آموزش

طالبان در سرپل مکتب های دختران را به پایگاه های نظامی تبدیل کرده اند

نوشته هدایت الله

زنان افغان و یک دختر جوان بتاریخ ۳۰ ثور ۱۳۹۱ بعد از وقوع سیلاب در سرپل در یک پناهگاه نشسته اند. طالبان در بعضی ولسوالی های این ولایت دختران جوان را از رفتن به مکتب منع کرده اند. [غیث عصیام/ خبرگزاری فرانسه]

زنان افغان و یک دختر جوان بتاریخ ۳۰ ثور ۱۳۹۱ بعد از وقوع سیلاب در سرپل در یک پناهگاه نشسته اند. طالبان در بعضی ولسوالی های این ولایت دختران جوان را از رفتن به مکتب منع کرده اند. [غیث عصیام/ خبرگزاری فرانسه]

قندوز -- به گفتهء‌ مقامات ولایت سر پل، طالبان در تازه ترین مورد از ظلم و ستم شان در این ولایت بیش از چهار هزار تن شاگرد اناثیه را از رفتن به مکاتب منع کرده اند.

احمد خان بیکزاد، رییس معارف ولایت سرپل، به سلام تایمز گفت که جنگجویان طالبان در۲۲ باب مکتب اناثیه در ولسوالی کوهستانات و چهار مکتب اناثیه در برخی از ساحات ولسوالی سنچارک ولایت سرپل، به شاگردان دختر بالاتر از صنف ششم دیگر اجازه نمی دهند تابه مکتب بروند.

بر بنیاد معلومات ریاست معارف، حدود یکصد و پنجاه هزار دانش آموز که ۴۰ فیصد آن را دختران تشکیل می دهند از سوی ۳۴۰۰ معلم بشمول ۴۰ فیصد از طبقه اناث در سرپل آموزش می بینند.

بیکزاد گفت: «طالبان در اعلامیه‌ ی که صادر کرده‌ اند کارمندان معارف و دانش ‌آموزان را در مناطق تحت کنترول شان تهدید کرده اند که نباید دختران بالاتر از صنف ششم به مکتب بروند و درس بخوانند.»

بتاریخ ۲۳ ثور احمد خان بیکزاد، رئیس اداره معارف سر پل، با یک خانم آموزگار در یک صنف دختران در شهر سر پل گفتگو می کند. [اداره معارف سر پل/ فیسبوک]

بتاریخ ۲۳ ثور احمد خان بیکزاد، رئیس اداره معارف سر پل، با یک خانم آموزگار در یک صنف دختران در شهر سر پل گفتگو می کند. [اداره معارف سر پل/ فیسبوک]

وی گفت: «خانواده‌ ها از ترس طالبان دختران ‌شان را به مکتب نمی فرستند و این واقعا یک جفای بزرگ در برابر مردم است.»‌

او گفت: «خداوند متعال تعلیم وتربیه را بر مرد و زن فرض گردانیده است و باید مساویانه از نعمت تعلیم و تربیه بهره مند شوند.»

بیکزاد افزود: «خواست ما از شورا های مردمی، متنفذین و علمای کرام این است تا با جانب گروه طالبان وارد بحث شوند تا دختران که هم اکنون خانه نشین ... شده اند اجازه دوباره رفتن به مکاتب را پیدا کنند.»

درهم شکستن رویاها

فرخنده ۳۸ ساله (تخلص ندارد) مادر دو شاگرد دختر در ولسوالی سنچارک ولایت سرپل گفت: «سرنوشت دخترانم خراب شده است.»

او به سلام تایمز گفت: «من به‌ خاطر آیندۀ دخترانم نگران استم، دو دخترم در صنوف ششم وهشتم درس می خواندند، اما حالا مکتب رفته نمی ‌توانند.»

