جنایت و عدالت

به دار آویختن علنی توسط طالبان در هرات افغان ها را شوکه کرده و جهانیان را عصبانی کرد

گزارش از عمر

جسد یک مرد به تاریخ ۳ میزان از جرثقیل در شهر هرات پس از آن آویزان شده که طالبان در جریان تیراندازی چهار نفر را به اتهام آدم ربایی کشته و اجساد آنها را بعداً به دار آویختند. [عمران/سلام تایمز]

جسد یک مرد به تاریخ ۳ میزان از جرثقیل در شهر هرات پس از آن آویزان شده که طالبان در جریان تیراندازی چهار نفر را به اتهام آدم ربایی کشته و اجساد آنها را بعداً به دار آویختند. [عمران/سلام تایمز]

هرات -- اظهارات تازه ملا نورالدین ترابی یکی از بنیانگذاران گروه طالبان و یک مقام امور زندان های طالبان مبنی بر اینکه این گروه دوباره اعدام ها و قطع کردن دست ها را انجام می دهد، باعث ایجاد وحشت در افغانستان شده و خشم بین المللی را برآنگیخته است.

در حالیکه جامعه بین المللی همچنان بالای طالبان فشار وارد می کند تا از عملی کردن پالیسی هایی مانند قطع کردن اعضای بدن و اعدام های علنی خودداری کنند، ترابی در یک مصاحبه با آسوشیتدپرس خشم ناشی از اعدام های قبلی را نادیده گرفت.

ترابی که همراه با چندین رهبر دیگر طالبان تحت تحریم های سازمان ملل متحد قرار دارد، در حکومت قبلی طالبان (از سال ۱۳۷۵ الی ۱۳۸۰) به عنوان وزیر عدلیه کار می کرد و وزارت امر بالمعروف و نهی عن المنکر را رهبری می کرد.

اگرچه وی گفت که گروهش این بار اعدام ها یا قطع کردن دست ها را به طور علنی انجام نخواهد داد، اما طالبان به روز شنبه (۳ میزان) چهار نفر را به اتهام آدم ربایی طی یک درگیری مسلحانه شلیک کرده و اجساد آنها را در قلب هرات به دار آویختند.

یک جسد بالای یک جرثقیل در هرات به تاریخ ۳ میزان به نمایش گذاشته شد. [ای اف پی]

یک جسد بالای یک جرثقیل در هرات به تاریخ ۳ میزان به نمایش گذاشته شد. [ای اف پی]

تماشای اجساد خون آلود در مرکز شهر، باشندگان هرات را وحشت زده کرد و بسیاری از آنها هنگام عبور از این صحنه، از ناراحتی گریه می کردند.

احمد جاوید عظیمی یک باشنده شهر هرات گفت، طالبان باید قوانین بین المللی و افغانستان را دنبال کرده و از اعدام های علنی در استدیوم های ورزشی و قطع کردن دست ها خودداری کنند.

عظیمی در اشاره به حکومت قبلی این گروه گفت، «ما از رهبران طالبان می خواهیم که مانند دیگر کشورهای اسلامی عمل کنند و بار دیگر افغانستان را به تاریک ترین کشور جهان تبدیل نکنند.»

محمد سرور قاسمی یک باشنده شهر فیروز کوه مرکز ولایت غور گفت، مردم با بازگشت اعدام های علنی و قطع کردن دست ها مخالف هستند.

صدمه روحی ماندگار

نورالله افغان یک باشنده شهر هرات گفت، به دارآویختن های علنی در مرکز شهر بالای باشندگان هرات به شمول زنان و کودکان تأثیر عمیق گذاشت.

وی گفت، «تقریباً تمام کسانی که این صحنه ها را دیدند شوکه شده و صدمه روحی دیدند.»

وی گفت، «در دوران حاکمیت قبلی طالبان، آنها چندین نفر را در شهر هرات به دار آویختند و من در طفولیت شاهد این صحنه بودم. تقریباً ۲۰ سال بعد آن تصویر هنوز در ذهن من است و شب ها مرا آزار می دهد.»

نورالله افغان گفت، «مانند من ده ها کودک دیگری که اجساد به دار آویخته شده را در شهر مشاهده کرده اند، قلب هایشان خواهند شکست و از لذت های زندگی در دهه های آینده محروم خواهند شد.»

قدرت الله سکندری که در شهر قلعه نو مرکز ولایت بادغیس زندگی می کند گفت، کشتن متهمین بدون محاکمه و به نمایش گذاشتن اجساد آنها در محضر عام بر خلاف اصول اسلام است.

