امنیت

هزینه سنگین رویای سلیمانی برای تبدیل نمودن یمن به میدان جنگ نیابتی

گزارش از نبیل عبدالله التمیمی

یک خانواده یمنی به تاریخ ۱۲ قوس سال ۱۳۹۹ در خارج از غاری در غرب تعز نشسته است که در آنجا به دلیل فقر و نداشتن جای بودوباش پناه برده است. [احمد الباشا/ای اف پی]

یک خانواده یمنی به تاریخ ۱۲ قوس سال ۱۳۹۹ در خارج از غاری در غرب تعز نشسته است که در آنجا به دلیل فقر و نداشتن جای بودوباش پناه برده است. [احمد الباشا/ای اف پی]

عدن -- حتی یک سال پس از مرگ تورنجنرال قاسم سلیمانی ایرانی، یمن همچنان به دلیل طرح سلیمانی برای تبدیل نمودن این كشور به یک كشور خط مقدم در جنگ های نیابتی منطقه ای ایران، هزینه های سنگینی را می پردازد.

سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در وضعیت فعلی یمن که در آستانه سقوط اقتصادی و سیاسی قرار دارد، نقش مهمی داشت.

به گزارش پروژه معلومات یمن، این بحران در یمن از سال ۱۳۹۴ بدینسو توسط حوثی های تحت حمایت ایران (انصارالله) باعث کشته و زخمی شدن بیش از ۱۷۵۰۰ مردم ملکی شده است. دیده بان حقوق بشر گزارش داد، بیش از ۲۰ میلیون مردم دچار عدم امنیت غذایی هستند و ۱۰ میلیون مردم با قحطی روبرو هستند.

پس از آنکه به دلیل آغاز نمودن حملات علیه ایالات متحده و متحدین آن هشدارهای مكرر علیه ایران و نمایندگان آن داده شد، سلیمانی در یک حمله ایالات متحده به تاریخ ۱۳ جدی سال گذشته در بغداد كشته شد.

در حالیکه نیروهای وفادار به حکومت یمن با جنگجویان حوثی در الجدان حدود ۵۰ کیلومتر در شمال غرب مارب در یمن مرکزی درگیر هستند، یک جنگجوی به تاریخ ۲ قوس یک اسلحه سنگین را کنترل می کند. [ای اف پی]

در حالیکه نیروهای وفادار به حکومت یمن با جنگجویان حوثی در الجدان حدود ۵۰ کیلومتر در شمال غرب مارب در یمن مرکزی درگیر هستند، یک جنگجوی به تاریخ ۲ قوس یک اسلحه سنگین را کنترل می کند. [ای اف پی]

قاسم سلیمانی فرمانده کشته شده نیروی قدس در یک تصویر آرشیف بدون تاریخ نشان داده شده است که توسط ارتش ایران به تاریخ ۲۰ قوس منتشر شد. [وزارت دفاع ایران]

قاسم سلیمانی فرمانده کشته شده نیروی قدس در یک تصویر آرشیف بدون تاریخ نشان داده شده است که توسط ارتش ایران به تاریخ ۲۰ قوس منتشر شد. [وزارت دفاع ایران]

مرگ وی در کمپاین چند دهه ای تهران برای پرورش جنگجویی و اختلاف در شرق‌میانه و فراتر از آن، یک لحظه اساسی را قلمداد کرد.

سلیمانی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران حوثی ها را در زمینه مالی، نظامی و لوجستیکی حمایت کردند و به آنها این توانایی را دادند که اجندای ایران را که با طولانی کردن جنگ بدبختی یمنی ها را در بر گرفته است، در یمن تطبیق کنند و اکنون ششمین سال آن جریان دارد.

مختل نمودن توازن قدرت در منطقه

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از همان ابتدا قصد داشت که برای مختل کردن توازن قدرت در منطقه از حوثی ها به عنوان یک نیروی نیابتی استفاده کند، به دلیل اینکه این گروه شبه‌نظامی در نزدیکی مرز جنوبی عربستان سعودی و تنگه باب المندب که دروازه ای برای تجارت جهانی می باشد، موقعیت استراتیژیک دارد.

وضاح الجلیل یک تحلیلگر امور سیاسی گفت، «سلیمانی می خواست که مهارت استخباراتی و امنیتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به حوثی ها منتقل كند تا وظایف مشخصی را انجام دهند كه باعث نفوذ و كنترل آنها شود و امنیت منطقه و جهان را به هم بزند.»

وی گفت، این کار از طریق عملیات کیفیتی مانند پرتاب کردن موشک های بالیستیک و هواپیماهای بدون سرنشین و ماین گذاری در خطوط حمل و نقل بین المللی ممکن می شد.

