آموزش

حکومت افغانستان با ساختن تقریباً ۱۰۰ باب مکاتب جدید تعلیم در هرات را تقویت کرد

گزارش از عمر

مقامات می گویند، حکومت افغانستان طی ۹ ماه گذشته ۹۷ باب مکتب را در ولایت هرات ساخته است. [عمر]

هرات -- به گفته مقامات، حکومت افغانستان طی ۹ ماه گذشته به عنوان بخشی از یک برنامه تعلیمی که با همکاری شرکای بین المللی تطبیق می شود، ۹۷ باب مکتب را در ولایت هرات ساخته است.

این تأسیسات در ولسوالی های انجیل، گذره، کروخ، کشک رباط سنگی، کشک کهنه، ادرسکن، زنده‌جان، پشتون زرغون، فارسی، چشت، اوبه و غوریان در چارچوب برنامه اقرأ از پروژه میثاق شهروندی ساخته شده اند.

به گفته وزارت معارف، این مکاتب که ۴۲۴ میلیون افغانی (۵.۵ میلیون دالر) هزینه داشتند، فرصت های تعلیمی را برای ۵۴۰۰۰ متعلم به شمول دختران و پسران فراهم می سازند.

رنگینه حمیدی سرپرست وزارت معارف به تاریخ ۱۵ عقرب هنگام افتتاح یک مکتب در ولسوالی انجیل هرات به خبرنگاران گفت، کار بالای صدها باب مکاتب جریان دارد که تعلیم را بهبود خواهند بخشید و سیستم تعلیمی در افغانستان را معیاری خواهند ساخت.

این تصویر که به تاریخ ۱۵ عقرب در ولسوالی انجیل ولایت هرات گرفته شده است مکتب ابتدائیه مصعب بن عمر را نشان می دهد. این مکتب به عنوان بخشی از پروژه میثاق شهروندی ساخته شده است. [عمر]

این تصویر که به تاریخ ۱۵ عقرب در ولسوالی انجیل ولایت هرات گرفته شده است مکتب ابتدائیه مصعب بن عمر را نشان می دهد. این مکتب به عنوان بخشی از پروژه میثاق شهروندی ساخته شده است. [عمر]

به گفته حمیدی، کار بالای ۳۰۰۰ باب مکاتب در ۱۷ ولایت جریان دارد. از این جمله ۶۰۰ باب مکاتب از قبل افتتاح شده اند و باقیمانده آنها طی چند ماه آینده تسلیم خواهند شد.

وی افزود، «حکومت قصد دارد تا ۶۰۰۰ باب مکاتب را از طریق برنامه اقرأ در سراسر کشور بسازد. هنگامی که این ۳۰۰۰ باب مکاتب ساخته شوند، کار بالای ۳۰۰۰ باب مکاتب باقیمانده در ۱۷ ولایت باقیمانده آغاز خواهد شد.»

وی گفت، «حدود ۶۵٪ مکاتب در افغانستان تعمیر دارند، اما ۳۵٪ آنها تعمیر ندارند. از برکت تصمیم رئیس جمهور اشرف غنی در مورد ساختن ۶۰۰۰ باب مکاتب دیگر، نزدیک به ۸۰٪ مکاتب در افغانستان تعمیرهای مناسب خواهند داشت.»

سید وحید قتالی والی هرات در مراسم افتتاح به خبرنگاران گفت، «حکومت یک برنامه بی سابقه ای را برای ساختن ۶۰۰۰ باب مکاتب در كشور راه انداخته است و این نشان می دهد كه حکومت تعلیم رهبران آینده این كشور را در اولویت خود قرار می دهد.»

وی گفت، «افتتاح ۹۷ باب مکاتب در یک روز یک پیام واضحی را ارائه می کند كه دیگر كودكان از داشتن صنف ها و مکاتب معیاری محروم نخواهند ماند. کار ساختمانی ۱۵۴ باب مکاتب دیگر در هرات جریان دارد.»

وی افزود، اکثریت این مکاتب در مناطق ناامن تحت کنترل طالبان ساخته می شوند، به این معنی که فرزندان طالبان می توانند در مکاتبی تعلیم کنند که توسط حکومت ساخته می شوند.

زکریا رحیمی رئیس معارف هرات گفت، «با ساختن مکاتب جدید کمبود تعمیرات مکاتب در این ولایت تا حدی رفع شده است.»

وی گفت، «در ولایت هرات ۱۲۵۶ باب مکاتب وجود دارند و ۳۱۳ باب آنها تعمیر مناسب ندارند.»

