حقوق زنان

طالبان معترضین زن در کابل را با تیراندازی پراگنده ساختند

گزارش از سلام تايمز و ای اف پی

طالبان به تاریخ ۸ میزان یک تظاهرات کوچک حقوق زنان را با خشونت سرکوب کرده، شلیک هوایی کردند و معترضین را به عقب راندند. پس از آنکه این گروه اسلامگرای تندرو در اواسط ماه سنبله دختران را از صنوف محروم کرد، یک گروه متشکل از شش زن در بیرون از یک مکتب در شرق کابل گردهم آمده و خواهان بازگشت دختران به مکاتب شدند. [امانویل پیچوت/ای اف پی تی وی/ای اف پی]

کابل -- طالبان به روز پنجشنبه (۸ میزان) یک مظاهره کوچک حقوق زنان را در کابل به طور خشونت آمیزی سرکوب کرده، شلیک هوایی کردند و معترضین را به عقب راندند.

این معترضین یک گروه متشکل از شش زن بودند که در بیرون از یک مکتب در شرق کابل گردهم آمده بودند و پس از آنکه طالبان در اواسط ماه گذشته دختران را از صنوف محروم کردند، آنها خواهان حق بازگشت دختران به مکاتب شدند.

این زنان یک لوحه ای را در با خود داشتند که روی آن نوشته شده بود «قلم های ما را نشکنید، کتاب های ما را نسوزانید، مکاتب ما را نبندید»، که بعداً نگهبانان طالب آن را از آنها گرفتند.

آنها زنان را که برای ادامه تظاهرات تلاش می کردند، به عقب راندند در حالیکه یک ژورنالست خارجی با تفنگ مورد اصابت قرار گرفت و از فیلمبرداری منع شد.

یکی از اعضای گروه طالبان در جریان تظاهراتی که به تاریخ ۸ میزان در بیرون از یک مکتب در کابل برگزار شده بود، با معترضین زن صحبت می کند در حالیکه یکی دیگر تلاش می کند تا کامره را با دست خود ببندد. [بولینت کیلیک/ای اف پی]

یکی از اعضای گروه طالبان در جریان تظاهراتی که به تاریخ ۸ میزان در بیرون از یک مکتب در کابل برگزار شده بود، با معترضین زن صحبت می کند در حالیکه یکی دیگر تلاش می کند تا کامره را با دست خود ببندد. [بولینت کیلیک/ای اف پی]

یک عضو نیروهای ویژه طالبان بالای یک ژورنالست (سمت چپ) که تظاهرات معترضین زن را به تاریخ ۸ میزان در بیرون از یک مکتب در کابل تحت پوشش قرار می داد، به عقب می راند. [بولینت کیلیک/ای اف پی]

یک عضو نیروهای ویژه طالبان بالای یک ژورنالست (سمت چپ) که تظاهرات معترضین زن را به تاریخ ۸ میزان در بیرون از یک مکتب در کابل تحت پوشش قرار می داد، به عقب می راند. [بولینت کیلیک/ای اف پی]

به گفته ژورنالستان ای اف پی که شاهد این سرکوب بودند، یکی از اعضای گروه طالبان همچنان با سلاح اتومات خود یک تیراندازی هوایی کوتاه را شلیک کرد.

مظاهره کنندگان که اعضای گروهی به نام «جنبش خودجوش زنان فعال افغان» بودند، به داخل مکتب پناه بردند.

مولوی نصرت الله یک نگهبان طالب که خود را فرمانده نیروهای ویژه در کابل معرفی کرد گفت که این تظاهرکنندگان «در مورد اعتراض خود با مقامات امنیتی هماهنگی نکرده بودند».

وی گفت، «آنها حق دارند که مانند هر کشور دیگری در کشور ما نیز اعتراض کنند، اما آنها باید از قبل به نهادهای امنیتی اطلاع دهند.»

کشیدن زنان و دختران به سایه ها

پس از آنکه طالبان قدرت را به دست آوردند، در شهرهای سراسر کشور به شمول هرات که به تاریخ ۱۶ سنبله در آن ۲ نفر کشته شدند، راهپیمایی های جداگانه ای برگزار شدند که زنان در خط اول آنها قرار داشتند.

