امنیت

باشندگان نیمروز تعهد کردند که در برابر دسیسه های ایران از بند کمال خان محافظت کنند

گزارش از علی

پس از یک حمله بالای بند کمال خان به تاریخ ۲ عقرب سال ۱۳۹۹، باشندگان ولایت نیمروز افغانستان به تاریخ ۷ عقرب برای تظاهرات علیه رژیم ایران گرد هم آمدند و گفتند که برای حفاظت از پروژه های برق آبی و آبیاری افغانستان، آماده اند که اسلحه را بگیرند. [تصویر از عبدالله عزیزی]

کابل – پس از یک حمله بالای بند کمال خان در هفته گذشته، باشندگان نیمروز برای تظاهرات علیه رژیم ایران گردهم آمدند و گفتند که برای حفاظت از پروژه های برق آبی و آبیاری افغانستان، آماده اند تا اسلحه را در دست بگیرند.

مقامات طالبان را مسؤل حمله ۲ عقرب می دانند، که به گفته پولیس محلی منجر به کشته شدن شش محافظ امنیتی و زخمی شدن سه نفر شد.

بیش از ۱۰۰ نفر از باشندگان ولایت نیمروز به شمول زنان و مردان، به تاریخ ۷ میزان در زرنج مرکز این ولایت گردهم آمدند تا این حمله را که آنها نمونه ای از دخالت مخرب تهران در امور افغانستان خواندند، محکوم کنند.

آنها می گویند، تهران که نگران افتتاح این بند است، برای طالبان سلاح و پشتیبانی را فراهم می کند تا بر پروژه های زیربنایی افغانستان حمله کنند.

تعدادی از باشندگان نیمروز که به تاریخ ۷ عقرب گردهم آمدند تا تعهد کنند که در برابر تلاش های ایران برای تخریب بند کمال خان، اسلحه را بگیرند. [سلام تایمز]

تعدادی از باشندگان نیمروز که به تاریخ ۷ عقرب گردهم آمدند تا تعهد کنند که در برابر تلاش های ایران برای تخریب بند کمال خان، اسلحه را بگیرند. [سلام تایمز]

این تصویر که به تاریخ ۱۷ میزان گرفته شده است، قسمتی از بند کمال خان را که بالای دریای هلمند در ولایت نیمروز تحت کار است، نشان می دهد. [تصویر از عبدالله عزیزی]

این تصویر که به تاریخ ۱۷ میزان گرفته شده است، قسمتی از بند کمال خان را که بالای دریای هلمند در ولایت نیمروز تحت کار است، نشان می دهد. [تصویر از عبدالله عزیزی]

رئیس جمهور اشرف غنی به تاریخ ۵ عقرب برای بررسی روند کار ساختمانی به بند کمال خان در ولایت نیمروز می رسد. غنی وعده کرد که پس از فعال شدن این بند، آب اضافی دیگر به طور رایگان به ایران جاری نخواهد شد. [کاخ ریاست جمهوری افغانستان]

رئیس جمهور اشرف غنی به تاریخ ۵ عقرب برای بررسی روند کار ساختمانی به بند کمال خان در ولایت نیمروز می رسد. غنی وعده کرد که پس از فعال شدن این بند، آب اضافی دیگر به طور رایگان به ایران جاری نخواهد شد. [کاخ ریاست جمهوری افغانستان]

آماده برای دفاع از بند

معترضین تعهد کردند که در کنار نیروهای امنیتی بایستند تا از چنین دخالت هایی جلوگیری کنند.

عبدالغفار ستاری یک باشنده زرنج گفت، «بند کمال خان پروژه ملی ما است، آب دریای هلمند مال ما است و ما به هر قیمتی که باشد، در برابر دشمنان افغانستان از این بند محافظت خواهیم کرد.»

