امنیت

تهران در میان ناراحتی بین المللی، به شکستن توافق نامه هسته ای اعتراف کرد

سلام تایمز و ای اف پی

علی خامنه ای، رهبر بزرگ ایرانی به تاریخ ۱۲ سرطان در خطاب به یک تجمع در تهران سخنرانی میکند. خامنه ای به تازه گی توسط آیالات متحده به خاطر فعالیت های بی ثبات سازئ وی در مقابل منافع اقتصادی بین المللی با تحریم ها مواجه شد. [وزارت دفاع ایران]

علی خامنه ای، رهبر بزرگ ایرانی به تاریخ ۱۲ سرطان در خطاب به یک تجمع در تهران سخنرانی میکند. خامنه ای به تازه گی توسط آیالات متحده به خاطر فعالیت های بی ثبات سازئ وی در مقابل منافع اقتصادی بین المللی با تحریم ها مواجه شد. [وزارت دفاع ایران]

تهران – رژیم ایرانی به روز دوشنبه (۱۷ سرطان)، بر شکستن پوشش غنی سازی یورانیم که طی یک تفاهم نامهٔ بین المللی هسته ای در سال ۱۳۹۴ وضع شده بود، اعتراف نمود.

گذشتن از حد و رسیدن به غنی سازی ۴.۵٪ توسط تهران را، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتومی این کشور، اعلام نمود.

گفته های وی توسط اژانس خبری نیمه رسمی (اسنا) نقل قول شده که گفته است، «این درجهٔ تصفیوی به طور مکمل نیاز دستگاه تولید انرژی این کشور را برآورده میکند.»

اعتراضات پی در پی بین المللی

اتحادیهٔ اروپا گفته است که آنها به شدت از این انکشاف نگران شده اند و از رژیم ایرانی خواسته اند تا تمام فعالیت هائیکه با تعهد توافقنامه سازگار نیستند را برگردانند.

به روز یکشنبه (۱۶ سرطان) فرانسه، آلمان و بریتانیا – مشترکین اروپائی توافق نامهٔ بین المللی – تهران را وادار ساخت تا پیشرفت خود را به سوی نقض کردن توافق نامه، متوقف بسازد.

اما عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایران در مقابل هر گونه واکنش غیرمترقبه، هشدار داده است.

وی گفت، اگر اروپائی ها بعضی اعمال عجیبه را انجام میدهند، پس ما همهٔ قدم های بعدی را [در پلان برای کاهش تعهدات] صرف نظر خواهیم کرد و قدم نهائی را تطبیق خواهیم نمود.»

وی مشخص نکرد که قدم نهائی چه بوده میتواند، اما حسن روحانی، رئیس جمهور ایران قبلاً هشدار داده بود که ایران شاید از توافق نامهٔ هسته ای بگذرد.

دمتری پیسکوف، سخنگوی کریملین به روز دوشنبه گفت، روسیه در مورد پلان ایرانی تا پوشش غنی سازی یورانیم که طی یک تفاهم نامهٔ هسته ای – برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در سال ۱۳۹۴ وضع شده بود، نگران شده است.

وی به ژورنالستان گفت، «البته که این حالت نگران کننده است. روسیه قصد دارد تا به مذاکرات و تلاش بر رویاروئی دیپلوماتیک، ادامه دهد. ما هنوز هم طرفدار برجام هستیم.»

مابک پمپیو، وزیر خارجهٔ امریکا به روز یکشنبه بر تویتر نوشته است، تهران با «انزوا و تحریمات بیشتری» روبرو خواهد شد.

اداره بین المللی انرژی اتومی در جریان این ماه تصدیق کرد که رژیم ایران از حد ۳۰۰ کلوگرام ذخیرهٔ یورانیم غنی شده، گذشته است، حدی که توسط تفاهمنامه وضع شده بود.

اداره بین المللی انرژی اتومی یک ملاقات مخصوص را در مورد برنامهٔ هستوی ایران به تاریخ ۱۹ سرطان برنامه ریزی کرده است.

جهان در مقابل غنی سازی بیشتر یورانیم

رژیم ایرانی پیوسته از خواسته های حکومت های سر تا سر جهان صرف نظر می کند که میگویند، دیگر برنامه های غنی سازی یورانیم بیشتر را متوقف بسازد و بر خلاف تفاهمنامهٔ هسته ای سال ۱۳۹۴ پیش نروند.

هفتهٔ گذشته، روسیه، چین، فرانسه، آلمان، بریتانیا و آیالات متحده فقط نمونهٔ از کشورهائی بودند که خواهان توقف این فعالیت رژیم بوده اند.

این خبرها در میان تنش های افزایش یافته به وجود آمده که قبلاً نیروهای ایرانی یک هواپیمای کشف کنندهٔ آیالات متحده را در فضای آبهای بین المللی تیرباران کرده و چند تانکر نفت را در نزدیکی تنگهٔ هورمز مورد حمله قرار گرفته بودند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

هدف ایران پلوتونیم ۲۳۹ است. دیندو هندو پلوتونیم یگانه راه حال برای یک کشوری که یورانیم آن دارای غلظت پایین و پر هزینه است می باشد. پاکستان و کوریای شمالی نیز پلوتونیم را انتخاب کرده اند. غنی سازی پلوتونیم نسبت به غنی سازی یورانیم ساده و مصؤن است و به آسانی پنهان شده می تواند. سمیر سردانه

پاسخ

با ایران باید رفتار جدی صورت گیرد. اگر منع نگردد، ایران در آینده یک کشور تروریست هسته ای خواهد شد و سپس به یک تهدید بزرگ برای امنیت جهان مبدل خواهد گردید. بعدآ اتحادیه اروپا مسئول این کار خواهد بود بخاطریکه اتحادیه اروپا با ایران رفتار متعدل انجام می دهد.

پاسخ