اما پس از آنکه حکومت هشداری را صادر کرد، اعتراضات رو به کاهش بوده و طالبان تعهد کرده اند که متخلفین با «اقدامات قانونی شدید» روبرو خواهند شد.

از زمانیکه دختران از رفتن به مکاتب ممنوع شدند، تقریباً دو هفته می گذرد.

طالبان گفته اند که به دختران اجازه خواهند داد که به صنف های خود بازگردند اما «نخست باید شرایط مناسب را ایجاد کنند»، اما بسیاری از افغان ها در این امر شک دارند.

از زمانیکه طالبان به تاریخ ۲۴ اسد قدرت را به دست آوردند، اقدامات آنها نقش زنان و دختران در جامعه را تضعیف کرده است.

در حال حاضر، دختران فقط در صورتی می توانند به مکتب بروند که در صنف ششم یا پائینتر از آن باشند.

طالبان گفتند، در پوهنتون های خصوصی، زنان فقط در صورتی می توانند در صنف های خود اشتراک کنند که عبایه یا یک چپن دراز و یک نقاب دارای دریچه کوچک برای دیدن را بپوشند، و آنها از مردان جدا خواهند بود.

تمام پوهنتون های دولتی هنوز بسته هستند.

طالبان همچنان دسترسی زنان به کارکردن را کاهش داده اند، با اینکه مقامات به آنها گفته اند که برای مصؤنیت خود در خانه بمانند تا که مقامات بتوانند بر اساس تفسیر سختگیرانه طالبان از قوانین شرعی، جدا ساختن مردان از زنان را تطبیق کنند.

در اواسط ماه سنبله سرپرست شاروالی کابل گفته بود که وظایف در شاروالی که توسط زنان انجام می شدند، توسط مردان اشغال خواهند شد.

نقض های حقوق بشر «ناامید کننده» است

قطر و دیپلوماتان ارشد اتحادیه اروپا به روز پنجشنبه تعدادی از موارد تازه نقض های حقوق بشر در افغانستان را «ناامید کننده» خواندند، در حالیکه دوحه طالبان را ترغیب کرد تا برای یادگرفتن اداره یک نظام اسلامی به قطر نگاه کنند.

طالبان هفته گذشته اجساد چهار فرد متهم به آدم ربایی را در هرات از جرثقیل آویزان کردند. این مظنونین قبل از آنکه اجساد شان در محضر عام به نمایش گذاشته شوند، در تیراندازی با طالبان کشته شده بودند.

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر در یک نشست رسانه ای در دوحه گفت، «اقدامات اخیر که متأسفانه ما در افغانستان مشاهده کردیم، این بسیار ناامیدکننده است که گام هایی را می بینیم که به سوی عقب برداشته می شوند.»

قطر پس از خروج نیروهای امریکایی در ماه گذشته به یک میانجیگر کلیدی در افغانستان تبدیل شده است که در خروج هزاران اتباع خارجی و افغان کمک کرده، با رهبران طالبان در تماس بوده و در عملیات های میدان هوایی کابل کمک می کند.

شیخ محمد گفت، «ما باید با آنها روابط داشته باشیم و آنها را تشویق کنیم تا چنین اقداماتی را انجام ندهند، و همچنان ما تلاش کرده ایم برای طالبان نشان دهیم که کشورهای مسلمان چگونه می توانند قوانین خود را تطبیق کنند و چگونه می توانند به مسائل زنان رسیدگی کنند.»

وی افزود، «یکی از نمونه ها کشور قطر است که یک کشور مسلمان بوده و نظام ما یک نظام اسلامی است. با این حال تعداد زنان ما در نیروی کاری در حکومت و تحصیلات عالی از مردان بیشتر است.»

جوزپ بورل مسؤل سیاست خارجی اتحادیه اروپا که برای جلسات در دوحه حضور دارد، سخنان دیپلومات ارشد قطری را تکرار کرده و «برخی از اتفاقاتی که اخیراً در افغانستان رخ داده اند را بسیار ناامید کننده» خواند.

