آموزش

لیسه خصوصی رسالت در هرات به صدها دختر امید می دهد

گزارش از عمران

مکتب خصوصی رسالت در چند ماه گذشته بیش از ۱۰ بخش را در ولایت هرات افغانستان افتتاح کرده است و به صدها شاگرد دختر فرصت ادامه آموزش فراهم می کند. رسالت تنها مکتب در منطقه غرب کشور است که برای شاگردان دختر از صنف ۷ ته ۱۲ آموزش فراهم می کند. [عمران/سلام تایمز]

هرات -- مکتب خصوصی رسالت در ماه های اخیر بیش از ۱۰ بخش را در ولایت هرات افتتاح کرده است که برای نزدیک به ۱۰۰۰ شاگرد دختر بالای ۱۲سال فرصت ادامه آموزش داده است.

رسالت تنها مکتب در منطقه غرب افغانستان است که به شاگردان دختر از صنف هفتم تا دوازدهم (سنین ۱۲ تا ۱۸) آموزش می دهد.

ماریا یوسفی شانزده ساله، شاگرد صنف یازدهم مکتب رسالت، گفت که فرصت ادامه تعلیم او را به زندگی امیدوار کرده است.

ماریا گفت،‌ اگرچه معتقد است به اهداف شخصی خود نزدیکتر است، اما «بسیار ناامید است که میلیون ها دختر در سراسر کشور نمی توانند به مکتب بروند.»

شاگردان دختر به تاریخ ۲۸ سنبله در یک صنف کیمیا در لیسه خصوصی رسالت در شهر هرات به هدایات معلم خود گوش می دهند. [عمران/سلام تایمز]

شاگردان دختر به تاریخ ۲۸ سنبله در یک صنف کیمیا در لیسه خصوصی رسالت در شهر هرات به هدایات معلم خود گوش می دهند. [عمران/سلام تایمز]

او گفت، «اما من و دوستانم خوشحالیم که می توانیم به مکتب برویم و درس بخوانیم. من هر روز صبح با اشتیاق و آرزو از خواب بیدار می شوم.»

مروه شمس، شاگرد صنف نهم، که او نیز ۱۶ سال دارد، گفت، خوشحال است که می تواند در کنار دوستانش در مکتب درس بخواند.

مروه که امیدوار است داکتر شود، گفت، «خوشحالم که با ادامه تحصیل به رویاها و اهدافم نزدیکتر می شوم. در حقیقت، من در مسیر درست و به سوی رسیدن به اهدافم قدم می بردارم.»

او گفت، «وقتی مکاتب تعطیل شدند، بسیار ناامید شدم و فکر می‌کردم تمام رویاهایم بیهوده است. اما وقتی مکتب ما باز شد، اعتماد به نفس خود را بازیافتم و امیدوار شدم.»

بازگشایی مکاتب دخترانه

شاگردان مکتب رسالت خواستار بازگشایی فوری مکاتب دخترانه در سراسر افغانستان شدند.

مریم نوری، شاگرد صنف دهم، که ۱۶سال دارد، گفت که امیدوار است مکاتب به زودی باز شوند و خاطرنشان کرد،‌ «افغانستان بدون زنان تحصیل کرده افغان پیشرفت نخواهد کرد.»

وی با اشاره به تأثیر شدید این امر بر زنان کشور افزود، «اگر دختران افغان کسب دانش و آموزش را از سر نگیرند، جامعه افغانستان ویران خواهد شد.»

مریم گفت، «مردان به تنهایی نمی توانند جامعه را بسازند و نیاز به همکاری زنان دارند. بسیار مهم است که زنان، مانند سایر کشورهای جهان، در تمام بخش ها در افغانستان فعال باشند.»

سلما حمیدی، ۱۷ساله، شاگرد صنف دهم گفت، نباید در آموزش دختران و پسران تفاوتی وجود داشته باشد.

او گفت، «من خواستار افتتاح فوری مکاتب دخترانه هستم تا آنها بتوانند درس بخوانند و به کشور ما خدمت کنند.»

وی خاطرنشان کرد، «برخی افراد نسبت به آموزش دختران دیدگاه منفی دارند. آنها معتقدند که دختران با استعداد نیستند و از این رو آموزش برای آنها ضروری نیست.»

