمک مالی به آن بوده اند خراب کرده است، و همچنان روابط این کشور را با غرب تخریب کرده است.

وی گفت، اگر گروه حزب الله نمی بود، احزاب سیاسی لبنان «به سازگاری های دیموکراتیک روی می آوردند. اما موجودیت این گروه به عنوان بخشی از نظام سیاسی این کشور، به دلیل تحریم هایی که علیه آن وضع شده اند، مانع تشکیل یک حکومت می شود».

ماهر ابو چكرا یک محقق علمی و فعال جنبش حق من برای من (لی حقی) می گويد كه گروه حزب الله مسؤليت اساسی بی ثباتی لبنان را بر عهده دارد زيرا نظام سياسی را تصرف کرده است.

وی افزود، از زمانی که اعتراضات مردمی در ماه میزان سال ۱۳۹۸ راه اندازی شدند، این گروه از نظام موجود و ناکارآمد محافظت کرده است.

وی گفت، «گروه حزب الله یک حزب مسلح است و یک سیستم اقتصادی و نظامی متحد دارد و یک قدرت است که در داخل و خارج کشور ریشه های عمیق دارد. به همین دلیل، نسبت به حکومت قدرت بیشتری دارد و برای حکومت و مردم یک تهدید جدی است.»

وی گفت، قدرت این حزب از «رابطه مستقیم آن با ایران و رابطه ای که بین نصرالله و سلیمانی وجود داشت» سرچشمه می گیرد.

وی گفت، با این حال قدرت داخلی این حزب در مقامات سیاسی فاسد در کشور است که از گسترش حزب الله چشم پوشی می کنند و در انتخابات حکومتی، شاروالی، پارلمانی و اتحادیه های تجارتی با آن متحد می شوند.

نصرالله زیردست سلیمانی بود

لقمان سلیم یک فعال سیاسی و مخالف گروه حزب الله گفت، «سلیمانی رابطه خود با حزب الله را پنهان نمی کرد.»

سلیم گفت، هیچ کس نمی تواند ادعا کند که همه چیز را در مورد این رابطه می داند، «اما معلومات ناچیزی که ما داریم نشان می دهد که این یک رابطه بین یک مافوق و یک مادون بوده است».

وی با گفتن اینکه عملیات های حزب الله در سوریه، یمن و عراق همه در مناطقی بودند که سلیمانی به دنبال گسترش نفوذ ایران بود گفت، «سلیمانی مؤفقیت حزب الله در انجام دادن وظایف را مؤفقیت خود می دانست».

وی با افزودن اینكه «کشته شدن سلیمانی تصویر دفاعی ایران را طوری خراب ساخت که قبلا هیچوقت به این سطح خراب شده نبود» گفت، در رابطه میان این دو مرد «واضح بود كه چه كسی دستور می دهد و چه كسی اطاعت می كند».

وی گفت، این امر باعث تضعیف نصرالله نیز شد.

وی گفت، تصویر این حزب انعکاس تصویر سلیم عیاش یک عضو حزب الله می باشد که به تاریخ ۲۱ قوس به جرم ترور رفیق الحریری نخست وزیر پیشین لبنان در سال ۱۳۸۴، به پنج بار حبس ابد محکوم شد.

سلیم گفت، «پس از انفجار در بندر مشخص شد که در یک کشور دو نهاد حاکم یعنی دولت در داخل دولت، همزمان نمی توانند وجود داشته باشند.»

وی افزود، «لبنان امروز دو گزینه دارد، اول اینکه نظام ایران را سرمشق خود قرار دهد، جایی كه دولت فرعی در آن حكومت می كند و دولت به عنوان یک شاهد كاذب عمل می كند؛ و دوم اینکه دولت خود را ترمیم كند.»

وزرای مربوط به حزب الله متهم شدند

ای اف پی گزارش داد، مفتش عمومی لبنان در مورد انفجار بندر بیروت به تاریخ ۲۰ قوس حسن دیاب نخست وزیر برکنارشده -- که متحد حزب الله می باشد -- و سه وزیر پیشین را به جرم غفلت وظیفوی متهم کرد.

یک منبع قضا گفت، این چهار نفر به اتهام «غفلت وظیفوی و سبب بودن مرگ صدها نفر و زخمی شدن هزاران نفر دیگر» متهم شده اند، و این در تاریخ لبنان اولین بار است که یک نخست وزیر برحال به طور رسمی متهم می شود.

این پس از انفجار مشخص شد که مقامات ارشد امنیتی و سیاستمداران از سال ها قبل می دانستند که صدها تون کود کمیاوی آمونیم نایتریت به طور خطرناک در بندر بیروت ذخیره می شدند، اما اقدامات پیشگیرانه را انجام ندادند.

این منبع گفت، فیصله قاضی فادی ساوان پس از آن صورت گرفت که تحقیقات تائید کردند که متهمین «چندین نامه كتبی را دریافت کرده بودند که به آنها در مورد تعویق برداشتن آمونیم نایتریت هشدار داده بودند».

این منبع که به شرط ناشناس ماندن هوئتش صحبت می کرد زیرا وی صلاحیت صحبت کردن در این موضوع نداشت افزود، «آنها همچنان برای جلوگیری از این انفجار هولناک و خسارات بزرگ آن اقدامات لازم را انجام ندادند.»

مقامات ارشد متهم شده دیگر علی حسن خلیل وزیر مالیه پیشین، و یوسف فنیانوس و غازی زایتر وزیران پیشین فواید عامه هستند.

ایالات متحده در ماه سنبله بالای خلیل و فنیانوس به دلیل ادعای فساد اداری و حمایت از گروه حزب الله، تحریم هایی را وضع کرده بود.

سؤالات طولانی مدت بجا مانده اند

علوش گفت، سؤالات طولانی مدتی وجود دارند که هنوز به آنها پاسخ داده نشده است، مانند اینکه کشتی حامل مواد منفجره چرا به بیروت آمد و چه کسی تصمیم گرفت که بار آن کشتی را در گدام شماره ۱۲ ذخیره کند.

وی گفت، این هنوز مشخص نشده است که آیا برخی از این آمونیم نایتریت که یک ترکیب معروف مواد منفجره می باشد، در عملیات های نظامی حزب الله استفاده شده است یا خیر.

علوش گفت که به این سؤالات «باید با تحقیقات شفاف توسط مقامات پاسخ داده شوند، که این مقامات متأسفانه تابع اداره دولت فرعی حزب الله هستند».

ابو چكرا فعال لی حقی گفت كه گروه حزب الله «به عنوان بخشی از نظام سياسی، برای انفجار بندر و موجودیت مواد خطرناک و نادیده گرفته شده» در نزديكی مناطق رهایشی مسؤل است.

وی گفت، با این حال، «در این شک و تردید وجود دارد که تحقیقات اشخاص مسؤل را نشان دهند»، زیرا اعضای قشر سیاسی مسؤل جرایم یکدیگر را پوشش می دهند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

مقاله خوبی بود اما معلومات ها بنظرم کم بود

پاسخ