امنیت

تنش ها بین لوای فاطمیون و رژیم سوریه رو به افزایش است

گزارش از ولید ابوالخیر

در تصویر اعضای لوای فاطمیون در ولایت دیرالزور سوریه دیده می شوند، جایی که آنها با نیروهای رژیم سوریه درگیر بوده اند. [آرشیف]

در تصویر اعضای لوای فاطمیون در ولایت دیرالزور سوریه دیده می شوند، جایی که آنها با نیروهای رژیم سوریه درگیر بوده اند. [آرشیف]

قاهره -- فعالان محلی و ژرنالیستان می گویند، تنش ها در ولایت دیرالزور سوریه، بین نیروهای رژیم سوریه تحت حمایت روسیه و شبه نظامیان فاطمیون تحت حمایت ایران، بر سر تقسیم نفوذ سیاسی و پرداخت های خراج، وخیم تر می شوند.

لوای فاطمیون، گروهی از شبه‌ نظامیان افغان که با حمایت و کارگردانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحت حمایت ایران ایجاد شده است، اصرار دارد که سهمی از درآمد حاصل از نیروهای رژیم بشار الاسد رئیس جمهور سوریه را در یک پوسته امنیتی در ورودی المیادین، بدست آورد.

عمر ابو لیلی، رئیس اجرایی خبرگزاری محلی دیرالزور ۲۴ گفت، این درگیری ها بر سر اجناس و پول غارت شده، و موقف های قدرت است.

وی گفت، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رژیم سوریه را «چیزی جز یک دانه شطرنج» نمی داند.

در این تصویر یک سرباز روسی دیده می شود که، در سال ۱۳۹۸ با یک تصویر بشار الاسد، دیکتاتور سوریه در پشت زمینه بیرون از یک پوسته در سوریه، نگهبانی می کند. [ماکسیم پوپوف/ای اف پی]

در این تصویر یک سرباز روسی دیده می شود که، در سال ۱۳۹۸ با یک تصویر بشار الاسد، دیکتاتور سوریه در پشت زمینه بیرون از یک پوسته در سوریه، نگهبانی می کند. [ماکسیم پوپوف/ای اف پی]

وی گفت، تهران حضور رژیم سوریه در این شهر را فقط و فقط برای انجام دادن امور اداری و مسائل مکتوبی و برای پروسه مدارک باشنده گان تحمل می کند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اجازه این حضور نمایشی در این منطقه را می دهد زیرا خطر حضور تنها خود و شبه نظامیان آن در این منطقه، به ویژه در رابطه با «روسیه که با هزینه آن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حضور خود در منطقه را گسترش می دهد»، می داند.

خراج و قدرت در معرض خطر

جمیل العابد، فعال ساکن دیرالزور گفت، خراج هایی که توسط عناصر رژیم سوریه در یکی از پوسته های امنیتی در ورودی این شهر وضع شده و جمع آوری شده است، عامل اصلی این درگیری است.

وی گفت، «این خراج ها شبه نظامیان فطمیون را از وضع کردن جزیه های خود بالای مردم ملکی و تجارانی که وارد شهر می شوند، منع می کنند.»

وی گفت، «این خراج ها بالای مردم، اجناس، وسایل حمل و نقل ترانسپورت عامه و تاکسی هایی که وارد [المیادین] می شوند وضع می شود، و این به طور طبیعی بر قیمت های داخل شهر تأثیر می گذارد، که به سطوح بی سابقه ای رسیده اند.»

وی افزود، این درگیری با ماه رمضان مصادف شده است، که قیمت های برخی از مواد مصرفی از قیمت های نورمال به طور معمولی بالاتر می شوند.

العابد گفت، «شبه نظامیان فاطمیون در کنترل کامل المیادین است، تا حدی که بسیاری از محلات این شهر شباهت زیادی با جاده های تهران و حومه جنوبی بیروت [در لبنان] دارند، که در آن پرچم ها، طرفداران و لوحه های مذهبی، و تصاویر فرماندهان شبه نظامیان سپاه پاسداران و همچنان فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دیده می شوند.»

وی گفت، «نیروهای رژیم حضور نظامی نمایشی در داخل شهر دارند و اقتدار واقعی ندارند. آنها فقط اجازه حمل سلاح های شخصی و سبک دارند و وقتی عناصر لوای ۴ یا دیگران وارد شهر می شوند، مجبورند بدون سلاح های خود وارد آن شوند.»

وی گفت، نقش رژیم الاسد در این شهر محدود به چند نهاد دولتی است که هنوز فعال هستند.

العابد گفت، «ورود به برخی از محلات شهر برای همه را به جز عناصر فاطمیون ممنوع می باشد، و این امر برای مردم ملکی و نیروهای رژیم سوریه به طور یکسان اعمال می شود.»

روسیه و ایران برای بدست آوردن یک پایگاه رقابت می کنند

محمد آل عبدالله، یک ژورنالیست سوری به تاریخ ۱۶ ثور گفت، در واکنش به نفوذ ایرانیان در این منطقه، پولیس نظامی روسیه، گزمه های شدیدی در بخش هایی از دیرالزور انجام می دهند.

وی گفت، نیروهای روسیه از سال ۱۳۹۶ تاکنون چنین گزمه هایی را انجام نداده اند، زیرا این منطقه عمدتاً تحت کنترل سپاه پاسداران و شبه نظامیان وابسته آن است.

آل عبدالله گفت، این درگیری های اخیر بین شبه نظامیان وابسته به سپاه پاسداران و گروه های وابسته به رژیم سوریه ناشی از «تنش سیاسی است که بین روسیه و ایران وجود دارد و هر کدام سعی می کند تا حد ممکن زمین را کنترل کنند و طرف مقابل را دور نگه دارند.»

