امنیت

راکت های ساخت ایران آماده شلیک بر میدان هوایی کندهار کشف شدند

گزارش از رازق کندهاری

این تصاویر موشک های ساخت ایران را به تاریخ ۲۴ جدی در ولسوالی تخته پل ولایت کندهار نشان می دهند. [قطعه ۴۴۴ پولیس خاص]

این تصاویر موشک های ساخت ایران را به تاریخ ۲۴ جدی در ولسوالی تخته پل ولایت کندهار نشان می دهند. [قطعه ۴۴۴ پولیس خاص]

کندهار -- مقامات امنیتی گفتند، نیروهای خاص پولیس در کندهار هشت عدد راکت های ساخت ایران را در ولسوالی تخته پل با هدف شلیک بر میدان هوایی بین المللی احمدشاه بابا در کندهار کشف کردند.

جمال ناصر بارکزی، سخنگوی قوماندانی امنیه کندهار به تاریخ ۲۵ جدی در شهر کندهار گفت، «هشت عدد راکت ها به طول ۱.۵ متر در قریه مکیانو ولسوالی تخته پل ضبط شدند.»

وی گفت، «اطلاعات اولیه ما نشان می دهد که این راکت ها در ایران ساخته شده اند و به عناصر ضد دولتی داده شده بودند.»

وی گفت، «قطعه خاص ۴۴۴ پولیس مبنی بر اطلاعات استخباراتی، این راکت های آماده برای شلیک را کشف و خنثی کرد. ما در حال تحقیق هستیم تا دریابیم چه کسی این راکت ها را به اینجا آورده است تا میدان هوایی را هدف بگیرد و آنها چگونه این کار را کردند.»

بنا بر گزارش ها، جنگجویان که از این راکت ها استفاده می کردند هنگام ارسال نیروهای امنیتی به منطقه از صحنه فرار کردند.

حیات الله حیات، والی کندهار گفت، «ما نمی توانیم ادعای مقامات پولیس این ولایت را رد کنیم. شکی نیست که این هشت عدد راکت های ۱۲۲ ملی متری توسط عناصر ضد دولتی [طالبان] برای هدف قرار دادن میدان هوایی آورده شده اند.»

وی گفت، «خوشبختانه نیروهای امنیتی مانع از وقوع این حادثه غم انگیز شدند.»

وی افزود، «نیروهای امنیتی ما و همچنان نیروهای خارجی ارزیابی های بیشتری در مورد این راکت ها انجام می دهند.»

قوماندان امنیه یک ولسوالی کندهار که می خواست نامش مخفی بماند گفت، «این موضوع جدیدی نیست که ایران در افغانستان دخالت می کند. نیروهای من در بسیاری از مواقع توسط جنگجویان طالب که از ایران پول و اسلحه دریافت می کردند اسیر یا کشته شدند.»

وی گفت، «ما اسلحه های ایرانی را ضبط کردیم. ایران دارای گروه های مشخص طالبان در کندهار است که از آنها پشتیبانی لوژستیکی سخاوتمندانه می کند تا این ولایت را ناامن و از منافع ایران در اینجا محافظت کنند.»

قوماندان امنیه این ولسوالی گفت، «ایران بیش از ۱۰۰۰ نفر تروریستان در فراه، نیمروز، هلمند و کندهار دارد که به نمایندگی از ایران می جنگند.»

وی افزود، «حتی هزینه های خانواده های آنها توسط ایران پرداخت می شود. من شخصاً از کندهار هستم، و من دقیقاً تمام آن طالبان را می شناسم که طبق دستورالعمل های ایران می جنگند. ما از نیروهای خارجی می خواهیم که دخالت های ایران را در منطقه کنترل کنند.»

سابقه طولانی حمایت از طالبان

در یک حادثه ماه ثور، جنرال تادین خان اچکزی قوماندان امنیه کندهار تائید کرد که پولیس یک راکت ساخت ایران را در شهر کندهار کشف کرده بود.

تحلیلگران و مقامات سیاسی افغان از سازمان ملل خواسته اند كه از دخالت رژیم ایران در افغانستان جلوگیری كند.

محمد اساس، یک تحلیلگر امور سیاسی در کندهار گفت، «متأسفانه، این اولین بار نیست که همکاری ایران با طالبان و استفاده از سلاح های [ایرانی] در ولایات جنوبی آشکار شده است. سلاح های ایرانی پیش از این بارها در ولایات هلمند، فراه، کندهار و زابل کشف و ضبط شده اند.