وی گفت: «این به خاطر ظلم و بی عدالتی طالبان است. آنها عامل و مقصر اصلی استند که مانع پیشرفت دختران می شوند، زیرا آنها دشمنان معارف استند

سیمین قیومی ۲۳ ساله، متعلم صنف هشتم مکتب نوآباد ولسوالی کوهستانات ولایت سرپل، گفت: «طالبان برای ما اجازه رفتن به مکتب نمی دهند.»‌

او به سلام تایمز گفت: «قبلاً شرایط خوب بود، وقتی که می‌ گذاشتند که ما [به مکتب برویم]؛ اما این روزها اجازه نمی ‌دهند که از صنف شش بالاتر درس بخوانیم.»

وی گفت: «من همراه درس و تعلیم بسیار شوق دارم و می خواهم در آینده داکتر شوم، اما طالبان نمی گذارند به آرزوهایم برسم.»

وی گفت: «از دولت می‌ خواهم امنیت ولسوالی مارا تامین کند و مکتب ما را فعال بسازد تا ما دوباره به درس‌ های خود ادامه بدهیم.»

جنایت علیه کودکان

نقیب ‌الله دقیق، ولسوال سنچارک، بتاریخ ۱۸ ثور به سلام تایمز گفت که برخی مکاتب در ولسوالی سنچارک از سوی طالبان به قرارگاه نظامی این گروه مُبدل شده است.

وی گفت: «طالبان یک مکتب نسوان به نام بهار لو را در قریه تبت ولسوالی سنچارک قرارگاه نظامی ساختن و حالا هم طالبان از این مکتب به‌حیث قرارگاه استفاده می کند.»

دقیق افزود: «طالبان در شش قریه ولسوالی سنچارک -- که تحت کنترولشان است -- دختران را منع کرده اند که بعد از صنف ششم به درس ادامه ندهند.»

وی گفت: «بیشتر از یک ماه می ‌شود که شش قریه ما به دست طالبان است، طالبان اعلان کردند و فرمان دادند که هیچ‌ کس بعد از این دختران ‌شان را به مکتب روان نکنند.»

دقیق گفت: «طالبان حتی به زنان گفته ‌اند که دیگر بدون محرم از خانه بیرون نشوند ... آنها برای مردها هم گفتند که ریش بگذارند درغیر آن کسی که ریش خود را بتراشد، مورد پیگرد طالبان قرار میگیرد.»‌

محب الله فرهمند ۴۲ ساله، یکتن از باشندگان ولسوالی سنچارک، این عملکرد طالبان را یک جنایت بزرگ در برابر اولاد وطن میداند.

فرهمند به سلام تایمز گفت: «قبلا می دیدیم که اولاد های ما در داخل این مکاتب درس و تعلیم می دیدند، بسیار احساس خوشی می کردیم، اما حالا [مکاتب] به مراکز نظامی تبدیل شده اند.»

وی گفت: «خواست ما از طالبان در ماه مبارک رمضان این است که لطفا از مکاتب بیرون شوند وبه شاگردان فُرصت دهند تا به درس و تعلیم شان ادامه بدهند.»

بازگشایی مکاتب

وزارت معارف در همکاری با بزرگان محلی و اعضای شورای مکاتب، در تلاش استند تا طالبان را متقاعد کنند تا مانع رفتن شاگردان به مکاتب نشوند.

نوریه نزهت، سخنگوی وزارت معارف، بتاریخ ۲۲ ثور گفت که این وزارت تلاش ‌هایش را به‌ خاطر حل این مشکل آغاز کرده ‌است.

نجرابی به سلام تایمز گفت: «ما باب گفتگو را در ولایت سرپل با گروه‌ های مخالف از طریق شوراهای مدارس و موی سپیدان قبایل محلی محل باز کرده ایم.» وی افزود که «مذاکرات ادامه دارند.»

او گفت: «۳۰ مکتب در ولایت سرپل با تهدیدات جنگجویان رو به رو استند و هشت مکتب بسته شده اند.»

ذبیح الله امانی، سخنگوی والی ولایت سرپل، به سلام تایمز گفت: «حکومت محلی می کوشد از طریق راه اندازی عملیات های نظامی، ساحات آسیب پذیر را از وجود طالبان تصفیه و پاکسازی کند.»

وی گفت: «مکاتب که در ساحات تحت کنترول طالبان قرار دارند با پاکسازی این ساحات، ما مشکلات معارف درین زمینه را برطرف خواهیم کرد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500