امنیت

عملیات های زمستانی در هرات صدها طالبان را وادار به تسلیم کردند

گزارش از عمر

در تصویر، اعضای یک گروه طالبان تسلیم شده را می توان به تاریخ ۷ دلو در ولسوالی چشت ولایت هرات مشاهده کرد. [قول اردوی ۲۰۷ ظفر]

در تصویر، اعضای یک گروه طالبان تسلیم شده را می توان به تاریخ ۷ دلو در ولسوالی چشت ولایت هرات مشاهده کرد. [قول اردوی ۲۰۷ ظفر]

هرات -- صدها نفر از اعضای طالبان سلاح های خود را به زمین گذاشته و تسلیم دولت شده اند تا خود را از عملیات های زمستانی نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان در نواحی شرقی ولایت هرات و در امتداد شاهراه هرات-غور نجات دهند.

وزارت دفاع به تاریخ ۸ دلو اعلام کرد، یک گروه ۱۹ نفری طالبان به سرپرستی ملا احمد، یکی از فرماندهان محلی طالبان در ولسوالی چشت ولایت هرات، تسلیم نیروهای دولتی شد.

طبق اعلامیه این وزارت، این گروه به تاریخ ۷ دلو پس از چندین هفته جنگ با نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان، با سلاح های خود به نیروهای امنیتی تسلیم شد.

این وزارت در اعلامیه ای گفت، «طالبانی كه تسلیم شده اند قول داده اند كه دیگر علیه حکومت و مردم نجنگند و زندگی مسالمت آمیز را در كنار هموطنان خود آغاز می كنند.»

در اعلامیه آمده است، «تسلیمی طالبان در حوزه غرب همچنان ادامه دارد.»

اعلامیه افزوده است، در کمتر از یک ماه، ۲۶۳ جنگجویان طالب در مناطقی از ولسوالی شهرک ولایت غور به نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان تسلیم شده اند.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات گفت، اگرچه حکومت افغان از روند صلح حمایت می کند، اما همزمان به فشارهای نظامی خود علیه طالبان و سایر گروه های تروریستی ادامه می دهد.

وی گفت، «نیروهای امنیتی با راه اندازی عملیات های هوایی و زمینی که به بهبود اوضاع امنیتی کمک کرده اند، طی دو ماه گذشته از وقوع هر نوع ناآرامی از طرف طالبان جلوگیری کرده اند.»

وی با افزودن اینکه اگر آنها همچنان به جنگ ادامه دهند، مانند صدها جنگجویان دیگر نابود خواهند شد گفت، اعضای تسلیم شده گروه طالبان پس از پیوستن به نیروهای امنیتی، مسیر درست را انتخاب کرده اند.

کاهش تهدیدات به بند سلما

جواد عمید، یکی از فعالان جامعه مدنی در شهر هرات گفت، تسلیم شدن جنگجویان طالب به بهبود اوضاع امنیتی و کاهش خشونت به ویژه در ولسوالی چشت، که سرشار از منابع طبیعی و موقعیت بند سلما است، کمک می کند.

وی گفت، «طالبان تهدیدی جدی برای بند سلما ایجاد می کنند، زیرا آنها همیشه سعی کرده اند به این پروژه بزرگ ملی مردم افغان خسارت وارد کنند. اما وقتی طالبان از خشونت در نزدیکی این پروژه ملی خودداری می کنند و اسلحه های خود را کنار می گذارند، اوضاع امنیتی در منطقه بهبود می یابد و تهدیدات برای سقوط بند سلما کاهش می یابد.»

عمید گفت، تسلیم شدن طالبان به نیروهای امنیتی نشان می دهد که اعضای آنها از جنگ بیزار هستند و آنها دیگر نمی خواهند مردم ملکی بی گناه را بکشند -- یا خودشان کشته شوند.

وی گفت، «هر گروهی از طالبان که به حکومت تسلیم می شود دست دشمن از مداخله کوتاه می شود. بسیاری از گروه های طالبان در ولسوالی چشت به ویژه در مناطق اطراف بند سلما، از طرف کشورهای همسایه و سازمان های استخباراتی آنها حمایت می شوند تا بند سلما را تخریب کنند.»