وی گفت، دیدن اجساد خون آلود که در محضر عام در مرکز فرهنگی مانند هرات آویزان بودند، بسیار وحشتناک بوده و این منظره می تواند صدمات روانی گسترده و طولانی را ایجاد کند.

وی گفت، «اعدام کردن مردم بدون برگزاری محاکمه عادلانه و منصفانه نه تنها باعث گسترش افسردگی و اضطراب خواهد شد بلکه شاید جوانان را مجبور سازد تا از اسلام فاصله بگیرند.»

قتل های بدون محاکمه

فعالان می گویند، کشتن مجرمین متهم بدون حکم محکمه یا شواهد قوی جنایی، به طور واضح حقوق بشری متهمین را نقض می کند.

حسن حکیمی یک فعال جامعه مدنی در غور گفت، مجازات مجرمین یک چارچوب و اصول دارد که تطبیق کنندگان قانون باید بر اساس اخلاق اسلامی و قوانین محلی و بین المللی از آن پیروی کنند.

وی گفت، قتل ها توسط پولیس بدون روند درست قضایی که در آن متهم حق دفاع و استفاده از امتیازات قانونی خود را داشته باشد، جنایات علیه بشریت محسوب می شوند.

حکیمی گفت، «فقط یک قاضی صلاحیت دارد تا درباره متهمین و مجرمین حکم صادر کند و هیچ کس حق ندارد بدون محاکمه کسی را بکشد یا اعدام کند.»

وی گفت، تیراندازی طالبان بالای مظنونین بدون حکم محکمه باصلاحیت، برخلاف اصول حقوق بشر است.

حسیب الله نادری یک فعال در نیمروز گفت، به نمایش گذاشتن علنی اخیر اجساد چهار مردی که طالبان در شهر هرات کشتند، به طور واضح حقوق بشر را نقض می کند زیرا هیچ محکمه یا مرجع باصلاحیت به آن اجازه نداده بود.

وی گفت، هنوز معلوم نیست که این افراد چه جنایاتی را مرتکب شده بودند و یا از اقدامات جنایی آنها چه کسی متأثر شده بود.

نادری گفت، اعدام ها و قطع کردن اعضای بدن نمی تواند میزان جرایم را کاهش دهد زیرا از زمانیکه طالبان قدرت را در افغانستان به دست گرفته اند، فقر و بیکاری به سطح بی سابقه ای رسیده و میزان جرایم نیز با آن افزایش یافته است.

وی گفت، اگر طالبان می خواهند که یک محیط امنیتی پایدار را ایجاد کنند، آنها باید از اعدام ها و قطع کردن اعضای بدن خودداری کرده و به جای آن فرصت های کاری را ایجاد کنند تا افغان ها برای تغذیه خانواده های خود به جرم مجبور نشوند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

23 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

هیچ به این اعدام‌ های صحرایی خوشحال نباشید چون که اینها اولا بدون محاکمه (دادگاه) انجام شده و دوم چون بدون محاکمه بوده امکان این هم وجود دارد که افراد بی ‌گناه بودند و به طور خود سرانه و دروغی به کیفر رسیده باشند. قبلا از اعدام افراد مجرم باید یک محکمه ای با صلاحیت حکم مرگ آنها را صادر کنند. در غیر آن برای مردم قابل قبول نیست.

پاسخ

این افراد را در ملاء عام به دار آویخته کردن خود یک نمایش قدرت و وحشت است . اگر واقعا افراد مجرم می بودند قبل از به دار آویختن شان، باید جرم آنها توسط قوه قضایی اعلان می شد.

پاسخ

بهترين کار را انجام داده اند. دیگر هیچ کسی جرأت آدم ‌ربایی را در هرات نمی ‌کند. تطبیق شریعت یگانه راه آوردن امنیت و ثبات در جامعه است. در هر کشور که قانون خداوند نافذ است در آن کشور ثبات و منیت بهتر وجود دارد. علل تمام کشور های که در آن امنیت جان و مال مردم تامین نیست، نادیده گرفتن حکم خدا و عملی ساختن قانون ساخته شده بشر است.