وی افزود، «برخی از مکاتب که عناصر ضد دولتی اخیراً تخریب کرده اند، بازسازی خواهند شد تا دختران و پسران بتوانند به مکتب بروند.»

متعلمین خوشحال

در حال حاضر، تقریباً یک میلیون کودک -- که ۴۸٪ آنها دختران هستند -- در ولایت هرات به مکتب می روند. بسیاری از کسانی که قبلاً در خیمه ها یا خانه های شخصی تعلیم می کردند می گویند که از داشتن تعمیر مناسب مکتب و صنف های درسی خوشحال هستند.

گلثوم یک متعلم صنف پنجم در ولسوالی انجیل هرات، گفت که وی و سایر متعلمین به دلیل سرما در زمستان و گرما در تابستان نمی توانستند بر درس های خود تمرکز خوبی داشته باشند.

وی گفت، «صنف خیمه‌ ای ما بسیار کوچک بود... ما نمی توانستیم خوب یاد بگیریم، اما صنف در این مکتب فضای بهتری است که برای ما زمینه را فراهم می سازد تا توجه خوبی به درس های خود داشته باشیم. وقتی در زمستان باران می بارید، خیمه های ما می چکیدند.»

گلثوم گفت، «ما از مکتب جدید و مجهز خود بسیار خوشحال هستیم. ما در صنف های جدید خود بادپکه ها و بخاری ها داریم. ما می توانیم در تابستان بادپکه ها و در زمستان بخاری ها را روشن کنیم تا بتوانیم روی درس های خود تمرکز کنیم.»

اسماء یک متعلم صنف چهارم در ولسوالی انجیل هرات، گفت که یک تعمیر کرایی که وی در آن تعلیم می کرد، محیط مناسبی نبود.

وی گفت، «ما از داشتن صنف مناسب خوشحالیم و بعد از این ما با مکتب رفتن و درس خواندن راحت تر خواهیم بود. چونکه این مکتب در قریه ما ساخته شده است، ما حتی با علاقه بیشتری به مکتب خواهیم رفت و به درس خواندن ادامه خواهیم داد.»

زکیه یک متعلم صنف پنجم در ولسوالی انجیل هرات گفت، «ما از حکومت خود سپاسگزار هستیم که این مکتب را برای ما ساخته است و اکنون ما بهتر می توانیم که درس بخوانیم.»

وی افزود، «وقتی ما در زیر یک خیمه درس می خواندیم، امیدوار بودیم كه مکتبی داشته باشیم كه بتوانیم روی چوکی و میز بنشینیم -- اکنون این امید ما به حقیقت تبدیل شده است.»

صلح کردن

با اینکه مکاتب جدید راه اندازی شده اند، باشندگان ولایت هرات از طالبان می خواهند که از تخریب تعمیرات تعلیمی خودداری کرده و صلح کنند.

حبیب الله یکی از باشندگان ولسوالی انجیل گفت، تعمیرهای جدید مکاتب امکانات بهتری را برای کودکان و نوجوانان فراهم می کند.

وی گفت، «صلح امید هر افغان است. جوانان و بزرگان به صلح امیدوار هستند اما متأسفانه افغانستان هنوز نمی تواند صلح را ببیند. ما از طالبان می خواهیم که صلح کنند و کودکان این کشور را از تعلیم محروم نسازند.»

وی افزود، «اگر طالبان مسلمان و افغان واقعی هستند، ما از آنها می خواهیم که صلح کنند و با مردم خود مصالحه کنند تا که فرزندان این کشور دیگر کشته نشوند.»

دین محمد فقیری یک باشنده ولسوالی انجیل گفت، «ساختن مکاتب یک آینده روشن برای افغان ها را نشان می دهد و از پیوستن جوانان به گروه های تروریستی جلوگیری می کند.»

وی گفت، «ما از طالبان می خواهیم که از فرصت پیش روی خود استفاده كنند، صلح كنند و به زندگی عادی و در کنار مردم خود برگردند زیرا این امر به افغانستان كمک خواهد کرد تا این بحران و فاجعه را رفع کند.»

وی گفت، «ما از طالبان می خواهیم كه تخریب مکاتب را متوقف كنند و کودکان را بگذارند كه به مکتب بروند و تعلیم کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

در مورد هرات گزارش های خوب منتشر می شود و این جای خوشی است. لطفاً معلومات را در مورد انکشافات خوست و پکتیا نیز منتشر کنید. تشکر

پاسخ