آموزش

۱۴۰۰۰ نفر از متعلمین در سرپل از زیر خیمه برآمده و به صنف های واقعی دسترسی پیدا کردند

گزارش از هدایت الله

در این تصویر تعمیر جدید ریاست معارف سرپل به تاریخ ۱۳ جدی در شهر سرپل نشان داده شده است. [تصویر از یونس نعیمی]

در این تصویر تعمیر جدید ریاست معارف سرپل به تاریخ ۱۳ جدی در شهر سرپل نشان داده شده است. [تصویر از یونس نعیمی]

کندز -- مقامات معارف سرپل می گویند، حدود ۱۴۰۰۰ نفر از دختران و پسرانی که به دلیل ناامنی مداوم و تخریب مکاتب توسط طالبان مجبور بودند تا در صنف های خیمه درس بخوانند، اکنون که کار ساختمانی ۱۵ باب مکتب به اتمام رسیده آنها می توانند در اتاق ها درس بخوانند.

این پیشرفت به معنای این است که ۹۰٪ مکاتب این ولایت برای استفاده آماده هستند.

پروژه های ساختمانی که در آغاز سال جاری خورشیدی آغاز شده بودند، در حدود ۱۰ ماه طول کشید و شامل هفت باب مکتب ثانوی، دو باب مکتب متوسطه، دو باب مکتب ابتدایی و دو تعمیر اداری بودند.

محمدخان بیکزاد رئیس معارف ولایت سرپل گفت، این پروژه که در شهر سرپل، ولسوالی های بلخاب، صیاد و سانچارک تطبیق شده است، در مجموع ۲۶۰ میلیون افغانی (حدود ۳.۳ میلیون دالر) هزینه داشته است.

بیکزاد به سلام تایمز گفت، «با تکمیل شدن این پروژه ها ۱۴۰۰۰ نفر از متعلمین دختر و پسر كه قبلاً در زیر خیمه ها و سایه های درختان درس می خواندند، اکنون به صنف های مجهز دسترسی دارند.»

وی گفت، بودجه کار ساختمانی ۱۳ باب تعمیر توسط وزارت معارف افغانستان و دو تعمیر توسط هندوستان تأمین شده است.

بیکزاد افزود، «همچنان تلاش بر این است که کیفیت و شرایط تعلیم بهبود یابد، مهارت های معلمین انکشاف کند و ۲۰ باب مکاتب دیگر نیز ساخته شوند.»

طالبان مکاتب را آتش می زنند و تعلیم دختران را محدود می سازند

حکومت افغانستان تلاش می کند تا با حمایت جامعه بین المللی برای متعلمین مکاتب بسازند و از تعمیرات این مکاتب حفظ و مراقبت کند، اما طالبان در بسیاری از موارد آنها را تخریب کرده و یا از آنها برای ذخیره سلاح و بمب ها استفاده می کنند.

طالبان به تاریخ ۷ قوس یک مکتب دخترانه را در ولسوالی بلخاب ولایت سرپل به آتش کشیدند که باعث شد سقف تعمیر مکتب و برخی از تجهیزات بسوزند.

پیش از آن در ماه سرطان، طالبان در یک حمله بالای نیروهای افغان تعمیر یک مکتب ثانوی را در شهر تالقان مرکز ولایت تخار، به آتش کشیدند.

مقامات معارف تخار گفتند که در این حادثه تمام مواد آموزشی و تجهیزات سوختند.

ذبیح الله امانی سخنگوی والی سرپل طالبان را به تخریب قصدی مکاتب متهم کرد و گفت که این گروه ترجیح می دهد که نسل آینده افغانستان بی سواد بماند.

امانی گفت، «خوشبختانه اکثر مکاتب ما به روی متعلمین باز است، اما در بعضی ولسوالی ها تعدادی از مکاتب توسط طالبان تهدید می شوند. ما تلاش می کنیم تا با همکاری بزرگان محلی این مسئله را حل کنیم.»

محمد نور رحمانی رئیس شورای ولایتی سرپل گفت، خانواده ها در مناطق تحت کنترل طالبان دختران خود را از ترس به مکتب نمی فرستند.

وی گفت، «متأسفانه دیدگاه طالبان نسبت به تعلیم تغیر نکرده است و این امر تلاش های تعلیمی را در ولسوالی های کوهستانات، سوزما قلعه، صیاد، سانچارک و حومه مرکز این ولایت با چالش مواجه می سازد.»

وی گفت، طالبان به دختران این مناطق اجازه نمی دهند که فراتر از صنف ۶ درس بخوانند.

آتیله نوری رئیس شبکه جامعه مدنی ولایت سرپل گفت که در ولسوالی کوهستانات و سایر مناطق این ولایت، در سه سال گذشته ۴۰۰۰ الی ۵۰۰۰ نفر از دختران در صنف های ۶ الی ۱۲ از تعلیم محروم شده اند.

