جنایت و عدالت

ایران سرانجام تصمیم گرفت که جعبه های سیاه هواپیمای ساقط شده اوکراینی را تحویل بدهد

کاروانسرای و ای اف پی

رهگذران پس از سقوط هواپیمای اوکراینی که به تاریخ ۱۸ جدی با ۱۷۶ سرنشین آن در نزدیکی میدان هوایی امام خمینی در تهران سقوط کرد، در نزدیکی خرابه هواپیما ایستاد هستند. سه روز بعد، به تاریخ ۲۱ جدی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعتراف کرد که سپاه به طور تصادفی هواپیمای متذکره را سقوط داده است. [روح الله وحدتی / ایسنا / ای اف پی]

رهگذران پس از سقوط هواپیمای اوکراینی که به تاریخ ۱۸ جدی با ۱۷۶ سرنشین آن در نزدیکی میدان هوایی امام خمینی در تهران سقوط کرد، در نزدیکی خرابه هواپیما ایستاد هستند. سه روز بعد، به تاریخ ۲۱ جدی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعتراف کرد که سپاه به طور تصادفی هواپیمای متذکره را سقوط داده است. [روح الله وحدتی / ایسنا / ای اف پی]

مونتریال، کانادا -- پس از گذشت بیش از دو ماه رد همکاری، رژیم ایران سرانجام به روز چهارشنبه (۲۱حوت) موافقت کرد که ریکارد کننده های معلومات پرواز یا جعبه های سیاه پرواز پی اس ۷۵۲ خطوط بین المللی اکراین را به اوکراین یا فرانسه تحویل دهد.

منابع به ای اف تایید کردند که فرهاد پروروش، نماینده ایران در ایكائو، در یک نشست سازمان هوانوردی بین المللی سازمان ملل متحد (ایكائو) در مونترآل، گفت كه این وسایل به كیف ارسال می شوند.

انتظار میرود جعبه های سیاه، اطلاعات را در مورد آخرین لحظات قبل از اینکه هواپیمای مسافربری اندکی پس از پرواز از میدان هوایی تهران به تاریخ ۱۸ جدی سقوط کرد، شامل باشند.

با وصف موجودیت ویدیو و مدارک ضمنی در باره موشک از زمین به هوا که به هواپیما اصابت کرد اشاره دارند، اما تهران برای چند روز بطور مکرر از حمله موشکی که هواپیمای پرواز پی اس ۷۵۲ خطوط بین المللی اوکراینی را سقوط داده بود، انکار کرد.

رژیم ایران سرانجام به تاریخ ۲۱ حوت توافق کرد تا جعبه های سیاه هواپیمای مسافربری اوکراینی را که ارتش این کشور به تاریخ ۱۸ جدی در تهران به طور تصادفی سقوط داده بود، تحویل دهد. [pexels.com]

رژیم ایران سرانجام به تاریخ ۲۱ حوت توافق کرد تا جعبه های سیاه هواپیمای مسافربری اوکراینی را که ارتش این کشور به تاریخ ۱۸ جدی در تهران به طور تصادفی سقوط داده بود، تحویل دهد. [pexels.com]

اما حسن روحانی، رئیس جمهور ایران به تاریخ ۲۱ جدی زمانیکه با فشارهای روز افزون بین المللی و داخلی روبرو شد، سرانجام بر حقیقت اعتراف کرد -- که ارتش ایران در یک "اشتباه فاجعه آمیز" هواپیما متذکره را سقود داده، و همه ۱۷۶ سرنشین آن را به قتل رسانده است.

شهروندان کانادا، افغانستان، اوکراین، ایران، سویدن و برتانیا در این پرواز حضور داشتند.

اعتراف روحانی -- و ظاهراً تلاش برای پنهان نگهداشتن -- برای چندین روز اعتراضات ضد حکومتی را در ایران برانگیختند.

دهها هزار ایرانی با شعارهای "مرگ بر دیکتاتور" -- در اشاره به آیت الله علی خامنه ای رهبر بزرگ -- و "مرگ بر دروغگوها" و دیگر شعارهای ضد رژیم را در خیابانها سر میدادند.

برخی از معترضین محصل، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را «بی کفایت» و «شرم مردم» خواندند.

سقوط این هواپیما پنج روز پس از آن صورت گرفت که یک حمله هواپیمای بدون سرنشین امریکایی، تورن جنرال قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه را به تاریخ ۱۳ جدی در بغداد به قتل رساند.

'یک گام در مسیر درست'

در اوتاوا، فرانسوا فیلیپ شامپین وزیر امور خارجه کانادا از تعهد تهران برای اینکه جعبه های سیاه را بالاخره شریک می سازد استقبال کرد و گفت که این "یک گام در مسیر درست توسط ایران" بود.

وی گفت، «من ایران را به قول آنها باور می کنم، اما من وقتی ترجیح می دهم در مورد اقدامات شان قضاوت کنم که جعبه های سیاه در اروپا باشند و ما متخصصین خود را که قادر به تحلیل آنها بوده اند داریم.»

آندری شوچنکو، سفیر اوکراین در کانادا در یک توییت از تصمیم ایران برای تحویل دادن آنها استقبال کرد. وی نیز علاوه نموده، در صورت نیاز به تخصص بیشتر، ریکارد کننده های اطلاعات پرواز برای تحلیل به فرانسه ارسال می شوند.