وی گفت، «بند کمال خان آرزوی مردم نیمروز است که پس از صدها سال تحقق یافته است و اکنون که کار ساختمانی آن در مرحله نهایی است، همه ما خوشحال هستیم.»

ستاری گفت، «ما همه مردم نیمروز آماده ایم تا سلاح را بگیریم و در کنار نیروهای امنیتی در برابر دشمنان این بند و کشورهای همسایه که دشمنان آشکار افغان ها هستند، بایستیم.»

زرغونه حبیبی یک باشنده زرنج گفت، «مردم و حکومت افغانستان در مورد اینکه حکومت ایران تعدادی از سربازانی را که از بند کمال خان محافظت می کردند کشته است، سکوت نخواهند کرد.»

وی گفت، «حکومت ایران باید بداند كه هر فرد این سرزمین برای حفاظت از آب و زیربنا های آن و جلوگیری از جریان آب رایگان به ایران، آماده است تا هر نوع قربانی بدهد.»

حبیبی گفت، «من می خواهم اعلام کنم که من آماده ام تا از بند کمال خان دفاع و حفاظت کنم.»

باز محمد ناصر رئیس شورای ولایتی نیمروز گفت، صدها جوان افغان آماده هستند تا برای تأمین امنیت بند کمال خان اسلحه را در دست بگیرند، و آنها این کار را با ثبت کردن نام های خود در صفوف نیروهای امنیتی محلی، انجام خواهند داد.

وی گفت، «نیروهای خیزش مردمی اعلام کرده اند که آماده دفاع از بند کمال خان هستند و آنها در حفظ امنیت منطقه، نقش مهمی خواهند داشت.»

دست داشتن ایران در این حمله

یک روز پس از آنکه شورشیان بالای بند کمال خان حمله کردند، سید ولی سلطان والی ولایت نیمروز در یک کنفرانس خبری در زرنج به خبرنگاران گفت که حکومت افغانستان دیگر اجازه نخواهد داد که آب آن به طور رایگان به ایران جاری شود، و بنابر این، دشمن تمام تلاش خود را به خرج می دهد تا بندهای مختلفی را که آب رایگان را متوقف خواهند کرد، نابود کند.

وی گفت، «حکومت افغانستان متعهد است تا آب را بر اساس توافقنامه مشترک بین دو کشور به ایران فراهم کند، اما ما اجازه نخواهیم داد که بیش از [مقدار آب توافق شده] به ایران جاری شود. اگر ایران آب اضافی می خواهد، باید پول نقد یا نفت را به افغان ها بپردازد. مدتهاست که زمان دادن آب رایگان به ایران گذشته است.»

وی گفت، «ادارات استخباراتی کشورهای منطقه و همسایه در حمله بالای بند کمال خان و کشتن نیروهای امنیتی نقش داشتند. یكی از اهداف اصلی این ادارات استخباراتی آسیب رساندن به بند كمال خان با كمک طالبان است

در یک ویدیو کلیپ بدون تاریخ که در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود، محمد سرگازی نماینده ولایت سیستان و بلوچستان ایران، در یک نشست کمیسیون انکشافی پارلمان ایران، نگرانی های خود را درباره ساخت بند کمال خان ابراز می کند.

وی گفت، «کار ساختمانی بند کمال خان در حال اتمام است. اتمام کار ساختمانی به این معنی است که جریان آب کاهش خواهد یافت. ما ۸۵۰ میلیون متر مکعب آب را که باید [سالانه] به سیستان و بلوچستان جاری شود از دست خواهیم داد و همچنان سرمایه گذاری ۸۵۰ میلیون دالری را که آب را از ذخیره ها به زمین های زراعتی انتقال می دهد از دست خواهیم داد، زیرا دیگر آبی برای انتقال باقی نخواهد ماند.

نگرانی های تهران افزایش می یابد

نعمت الله صدیقی یک عضو شورای ولایتی نیمروز گفت، با فرارسیدن زمان افتتاح بند کمال خان، نگرانی های تهران افزایش یافته است.