پاسخ

به نظرم کار درستی کردند تا باشد درس عبرت شود برای دیگران. دستگیر کردن و در زندانی انداختن مجرمین فایده نداشت چون درحکومت غنی اختطاف گران (آدم ‌ربایان) و مجرمان وقتی دستگیر می‌ شدند از یک دروازه به زندان وارد می‌شدند، با دادن رشوت و پول از دروازه دیگر آزاد می ‌شدند. به خاطر این بود که فساد و جرم و جنایت به اوج خود رسیده بود. درملاء عام آدم می‌ کشتند، اختطاف می ‌کردند، دزدی می ‌کردند، هزاران جرم و جنایت را انجام می‌دادند ولی با زور پول و پارتی جرم شان رامی ‌خریدند و آزاد می‌ شدند. اما خوب شد طالبان یک کار درستی را انجام دادند تا مردم از دست ظلم جرم وجنایت راحت شوند.

پاسخ

بسیار کار نیک و پسندیده است تا پند باشه به دیگران تا بخاطر یک موبایل (گوشی همراه) باعث قتل جوانان نشوند مثل که در حکومت قبلی روزانه جوانان، کودکان مردم و تجار ها به قتل می رسیدند.

پاسخ

این کار باعث کاهش جرایم جنایی و ناامنی در شهر هرات خواهد شد، زیرا باند های معافیایی اختطاف گران که قبلاً آزاد بودند و با مقامات حکومت قبلی دست داشتند، در حکومت فعلی دست به جرم زده نمی تواند و آنها از سوی مجاهدین امارت اسلامی دست گیر و از بین برده خوهند شد.

پاسخ

این افراد ابتدا در درگیری با نیروهای طالبان کشته شدند و سپس طالبان اجساد آنها را در ملا عام به دار آویزان کرده‌ اند. این افراد یک تاجر و پسر او را ربوده بودند و از خانواده آنها درخواست پول کرده بودند. که خوشبختانه از اثر سعی و تلاش نیرو های امارت اسلامی این تجار از چنگ رباینده گان نجات یافتند.

پاسخ

مجازات افراد باید مراحل قانونی خود را طی کند و حکمی که برای مجازات داده می ‌شود توسط محکمه با صلاحیت صورت بگیرد تا بتواند به اصلاح جامعه کمک کند. مجازاتی که در آن ابهاماتی در زمینه چگونگی اجرای عدالت و مراحل اعمال قانون وجود داشته ‌باشد، نه تنها با اصلاح جامعه نمی‌ انجامد؛ بلکه واکنش ‌ها و اعتراضات شدیدی را نیز در پی خواهد داشت.

پاسخ

با وجود داشتن مبنای قانونی مجازات، نیاز است این نوع مجازات در جهت اصلاح جامعه صورت بگیرد. به باور من، اجرای عدالت باید طوری باشد که قوانین و حفظ کرامت انسانی در آن مد نظر باشد.

پاسخ

مجازات افراد در برابر جرایمی که انجام می ‌دهند نقش مهمی در جهت کاهش جرایم در کشور دارد. نیاز است برای مجازات افراد، عدالت نیز اجرا شود تا موارد جزایی مطابق شریعت و قوانین نافذه انجام بگیرد. درستی انجام مجازات می ‌تواند برای اصلاح جامعه مفید باشد.

پاسخ

هرچند مجازات اعدام و قطع عضو برای مجازات افراد در قوانین کشور نافذ است؛ اما در ۲۰ سال گذشته مجازات اعدام کمتر بوده ‌است. در سال ۲۰۲۰ تنها چهار زندانی از سوی حکومت قبلی در افغانستان اعدام شدند در حالی که ۱۵۶ زندانی دیگر که به اعدام محکوم بودند، رها شدند.

پاسخ

جامعه جهانی در مورد رعایت حقوق بشری از سوی طالبان به دیده ای شک می ‌نگرد و بیشتر باور دارند که این گروه به نقض حقوق بشر در افغانستان دست خواهد زد که در این صورت احتمال وضع تعزیرات تازه بر طالبان نیز وجود دارد.

پاسخ

از سرگیری مجازات اعدام از سوی طالبان و اجرای اخیر این مجازات بدون شک روی تعزیرات جامعه جهانی بر طالبان تاثیر می ‌گذارد. و امکان دارد تعزیرات جامعه جهانی بر این گروه بیشتر شود و قربانی آن مردم فقیر افغانستان گردد.

پاسخ

در مورد مجازات اعدام چهار نفر از سوی طالبان در هرات، هنوز مساله چگونگی محکمه و مراحل آن و نحوه حکم اعدام این افراد مشخص نشده است، بنابراین، این سؤال و ابهام، روی ذهنیت عامه و همچنین قضاوت جامعه جهانی نسبت به طالبان تاثیر عمیقی خواهد داشت.

