امنیت

جنگجویان تسلیم شده طالبان در فاریاب «زندگی باعزت» را پیش بینی می کنند

گزارش از هدایت الله

در تصویر دیده می شود که، جنگجویان طالب سلاح های خود را به تاریخ ۲۱ اسد به مقامات محلی در میمنه، ولایت فاریاب تسلیم می کنند. [توییتر/نقیب الله فایق]

در تصویر دیده می شود که، جنگجویان طالب سلاح های خود را به تاریخ ۲۱ اسد به مقامات محلی در میمنه، ولایت فاریاب تسلیم می کنند. [توییتر/نقیب الله فایق]

کندوز -- یک گروه ۱۰ نفری طالبان در ولایت فاریاب سلاح های خود را در حالی به زمین گذاشته و به روند صلح پیوست، که مذاکرات بین الافغانی قریب الوقوع به نظر می رسد.

این جنگجویان پیشین طی پنج سال گذشته به ویژه در امتداد شاهراه فاریاب - جوزجان درگیر فعالیت های جنگجویانه بودند.

به روز سه‌ شنبه (۲۱ اسد)، آنها طی مراسمی به مناسبت تسلیمی آنها، سلاح های خود را به مقامات محلی در میمنه تسلیم کردند.

ملا عزت الله، یکی از باشندگان ولسوالی خواجه سبزپوش، ولایت فاریاب هنگام تسلیم نمودن اسلحه اش به خبرنگاران گفت، «ما در پنج سال گذشته یک روز خوشی را تجربه نکردیم. هر لحظه فکر می کردیم که در جنگ کشته می شویم و فرزندانمان یتیم می شوند.»

عزت الله، که به نام مبارز نیز معروف است گفت، «پس از پایان دور اول مذاکرات صلح، تصمیم گرفتیم تا قبل از اینکه [مذاکرات بین الافغانی] صورت بگیرد و زیر بیرق سه رنگ حکومت ما زندگی کنیم، اسلحه خود را به زمین بگذاریم.»

وی گفت، «ما بسیار خوش بین هستیم که صلح پس از مذاکرات بین الافغانی اتفاق بیفتد. اکثریت طالبان از جنگ خسته شده اند و صلح را بر جنگ ترجیح می دهند، و برای آمدن صلح لحظه شماری می کنند.»

عزت الله از همراهان پیشین خود خواست که دیگر فریب خارجی ها را نخورند.

ملا عظمت الله احدی، یک عضو گروه تسلیم شده گفت، «من بسیار هیجان زده ام که بعد از پنج سال با خانواده ام دوباره یکجا می شوم و دوباره فرزندانم را در آغوش می گیرم.»

احدی گفت، «مذاکرات بین الافغانی فرصت خوبی را برای طالبان فراهم می کند. جنگ و کشتار افغان ها تا کی باید در کشور ما ادامه یابد؟ دیگر بس است.»

وی گفت، جنگجویان بیشتر طالبان در روزهای آینده به روند صلح خواهند پیوست.

تمایل به صلح

انتظار می رود که مذاکرات صلح افغانستان در ظرف چند روز پس از آن آغاز شود که مقامات به روز دوشنبه (۲۰ اسد) اعلام کردند که به زودی آزادی آخرین دسته از زندانیان طالبان را به عنوان بخشی از توافقنامه صلح بین ایالات متحده و این جنگجویان، آغاز خواهند کرد.

نقیب الله فایق، والی فاریاب، در جریان مراسم تسلیمی به خبرنگاران گفت، تسلیم شدن این گروه طالبان قبل از آغاز مذاکرات بین الافغانی نشانگر پایان جنگ و خشونت است.

فایق گفت، «این گروه به رهبری ملا عزت الله در شاهراه ۱ (فاریاب-جوزجان) فعالیت داشت. این یک گروه قوی بود -- با تسلیم شدن این گروه، تهدیدات امنیتی در این شاهراه کاملاً از بین خواهد رفت.»

وی گفت، این گروه از جمله سایر تجهیزات هفت میل کلاشنیکوف، دو میل راکت لانچر، یک میل تفنگچه و یک نارنجک انداز را تسلیم کرده است.