وی گفت، «ایران نسبت به ساختن بند کمال خان بسیار حساس است و نگران است که ممکن سرمایه گذاری های بزرگ خود در [زیربنا هایی] را که برای استفاده از آب رایگان افغانستان ساخته است، از دست بدهد.»

صدیقی توضیح داد، تهران نگران است که فعال شدن بند کمال خان از جریان آب رایگان به ایران مانع خواهد شد. نگرانی رژیم ایران این است که سرنوشت سرزمین های وابسته به این آب چه خواهد شد.

فیصل صحت یک فعال جامعه مدنی در زرنج گفت، تهران دخالت خود در نیمروز را برای جلوگیری از افتتاح بند کمال خان افزایش داده است و برای دستیابی به اهداف خود، از عناصر ضد دولتی پشتیبانی می کند.

وی گفت، «حکومت ایران نمی خواهد بند کمال خان افتتاح شود؛ بنابر این، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اسلحه و مواد منفجره را برای طالبان فراهم کرده است تا آنها بتوانند افتتاح این بند را متوقف کنند.»

محمد کریم رسولی یکی از باشندگان زرنج گفت، «بند کمال خان هوئت و ارزش ملی افغان ها را نشان می دهد. ما هرگونه دخالت ایران در این پروژه را محکوم می کنیم و اجازه نمی دهیم که این کشور به زیربنا های ملی ما آسیب برساند.»

وی گفت، «هیچ کشوری در جهان به اندازه افغانستان از از دست همسایگان خود آسیب ندیده است. ایران همیشه تلاش کرده است تا کشور ما را تخریب کند. ما هر نوع مداخله ایرانی در افغانستان را محکوم می کنیم و از حکومت افغانستان می خواهیم که فعالیت های مخرب ایران [در افغانستان] را متوقف کند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

6 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

سلام بییار تشکر از اخبار خوبتون.سالها این دردها در سینه مانده بود وشما حرف حقیقت رو میزنین.تنها راه اینه که مردم ما از خواب غفلت بیدار بشن و دشمن خود رو بشناسن ایران و پاکستان همیشه دشمن ما بوده و هستن.هیچ چیزی نمیتونه اونهارو نسبت ب ما خوب کنه.مردم ما همیشه با دل صاف و پاک با انها رفتار کردن ولی اونها درونشون سیاهه.پس باید مثل خودشون رفتار ورد تا کی باید از ایران ضربه بخوریم.؟؟؟؟بیدار بشین و هر افغان باید سرباز وطن باشه در نقشی که هست

پاسخ

ما باید نه بگوییم که طالبان بالای بند کمال خان حمله کردند باید بگوییم که ایران بالای بند کمال خان حمله کردند زیرا بند کمال خان برای طالبان ضرر نمی رسانند. هر کسانی را از بین می برند که مخالف آنها هستند و سد راه آنها می شوند اما پروژه های انکشافی کشور برای آنها کدام ضرر نمی رساند. این کار ایران است. در افغانستان افراد هستند که اگر شما برای شاان یک هزار دالر امریکایی بدهید یک انسان را برای تان می کشند. امکان دارد که این اشخاص اربکی بوده و از ایران بخاطر کشتن محافظین امنیتی بند کمال خان پول دریافت کرده باشند. اکنون هر کاری خراب که مردم می کنند به نام طالب ختم می شود. اگر یک جای دزدی صورت بگیرد می گویند این کار طالبان هستند و اگر بالای کدام زن تجاوز صورت بگیرد می گویند که طالبان کرده اند.