اساس گفت، «ایران گروه های مشخص طالبان خود را در افغانستان دارد. ایران اسلحه و پول برای آنها فراهم می کند و حتی برخی از افغان ها را برای جنگ به سوریه و عراق می فرستد. ایران با افغان ها دشمنی دارد و هرگز نمی خواهد افغان ها متحد شوند. تلاش می کند تا افغان ها را تحت نام شیعه و سنی تقسیم کند.»

اسدالله کاکر، یکی دیگر از تحلیلگران سیاسی در کندهار گفت، «ایران برسر آب با افغان ها اختلاف دارد، به همین دلیل با حمایت از برخی گروه های طالبان جنگ های نیابتی را در افغانستان انجام می دهد. این سلاح های مدرن و بودجه ها را برای هدف قرار دادن نیروهای امنیتی افغان و [نیروهای ناتو] به آنها می دهد. این وضعیت برای چهار دهه گذشته ادامه داشته است.»

کاکر گفت، «درخواست ما از جامعه بین المللی وضع کردن تحریم های اقتصادی بیشتر علیه ایران است زیرا رژیم ایران، بر خلاف تمام اصول انسانی و بین المللی، تروریزم را ترویج می کند.»

عطاجان حقبیان، رئیس شورای ولایتی زابل و رئیس شورای هماهنگی تمام شوراهای ولایتی افغانستان گفت، «ایرانی ها طی ۱۸ سال گذشته – از زمان ایجاد حکومت جمهوری اسلامی افغانستان، با رهبران برخی گروه های طالبان در تهران و مشهد ملاقات داشته اند.»

حقبیان گفت، «حتی خانواده های برخی طالبان تحت نظارت مستقیم و محافظت از سپاه پاسداران انقلاب در ایران زندگی می کنند. این طالبان فعالیت های تروریستی را در ... فراه، نیمروز، زابل، ارزگان، کندهار و هلمند انجام می دهند.»

وی گفت، «رژیم ایران مسئول کشته شدن افغان ها و همچنان مردم در شرق میانه و منطقه است. رژیم ایران هرگز نمی خواهد که صلح در این کشورها پیروز شود. این رژیم همواره سعی کرده است جنگ هایی را تحت عنوان مذهب انجام دهد.»

وی گفت، ما نمی فهمیم چرا سازمان ملل در مورد دخالت ایران سكوت اختیار كرده است. سازمان ملل باید علیه دولت تروریستی ایران اقدام نظامی کند. ایران برای همه بشریت یک خطر است.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

همه هسایه های دور و بر افغانستان می کوشند تا این کشور را ویران نگهدارند و آنها هیچگاهی در اینجا صلح نمیخواهند.

پاسخ

مرگ بر ایران.ننگ بر ایران.خون مررم دنیا اط چنگال ایران قاتل میچکد

پاسخ

این راست است که ایران بخاطر ویرانی این ۸ راکیت را در افغانستان جابجا کرده است. امکان دارد بعوض ۸ شاید ۱۶ ویا حتی ۳۲ و یا میتوانیم بگویم ممکن ۱۳۲ راکیت را جاسازی می کرد، اما آیا همه ای این ویرانی و جنایات میتوانند یکی بر هزار برابر جنایت و تروریزم که پاکستان در طی چهل سال در برابر مردم افغانستان مرتکب می شود باشد؟ واضیح است که کدام دلیل پنهانی وجود دارد که شما حتی یک کلمه را در مورد جنایات و فعالیت های تروریستی پاکستان نمی نویسید. برای ما ایران و پاکستان تروریست های مشابه هستند و حتی پاکستان هزار مرتبه نسبت به ایران تروریست بزرگتر است. پاکستان با انجام نمودن فعالیت های تروریستی اش نه تنها به افغان ها آسیب رسانده بلکه به هندوها، بنگالی ها و سایر جهان آسیب رسانده است. مرگ بر پاکستان و ادارات استخباراتی تروریستی پاکستان که مردم بیگناه را در افغانستان می کشند.

پاسخ

سلام! این برادر حقیقت را گفته است. ایران یک دشمن آشکار است، اما ما با ضمیمه ای که در اشکال مختلف وجود دارد چه خواهیم کرد. لازم است یک راه حل برای آن پیدا شود.

پاسخ