امنیت

'از جنگ دست بردارید و زندگی کنید': جنگجویان طالب در فاریاب و ننگرهار تسلیم شدند

گزارش از خالد زیری و هدایت الله

در این تصویر دیده می شود که، مقامات محلی در ولایت ننگرهار جنگجویان طالب را برای رسانه ها به تاریخ ۱۹ دلو در جلال آباد ارائه می کنند. [دفتر مطبوعاتی ولایت ننگرهار]

در این تصویر دیده می شود که، مقامات محلی در ولایت ننگرهار جنگجویان طالب را برای رسانه ها به تاریخ ۱۹ دلو در جلال آباد ارائه می کنند. [دفتر مطبوعاتی ولایت ننگرهار]

ننگرهار-- نیروهای افغان پس از عملیات های نظامی اخیر در ولایات ننگرهار و فاریاب، ۳۸ جنگجویان طالب را مجبور کردند تا تسلیم شوند.

عطاءالله خوگیانی، سخنگوی والی ننگرهار به تاریخ ۲۰ دلو گفت، یک عملیات علیه طالبان در ولسوالی شیرزاد ننگرهار طی هفته گذشته در حال انجام بوده است.

وی گفت، این عملیات تعدادی از روستاها را از این جنگجویان تصفیه کرد.

مقامات در ننگرهار به تاریخ ۱۹ دلو، ۲۸ جنگجوی تسلیم شده طالبان را در مقر ریاست امنیت ملی در جلال آباد به رسانه ها ارائه دادند.

این تصویر که به تاریخ ۱۷ دلو گرفته شده است جنگجویان طالب را در حالی نشان می دهد که سلاح های خود را به مقامات محلی در ولسوالی گرزیوان ولایت فاریاب تسلیم می کنند. [قول اردوی ۲۰۹ شاهین]

این تصویر که به تاریخ ۱۷ دلو گرفته شده است جنگجویان طالب را در حالی نشان می دهد که سلاح های خود را به مقامات محلی در ولسوالی گرزیوان ولایت فاریاب تسلیم می کنند. [قول اردوی ۲۰۹ شاهین]

این جنگجویان تا همین اواخر در ولسوالی های خوگیانی، شیرزاد، مومنددره و لعلپور جنگیده بودند.

شاه محمود میاخیل والی ننگرهار گفت، «ما داعش را از بین بردیم و اکنون جنگ خود را برای از بین بردن طالبان نیز آغاز کرده ایم و موفق هستیم.»

وی گفت، «این ۲۸ نفر طالبان که اکنون تسلیم شده اند گزینه دیگری نداشتند. آنها اکنون یک زندگی عادی را خواهند زیست و دیگران نیز از آنها پیروی کرده و تسلیم خواهند شد.»

میاخیل گفت، «در گذشته ما نمی توانستیم حضور خود را در مناطقی که پس از یک عملیات پاکسازی می شود حفظ کنیم، اما اکنون وقتی عملیات را انجام می دهیم، پوسته هایی را در مناطق تصفیه شده ایجاد می کنیم.»

بریدجنرال نظرعلی واحدی، رئیس امنیت ملی ننگرهار گفت، «آنها سالها جنگیدند، اما به جز کشتن مردم ملکی و آواره ساختن آنها به چیزی دست نیافتند.»

وی گفت، «آنها تحت نام دین می جنگند، اما بسیاری از آنها هیچ آگاهی از دین ندارند. اگر آنها می دانستند که کشتن یک مسلمان چقدر گناه بزرگ است، آنها هرگز چنین کاری نمی کردند. اما خوب است که آنها اکنون حقیقت را فهمیدند و اسلحه های خود را کنار گذاشتند.»

واحدی گفت، «نیروهای دفاعی و امنیتی ملی ما این قدرت را دارند که اکنون دشمنان خود را در هر کجا از بین ببرند.»

وی افزود، «ما می خواهیم كه این افراد واقعیت را درک کنند -- از جنگیدن دست بردارند و زندگی کنند.»

صدیق الله یکی از اعضای پیشین طالبان از ولسوالی شیرزاد گفت، «سلاح ها می آمدند و ما از آنها برای جنگ استفاده می کردیم اما ما نمی دانستیم که همه این کارها را برای منافع دیگران انجام می دهیم.»

