امنیت

گزارش های استخباراتی نشان می دهند که تهران برای کشتن سربازان امریکایی در افغانستان، به طالبان پول داده است

سلام تایمز و ای اف پی

در این تصویر آرشیف که به تاریخ ۱۱ سرطان ۱۳۸۱ گرفته شده است، سربازان امریکایی با عبور از هیلیکوپترها در پایگاه هوایی بگرام رانندگی می کنند. [جیول صمد/ای اف پی]

در این تصویر آرشیف که به تاریخ ۱۱ سرطان ۱۳۸۱ گرفته شده است، سربازان امریکایی با عبور از هیلیکوپترها در پایگاه هوایی بگرام رانندگی می کنند. [جیول صمد/ای اف پی]

کابل – سی ان ان به نقل از استخبارات نظامی ایالات متحده به روز دوشنبه (۲۷ اسد) گزارش داد، رژیم ایران به جنگجویان طالب برای حمله بر سربازان امریکایی و ائتلافی در افغانستان پاداش می داد، همانطور كه طبق ادعاها كریملین همین کار را انجام می داد.

به گزارش سی ان ان، ایالات متحده سال گذشته پرداخت های مربوط به شش حمله به شمول یک حمله در ماه قوس بالای یک ساختمان بیرون از پایگاه هوایی بگرام در نزدیکی کابل، را شناسایی کرد.

این حمله که سی ان ان گفت دو فرد ملکی افغان را کشته و چهار امریکایی را زخمی برجا گذاشت، مذاکرات صلح ایالات متحده و طالبان را به حالت معلق درآورد.

وزارت دفاع ایالات متحده در یک اعلامیه، این گزارش سی ان ان را نه تائید کرد و نه از آن انکار کرد.

جگرن راب لودویک، سخنگوی پنتاگون گفت، این وزارت جزئیات بحث های داخلی درباره استخبارات را فاش نمی کند.

وی افزود، با این حال، این وزارت «به طور مكرر، چه به صورت علنی و چه خصوصی، از ایران خواسته است تا از رفتارهای خصمانه و بی ثبات سازی در شرق میانه و جهان، دست بردارد.»

وی افزود، «نفوذ خصمانه ایران به دنبال تضعیف روند صلح افغانستان و تقویت ادامه خشونت و بی ثباتی است.»

در ماه جوزا، رسانه های امریکایی گزارش دادند که استخبارات نشان داده است که رژیم روسیه به طالبان پاداش هایی را برای کشتن سربازان امریکایی در افغانستان پیشنهاد کرده بود.

رژیم ایران به حمایت از دو گروه مخالف همدیگر -- طالبان و لوای فاطمیون -- برای ایجاد بی ثباتی و آشوب در افغانستان متهم بوده است.

امین الله شارق، یک تحلیلگر امور سیاسی مستقر در کابل گفت، «حمایت ایران از جنگجویان طالبان و فاطمیون، که از نظر سیاسی، مذهبی و عقیدتی با یکدیگر مخالف هستند، نشان می دهد که ایران یک پالیسی هرج و مرج و بحران را در افغانستان دنبال و مدیریت می کند تا بتواند به اهداف امنیتی، اقتصادی و سیاسی خود برسد.»

لوای فاطمیون یک گروه شبه نظامی متشکل از افغان ها می باشد که توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران تمویل، آموزش داده و مجهز شده است.

اعتراف به روابط با طالبان

در عین زمان، تهران روابط خود با طالبان و مخالفت خود با روند صلح را پذیرفته است.

عباس عراقچی، معاون وزارت خارجه ایران در امور سیاسی به تاریخ ۲۹ سرطان در یک مصاحبه با طلوع نیوز گفت، «ما با طالبان روابط داریم و آنها از ایران بازدید کردند، جایی که ما جلساتی را با آنها برگزار کردیم

وی افزود، ما از چند سال بدینسو با گروه های مختلف به شمول طالبان ارتباط داشتیم و نظرات خود را در مورد موضوعات مختلف با آنها در میان گذاشتیم.

وی تائید كرد، حکومت وی طرفدار روند صلح افغانستان نیست.

ابراهیم رحیمی، رئیس کمیسیون انسجام ملی احزاب سیاسی، سازمان های اجتماعی و نهادهای جامعه مدنی در کابل گفت، «ما می بینیم که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سرمایه گذاری های زیادی را در گروه های فعال و مخرب انجام داده است و در هر دو گروه فاطمیون و طالبان برای منافع خود در افغانستان و منطقه از افغان ها استفاده کرده است.»

