امنیت

حمایت تهران از طالبان افغان 'استراتیژی دو رویی' را آشکار می کند

سلام تایمز

این تصویر که جنگجویان طالب را با اسلحه و لباس جدید نشان می دهد، به تاریخ ۲۸ عقرب در رسانه های اجتماعی منتشر شده است. [آرشیف]

این تصویر که جنگجویان طالب را با اسلحه و لباس جدید نشان می دهد، به تاریخ ۲۸ عقرب در رسانه های اجتماعی منتشر شده است. [آرشیف]

کابل -- شواهد بیشتری توسط اداره استخبارات دفاعی ایالات متحده کشف شده است که رژیم ایران از طالبان در افغانستان از نظر نظامی، لوجستیکی و مالی پشتیبانی می کند.

بر اساس این گزارش که به روز سه شنبه (۲۸ عقرب) منتشر شد، «روابط ایران با طالبان در طول سال ها تحول یافته است.»

هنگامی که طالبان در دهه ۱۳۷۰ به قدرت رسیدند، ایران از به رسمیت شناختن این گروه به عنوان یک حکومت مشروع امتناع ورزید. پس از آنكه طالبان ۹ نفر دیپلومات ایرانی را كشتند، این خصومت افزایش یافت و ایران تقریباً با افغانستان به جنگ رفت.

روابط ایران با طالبان در سال ۱۳۸۰ گرم شد و همچنان ادامه دارد درحالیکه افغانستان بطور فزاینده ای برای جنگ با شعبه خراسان داعش و آوردن طالبان به میز مذاکره برای مذاکرات صلح بین الافغانی، به همپیمانان خود روی آورده است.

این تصویر، یک موشک ایرانی را نشان می دهد که در ماه ثور در شهر کندهار پیدا شده است. [تادین خان اچکزی/تویتر]

این تصویر، یک موشک ایرانی را نشان می دهد که در ماه ثور در شهر کندهار پیدا شده است. [تادین خان اچکزی/تویتر]

در این گزارش آمده است، «حداقل از سال ۱۳۸۶، ایران برای مقابله با نفوذ ایالات متحده و غرب در افغانستان، جنگ با شعبه خراسان داعش و افزایش نفوذ تهران در هر دولت پس از صلح، از طالبان پشتیبانی متواتر -- از جمله فراهم نمودن اسلحه، آموزش و تأمین بودجه برای طالبان انجام داده است.»

در این گزارش آمده است، این بخشی از "استراتیژی دو رویهء ایران برای درگیر کردن هر دو گروه محلی و حکومت افغان در کابل برای دستیابی به اهداف امنیتی گسترده تر است.»

این گزارش خاطر نشان ساخته است، اگر طالبان به دنبال یک متحد طویل مدت باشند، ایران یک شریک بی ثباتو متغییر است.

گزارش گفته است، «تهران به دنبال بازگشت طالبان به قدرت نیست، بلکه هدف این است كه در صورت موفقیت طالبان در حکومت آینده افغان، نقش خود را در این گروه حفظ كند.»

ازدیاد شواهد

این نخستین بار نیست که ایران به حمایت از جنگجویان طالب متهم می شود.

در ماه ثور، مقامات امنیتی یک موشک ساخت ایران را در شهر کندهار پیدا کردند که شواهد بیشتری را ارائه دادندمبنی بر اینکه تهران همچنان به مسلح نمودن طالبان ادامه می دهد.

تورن جنرال تادین خان اچکزی، قوماندان امنیه این ولایت در یک تویت به تاریخ ۳۱ ثور، این کشف را تائید کرد.

وی گفت، «این موشک در ایران ساخته شده است. و افزود، این موشک «به تکنولوژی جدید و قدرت تخریب گسترده مجهز بود.»

محمد کریم اتل، عضو ولسی جرگه از ولایت هلمند، در ماه جوزا گفت که وی قبلاً نگرانی های خود را با کابل در مورد دست داشتن تهران با طالبان در میان گذاشته بود.