نوری گفت، «ما به طور مکرر از طالبان تقاضا کرده ایم که به این دختران اجازه تعلیم دهند، اما آنها این تقاضای مردم را نادیده گرفته اند.»

ولایت سرپل بیش از ۴۰۰ باب مکتب دارد و ۴۰٪ از متعلمین این ولایت دختران هستند.

نبیله حبیبی رئیس امور زنان ولایت سرپل که این مسئله را یک خساره بزرگ برای دختران توصیف کرد گفت، «در مناطق تحت کنترل طالبان، ما نمی توانیم هیچ کاری را انجام دهیم جز اینکه برای صلح امیدوار باشیم.»

وی گفت، «دختران در مناطق تحت كنترل طالبان نمی توانند درس بخوانند یا تصامیم بگیرند. آنها حق ازدواج یا بدون یک مرد محرم حق خروج از خانه را ندارند.»

نگرانی ها در مورد بازگشت طالبان به قدرت

فعالان حقوق زنان و جامعه مدنی در ولایت سرپل از بازگشت طالبان به قدرت و احتمال وضع شدن محدودیت های بیشتر بالای زنان ابراز نگرانی کردند.

زرمینه عطایی یک فعال حقوق زنان در سرپل هشدار داد، «در صورت آمدن تغیرات سیاسی در افغانستان خطوط سرخ ما هیچ تغیری نکرده است.»

وی افزود، «حق تعلیم و تحصیل و انجام دادن وظایف در جامعه برای زنان و دختران از جمله این خطوط سرخ اند.»

معصومه محمدی یک باشنده مرکز ولایتی سرپل گفت، «تقاضای ما از هر دو طرف مذاکره کننده این است که آنها پس از خلاصه شدن مذاکرات صلح تمام حقوق و آزادی را به زنان فراهم کنند که اسلام به آنها داده است. تقاضای ما غیر مشروع نیست؛ این حق ماست که درس بخوانیم و بیرون از خانه در فعالیت های اجتماعی و اقتصادی اشتراک کنیم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

اینطور خبرها زیاد خوشایند است کی متعلیمن ما از خیمه به صنف ها انتقال شود این هم از جمله ترقی در معرف افغانستان است اینطور پروژه ها در اینده معارف افغانستان تأثیرات مثبت میگذارد زیاتر از شاگردان در خیمه درس میخواند ولی فرق بین خیمه و صنف زیاد است در گرمی زیر آفتاب شیشته استن و نمیتواند درس را درست یاد بیگرد تقضا ما از دولت این است کی برای مکاتب کار های زیاد را انجام دهد اطفال اینده کشور است باید از شان به گونه درست مواضبت شود تا کشور ما یک اینده با سواد داشته باشد.

پاسخ

ساختن مکاتب از جمله زیربنا های کشور بوده و تطبیق این گونه پروژه ها برای آینده افغانستان خیلی موثر است. این پروژه ها در ساختن سستم در کشور خیلی کمک می کند. همه مشکلات کشور نبود یک سستم منظم در این کشور است. اگر ما یک سستم منظم و خوبی در کشور داشته باشیم حتی در کنار مشکلات اقتصادی, حکومتداری خوب امنیت کشور ما نیز بهبود می یابد. دولت افغانستان و کشور ها کمک کننده باید همه مکاتب را که سرپناه ندارند باید برای شان تعمیر اعمار نمایند. این کار باید پلان کوتاه مدت حکومت باشد و در پلان دراز مدت آن باید تعداد مکاتب را بیشتر بسازند زیرا هنوز هم در قسمت مکاتب در ساحات دور دست کشور مشکلات وجود دارد و مردم از مناطق بسیار دور به مکتب می روند. و نبود مکت در ساحه نزدیک باعث این شده که دختران دهاتی نتوانند در مکتب شامل شوند زیرا برای دختران خیلی مشکل است که دو یا سه کیلو متر ساحه را پیدا طی کند و انها موتر حمله هم نداشته باشند تا آنها را به مکتب ببرند. و یا حکومت باید با دختران دهاتی که در مکتب درس می خوانند کمک کنند تا آنها تشویق شوند که درس بخوانند.

پاسخ

همچو خبر ها برای آینده افغانستان امیدوار کننده است. زیرا ستون فقرات یک جامعه مترقی را معارف تشکیل می دهد و رفای یک کشور متکی به سواد شهروندان آن کشور است به خاطریکه عمل همه بدبختی ها و ناامنی ها عدم سواد مردم است. اگر مردم دارای سواد کافی باشند و زنده گی بهتری داشته باشند آنها هیچ گاهی دست به اعمل زشت نمی زنند و هیچ گاهی باعث قتل مردم دیگر نمی شوند.

پاسخ