عربستان سعودی از نیمه ای سال گذشته به شمول یک حمله ویرانگر و بی سابقه ای بالای تأسیسات آرامکو در شرق این کشور به تاریخ ۲۳ سنبله سال ۱۳۹۸، مورد هدف ده ها حمله موشک بالیستیک و هواپیماهای بدون سرنشین قرار گرفته است.

ایالات متحده و عربستان سعودی ایران را مسؤل دانستند.

در اواسط ماه قوس، پس از آنکه دو قایق مملو از مواد منفجره که توسط حوثی ها راه اندازی شده بودند و توسط نیروهای ائتلاف عربی ضبط شدند، در یک ترمینال نفتی دریایی سعودی آتش سوزی رخ داد.

سپس به تاریخ ۵ قوس یک تانکر نفتی یونان که در بندر الشقایق در جنوب عربستان مستقر شده بود، منفجر شد. شرکت استخبارات دریایی درایاد گلوبل مستقر در لندن گفت که این انفجار توسط «یک وسیله انفجاری تعبیه شده که از طریق آب انتقال می شود» توسط حوثی ها آغاز شده بود.

فقط چند روز قبل حوثی ها گفتند که آنها با یک موشک قدس-۲ بالای یک کارخانه که توسط آرامکو در جده اداره می شد، حمله کردند. آرامکو گفت که این حمله یک تانکر نفتی را سوراخ کرد که باعث انفجار و آتش سوزی شد.

آموزش با حزب الله

الجلیل با تمرکز بر جنگ های نیابتی که سلیمانی در عراق، سوریه و لبنان آغاز کرده بود گفت، «قاسم سلیمانی برای گسترش نفوذ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در منطقه مؤظف شده بود.»

وی گفت، «اگرچه یمن از این سه کشور فاصله زیادی دارد... سلیمانی از روابط خود استفاده کرده و شبه‌نظامیان وابسته به خود را در این کشورها بسیج کرد تا با حوثی ها ارتباط برقرار کنند و کارشناسان و سلاح های با کیفیت را برای آنها انتقال دهند.»

وی گفت، وی همچنان فرماندهان نظامی و امنیتی حوثی ها را برای آموزش و کسب کردن تجربه به لبنان، عراق و ایران روان کرد.

وی گفت، در اواخر سال ۱۳۹۳ یک فرمانده حزب الله به فایننشیل تایمز گفت که جنگجویان حوثی و حزب الله در ۱۰ سال قبلی با هم آموزش دیدند. آنها با ما در ایران آموزش دیدند، سپس ما آنها را در اینجا [در لبنان] و در یمن آموزش دادیم.»

بر اساس گزارش مرکز مطالعات استراتیژیک فکر ماه ثور ۱۳۹۴، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مستقیماً در آموزش نیروهای نخبه حوثی نقش داشته است.

در این گزارش آمده است، این آموزش در دو مرحله انجام شده است، با اینکه مرحله اول در سال ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱، بر فرماندهان بلندرتبه و متوسط رتبه تمرکز کرد. این آموزش در لبنان، سوریه و ایران صورت گرفت.

بر اساس این گزارش، مرحله دوم در کمپ های حوثی ها در صعده صورت گرفت که کادرهای حزب الله و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در این آموزش اشتراک کردند.

عملیات های قاچاق غیرقانونی

فیصل احمد یک تحلیلگر امور سیاسی گفت، «حمایت و توجهی كه سلیمانی مؤفق شد به حوثی ها فراهم کند، یمن را ویران ساخته و خسارات زیادی را به كشورهای منطقه وارد كرده است.»

احمد گفت، «سلیمانی از طریق برنامه ها و واحدهای قاچاقی خود موشک های بالیستیک... کارشناسان، سلاح ها و پشتیبانی مادی را فراهم می کرد.»

بیشتر سلاح هایی که حوثی ها در جنگ استفاده کرده اند قبل از انقلاب این گروه شبه‌نظامی در سنبله ۱۳۹۳ در یمن دیده نشده بودند.

ایران برای قاچاق کردن اسلحه به این گروه شبه‌نظامی از خط ساحلی ۲۵۰۰ کیلومتری یمن، جزایر و کشتی های یمنی استفاده کرده است.

نیروهای یمنی در سال های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۴ دو کشتی ایرانی مملو از اسلحه -- جیحان ۱ و جیحان ۲ -- را در آبهای قلمروی یمن توقیف کردند.

امسال ائتلاف عربی دو محموله سلاح را در ماه های حمل و جوزا در بحیره عرب در مسیر حوثی ها ضبط کرد.

نگهبانان ساحلی یمن در تابستان چندین کشتی مملو از سلاح، مهمات یا کوکائین را در چهار عملیات مختلف توقیف کردند.

