سیاست

قطر میانجیگری مهم و کمک با مردم افغانستان را پیشنهاد کرد

گزارش از سلطان البری

مقامات افغان در ماه سنبله کمک هایی را تسلیم می شوند که قطر به عنوان بخشی از تلاش های آن کشور برای مهارکردن بحران بشری در افغانستان، فراهم می کند. [آژانس خبری قطر]

مقامات افغان در ماه سنبله کمک هایی را تسلیم می شوند که قطر به عنوان بخشی از تلاش های آن کشور برای مهارکردن بحران بشری در افغانستان، فراهم می کند. [آژانس خبری قطر]

قاهره -- قطر که در انتقال هوایی تاریخی کابل نقش مهمی را ایفا کرد، پس از خروج نیروهای امریکایی به عنوان یک میانجیگر کلیدی در افغانستان ظاهر شد که با رهبران طالبان در تماس بوده و در عملیات های میدان هوایی کابل کمک می کند.

این برای قطر کدام نقش جدیدی نیست زیرا این کشور قبلاً از مذاکرات طالبان با ایالات متحده و با حکومت افغانستان که اکنون سرنگون شده است، میزبانی کرده بود.

ای اف پی گزارش داد، شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر به روز یکشنبه (۲۱ سنبله) مذاکراتی را در افغانستان انجام داد و از زمانیکه طالبان به تاریخ ۲۴ اسد قدرت به دست آوردند، بلندپایه ترین مقام رسمی است که به این کشور سفر کرد.

این وزارت گفت، این مذاکرات «آخرین تحولات در رابطه با عملیات میدان هوایی کابل و اطمینان از آزادی سفر برای همه» را تحت پوشش قرار داد.

مردم ملکی افغان در ماه سنبله پس از آنکه به دلایل بشردوستانه خارج شدند، به امارات می رسند. [آژانس خبری امارات (دبلیو ای ام)]

مردم ملکی افغان در ماه سنبله پس از آنکه به دلایل بشردوستانه خارج شدند، به امارات می رسند. [آژانس خبری امارات (دبلیو ای ام)]

محموله های کمک های بشردوستانه ای که به نام پادشاه بحرین به مردم افغانستان اهدا شده است، در ماه سنبله منتظر انتقال هستند. [آژانس خبری بحرین]

محموله های کمک های بشردوستانه ای که به نام پادشاه بحرین به مردم افغانستان اهدا شده است، در ماه سنبله منتظر انتقال هستند. [آژانس خبری بحرین]

شیخ محمد به روز دوشنبه گفت که این کشور خلیجی «از تمام تلاش هایی که به مصالحه ملی در افغانستان می انجامد حمایت خواهد کرد».

وی افزود، «ما باورمندیم که برای ثبات افغانستان در آینده مصالحه ملی یگانه دریچه مصؤن است.»

وی تأکید کرد که بحث در مورد اینکه آیا طالبان باید به طور دیپلوماتیک به رسمیت شناخته شود یا خیر، بیجا بوده و باید بر روابط تمرکز شود.

طالبان هنوز از سوی هیچ کدام از کشورهای عضو سازمان ملل متحد به شمول قطر به رسمیت شناخته نشده اند.

یک نقش محوری

محمود عبدالمنعم یک محقق روابط بین المللی از قطر گفت، بحران در افغانستان ثابت کرده است که قطر می تواند «نقطه ارتباطی برای حل اختلافات بین المللی در همه سطوح» باشد.

وی گفت، «این امر در نقش قطر در مسئله افغانستان مشهود بوده است که با مذاکرات بین خودی افغان ها و مذاکرات میان افغان ها و ایالات متحده شروع شده بود.»

وی افزود، دوحه در نقش فعلی خود به عنوان یک میانجیگر دیپلوماتیک، خطوط ارتباطی خود با طالبان را حفظ کرده است.

عبدالمنعم گفت، این امر با تلاش های قطر برای پیگیری دیپلوماسی و گفتگو و همچنان برای کمک کردن با جنبه های بشردوستانه خروج مطابقت دارد.

وی گفت، قطر پس از سقوط کابل به دست طالبان در خروج اتباع تمام کشورها کمک کرد و از طریق نهادهای قطری که در مأموریت های نجاتی و حمایتی تخصص دارند، کمک های بشردوستانه را فراهم کرد.

ارتش ایالات متحده خروج و انتقال هوایی تاریخی تقریباً ۱۲۴۰۰۰ نفر از میدان هوایی کابل را به تاریخ ۸ سنبله تکمیل کرد.

از جمع این تعداد، بیش از ۵۷۰۰۰ نفر از طریق قطر عبور کردند.

ریاض العلی یک تحلیلگر امور نظامی از قطر به المشارق گفت، «نقش قطر در افغانستان محوری و سرنوشت ساز بوده و باید از آن قدردانی شود.»

وی گفت، «از نقطه نظر امنیتی و نظامی، برای جلوگیری از اینکه مسائل از کنترل خارج شوند، قطر به عنوان یک دریچه مصؤن عمل می کند.»