او می گوید، «اما برخلاف تصورات غلط، دختران بسیار توانمند هستند و زنان تحصیل کرده می توانند به پیشرفت و آبادانی کشور ما کمک کنند.»

سیده فیصل ۱۳ساله، شاگرد صنف هفتم، گفت که هر روز صبح، دختران افغان به امید باز شدن مکاتب شان از خواب بیدار می شوند.

او گفت، «من می خواهم دختران به مکتب بروند و با تکمیل تعلیم و تربیه و ساختن آینده ای روشن برای خود به رویاهای خود برسند.»

سیده افزود، «بدون دسترسی به تعلیم، رویاهای دختران محقق نخواهد شد و اهداف آنها از بین خواهد رفت.»

نامبرده گفت، «در واقع، بسیاری از دخترانی که از رفتن به مکتب منع شده اند، می خواهند داکتر، انجنیر، معلم، روزنامه نگار، اقتصاددان یا استاد شوند.»

او گفت، «حمایت از آموزش دختران تنها راه پیش رو برای کمک به آنها در دستیابی به اهدافشان است.»

دختران افغان باید درس بخوانند

مولوی سید احمد حسینی، یک عالم دینی در هرات، می گوید، «اسلام برای زنان و مردان حقوق مساوی برای کسب تحصیلات و دانش قائل شده است.»

حسینی گفت، «اجازه دهید روشن کنم که زنان و دختران همان حقوقی را دارند که مردان داردند تا درس بخوانند و آینده ای برای خود بسازند».

او گفت که قرآن کریم «مشخص نمی کند که فقط مردان باید بخوانند... همه انسان ها بدون هیچ تبعیضی مورد خطاب قرار می گیرند»، و خاطرنشان کرد که دختران افغان باید، مانند زنان و دختران در سایر کشورهای اسلامی، درس بخوانند.

مولوی حبیب رحمان زاهد، یک عالم دینی در هرات، گفت که زنان و دختران باید اسلام و علوم جدید را فرا گیرند.

او گفت که اسلام برای زنان و مردان برای کسب دانش بسیار ارزش قائل است.

زاهد گفت، «زنان تحصیل کرده نیز می توانند فرزندان مثمر را تربیه کنند و در ساختن جامعه ای موفق سهم بگیرند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

این یک خبر امیدبخش است. در همین حال برای اولین بار امتحان کانکور زیر سلطه طالبان برگزار گردید. در حالیکه طالبان آمار رسمی را از تعداد داوطلبان کانکور امسال شریک نه ساخته اند اما حضور داوطلبان در این امتحان نسبت به سالهای قبل به مراتب کمتر گزارش شده است. گفته می شود که تعداد این داوطلبان در برخی مناطق از ۶۰ الی ۷۰ در صد کاهش داشت. در حالیکه طالبان درهای مکاتب متوسطه و لیسه را بر روی دختران بسته کرده اند، حضور دختران در این دوره به مراتب کمتر از پسران بوده است. مشکل دیگر در این دوره این بود که طالبان انتخاب رشته ها برای دانش آموزان دختر را محدود کرده بودند و دختران نمی توانستند بسیاری از رشته های را که دوست دارند انتخاب کنند. طالبان به گونه واقعی تلاش می کنند تا مانع تحصیل و تعلیم دختران گردند. حاکمیت طالبان هیچ چیزی را به جز از جهل و نادانی به افغانستان به ارمغان نمی اورد.

پاسخ

بعد از سالها سال تاریکی، چشم من با دیدن این خبر روشن شد. کاش ما برای بدست آوردن این حق اینقدر اذیت نمی شدیم. من این خبر را درحالی میخوانم که امروز ده ها خواهر و برادرم در منطقۀ دشت برچی شهر کابل توسط دشمنان علم و دانش در خون غوطه ور شده و برای همیشه زیر خاک دفن گردیدند. صبح امروز بر اثر یک حمله بر یک مرکز آموزشی به نام کاج در منطقه دشت برچی کابل نزدیک به ۴۰ دختر و پسر کشته و بیشتر از ۵۰ تن دیگر زخم برداشتند. دشمن ما هیچگاه از نوشیدن خون ما سیر نمی شوند. چه وقت خواهد گذاشتند که برای یک لحظه نفس راحت بکشیم؟

پاسخ