دیپلماسی

افغان های اندوهگین خواستار عدالت برای قربانیان سقوط طیاره مسافربری شدند

گزارش از عمر

اقارب افغان های که در سقوط غم انگیز طیاره مسافربری اوکراینی ماه قبل در ایران کشته شده بودند، خواستار غرامت برای قربانیان و پی گرد قانونی افراد مسئول شدند. [عمر]

هرات -- اقارب افغان هایکه در سقوط غم انگیز طیاره مسافربری اکراینی ماه گذشته در ایران کشته شده بودند، خواستار غرامت برای قربانیان و پیگرد قانونی اشخاص مسئول شدند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به تاریخ ۱۸ جدی این طیاره را سقوط داد چیزیکه حسن روحانی، رئیس جمهور ایران آن را «یک اشتباه فاجعه آمیز» خواند.

همه ۱۷۶ مسافر و خدمه، بشمول ۱۳ افغان که چندین تن آنها باشنده گان دایمی سایر کشورها و شهروندان دوگانه بودند کشته شدند. به گفته مقامات ایرانی، ده مسافر با استفاده از پاسپورت افغانی سوار این طیاره شده بودند.

همچنان شهروندان کانادا، اوکراین، ایران، سویدن و انگلیستان نیز سوار این طیاره بودند.

این عکس که به تاریخ ۲۷ جدی در ولسوالی کوهستان ولایت هرات گرفته شده، اعضای نیروهای سرحدی افغان را نشان میدهد که جسد زین العابدین سادات، یکی از چهار افغان که در سقوط طیاره اوکراینی به تاریخ ۱۸ جدی در ایران کشته شده بود، انتقال میدهند. [عمر]

این عکس که به تاریخ ۲۷ جدی در ولسوالی کوهستان ولایت هرات گرفته شده، اعضای نیروهای سرحدی افغان را نشان میدهد که جسد زین العابدین سادات، یکی از چهار افغان که در سقوط طیاره اوکراینی به تاریخ ۱۸ جدی در ایران کشته شده بود، انتقال میدهند. [عمر]

یکی از اقارب زین العابدین سادات به تاریخ ۲۷ جدی در نزدیک تابوت وی در ولسوالی کوهستان ولایت هرات گریه می کند. [عمر]

یکی از اقارب زین العابدین سادات به تاریخ ۲۷ جدی در نزدیک تابوت وی در ولسوالی کوهستان ولایت هرات گریه می کند. [عمر]

پس از سه روز انکار، قوماندان نیروی فضایی سپاه پاسداران مسئولیت کامل این حادثه را پذیرفت اما گفت، عامل موشک متذکره به طور مستقل عمل کرده و هواپیمای مسافربری را پس از اشتباه گرفتن به "موشک کروز"، هدف قرار داده است.

محمد حکیم که برادرش زین العابدین سادات یکی از مسافران کشته شده بود گفت، «چرا حکومت ایران هواپیما را شناسایی نکرد، و چرا آن را هدف قرارداد؟ حکومت ایران باید پاسخ بدهد.»

جسد زین العابدین به تاریخ ۲۷ جدی بخاطر تدفین به هرات آورده شده بود.

خانواده های قربانیان افغان گفتند که برخی از کشته شدگان در ایران دفن شدند، در حالی که اجساد دیگر را نمی توان شناسایی کرد زیرا آنها بسیار آسیب دیده بودند.

حکیم گفت، حکومت ایران با قتل عام کردن مردان، کودکان و زنان بی گناه یک عمل وحشیانه را مرتکب شده است.

وی گفت، «هیچ جنایتی بزرگتر از آنچه که ایران مرتکب شده است وجود ندارد. آنها افراد بی گناه را که در طیاره سفر می کردند قتل عام کردند. دولت ایران باید به عنوان یک حکومت جنایتکار شناخته شود و افراد دخیل در سقوط دادن این هواپیما باید در محاکم بین المللی تحت پیگرد قانونی قرار گیرد.»

وی گفت که حکومت ایران همچنین باید به خانواده های همه قربانیان غرامت بدهد.

وی گفت، «هیچ چیز نمی تواند درد ما را کاهش دهد، اما ما خواهان جبران خساره [به خانواده های قربانیان] و پیگرد قانونی آن جنایتکاران هستیم که هواپیمای مسافربری را سقوط دادند.»

ابو الفضل نوری، پسر کاکای زین العابدین گفت، «ما ارتش ایران را به دلیل هدف قراردادن هواپیمای مسافربری محکوم می کنیم و بهانه حکومت ایران را قبول نمی کنیم که می گوید این یک خطاه انسانی بود.»

وی گفت، شرم آور است که حکومت ایران نتوانسته هواپیمای مسافربری را از موشک متمایز بسازد.