رحیمی گفت، ایران در تلاش برای کمک به نصب کردن رژیم دست نشانده خود در افغانستان، طی ۴۰ سال گذشته از گروه های درگیر در جنگ های افغانستان پشتیبانی مالی و نظامی را انجام داده است، و اکنون با حمایت همزمان از فاطمیون و طالبان می خواهد به این هدف دست یابد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

5 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

در بین مردم ما یکی فکر نادرست پرورش یافته بود و اکنون در حال تغییر است. زمانیکه ما پاکستان و هند را با هم مقایسه می کردیم، مردم ما فکر می کردند که پاکستان کشور اسلامی و کشور مسلمانان است و هند کشور هندوها است، بنابراین اگر جنگ و نزاع بین این دو کشور رخ دهد، ما باید در کنار پاکستان بایستیم و از آن حمایت کنیم؛ اما، این کاملاً اشتباه است زیرا تعداد مسلمانانی که در هندوستان زندگی می کنند برابر با مسلمانان است که در پاکستان زندگی می کنند. موضوع دوم امریکا و ایران است. تعدادی از مردم ما فکر می کنند که ایران یک کشور اسلامی است و امریکا یک کشور غیر اسلامی. اما ما باید این را بدانیم که ایران و پاکستان هر دو مشترکاً اردوی ملی مجهز سابق و سایر تاسیسات نظامی افغانستان را از بین بردند، در حالی که امریکا و کشورهای اروپایی اردوی ملی، پولیس و سایر تاسیسات نظامی ما را دوباره می سازند و تعداد زیادی از افسران و پیلوت ها را آموزش دادند.

پاسخ

عجیب است ازمدت هجده سال پیش مسولین امنیتی هرات،فراه،نیمروز وهلمند از طریق رسانه های ملی وبین المللی با نشان دادن شواهد و مدارک ثابت وموثق در مورد مداخلات ایران در امور داخلی افغانستان وتجهیز وتمویل طالبان برای کشتن امریکایان ونیروی امنیتی افغان جهان وامریکارا درجریان قرار میداد ولی امریکا کروکور بود امروز چی شد که امریکا بعد از هجده سال سخن نیروهای امنیتی افغان را تکرار می نماید.حکومت امریکا دوستی خوبی نیست نباید به امریکا اعتبار نمود. ملت افغانستان را وحدت ملی شان میتواند که از امریکا وجهان بی‌نیاز بسازد.

پاسخ

این کاملاً درست است که ایران برای کشتن سربازان امریکایی به طالبان پول میدهد، زیرا ایران دشمن امریکا است و ایران نمی تواند از دشمن خود در امریکا انتقام بگیرد. ایران با استفاده از افغان ها می تواند امریکا را در افغانستان به آسانی تضعیف کند. ایران فقط پول مصرف می کند. نه افراد نظامی آنها کشته می شوند و نه هم افراد غیر نظامی آنها. چه طالبان کشته شوند یا سربازان ارتش امریکایی کشته شوند به نفع ایران است. ایران از کشته شدن هر دوی آنها خوشحال می شود.

پاسخ

افغانستان میدان جنگ نیابتی برای کشور های منطقه شده است. همه کشور ها میخواهند که رقابت های شان را در افغانستان به راه بیاندازند. قربانی این جنگ راه نه امریکا و نه هم روسیه و یران میدهند بلکه قربانی رقابت ها مردم مظلوم و بیچاره افغانستان هستند. در افغانستان باید یک حکومت قوی شکل بگیرد که جلو این جنگ های نیابتی را بگیرد و کسی را اجازه ندهد که از خاک افغانستان به کدام کشور یا مردم دیگر حمله صورت بگیرد.

پاسخ

این گزارش ها احمقانه است. جنگ طالبان در بیست سال گذشته بخاطر چه بود؟ جنگ آنها علیه امریکایی ها بود. آیا اگر ایران و یا روسیه به طالبان پول نمی دادند، طالبان سربازان امریکایی ها را نمی کشتند؟ تلاش طالبان در طی دو دهه ای گذشته این بود که امریکا را در افغانستان شکست دهند و امریکا از افغانستان بیرون شود و بالاخره طالبان موفق شدند که امریکا را از افغانستان بیرون کنند. و پس از انکه طالبان با امریکا توافقنامه صلح را امضاءکرده اند، آنها هیچ سرباز امریکایی را به قتل نرساندند. آیا فکر می کنید که اکنون اگر روسیه و ایران برای طالبان پول بدهند، طالبان سربازان امریکایی را به قتل میرسانند؟ البته که نمی رسانند. در این جای شکی نیست که طالبان بخاطر تمویل منابع جنگی شان از کشور های منطقه بشمول روسیه و ایران پول دریافت کردند. این پول بخاطر این نبود که آنها صرف سربازان امریکایی را بخاطر پول به قتل برسانند. این پول بخاطر این بود که منافع برخی کشور ها مانند روسیه و ایران ایجاب می کرد که امریکا از افغانستان خارج شود. پس نشر این گونه گزارش ها از سوی ادارات استخباراتی بی بنیاد است و اوضاع را در افغانستان دیگر هم متشنج می سازد. اکنون یک فرصت کوچک صلح در افغانستان فراهم شده، اگر امریکا دوباره جنگ اش را علیه طالبان از سر گیرد، اوضاع افغاستان خرابتر از قبل خواهد شد. جنگ افغانستان راه حل نظامی ندارد. بخاطر تامین صلح باید تلاش صورت بگیرد.

پاسخ