وی گفت، این رقابت قدرت «روس ها را وادار ساختند تا اقتدار خود را در چندین واحد ارتش سوریه مستقر ایجاد کند و آنها را در مقابله با شبه نظامیان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار دهند».

وی گفت، انگیزه های مالی محرک دیگری است، زیرا فرماندهان ساحوی علاقه دارند که جیب های خود را با خراج های جمع آوری شده از مردم ملکی و تجاران پر کنند.

آل عبدالله گفت، المیادین «با توجه به فاصله نزدیک با منطقه بدیعه سوریه و قرار گرفتن در مرکز ولایت دیر الزور، در نزدیکی مرز با عراق» دارای اهمیت استراتیژیک است.

«بنابراین، کنترل این شهر با توجه به حضور ضعیف نیروهای رژیم [سوری] و ضعف آشکار روسیه در این زمین، یک مسئله زندگی یا مرگ برای این پروژه ایرانی است.»

رقابت جیوپولیتیکی

این درگیری ها تنها یک نمونه از بازی جیوپولیتیکی جنگ تحمیلی در سوریه بین متحدین نمایشی مسکو و تهران است.

روزنامه دی نیشنل مستقر در امارات متحد عربی، به تاریخ ۳ ثور گزارش داد، نیروهای روسی در تلاش برای تحریک نمودن عبدالله صلاحی، فرمانده واحد «حدرت فیصل العباس»، یک واحد دارای تقریباً ۵۰۰ جنگجویان فاطمیون در دیرالزور، آموزش های استراتیژیک و سلاح های پیشرفته را فراهم می کند.

این روزنامه گزارش داد، کریملیناز زمان جنگ برای آزادسازی پالمیرا از داعش در سال ۱۳۹۵ تاکنون، بدنبال مساعدت صلاحی بوده است.

تحلیلگران می گویند، جنگجویان فاطمیون در گذشته ها در حال گرفتن سلاح های روسی که در کنار نیروهای ویژه روسی قرار داشتند تصویربرداری شده اند. اما فراهم کردن آموزش های مستقیم و تجهیزات، بی سابقه است.

فیلیپ سمیت، یک عضو سوریف در انستیتوت سیاستهای شرق نزدیک واشنگتن به دی نیشنل گفت، «برای این که روسها این کار را انجام دهند، این ارسال یک اشاره تهاجمی به ایرانیان است؛ این یک حمله مستقیم بر چگونگی رشد ایران در داخل سوریه است.»

وی گفت، درحالی که تهران در مجادله با همه گیر کووید-۱۹ و همچنان با تحریم های ایالات متحده دست و پنجه نرم می کند، ممکن کریملین در یک لحظه ضعف ایران از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سوء استفاده می کند.

سمیت گفت، «این کاملاً ممکن است که آنها نمی توانند همان سطح کنترل خود را بر روی شبکه های خود حفظ کنند و روس ها از این امر استفاده می کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

8 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

جنایات رژیم اخوندی درمنطقه نابخشودنی است

پاسخ

واوو!

پاسخ

خوب است

پاسخ

از حدود شش سال قبل که نخستین هسته‌های گروه تروریستی داعش در افغانستان آشکار شد تا امروز، بیشترین حملات این گروه به سوی اهل تشیع افغانستان بوده است. جدا از درگیری‌های این گروه با دولت افغانستان و حتی با گروه طالبان، بیشترین حملات خونین این گروه یا بر مناطق شیعه ‌نشین بوده است یا بر مکان‌های تجمع آنان. در میان سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ که دوران اوج حملات داعش در افغانستان بود، حداقل ۱۵ حمله انتحاری توسط داعش در افغانستان انجام گرفت که ۹ حمله آن بر مراکز آموزشی و فرهنگی اهل تشیع، به‌خصوص هزاره‌ها بود. این مسئله به اندازه‌ای نگران‌کننده شد که دولت مجبور شد برای حفظ اماکن آموزشی و فرهنگی اهل تشیع یا محافظ بگمارد، یا برای محافظت از آن‌ها اسلحه توزیع کند تا خود مردم امنیت آن اماکن را بر دوش بگیرند. با آن که دولت افغانستان بیشترین تلاش را برای پاکسازی این کشور از وجود داعش به خرج داده است، اما در افکار عمومی شیعه‌های افغانستان چنین ذهنیتی شکل گرفته است که گویا دولت توجه چندانی در آن زمینه نداشته است. اظهارنظر‌های بخشی از شهروندان شیعه، به‌خصوص پس از حملات انتحاری داعش علیه آنان، به خوبی وجود این ذهنیت را نشان می‌دهد. حمله اخیر این گروه بر زایشگاه در کابل نیز دشمنی آشکار داعش بر علیه شعیه های افغانستان را نشان میدهد. بناءً من فکر می کنم که باید همه سربازان لشکر فاطمیون از سوریه برگردند و بر علیه داعش در افغانستان مبارزه کنند تا داعش در افغانستان بکلی از بین بروند.

پاسخ

مرگ برایران

پاسخ

اول دهانت را بشوی بعد نام ایران را بیاور

پاسخ

مرگ بر ایرتن وفاطمیون

پاسخ

امریکایی ها مردم هوشیار هستند و به بسیاری از موضوعات توجه می کنند که دیگران آن را نادیده می گیرند. اما آنها باید نسبت به گروه تروریستی فاطمیون هوشیار تر باشند. داعش و فاطمیون هر دو گروه تروریستی هستند. داعش در افغانستان باید داخل این کشور نابود شود و فاطمیون باید قبل از ورود به افغانستان نابود شود بخاطریکه فاطمیون بخشی از سپاه پاسداران انقلاب تروریستی ایران است.

پاسخ