اتل که پیش از این ریاست شورای ولایتی هلمند را بر عهده داشت گفت، «بدون شک علائم مداخله توسط دولت ایران یا کسانی که می خواهند هرج و مرج ایجاد کنند در افغانستان دیده ایم -- و هلمند یک نمونه است.»

وی گفت، در ولسوالی های خانشین و دیشو، «اردوی ملی و نیروهای پولیس راکت ها، سلاح های سبک و سنگین و همچنین موشک ها را ضبط کرده اند – که نشان ایرانی داشتند.»

'مداخله آشکار منطقه ای' تهران

در میزان سال ۱۳۹۷، وزارت خزانه ایالات متحده دو مقام ایرانی را که متهم به پشتیبانی مالی، لوجستیکی یا نظامی از طالبان بودند، تحریم کرد.

بر اساس اعلامیه وزارت خزانه که در آن زمان منتشر شده بود، این مقامات ایرانی متعلق به نیروی قدس، که یک واحد ویژه نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران است، بودند.

استیفن منوچین، وزیر خزانه ایالات متحده در آن اعلامیه گفته بود، «فراهم نمودن آموزش نظامی ایران، تأمین مالی و سلاح برای طالبان هنوز نمونه دیگری از مداخلات آشکار منطقه ای تهران و پشتیبانی از تروریزم است.»

حکومت ایالات متحده در ماه جوزا تحریم های جدیدی را علیه رژیم ایران وضع كرد، که آیت الله علی خامنه ای، رهبر معظم و هشت فرمانده ارشد سپاه پاسداران را هدف قرار داد.

ماه گذشته طی یک همایش امنیتی در ولایت هرات، یک مقام سابق طالبان علنی اعتراف کردند که این گروه جنگجوی از رژیم ایران حمایت دریافت می کند.

ملا معتصم آغا جان، وزیر مالیه در دوران رژیم طالبان (۱۳۷۵-۱۳۸۰) و نماینده سیاسی سابق طالبان شورای کویته گفت، «من تائید می کنم که ایران، روسیه و پاکستان از طالبان حمایت می کنند.»

سید رسول موسوی، معاون وزیر امور خارجه ایران که نماینده دولت خود در همایش هرات بود، حمایت ایران از طالبان را انکار نکرد.

وی در سخنان خود در این کنفرانس گفت، «آنها [سخنرانان قبلی آن روز] در این جلسه گفتند که ایران به طالبان کمک می کند، با آنها رابطه دارد یا هر چیز دیگری. می خواهم بگویم که طالبان نیز همسایگان ما هستند و ما باید با همسایگان خود زندگی کنیم.»

رنگین دادفر اسپنتا، مشاور امنیت ملی در دوران ریاست جمهوری حامد کرزی گفت، «جنگ استخباراتی و نیابتی در افغانستان جریان دارد. ایران و روسیه به دلیل دشمنی با ایالات متحده سعی در تشدید این جنگ دارند. آنها جنگ های نیابتی خود را از طریق طالبان و گروه های دیگر انجام می دهند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

چرا شر و ور میبافید؟ این آمریکا و رسانه های مزدورش هست که از تروریستان کل دنیا به ویژه طالبان حمایت میکند تا بقای استعماری شان را تضمین نموده و حضور نظامی شان در خاک مملکت مارا قانونی نشان دهد.

پاسخ

پاکستان و ایران هر دو دشمن افغانستان اند، اما پاکستان دشمنی اصلی است بخاطریکه این کشور از چهار و نیم دهه به اینسو به ترورست ها آموزش میدهند و آنها را مؤظف می سازند تا مردم بی گناه را در افغانستان بکشند. مرگ به پاکستان و ایران

پاسخ

هیچکس دشمن افغانستان نیست. دشمن اصلی افغانستان مردم خودش است که در آن زنده گی می کنند.

پاسخ