امنیت

جنگجویان طالبان تسلیم شده در فاریاب می گویند: «ما از جنگ خسته شده ایم»

نوشته هدایت الله

ملا عبدالحلیم، یکی از رهبران طالبان (چپ)، و محافظ وی (وسط) بتاریخ ۲۷ دلو در ولسوالی قیصار ولایت فاریاب تسلیم نیروهای پولیس شدند. نام نفر سوم گرفته نشده است. [پولیس فاریاب/ فیسبوک]

ملا عبدالحلیم، یکی از رهبران طالبان (چپ)، و محافظ وی (وسط) بتاریخ ۲۷ دلو در ولسوالی قیصار ولایت فاریاب تسلیم نیروهای پولیس شدند. نام نفر سوم گرفته نشده است. [پولیس فاریاب/ فیسبوک]

قندوز -- دو گروه از جنگجویان طالبان با رد خشونت های بیشتر بر ضد حکومت اسلحه شان را در ولایت فاریاب تحویل نیروهای پولیس داده و عهد کردند تا با پروسه صلح یکجا شوند.

عبدالکریم یورش، سخنگوی امنیه این ولایت،‌ به سلام تایمز گفت که هفت تن از جنگجویان یک گروه طالبان به رهبری شیرمحمد بتاریخ ۲۶ دلو در ولایت فاریاب خود شان را تسلیم کردند.

وی افزود که این جنگجویان در درگیری های چند ولسوالی اشتراک کرده بودند.

یورش گفت: «این گروه متشکل از هفت تن در فعالیت های مخرب و درگیری بر ضد نیروهای دفاع و امنیت ملی افغانستان در ولسوالی های قیصار، غورماچ، المر، و پشتون کوت ولایت فاریاب دست داشتند.»

بتاریخ ۲۶ دلو، هفت تن از جنگجویان طالبان تحت رهبری ملا شیر محمد بود، در ولسوالی قیصار ولایت فاریاب خود شان را تسلیم پولیس کردند. [پولیس فاریاب/ فیسبوک]

بتاریخ ۲۶ دلو، هفت تن از جنگجویان طالبان تحت رهبری ملا شیر محمد بود، در ولسوالی قیصار ولایت فاریاب خود شان را تسلیم پولیس کردند. [پولیس فاریاب/ فیسبوک]

او گفت که «آنها اکنون از خشونت دست کشیده و از اقدامات گذشته شان پشیمان استند.»

یورش گفت که این گروه به مقر پولیس ملی افغانستان در فاریاب آمدند و اسلحه شان بشمول شش میل کلاشینکف، یک سلاح کمری، و تسلیحات و مهمات دیگر را تحویل دادند.

یک گروه دیگر بشمول ملا عبدالحلیم رهبر طالبان و محافظین اش نیز خودشان را تسلیم پولیس کرده و یک میل راکت انداز ، یک قبضه سلاح کمری، و یک رادیو دستی را تحویل پولیس دادند.

یورش به سلام تایمز گفت: «حسب معلومات که ما از طالبان تسلیم شده دریافت کرده ایم، می دانیم که آنها از جنگ خسته شده اند.»

حملات «بی رحمانه» طالبان

همزمان با مذاکرات روان صلح، درخواست افغان ها از ستیزه جویان برای بر زمین گذاشتن سلاح های شان سرعت یافته است.

ملا شیر محمد، رهبر گروه تسلیم شده جنگجویان، گفت که تعداد زیادتر از اعضای طالبان از تاکتیک های بی رحمانه این گروه و هم مداخله جنگجویان خارجی به تنگ آمده اند.

محمد بتاریخ ۲۷ دلو به گزارشگران محلی در فاریاب گفت:‌ «طالبان می خواهند دین مبین اسلام را تحت نام جهاد بدنام کنند. آنها از کشورهای همسایه برای انجام فعالیت های خرابکارانه دستور می گیرند.»‌

وی گفت: «ما به همراه جنگجویان ازبک، چچن، ایرانی، و پاکستانی می جنگیدیم.»