وی در خطاب به این جنگجویان پیشین افزود، «از امروز به بعد، هیچ کس مزاحم شما نخواهد شد. شما می توانید از هر بخشی از فاریاب که مایل هستید بازدید کنید؛ مردم از شما استقبال خواهند کرد.»

فایق گفت، «حکومت محلی مکاتب دولتی و خصوصی و حتی مدارس دینی را برای فرزندانتان فراهم کرده است. ما امنیت شما را تضمین می کنیم تا شما بتوانید در کنار خانواده های خود زندگی با عزتی را داشته باشید.»

هیچ دلیلی برای جنگ وجود ندارد

عبدالاحمد خالقی، یک فعال سیاسی در میمنه گفت، «بر اساس معلومات ما، اعتماد مردم بالای طالبان در مناطق روستایی در حال کاهش است، و مردم ملکی روز به روز از آنها فاصله می گیرند.»

وی گفت، «آزادی زندانیان هر دو طرف طالبان و نیروهای امنیتی، برای پایان جنگ و صلح پایدار در افغانستان امیدواری را ایجاد کرده است.»

وی گفت، «اکنون هر دو طرف به صلح نزدیکتر هستند. ما امیدواریم که هیچ دلیلی برای جنگ و خونریزی وجود نداشته باشد.»

محمد حنیف رضایی، سخنگوی قول اردوی ۲۰۹ شاهین اردوی ملی افغان مستقر در مزارشریف گفت، طالبان باید از روند صلح استفاده کنند، و سلاح های خود را به زمین بگذارند.

وی هشدار داد، «ما نخست از طالبان می خواهیم كه روند صلح را بپذیرند و زندگی با عزتی را سپری کنند؛ در غیر این صورت، نیروهای امنیتی آنها را با فشار نظامی سرکوب خواهند کرد.»

وی گفت، «در دو ماه گذشته، نیروهای امنیتی در ولایات شمالی، به ویژه در فاریاب، جوزجان و سرپل ساحه عملیات ها را علیه طالبان تنگ کرده اند، که برخی از آنها را مجبور کرده اند تا تسلیم شوند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

خداوند همه گروههای درگیر جنگ را هدایت نصیب کند تا بیایند و زندگی با صلح و برادری را در کنار مردم خود آغاز کنند. تا کی آنها به جنگ ادامه خواهند داد؟ آنها نیز شاید خسته شده باشند و امریکا همچنان نیروهای خود را از افغانستان خارج می کند. در این کشور دیگر نیازی به جنگ نیست. مردم از همه اقشار جامعه باید دست به دست همدیگر داده و نقش خود را در بازسازی کشور ایفا کنند.

پاسخ

زنده گی باعزت در صلح و همزیستی مسالمت آمیز است. در جنگ زنده گی باعزت نیست. جنگ بدبختی است. جنگ ویرانی است. جنگ باعث از هم پاشیدن نظام اجتماعی می گردد. جنگ طالبان باعث شد که یک تعداد طالبان سن شان از چهل سال بالا رفته و تا اکنون آنها عروسی نکردند. زیرا زمانیکه آنها بیست سال سن داشتند بر علیه نظام و امریکا سلاح برداشتند و مبارزه را تا اکنون ادامه دادند و فرصت نیافتندکه عروسی بکنند و تشکیل خانواده بکنند. طالبان اکنون باید بدانند که جنگ به زیان آنها تمام شده است. خانواده های طالبان در فقر و تنگدستی زنده گی می کنند. آنها باید به خانواده های شان فکر بکنند و بالای خود شان و خانواده های شان رحم بکنند. آنها هم انسان هستند و باید یک زنده گی انسانی داشته باشند. طالبان نه تنها که بالای خود و خانواده های شان ظلم کرده اند بلکه باعث از بین بردن زنده گی هزار ها تن در قریه و قصبات افغانستان شده اند. مردم قریه ها از دست اینها روز خوب ندارند. هر روز در آنجا جنگ است و مردم مهاجر می شوند.

پاسخ