مارك گارنو وزیر ترانسپورت كانادا در نشست ایكائو، با افزایش فشارگفت، «ما نمی توانیم از سقوط غم انگیز پرواز پی اس ۷۵۲ حاصل نمائیم مگر اینکه همه حقایق واضیح و تحلیل شوند.»

وی به اساس یادداشت هایش گفت، «دو ماه پس از این واقعیت، همه ای ما باید زیاد نگران باشیم که ایران علیرغم درخواست های مکرر، خلاصه ریکارد کننده های پرواز را تهیه نکرد.»

«ایران اکنون باید عمل کند تا خلاصه اطلاعات ریکارد کننده های پرواز را ترتیب دهد ... کانادایی ها و جامعه جهانی در حقیقت نمی توانند بیشتر از این صبر کنند.»

ایكائو همچنین تهران را تحت فشار قرار داد تا تحقیقات حادثه را به موقع و مطابق با مقررات تحقیقات بین المللی حادثه انجام دهد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

6 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

ایران باید خودش برسی کند نباید کشورهای دیگه دخالت کنند.

پاسخ

شاید اصرار غربیها برای دریافت جعبه سیاه، بخاطر صحنه سازی ها و ضبط از پیش تعیین شده خودشان برای صدا گذاری ها و مقصر جلوه دادن ایران باشد. از قبل نواری را ضبط کرده اند و آماده ارائه به جامعه جهانی هستند که این هواپیما موشک خورده است. ایران به هیچ وجه نبایستی جعبه سیاه را تحویل دهد. دشمنان حیله گرند و در فکر نقشه های شوم خود هستند.

پاسخ

غلط کردند این آمریکا ودست نشانده های کثیفش میخواهند ایران رو وارد بازی کرده واز هدفش ک بیرون راندن آمریکای خونخوار از منطقه هست دور بماند .لعنت بر شبکه های کثیف.

پاسخ

آمریکا برای تحریف محتویات جعبه سیاه سعی برای دریافت آن دارند و ایران نبایستی آنرا به آمریکا یا هر کشور دیگری بدهد بلکه با حضور نمایندگان قانونی طبق هوانوردی کار بازخوانی نوار را در ایران انجام دهند. بخاطریکه اگر این جعبه های سیا به کشور های زیر اثر امریکا فرستاده شود، امریکا محتوایات این جعبه ها را تغییر خواهد داد و ایران را در این حادثه مقصر اعلان خواهد کرد.

پاسخ

ما نمی‌توانیم تا زمان تکمیل شدن تحقیقات، ایران را در سقوط هواپیمای اوکراین مقصر بدانیم. در هر کشور اشتباه صورت می گیرد و این حادثه زانی صورت گرفت که ایران با جنگ با امریکا در حال آماده باش قرار داشت. امریکا قاسم سلیمانی را در عراق به قتل رساند و ایران در جواب پایگاههای امریکا را در عراق اماج قرار داد و تصور می کرد که در جواب حملات ایران بر پایگاه های امریکا در عراق، امریکا نیز واکنش نشان دهد و ایران را زیر حملات خود بگیرد. به همین خاطر بود که هواپیمای اوکراینی را به موشک اشتباه گرفت و سقوط داد. عامل اصلی این کار امریکا است. چرا امریکا قاسم سلیمانی را در عراق به قتل رساند؟ گناه وی چه بود؟ چرا امریکا در کشور های دیگر مداخله می کند؟ چرا امریکا مردم بیگناه را به بهانه های مختلف می کشد؟ همه کشور های جهان ایران را مقصر اصلی این سانحه دانستند، و هیچ کشور نگفت که چرا امریکا با ایران جنگ را آغاز کرد؟ بخاطریکه این هوا پیما در حال ساقط شد که ایران با امریکا در حال جنگ بود. بناء امریکا هم باید در این حادثه مقصر دانسته شود و کشور های جهان بالای امریکا فشار وارد کنند تا این کشور با هیچ کشور جهان درگیر نشود. بااحترم

پاسخ

انسانها نان و غذا میخورند، حیوانات مثل اسب، خر و بز علف میخورند. اما اگر شما کلمات تان را پس بخوانید شما خواهید دید که مردم مثل شما مرداری (گه) می خورند. آیا شما فکر می کنید که سلیمانی بیگناه بود؟ آیا شما فکر می کنید که شیطان بیگناه است؟ سلیمانی و همه ادارات استخباراتی و همچنان ارتش ایران و پاکستان مشترکاً میلیون ها مردم بیگناه را (که بیشتر از ۹۹ در صد آنها مسلمان بودند) در افغانستان، عراق، سوریه، یمن و کشمیر از بین بردند. ایران و پاکستان مراکز اصلی دهشت افگنی در منطقه و جهان هستند. سلیمانی هزارها افغان فقیر مستقر در ایران را استخدام کردند تا آنها به سوریه و عراق بروند و در آنجا بخاطر منافع رژیم های ایران و سوریه بجنگنند، در حالی که خانواده های آنها با دریافت اجساد بی جان عزیزانشان ناامید شدند. شرم باد بر ادارات استخباراتی ایران و پاکستان.

پاسخ