انتخابات

نویسندهٔ افغان علی رغم مجازات قبلی طالبان، از روی جسارت رأی داد

ای اف پی

علی رغم اینکه دو انگشت وی توسط طالبان در سال ۱۳۹۳ به عنوان مجازات به جرم رأی دادن در انتخابات افغانستان بریده شدند، نویسنده رضا خرمی شنبه گذشته بار دیگر رأی داد تا نشان دهد که وی تسلیم این جنگجویان نشده است. [جاستین جراردی، نجیبه نوری/تلویزیون ای اف پی/ای اف پی]

کابل -- رضا خرمی، نویسنده افغان بدون دو انگشت از دست راست خود، مبارزه می کند تا داستان ها را توسط کیبورد خود تایپ نماید.

طالبان در سال ۱۳۹۳ انگشت شهادت وی را به این دلیل قطع کردند که با رنگ غیرقابل پاک شدن پوشانده شده بود و نشان می داد که خرمی رأی داده بود. نوک انگشت وسطی نیز با رنگ بنفش خط شده بود، و این انگشت وی را نیز قطع کردند.

مجازات وحشیانه، بخشی از جنگ طالبان در برابر دیموکراسی افغان، به روز شنبه (۶ میزان) مانع از رأی دادن خرمی مبارز در انتخابات ریاست جمهوری نشد.

خرمی طی همین هفته به ای اف پی در کابل، جایی که وی داستان می نویسد گفت، «من در سال ۱۳۹۸ دوباره رأی دادم تا نشان دهم كه من تسلیم تروریزم نشده ام.»

در این تصویر که به تاریخ ۸ میزان گرفته شده است، رضا خرمی نویسنده افغان، دست خود را نشان می دهد که دو انگشت آن در سال ۱۳۹۳ توسط طالبان پس از رأی دادن قطع شده بودند. [سجاد حسین/ای اف پی]

در این تصویر که به تاریخ ۸ میزان گرفته شده است، رضا خرمی نویسنده افغان، دست خود را نشان می دهد که دو انگشت آن در سال ۱۳۹۳ توسط طالبان پس از رأی دادن قطع شده بودند. [سجاد حسین/ای اف پی]

در این تصویر که به تاریخ ۸ میزان گرفته شده است، رضا خرمی نویسنده افغان در کابل در حالی دیده می شود که داستان ها را توسط کیبورد خود تایپ می نماید. [سجاد حسین/ای اف پی]

در این تصویر که به تاریخ ۸ میزان گرفته شده است، رضا خرمی نویسنده افغان در کابل در حالی دیده می شود که داستان ها را توسط کیبورد خود تایپ می نماید. [سجاد حسین/ای اف پی]

«آنها می توانند انگشتان ما را قطع کنند، اما آنها نمی توانند روحیه ما را بکشند.»

خرمی گفت که می خواهد جهان بداند که اسلامگرایان تندرو با وی و احتمالاً هزاران نفر دیگر مانند وی، چه کار کرده اند.

از زمان رأی دهی به روز شنبه، چندین تصویر به طور آنلاین در مورد رأی دهندگان پخش شده اند که با افتخار انگشت خود را با رنگ بنفش در یک دست، و در دست دیگر یک عدد نشانی شده نگه می دارند و نشان می دهند که آنها علی رغم مجازات قبلی طالبان، دلسرد از انتخابات نشدند.

رأی دهندگان افغان باید انگشت خود را در رنگ فرو کنند -- به عنوان یک اقدام برای جلوگیری از رأی دهی بیش از یک بار -- که می تواند یک هفته طول بکشد تا شستشو شود.

اما این علامت واضح باعث می شود که افغانها در مقابل انتقام جویی طالبان، که بارها و بارها به رأی دهندگان هشدار داده اند که از رأی دهی دوری جویند، آسیب پذیر باشند.

'مبارزه کردن برای آزادی'

خرمی ۲۵ ساله، گفت که وی در سال ۱۳۹۳ در ولایت غزنی به غنی رای داده و راهی گرفتن یک امتحان پوهنتون در کابل بود که طالبان جلو وی را گرفتند.

وی به یاد آورده گفت، «آنها مرا به یک مکان نامعلوم بردند، من شب را با دو نفر دیگر که نمی شناختم در آنجا گذراندم.»

«روز بعد، ما را به مسجدی بردند. پیرمردی در آنجا نشسته بود، که چاقو و بعضی ادویه جات اساسی داشت. آنها به من گفتند: ما ترا نخواهیم کشت، اما ما به عنوان عبرت برای دیگران که در انتخابات شرکت کرده اند، انگشت ترا قطع خواهیم کرد.»

خرمی احساساتی، با بازگفتن وحشت آنچه بعداً رخ داد، گفت که انگشتان دستش بدون هیچگونه مواد بیهوشی قطع شدند.

وی با شرح اینکه چگونه آسیب های آن حادثه هنوز هم روزانه وی را رنج می دهند گفت، «من بیهوش شدم. وقتی به هوش آمدم، خودم را در یک دشت دیدم.»

پنج سال بعد، جنگجویان طالبان قبل از رأی دهی، خرمی را زنگ زدند و تهدید کردند که در صورت رأی دادن دوباره، وی را به قتل خواهند رساند.

وی گفت، «من این موضوع را با رسانه ها در میان گذاشتم تا جهان بتواند چالش های ما را بفهمد و بداند که مردم چگونه برای آزادی می جنگند و در چنین شرایط سخت قربانی می شوند.»

در حالی که انتخابات روز شنبه توسط صدها حمله کوچک طالبان به مراکز رأی دهی متلاشی شد، این شورشیان قادر نشدند تا سرخط اخبار را با حملات خونین انجام دهند.

نتایج اولیه انتخابات به تاریخ ۲۷ میزان اعلام خواهند شد. اگر هیچ کاندیدایی اکثریت اراء را کسب نکند، رأی دهی به دور دوم خواهد رفت.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

رای گیری در هسکه مینه، ننگرهار در امنیت صورت گرفت.

پاسخ