دیپلماسی

ایالات متحده و قطر کمک های بشردوستانه به افغان ها افزایش می دهند

گزارش از سلام تایمز

یک داوطلب به تاریخ ۵ سرطان کمک های دریافتی از سازمان بین المللی مهاجرت را برای قربانیان زلزله در روستای افغان-دبی در ولسوالی اسپیره ولایت خوست حمل می کند. [احمد ساحل آرمان/ ای اف پی]

یک داوطلب به تاریخ ۵ سرطان کمک های دریافتی از سازمان بین المللی مهاجرت را برای قربانیان زلزله در روستای افغان-دبی در ولسوالی اسپیره ولایت خوست حمل می کند. [احمد ساحل آرمان/ ای اف پی]

واشنگتن -- آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده هفته گذشته اعلام کرد که ایالات متحده نزدیک به ۳۲۷ میلیون دالر کمک بشردوستانه اضافی برای کمک به مردم افغانستان ارائه می دهد.

او روز جمعه (۱ میزان) در اعلامیه ای گفت که این بودجه شامل نزدیک به ۱۱۹ میلیون دالر از طریق دفتر جمعیت، پناهندگان و مهاجرت وزارت امور خارجه است.

او گفت که این همچنین شامل نزدیک به ۲۰۸ میلیون دالر کمک از طریق دفتر کمک های بشردوستانه اداره توسعه بین المللی ایالات متحده (یو اس ای آی دی) می شود.

کمک‌های جدید، مجموع کمک‌های بشردوستانه ایالات متحده به افغان‌ها در افغانستان و کشورهای همسایه را از ماه اسد سال ۱۴۰۰ به بیش از ۱.۱ میلیارد دالر می‌رساند.

در این اعلامیه آمده است، «ایالات متحده همچنان به مردم افغانستان متعهد است و از دیگر اعضای جامعه بین‌المللی می‌خواهد که به تعهدات خود که به تاریخ ۱۱ حمل در مورد حمایت واکنش بشردوستانه در افغانستان کردند، پایبند باشند.»

این کمک های ایالات متحده به حمایت از واکنش های بشردوستانه گسترده در افغانستان و کشورهای همسایه از طریق سازمان های بین المللی بشردوستانه ادامه خواهد داد.

این سازمانها شامل صندوق جمعیت سازمان ملل متحد (یو ان پی اف)، سازمان بین المللی مهاجرت (آی او ام) و سایر شرکای تطبیق کننده در منطقه است.

آخرین بودجه همچنین کمک های نقدی اضطراری، سرپناه، مراقبت های صحی و ادغام مجدد را برای افراد بیجاشده داخلی و عودت کنندگان فراهم می کند.

این خدمات حفاظت، صحت باروری و مادران را نجات می دهد و خدمات جلوگیری از و پاسخ به خشونت مبتنی بر جنسیت را ارائه می دهد.

همچنین کمک های مالی برای حمایت از کمک های چند بخشی به افغان ها در کشورهای همسایه، از جمله خدمات صحی و تغذیه به پناهندگان افغان و جوامع میزبان در پاکستان ادامه خواهد یافت.

این شامل خدمات فلتر و واکسیناسیون کووید -۱۹ می شود.

بورسیه های تحصیلی برای محصلان افغان

در همین حال، کرن دکر، رئیس جدید مأموریت ایالات متحده در افغانستان گفت که آماده است تا با نمایندگان و اتباع افغان گفتگو کند و از حمایت قطر از آموزش در افغانستان قدردانی کرد.

او روز شنبه در یک پست توییتری نوشت، «ایالات متحده بزرگترین اهدا کننده کمک های بشردوستانه به افغانستان است. فراتر از نیازهای اساسی، ما از برنامه هایی حمایت می کنیم که حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان و دختران را ارتقا می دهند.»

وی افزود، «ما به هماهنگی با متحدان، شرکا و ذینفعان بین المللی برای حمایت از مردم افغانستان، تجلیل از فرهنگ متنوع افغانستان، پیشبرد منافع ایالات متحده و ارتقای نورمهای بین المللی ادامه خواهیم داد.»

دکر همچنین «حمایت بی‌وقفه قطر از مردم افغانستان، اغلب در شرایط چالش‌برانگیز» را ستودو افزود که این «نشان قوی برای تعهد قطر به صلح و ثبات منطقه‌ای» است.

قطر تلاش‌های خود را برای تضمین دسترسی مهاجران افغان به آموزش از طریق پروژه بورس تحصیلی قطر (کیو ای اس پی) افزایش می‌دهد که هفته گذشته راه‌اندازی شد.

به گزارش دوحه نیوز، بنیاد آموزش بیش از همه و صندوق توسعه قطر (کیو اف اف دی) این ابتکار را اعلام کردند.

این برنامه برای ۲۵۰ محصل افغان در بیش از ۴۰ پوهنتون ایالات متحده در حداقل ۱۷ ایالت بورسیه کامل تحصیلی ارائه می کند.

ذینفعان بورس تحصیلی در کشورهای مختلفی از جمله شمال عراق، قرغزستان و آلبانیا که در سال گذشته به دنبال سرپناه بودند، قرار دارند.

خلیفه الکواری، مدیر کل کیو اف اف دی، گفت، «جامعه تحصیل کرده کلید آینده موفق هر کشور است، این جامعه زیربنای سایر زمینه های توسعه است.»

این پروژه در حال حاضر از محصلان افغان حمایت می کند و پایه ای برای شکوفایی بیشتر کشور در سال های آینده ایجاد می کند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

تشکر از کمک های بشردوستانه امریکا به مردم افغانستان. اما ایالات متحده امریکا نمی تواند با این کمک ها از مسؤلیت های اصلی اش بگریزد. ایالات متحده امریکا یکجا با کشورهای متحد خود ۲۰ سال پیش به افغانستان حمله کرد به این بهانه که تروریست ها را ریشه کن می کند. ۲۰ سال امریکا در افغانستان جنگ کرد. افغانهای زیادی را کشت و باعث ویرانی های زیاد گردید. اما در طول این ۲۰ سال امریکا با تمام سیستم و قوت خود نتوانست تا یک دولت قوی را در افغانستان تاسیس کند. به این دلیل نی که توانایی اش را نداشت بلکه قصدا نخواست که در افغانستان یک حکومت قوی تشکیل شود. اینک بعد از ۲۰ سال کشتار افغانها امریکا از افغانستان خارج شد و همان گروه تروریستی حالا در افغانستان حکومت می کند و وضعیت مردم نیز بسیار زیاد خراب است. خرابتر از ۲۰ سال پیش. امریکا اگر واقعا کمک می کند باید پاکستان را تحت فشار قرار دهد و به اشغال افغانستان توسط پاکستان خاتمه دهد.

پاسخ