نوری گفت، «حکومت ایران باید به خانواده های قربانیان این حادثه پاسخ بدهد که چرا آنها مردم بیگناه را کشتند. ما از همه کشورهایی که شهروندان شان در این حادثه جان خود را از دست دادند می خواهیم تا در مقابل ایران سکوت اختیار نکنند.»

برای عدالت کارکردن

حکومت افغانستان خواست های مردم از رژیم ایران بخاطر پرداخت غرامت به خانواده های قربانیان حمایت می کند و با دولت های دیگری که شهروندان آنها در میان کشته شدگان این سانحه بودند کار می کند تا یک چارچوبی را برای پاسخگویی درست کنند.

مقامات کانادا، اوکراین، سویدن، افغانستان و انگلستان و اعضای گروه هماهنگی و پاسخگویی بین المللی برای قربانیان پرواز پی اس ۷۵۲ به تاریخ ۲۶ جدی در کانادا هاوس در لندن بطور شخصی ملاقات کردند.

این گروه در یک اعلامیه گفت، طرف های دخیل «روی یک چارچوب بخاطر همکاری با ایران توافق کردند ... تا نتیجه، مذاکره، پاسخ دهی، شفافیت و عدالت برای خانواده ها و عزیزان همه قربانیان.» فراهم کنند.

این گروه همچنین پس از عدالت شفاف و بی طرف که با معیار های بین المللی روند حقوقی و حقوق بشر مطابقت داشته باشد، خواستار پاسخ دهی افراد مسئول از طریق تحقیقات جنایی مستقل شد.

رئیس جمهور اشرف غنی در اعلامیه ای که به تاریخ ۲۵ جدی منتشر شد گفت، «من اصرار دارم كه ایران اقدامات لازم را انجام دهد زیرا مردم ما خواستار شفافیت هستند.»

ادریس زمان سرپرست وزارت خارجه در گروه پاسخ دهی از افغانستان نماینده گی می کند.

پیگرد قانونی در محاکم جنایی بین المللی

سید احمد حسینی، کاکای یکی از قربانیان گفت، مقامات ایرانی دخیل در شلیک هواپیمای مسافربری باید در محاکم بین المللی تحت پیگرد قانونی قرار گیرند نه در دادگاه های ایران.

وی گفت، «آنها مرتكب جرم شده اند و باید مجازات شوند. این خواست خانواده های قربانیان است. هیچ چیز دیگر نمی تواند آنها را قانع کند.»

حسینی گفت، «در ابتدا، حکومت ایران دلیل عقب سقوط هواپیما را پنهان کرد و این کار بر درد خانواده های قربانیان افزوده است.»

وی افزود، «حکومت ایران باید غرامت خانواده های قربانیان را فراهم کند، اما خواست اصلی ما این است که جنایتکارانی که صدها خانواده را درد داده اند، باید تحت پیگرد قانونی قرار گیرد.»

مونسه حسن زاده، معاون والی ولایت هرات گفت، «کشتن ۱۳ شهروند افغان در سقوط هواپیما در ایران دردناک است و ما آن را محکوم می کنیم. كسانی كه این حمله را انجام داده اند باید توسط نهادهای تنفیذ قانون و قضایی مسئول ثابت شده و تحت پیگرد قانونی قرار گیرند.»

عبدالقادر کامل، یک کارشناس امور سیاسی در شهر هرات گفت، کشورهایی که شهروندان آنها در حادثه سقوط هواپیما جان باختند باید با هم کار کنند و ایران را در محاکم بین المللی مسئول ثابت بسازند.

وی گفت، «سقوط هواپیما توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران یک جنایت جنگی است و جهان نباید آن را نادیده بگیرد. هیچ یکی از بهانه‌های ایران در این زمینه قابل قبول نیست.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

امی ایران احمق که میخاست از امریکا انتقام سخخخخخخخخت بگیرد از مردم خود انتقام گرفت از بی گناهان.ننگگ بر ایران تروریست.کی مشه همی ایران نابود شوه تا تروریست در جهان گم شوه و صلح و ثبات به دنیا بیایه.ب حق امام زمان ایران نابود شوه.

پاسخ

ایران و پاکستان باید در لست کشور های تروریست شامل شود زیرا این دوکشور مسئول قتل هزار ها انسان بی گناه هستند. ایران عامل اصلی جنگ در سوریه، یمن، لبنان و افغانستان است و پاکستان عامل اصلی جنگ در افغانستان. جای بسیار تاسف است که مقامات نظامی ایران یک طیاره مسافری بری را شناسایی نکرد و آن را به موشک اشتباه کرده هدف قرارد داد. ایران باید در این زمینه به محکمه بین المللی کشانده شود و به مردم پاسخ بدهد.

پاسخ