وی گفت: «من شاهد بودم که آنها چگونه اطفال، زنان، و موسفیدان را از منازل شان بیرون می راندند و آنان را متهم می کردند که اقارب شان با حکومت کار می کنند. طالبان بسیار بی رحم بودند. آنها به هیچکس رحم نمی کردند.»‌

او گفت: «وقتی من دیدم که آنها در مسیر غلط حرکت می کنند، با گروه ام از آنها جدا شدم.»

محمد گفت که او مدت دو سال بر ضد حکومت و نیروهای امنیتی می جنگیده است.

وی افزود: «ما رنج فراوان بردیم. اکثر طالبان منتظر استند» تا مذاکرات صلح «به یک توافق منجر شود و به این ترتیب ما جنگیدن را متوقف کرده بتوانیم.»

افراد بیشتر تسلیم خواهند شد

وعده محمد برای طرد خشونت بر ضد حکومت در زمانی است که تعداد کثیری از باشنده های شمال افغانستان از طالبان می خواهند با پروسه صلح و آشتی ملی یکجا شوند.

احمد فرید قیومی، ۳۶ ساله و فعال جامعه مدنی در فاریاب، به سلام تایمز گفت: «ما می بینیم که مذاکرات صلح اخیرا سرعت یافته است و جامعه از این مذاکرات استقبال می کند.»

وی گفت که باشنده های محلی طی چند روز گذشته با موسفیدان ساحات مختلف در تماس شده اند تا طالبان را برای یکجا شدن با پروسه صلح دعوت کنند؛ «زیرا بالاخره صلح باید یک روز در کشور برقرار شود.»

بعضی رهبران قبیله ای افغان می گویند که انتظار دارند گروه های ستیزه جوی بیشتر به پروسه صلح یکجا شوند.

حاجی عبدالله، ۵۸ ساله و یکی از سران قبایل در ولسوالی قیصار، به سلام تایمز گفت: «طالبان نسبت به مذاکرات صلح خوشبین استند. ما انتظار داریم که گروه های زیادتری در روزهای آینده تسلیم حکومت افغانستان شوند. افغان ها تشنه صلح استند و از جنگ خسته اند.»

عبدالحمید ۳۴ ساله، که یکی از افراد تحت امر ملا شیر محمد است، این اظهارات را تایید کرد.

او به خبرنگاران گفت: «حکومت باید امنیت ما را تضمین کرده و برای ما شغل ایجاد کند.»

وی گفت: «من از طالبان می خواهم که راه ما را ادامه دهند و یک زنده گی عادی را در پیش بگیرند. ما به اندازه کافی جنگ داشته ایم.»‌

تشدید فشار نظامی

بعد از بازدید اسدالله خالد، قائم مقام وزارت دفاع، و جنرال آمریکایی اسکات میلر، قومندان ماموریت حمایت قاطع ناتو، بتاریخ ۱۷ جدی جهت سروی کردن وضعیت امنیت منطقه از این ساحه بازدید کردند،‌ اعضای طالبان در ولایت فاریاب با فشار نظامی فزاینده روبرو شده اند.

بنا بر یک خبرنامه پولیس ولایت فاریاب، نیروهای افغان بتاریخ ۲۸ دلو در ولایت فاریاب ۱۸ جنگجوی طالبان بشمول عصمت الله عصمتیار، رهبر این گروه، را کشته و هشت تن دیگر را مجروح کردند.

در این خبرنامه آمده است که هیچ فرد ملکی زخمی نشد.

به گفته پولیس، «ستیزه جویان بالای پوسته های امنیتی در قریه آرکلیک ولسوالی قیصار حمله بردند، مگر بعد از ورود نیروهای کمکی از مرکز ولسوالی آنها به عقب رانده شده و شکست خوردند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

محمد برای وصل مردم آمده بود. محمد افتخار خواهد کرد.

پاسخ