وی گفت، «این به نفع کسانی بود که به ما پول دادند تا مردم خود را بکشیم. حالا من فهمیدم که این مسیر اشتباهی بود؛ بنابراین، اسلحه ام را کنار گذاشتم و می خواهم یک زندگی عادی ای را داشته باشم.»

علی ۳۵ ساله، یک عضو تسلیم شده طالبان گفت که وی به مدت سه سال با این گروه بیشتر در ولسوالی خوگیانی جنگیده است.

وی گفت، «حالا من فهمیدم که جنگ راه حل نیست و باید به جای اینکه به فرزاندانم اسلحه بدهم، نگران تعلیم آنها باشم.»

وی افزود، «من دیگر نمی خواهم این کار را بکنم؛ می خواهم زندگی کنم.»

فشار نظامی در فاریاب

محمد حنیف رضایی، سخنگوی قول اردوی ۲۰۹ شاهین در مزارشریف گفت، در همین حال، فشار شدید نظامی بر پایگاه های طالبان در شمال افغانستان باعث شده است که این جنگجویان تسلیم شوند.

به گفته رضایی، ملا جبار یک فرمانده محلی طالبان، به همراه ۱۰ نفر خود به تاریخ ۱۷ دلو در ولسوالی گرزیوان در ولایت فاریاب تسلیم شد.

وی گفت، «این مردان سالها بر علیه حکومت می جنگیدند و سرانجام به دلیل فشار نظامی و بی نظمی در صفوف طالبان، اسلحه های خود را به زمین گذاشتند.»

وی افزود، «آنها قول داده اند که دیگر مرتکب فعالیت های تروریستی نمی شوند.»

رضایی گفت، «حملات هوایی و عملیات های زمینی ما اخیراً در ولایات شمالی به ویژه در ولایت فاریاب افزایش یافته است و این افزایش توانایی های نیروهای امنیتی ما در انجام دادن عملیات مستقل را نشان می دهد.»

وی گفت، این سال خورشیدی یکی از مرگبارترین سالها برای طالبان بود.

به گفته رضایی، در یک ماه گذشته ۲۳ رهبر طالبان، چهار ولسوال نام نهاد و ۲۳۰ جنگجوی دیگر در شمال افغانستان کشته شده اند.

وی با افزودن اینکه ۱۴۷ نفر جنگجوی زخمی و ۳۷ نفر آنها تسلیم شدند گفت، «نیروهای اردوی ملی در ماه جدی ۹ عملیات مشترک را در ولایات بلخ، فاریاب، جوزجان، سرپل، بغلان، کندز و تخار انجام دادند.»

عبدالکریم یورش سخنگوی قوماندانی امنیه فاریاب گفت، «با افزایش فشار نظامی بالای طالبان توسط نیروهای حکومتی، جنگجویان طالب توانایی جنگ با نیروهای افغان را در بیشتر مناطق کشور از دست داده اند.»

به گفته یورش، به تاریخ ۲۰ دلو یک جنگجوی طالب به نام قاری جان محمد که با نام حنظله معروف بود، کسی که سه سال در صفوف طالبان خدمت می کرد، پس از کشتن یک رهبر طالبان به نام وحدت در ولسوالی غورماچ به پولیس ملی تسلیم شد.

یورش گفت، این جنگجوی با گفتن اینکه طالبان مردم ملکی را مورد ضرب و شتم قرار داده و مواد غذایی را از آنها می گیرند، این قتل را توجیه کرد.

حنظله همچنان به مقامات افغان گفت كه فرماندهان طالبان به شورشیان دستور دادند كه مکاتب، سرک ها و زیربنا های عامه را تخریب كنند.

احمد جاوید بیدار، سخنگوی والی فاریاب گفت، حکومت محلی از هر گروهی که اسلحه های خود را کنار بگذارد و به روند صلح بپیوندد، استقبال می کند.

وی افزود، «دروازه های حکومت برای تمام گروه هایی که از جنگ خسته شده اند یا واقعیت را درک کرده اند و دیگر نمی خواهند بجنگند باز است. ما به یافتن شغل برای جنگجویان تسلیم شونده متعهد هستیم.»

وی گفت، «حکومت محلی سعی می کند تا برای افرادی که به روند صلح می پیوندند و به زندگی عادی بازگردند، کار پیدا کند ... تا آنها سهمی را در بازسازی کشور خود داشته باشند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500