مقامات محلی و باشنده گان، رژیم ایران را متهم کردند که برای جلوگیری از انکشاف اقتصادی در افغانستان، پول و پشتیبانی لوژستیکی را برای طالبان فراهم می کند.

عمید گفت، «وقتی طالبان سلاح های خود را به زمین می گذارند، نقشه های مخرب آژانسهای استخباراتی کشورهای همسایه خنثی می شوند، زیرا آنها کسی را برای نابودی پروژه های بزرگ افغانستان مانند بند سلما نخواهند داشت، و این به نفع مردم افغان است.»

باز محمد الكوزی، یک باشنده شهر هرات گفت، «طالبان همیشه سعی كرده اند پروژه های ملی ما را از بین ببرند.»

وی در ماه سنبله گذشته گفته بود، «هدف طالبان از بین بردن بندهای برق آبی و پروژه های بزرگ اقتصادی است. ایران به [طالبان] پول می دهد تا از ساخت بند بخش آباد جلوگیری کنند و بند سلما را نابود کنند.»

فرهاد سخنگوی والی گفت، «پروژه های مهم ملی در ولسوالی چشت موقعیت دارد. بند سلما و معادن سنگ مرمر در این ولسوالی از جمله منابع و پروژه های ملی مردم افغان است که نیروهای امنیتی مصمم به تأمین امنیت آن هستند.»

وی گفت، طالبان در سال های اخیر چندین بار تلاش کرده اند تا بر بند سلما حمله کنند، اما شکست خوردند.

فرهاد گفت، «حدود دو ماه گذشته، بیش از ۲۰ فرمانده برجسته طالبان جان خود را در حملات هوایی و حملات کوماندوهای نیروهای امنیتی در ولایت هرات از دست دادند. این فعالیت های نیروهای امنیتی یک پیام واضح به طالبان می فرستند که در صورت ادامه خشونت، آنها نابود خواهند شد.»

زندگی یا مرگ

به گفته مقامات امنیتی در حوزه غرب، عملیات های زمستانی نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان بر طالبان فشار آورده است که آنها غیر از تسلیم شدن چاره ای دیگری ندارند.

آنها می گویند، طالبان باید تصمیم بگیرند که آیا آنها می خواهند به جنگ ادامه دهند و کشته شوند یا با تسلیم شدن به مقامات و بازگشت به یک زندگی مسالمت آمیز، زندگی های خود را نجات دهند.

عبدالرؤف احمدی، سرپرست سخنگوی قوماندانی امنیه هرات گفت، انتخاب واضح است. طالبان چاره ای جز تسلیم شدن ندارند.

وی گفت، طالبان در عملیات های زمستانی نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان در ولسوالی های مختلف ولایت هرات تلفات سنگینی را متحمل شدند.

احمدی گفت، «از آنجا که طالبان مشکلات جدی برای جامعه و حکومت ایجاد کرده اند، نیروهای امنیتی مجبور شده اند تا آنها را نابود کنند.»

عبدالحی خطیبی، سخنگوی والی غور گفت، فعالیت های طالبان از برکت عملیات های زمستانی نیروهای امنیتی در ولایت غور، به ویژه در ولسوالی شهرک کاهش یافته است.

وی گفت، بیشتر جنگجویان طالب موجود در این ولسوالی تسلیم نیروهای امنیتی شده اند.

وی گفت، «در کمتر از یک ماه، بیش از ۲۶۰ جنگجویان طالب تسلیم نیروهای امنیتی در ولسوالی شهرک شدند و بسیاری از جنگجویان دیگر قول داده اند که تسلیم می شوند و دیگر درگیر خشونت نخواهند شد.»

خطیبی گفت، «پس از آنکه اکثر طالبان که به جنگ ادامه می دادند توسط نیروهای امنیتی کشته شدند، صدها جنگجویان طالب برای نجات زندگی خود و از سرگیری یک زندگی عادی، به نیروهای امنیتی تسلیم شدند و بسیاری دیگر نیز در روزهای آینده تسلیم خواهند شد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500