وی گفت، «هدف این است که برای مردم افغانستان که برای دهه ها از آفت جنگ ها رنج برده اند، حتی به ادنی ترین اندازه صلح برقرار شود، و همچنان اینکه خطوط ارتباطی باز نگهداشته شوند».

روابط قوی میان کشورهای خلیجی و ایالات متحده

با پایان یافتن این انتقال هوایی، ایالات متحده اعلام کرد که سفارت خود در افغانستان را به دوحه منتقل می کند.

چندین کشور دیگر به شمول بریتانیا و هالند همین کار را کردند.

العلی گفت، طالبان از روابط استراتیژیک و روابط قوی ای که میان کشورهای خلیجی و ایالات متحده وجود دارند، به خوبی آگاه هستند.

وی گفت، این بدان معناست که طالبان با اجازه دادن به کشورهای خلیجی برای مشارکت در سطح بشردوستانه و سیاسی، «دروازه ها را با حکومت ایالات متحده باز نگه می دارند تا اوضاع به حالت اولی باز نگردد».

وی گفت، با در نظرداشت این موارد «همه چیز به آنچه در روزهای آینده رخ می دهد، به شمول نوع حکومت آینده و شکل حکومت»، بستگی دارد.

عبدالله الامیری یک افسر متقاعد ارتش امارات به المشارق گفت، سایر کشورهای خلیجی مانند امارات متحده عربی و بحرین نیز در این تلاش ها سهیم بودند تا با مردم ملکی افغان کمک کنند.

الامیری گفت، مشارکت آنها اصولاً از همبستگی انسانی سرچشمه می گیرد.

وی افزود، «خروج مردم ملکی به مناطق امن که از وهم مرگ یا مجازات فرار می کنند یک مأموریت بشردوستانه بسیار مهم است و فراهم نمودن غذا و کمک های طبی نیز همینطور.»

وی گفت، کمک های غذایی و طبی در سراسر افغانستان قحط بوده و سازمان های بین المللی «به دلیل سرعت رویدادهای سیاسی و انتظار برای اقدامات مقامات ارشد، نمی توانند این اقدامات را زودتر انجام دهند».

وی گفت، «مردم افغانستان که از توجه محروم اند، امروز به مشارکت فوری بشردوستانه نیاز دارند تا ضرورت های زندگی روزمره را تأمین کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

کشور قطر در مذاکرات صلح افغانستان یک نقش مهم ر ا بازی کرد که توانست در افغانستان جنگ را ختم کند ما افغانان از تلاش های کشور قطر به خاطر آوردن صلح در افغانستان ابراز تشکری می کنم تلاش های کشور قطر قابل قدر است . این که چند سال این مذاکرات صلح در کشور همسایه ما پا کستان جریان داشت آما بی دست آورد به پایان رسید پاکستان نمی خواست که در افغانستان صلح بیاید ومردم افغانستان در یک فضای آرام وصلح آمیز زنده گی کند .

پاسخ

همه کشور های جهان باید با افغانستان کمک های فوری خود را در بخش های مختلف انجام دهند زیرا وضعیت سکتور صحی، زراعتی، و تجاری در کشور روبه وخامت است و اگر این کمک ها تا شروع زمستان امسال آغاز نشود، یک فاجعه انسانی رخ خواهد داد که در آن زمان مهار این فاجعه مشکل خواهد بود. از این جهت همه کمک های جامعه جهانی باید در سرع وقت انجام شود تا ما بتوانیم جلو فاجعه انسانی را در افغانستان بگیریم.

پاسخ

کشور های دوست و دشمن معلوم شد. کشور های که پس از سقوط حکومت قبلی با افغانستان کمک های بشر دوستان خود را ادامه دادند آنها دوست واقعی افغان ها و افغانستان هستند اما کشور های که کمک های خود را متوقف کردند آنها دوستان دروغین افغان ها بودند. آنها بیست سال در چشم مردم افغانستان خاک زدند که ما دوست شما هستیم و برای کمک به اینجا امدیم تا مردم فقیر را در این کشور همکاری کنیم ولی همه چیز واضح شد. آنها در بحرانی ترین وضعیت افغان ها را تنها رها کردند و کمک های شان به افغانستان را در حالی متوقف کردند که مردم این کشور به فقر و گرسنگی دست و پنجه نرم می کنند. حتی برخی این کشور ها پول های مردم افغانستان را منجمند ساختند. همه ضرب المثل است که می گویند، دوست واقعی در روز بد پیدا می شود تا تو را کمک کند.

پاسخ

تلاش های قطر برای آوردن صلح و ثبات افغانستان قابل ستایش است. یک دهه می شود که مقامات حکومت قطر روند گفتگو های بین طالبان و حکومت افغانستان و همچنان مذاکرات طالبان با ایالات متحده امریکا را تسهیل کرده است. این کشور قطر بود که برای طالبان اجازه داد تا برای نخستین بار یک دفتر سیاسی را در آن کشور باز بکنند و در کنار مبارزه مسلحانه بتواند راه گفتگو ها و مذاکره را در پیش گیرد.

پاسخ