امنیت

طالبان در حمله بر سرپل دهاقین را غارت کرده و منازل شان را آتش زده اند

نوشته هدایت الله

بتاریخ ۲۴ عقرب و بعد از حمله ای دیگر توسط طالبان که نمایانگر تخریب اموال مردم ملکی است، باشنده های محلی مصروف بررسی خسارات وارده به بازار اصلی ولسوالی برکه در ولایت بغلان استند. [فیسبوک]

بتاریخ ۲۴ عقرب و بعد از حمله ای دیگر توسط طالبان که نمایانگر تخریب اموال مردم ملکی است، باشنده های محلی مصروف بررسی خسارات وارده به بازار اصلی ولسوالی برکه در ولایت بغلان استند. [فیسبوک]

قندوز -- به گفته باشنده های محلی و مقامات امنیتی در قریه های ولسوالی سنچارک ولایت سرپل، اعضای طالبان به تلافی همکاری باشنده های این ولسوالی با حکومت دست به غارت اموال آنها زده و خانه های شان را به آتش کشیدند.

باشنده ها می گویند که ده ها منزل در قریه های تغاری خواجه، توار، و خضر و نیز بخش های دیگری از این ولسوالی بتاریخ ۹ حوت به آتش کشیدند.

محمد سلیم طارق، باشنده ۴۲ ساله قریه تغاری خواجه، به سلام تایمز گفت که طالبان با اسلحه ثقیله مانند هاوان و آرپیچی این منازل را به آتش کشیدند.

طارق گفت: «طالبان اول در خانه های مان پناه گرفتند و بعد با نیروهای حکومت جنگیدند

یک منزل که در اثر حملات راکتی طالبان در ولسوالی سنچارک ولایت سرپل تخریب شده در این تصویر بدون تاریخ دیده می شود. [قول اردوی ۲۰۹ شاهین اردوی ملی افغانستان]

یک منزل که در اثر حملات راکتی طالبان در ولسوالی سنچارک ولایت سرپل تخریب شده در این تصویر بدون تاریخ دیده می شود. [قول اردوی ۲۰۹ شاهین اردوی ملی افغانستان]

او گفت: «طالبان همه [باشنده ها] را از خانه های شان بیرون راندند و به آنها گفتند که .... اموال شان را با خودشان برده نمی توانند. اکثر آنها بسیار فقیر استند و هر چه داشته اند را از دست داده اند.»‌

«باشنده ها همه چیزشان را از دست داده اند»

سعیدالله سعدی، باشنده ۳۶ ساله قریه خضر، به سلام تایمز گفت: «پس از آن که طالبان منازل مان را به آتش کشیده و برخی را تخریب کردند، ناچار شدیم از آنجا خارج شویم تا جان فرزندان مان را نجات دهیم. هیچ یک از خانواده ها حتی چند تکه کالا با خود برده نتوانستند و هر چه در منزل داشتند از دست دادند.»

سعدی پرسید: «مگر ما چه کرده ایم که در این سرمای زمستان با اطفال، زنان، و موسفیدان مان از منازل مان رانده شده ایم؟»

محمد نور رحمانی، رئیس شورای ولایتی سرپل، گفت که بعض از فامیل های اخراج شده در مرکز ولسوالی سنچارک با اقارب و اقوام شان یا در منازل کرایه ای سکوت کرده اند.

وی افزود که بعض از آنها به مرکز این ولایت، یعنی سرپل رفتند و در آنجا با فقر و دشواری زنده گی می کنند.

رحمانی به سلام تایمز گفت: «در نتیجه این جنگ باشنده ها همه دار و ندارشان را از دست داده اند.»

او گفت: «سال روان، در حدود ۵۰۰۰ باشنده از قریه های تغاری خواجه، تغار، خضر، گذر گاودم، لنگر، تبت، و قریه های دیگر ولسوالی سنچارک رانده شده اند» و قریب به ۱۵۰۰ تن از آنان «به مرکز ولایت سرپل منتقل شده اند و سایرین به ولایت های همجوار رفته اند.»

وی افزود: «فامیل های متاثر از این وضع مشکلات عدیده دارند و حکومت باید تمهیدات ضروری برای عودت آنها را انجام دهد.»

عملیات زمینی در جریان است

به گفته مقامات این ولایت، اردوی ملی، پولیس ملی، ریاست عمومی امنیت ملی، و پولیس محلی یک عملیات مشترک را با نام عملیات ولید ۳۸ در ساحات آسیب دیده ولسوالی سنچارک تطبیق کردند.

دفتر رسانه ای قول اردوی ۲۰۹ شاهین بتاریخ ۱۱ حوت گفت که در درگیری های اخیر بین نیروهای امنیتی و طالبان در ساحه دوآبه ولسوالی سنچارک، هفت جنگجوی طالبان کشته و نه تن دیگر از آنان زخمی شدند.

اما ذبیح الله امامی، سخنگوی والی سرپل، به سلام تایمز گفت که تاکتیک طالبان برای پناه گرفتن در منازل مردم ملکی سرعت عملیات را کم کرده است.

او گفت: «طالبان از مردم ملکی بحیث سپرهای انسانی استفاده می کنند.آنها در منازل مردم ملکی و اعضای قیام های مردمی محلی پناه می گیرند. آنها ۴۰ خانه را آتش زده اند که این واقعا جنایت بر ضد بشریت است.»

او گفت: «امروز هشتمین روز عملیات زمینی ما است. ما امیدواریم که در پایان این عملیات امنیت بهتر به این ساحه بازگردد. حکومت محلی در تلاش است تا این فامیل ها را که در وضعیت وخیم بسر می برند، به خانه های شان بازگرداند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

این ها همه نتیجه سیاست غلط حکومت لعنتی است که ملکی های بیگناه را می کشد. مگر دو یا سه طالب بدبخت در برابر حکومت چه هستند؟

پاسخ