وی با افزودن اینکه وی امیدوار است که قطر بتواند برای تشویق کردن طالبان برای بهبود رفتار با مردم ملکی، از «تأثیر قوی» خود بالای این گروه استفاده کند گفت، «بیائید امیدوار باشیم که ما می توانیم حکومت افغانستان را دوباره به جهت درست سوق کنیم.»

شگون های بد

از زمانیکه طالبان در ماه گذشته به قدرت رسیدند، به نمایش گذاشتن اجساد آدم ربایان متهم در هرات تاکنون بزرگترین مجازات علنی بود.

این به عنوان یک نشانه ای دیده می شود که این تندروهای اسلامگرا به اقدامات ترسناکی که در دوران حاکمیت قبلی خود از ۱۳۷۵ الی ۱۳۸۰ آن را اتخاذ کرده بودند، متوسل خواهند شد.

شیخ محمد از طالبان خواست تا «دستاوردهای به دست آمده در سال های گذشته را حفظ و نگهداری کنند» و به جامعه بین المللی هشدار داد که افغانستان را تنها نگذارد.

شیخ محمد گفت، «این برای کشورهای اسلامی بسیار مهم است که برای طالبان به منظور جلوگیری از بدرفتاری با زنان و سوء استفاده از قوانین شریعت، نمونه های خوبی را نشان دهند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

افغانستان زندان بزرگ برای زنان این کشور است. زنان قربانیان اصلی خشونت ها در افغانستان است. زیرا هر مرد که در افغانستان کشته شده، شوهر، پسر و برادر یک زن بوده، و به یک نحوه به زن ارتباط نزدیک داشته. اکنون پس از تحولات زنان با یک آینده ناروشنی روبرو است با وجود که یک امنیت نسبی در این کشور تامین شده است.

پاسخ

این زنان هم فکر می کنم می خواهند به خود یک پرنده درست کنند و بروند امریکا. حالا هر کس می خواهد در برابر طالبان ایستاد شود و به خود یک مدرک درست کند که در افغانستان با تهدید روبرو است و باید به خارج انتقال داده شود. زیرا مردم با فقر دست و پنجه نرم می کنند و اکثر مردم وظایف شان را از دست دادند و فعلن بیکار هستند. بزرگترین علت فرار مردم از کشور فقر و گرسنگی بوده نه مسایل امنیتی. از این رو اگر جامعه جهانی می خواهد که سیل مهاجرین افغان به کشور های شان سرازیر نشود باید با افغانستان کمک ها را فراهم کنند و موسسات انکشافی بیایند کار های انکشافی را در افغانستان مثل سابق به پیش ببرند. از یک سو افغانستان آباد می شود و از سوی دیگر برای هزار ها تن زمینه کار مساعد می شود.

پاسخ

این چهار تا زن هم دیوانه شده که بر علیه طالبان مظاهره می کنند. آنها تصمیم خود را می گیرند و پروای نظاهره مردم را ندارند. از روزی اول که با امریکایی ها در دوحه مذاکرات را ادامه دادند تا اکنون در تصمیم خود شان جدی استن. تمام خواسته های شان را بالای امریکایی ها قبول کردند و اکنون نیز هر چیزی که دل شان می خواهند همو قسم می کنند. بناءً نیاز نیست که هر روز مظاهر کنیم. باید انتظار بکشیم تا چند ماه که آنها چه می کنند. اکنون آنها می گویند که به دختران اجازه تحصیل را می دهند. آنها نگفتند که ما مکاتب دختران را می بندیم. هر زمانیکه آنها دختران را از حق تعلیم محروم کردند و گفتند که آنها اجازه ندارند مکتب بروند باز مظاهر کردن کار درست است باز در آن وقت همه مرد ها نیز در کنار شما ایستاد خواهند شد و از حق زنان دفاع خواهند کرد. ولی اکنون مظاهره کردن بی فایده است.

پاسخ