پاسخ

چشم بازکن، امیدوار کننده! تشکر خانم/آقا علی و سلام تایمز- رسانه درجه ۱ وفادار به اخلاق مسلکی. ملاحظه: شما می گویید: «طالبان با همکاری تهران بالای بند کمال خان حمله کردند.» این به گونه ای دیگری است. تهران به همکاری طالبان بالای بند کمال خان حمله کرد. ایران تخریب بند را میخواهد. این کار را ایران به دست کسانی انجام میدهد که تهران آنها را به حیث افغان های داروی چشم به تصویر می کشد و سلام تایمز آنها را به حیث طالبان گزارش می دهد. به لحاظ خدا، سلا تایمز، بیدار شو! دست کم گرفتن تهدید فارس با خواندن جواسیس فارس به حیث طالب را متوقف کن. یک شخص اول یک جاسوس فارس، بعداً به حیث یک طالب، فاطمی، زینبی، هشدی وغیره نقاب پوش کردید. زیاد دقت را نشان دهید. نام ها را دقیق بنویسید: سید صحت، محمد، نعمت الله، صدیقی، رسولی. علی و سلام تایمز مستحق ۸ از ۱۰ نمره است و سلام بر شما. شرم باد بر مقامات و رسانه های مستقل افغانستان. ۹۵ در صد شان منافع فارس را تعمیم می کنند. طالبان افغان اشتباه فریب خوردن سال ۱۷۲۴ توسط ایران مکار را تکرار می کنند. آنها میرویس خان ما را تضعیف کردند. من لابی گر ایالات متحده امریکا یا ناتو نیستم، اما در حالیکه جنایات جنگی ایالات متحده را در افغانستان محکوم می کنم، من باور دارم که ایالات متحده برخلاف ایران، پاکستان، روسیه، چین، سعودی، انگلستان و هند مودی ممکن یک دوست باشد. ما به حضور فعال ایالات متحده ضرورت داریم. این کشور باید جنایات اش-- کشتن افغان ها را جبران کند. ما به یک FDR-era انسانی، فعال، عاری از پستی ایالات متحده را در افغانستان، منطقه و در جهان ضرورت داریم. شما، محترم سلام تایمز، میتوانید وظیفه عالی تان را به دری و پشتو بهبود ببخشید. خداوند خیر تان بدهد! با ما باشید!

پاسخ

مرگ بر ایران و مزدوران ایران که مانع ترقی کشور خود می شوند.

پاسخ

افغان ها باید بدانند که پاکستان یک دشمن آشکار و ایران یک دشمن پنهان افغانستان است و این دشمن پنهان روز به روز خود را نمایان می سازد که با صلح و ترقی افغانستان مخالف است. طالبان باید بشرمند که بخاطر خراب ساختن کشور خود غلامی ایران را می کنند و به اشاره ایران مانع ساختن بند های افغانستان می شوند. دولت افغانستان باید فوراً روابط دیپلوماتیک و روباط تجارتی اش را با ایران قطع نماید. بار ها مقامات ایرانی در مورد ساختن بند های افغانستان اظهارات زهرآگینی داشته ولی متاسفانه حکومت افغانستان هیچ گونه واکنش به این اظهارت نشان ندادند. اگر از واقعیت نگذریم نصف مقامات حکومت افغانستان ایرانی است و از طرف سفارت ایران مقرر شدند. حکومت افغانستان باید هر چه عاجل جاسوسان ایرانی را در حکومت شناسایی کرده و آنها را از وظیفه شان سبک دوش نماید.

پاسخ

این یک گزارش خوب است. مردم نیمروز باید محافظت از این بند مهم را به اساس اولویت در نظر بگیرند. حکومت افغانستان و متحدین بین المللی خصوصاً امریکا باید بالای مهار کردن آب افغانستان که به ایران تروریست سرازیر می شود کار کنند. این بدان معنا است که این سلسله باید بیشتر تقویت شود. همچنان هندوستان باید افغانستان را کمک کند تا در زون شرقی نیز بند های انرژی برق را اعمار کند و همینطور از آب که به پاکستان تروریست سرازیر می شود جلوگیری شود.

پاسخ