احمد گفت، «مرگ سلیمانی در تطبیق برنامه هایی که برای حوثی ها ترسیم کرده بود، خلایی را برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پشت سر گذاشت.»

احمد افزود، «این خلا با این حقیقت ثابت شده است که ایران حسن ایرلو افسر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عنوان سفیر خود تعین کرد تا به طور مستقیم بر حوثی ها و انجام عملیات های نظامی علیه شهرهای یمن، خطوط حمل و نقل بین المللی و تأسیسات اقتصادی عربستان نظارت کند.»

احمد گفت، این اقدامات «جنگ را طولانی ساخت و در نتیجه یمن را در همه سطوح ویران کرد و بدترین بحران انسانی را در جهان به وجود آورد».

راه برای امنیت منطقه ای

عبدالسلام محمد رئیس مرکز مطالعات استراتیژیک ابعاد گفت، «استراتیژی سپاه پاسداران این بود که برای نزدیک بودن به کشورهای ثروتمند خلیج فارس به یمن برسد و در عین حال در مناطق پرنفوس حضور یابد تا یک ارتش آینده را ایجاد کند که به تحقق رویای ایران در کنترل اماکن مقدس و ساحات نفتی کمک خواهد کرد.»

وی گفت، تحریک حوثی برای آن استراتیژی یک «وسیله لازم» بود.

وی در اشاره به رهبر بزرگ ایران گفت، «ایران تا زمانی که رژیم خامنه ای در قدرت باشد «پالیسی های تهاجمی و ویرانگر منطقه ای» خود را دنبال خواهد کرد.

محمد گفت، «پایتخت های جدیدی نیز اشغال خواهند شد، و هرگاه ایران مکان جدیدی را کنترل کند، آن را هرگز ترک نخواهد کرد. با این کار، هدف ایران ایجاد کمربند امنیتی است که پس از اعلام کردن سلاح هسته‌ای از آن محافظت خواهد کرد.»

رژیم ایران به تاریخ ۱۲ قوس قانونی را تصویب کرد که دستور می دهد تا غنی سازی یورانیم به درجه های نزدیکتر به مواد سوخت اسلحه افزایش یابد و اگر جامعه بین المللی تحریم های وضع شده بر این رژیم را تا اواسط ماه دلو برندارد، مفتشین هسته‌ای بین المللی اخراج شوند.

چنین اقدامات با تعهداتی که رژیم ایران به عنوان بخشی از توافق هسته‌ای مهم با قدرت های جهانی در سال ۱۳۹۴ انجام داده بود در تضاد است.

محمد گفت، «نقش سلیمانی این بود که تطبیق استراتیژی ایران را سرعت بخشد، که شامل اشغال کردن صنعا و دمشق و همچنان بیروت و بغداد می شود، و كشته شدن سلیمانی این استراتیژی را تغیر نخواهد كرد.»

وی افزود، «جایگزینان سلیمانی در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وجود دارند، البته به اندازه وی قدرتمند نیست.»

اسماعیل قاآنی فرمانده جدید نیروی قدس از سطح نفوذی که سلیمانی زمانی داشت برخوردار نیست، اما تحلیلگران گفتند که وی احتمالاً مسیر مشابهی را دنبال خواهد کرد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

کشور ایران همیشه کوشش می کند که نظام مملکت های اسلامی سونی نیشن را از بین ببرد . ایران در کشور یمن و سوریه به هزاران مرد وزن را به قتل رسانده است ایران در این دو مملکت از گروهای افرادی پشتبانی می کند . ایران در افغانستان هم مداخله سیاسی وغیر سیاسی می کند ایران در افغانستان از گروهای پشتبانی می کند که آن گروه آبادی افغانستان را ختم می کند و حکومت ایران به این گروهای تروریستی صلاح توزیع میکند تا که در افغانستان جنگ باشد فایده ایران در جنک افغانستان است . ایران هیچ وقت نمی خواهد که در افغانستان یک صلح سر تاسری باشد و مردم افغانستان در فضای ارم زندگی کند .

پاسخ

ایران و اسرایل برای کشور های منطقه به یک سراطان مبدل شده اند. هر گاه نظام های این دو کشور سرنگون شد، کشور های منطقه آرام خواهد شد. تا زمانیکه این دو کشور در نقشه ای جهان وجود داشته باشد مردم کشور های خلیج فارس و افغانستان روز خوبی نخواهد داشت.

پاسخ

قاسم سلیمانی، فرمانده کشته شده ای نیروی قدس در یک عکس آرشیف بدون تاریخ نشان داده میشود که از سوی ارتش ایران به تاریخ ۲۰ قوس منتشر شده است. به جای تصویر که در بالا توضیح داده اید، فیلم و تصاویر را که کشتار این ایرانی کثیف و وحشی را نشان می دهند، منتشر کنید.

پاسخ