پاسخ

مجازات اعدام که در آن کرامت انسانی حفظ نشود، باعث می ‌شود به رسمیت ‌شناختن طالبان از سوی کشورهای جهان به تعویق بیافتد. به باور من، جهان نظاره‌ گر اعمال طالبان است که با دستاورد هایی که با حضور نیرو های خارجی و کمک ‌های بین ‌المللی در افغانستان در طی دو دهه به وجود آمده، چگونه برخورد خواهند کرد.

پاسخ

قانون شریعت در افغانستان در اولویت است؛ اما زمانی که برای تطبیق قانون شریعت مواردی مثل شاهد بالغ و عاقل وجود نداشته ‌باشد، آن وقت فرد متهم مطابق قوانین دیگر مورد محاکمه قرار می‌ گیرد.

پاسخ

اگر تطبیق چنین مجازات‌ هایی مطابق قانون و شریعت صورت بگیرد، تاثیر مثبتی روی کاهش جرایم در کشور خواهد گذاشت. در حکومت قبلی که جرم و جنایت بیشتر بود علت اش مجازات نشدن افراد مجرم بود. هر کس جرم می کرد و پس از سپردی کردن چند روز در زندان دوباره آزاد می شد. ما از طالبان می خواهیم که مجرمین را همین گونه مجازات کنند تا اینکه جرایم در کشور کاهش یابد.

پاسخ

در صورتی که این نوع مجازات مطابق قانون و با حکم محکمه پس از بررسی ‌های همه‌ جانبه صورت بگیرد، می‌ تواند باعث کاهش جرایم در کشور شود؛ اما اگر در این نوع مجازات، مراحل محاکمه فرد متهم و چگونگی محکمه آن مشخص نباشد و حفظ کرامت انسانی نیز مد نظر گرفته نشود، بدون شک پیامد های ناگوار اجتماعی و حقوق بشری خواهد داشت.

پاسخ

با وجودی که مجازات اعدام در قوانین کشور و ماده اول کد جزا صراحت دارد؛ اما برای اعدام یک فرد نیاز است که مراحل قانونی آن نیز تکمیل شود و حکم اعدام یک فرد باید از سوی محکمه صورت بگیرد.

پاسخ

اجرای هر حکمی باید مبتنی بر حفظ کرامت انسانی باشد؛ اما در صورتی که افرادی با هر جرمی به شکل فجیع در ملأ عام به نمایش گذاشته شود، خلاف کرامت انسانی است. البته من طرف دار اعدام افراد اختطاف گر هستم ولی در یک محکمه ای قانونی.

پاسخ

در مورد اعدام چهار فرد در هرات، کدام محکمه حکم کرده و محکمه آن یک مرحله ‌ای بوده یا چند مرحله ‌ای که نیاز است این موارد برای درستی مجازات این افراد، مشخص شود. ما از به کیفر رساندن و اعدام کردن مجرمان استقبال می کنیم ولی حکم این گونه مجازات ها باید در محاکم علنی صادر شود. برگزار کردن ماکم صحرایی کار معقول و قانونی نیست. و باید جلو آن گرفته شود.

پاسخ

با وجودی که مجازات اعدام و قطع کردن عضو که در این اواخر اعضای ارشد طالبان مطرح کرده و به تازگی در هرات اجرایی کرده ‌اند، در قوانین شریعت و دیگر قوانین کشور آمده ‌است؛ اما نیاز است در تطبیق چنین مجازات‌ ها کرامت انسانی نیز در نظر گرفته شود. حکم اعدام که ختم حیات یک شخص به حساب می ‌رود، باید در چارچوب حفظ کرامت انسانی صورت بگیرد. در اعدام چهار فرد متهم به آدم ‌ربایی در هرات از سوی طالبان، کرامت انسانی افراد حفظ نشده‌ است. در مراحل اعدام افراد، باید جرم آن‌ ها درست بررسی شود؛ اما مشخص نیست که از لحاظ قانونی و شرعی، محاکمه این افراد از سوی طالبان چه زمانی و چگونه برگزار شده‌است.

پاسخ

افراد که از سوی طالبان در شهر هرات آویزان شدند یک پسر و پدر را صبح روز شنبه، از منطقه درب ملک هرات ربوده بودند و سپس در درگیری با نیروهای طالبان کشته شده ‌اند. این یک اقدام درست حکومت است جهت کاهش جرایم آدم ربایی در شهر هرات می باشد. زیرا آدرم ربانی در این شهر افزایش یافته بود و روزانه مردم از سوی این باند ربوده می شودند و بعداً از فامیل هان در بدل رهایی آنها پول طلب می کردند.

پاسخ