امنیت

طالبان در فاریاب زنان و اطفال را در سرمای شدید از خانه هایشان بیرون کشیدند

نوشته هدایت الله

بزرگان قومی ولسوالی کوهستان ولایت فاریاب بتاریخ ۱۸ جدی گرد هم آمدند تا حمایت باشنده های محلی از نیروهای دفاع و امنیت ملی افغانستان و نبرد شان با طالبان را اعلام کنند. [قول اردوی ۲۰۹ شاهین اردوی ملی افغانستان/ فیسبوک]

بزرگان قومی ولسوالی کوهستان ولایت فاریاب بتاریخ ۱۸ جدی گرد هم آمدند تا حمایت باشنده های محلی از نیروهای دفاع و امنیت ملی افغانستان و نبرد شان با طالبان را اعلام کنند. [قول اردوی ۲۰۹ شاهین اردوی ملی افغانستان/ فیسبوک]

قندوز -- طالبان که از سوی مقاومت محلی تهدید شده است، خانواده های نیروهای امنیتی افغان و جنبش های قیام مردمی در ولسوالی گرزیوان ولایت فاریاب را هدف قرار داده و از جمله آنها را وادار به ترک خانه هایشان کرده است.

صبغت الله سیلاب، معاون شورای ولایتی فاریاب، بتاریخ ۱۵ جدی به سلام تایمز گفت که جنگجویان طالبان قریب به ۲۰۰ خانواده را که خانواده های شان در صفوف نیروهای دفاع و امنیت ملی افغانستان خدمت می کنند از خانه های شان بیرون کشیده اند.

وی گفت: «این خانواده ها ازقُرای مختلف ولسوالی گرزیوان اند که در زمستان سرد و سخت [طالبان] آنها را از خانه های شان بیرون کرده اند. اعضای خانواده ها چه گناه کرده اند که به جُرم وابسته گان شان از خانه ها کشیده می شوند؟!»

او گفت: «ما موی سفیدان را به جانب طالبان اعزام کردیم تا ازین تصمیم شان منصرف شوند و بگذارند مردم بیچاره دوباره به خانه های شان بروند اما طالبان به خواست آنها پاسخ رد داده است.»

اسدالله خالد، قائم مقام وزارت دفاع (ردیف بالا، نفر پنجم از راست) و جنرال آستن اسکات،‌ فرمانده ماموریت حمایت قاطع ناتو (ردیف بالا، نفر وسط) بتاریخ ۱۷ جدی با اعضای نیروهای افغانستان و مقامات محلی ولایت فاریاب ملاقات کرده است. [قول اردوی ۲۰۹ شاهین اردوی ملی افغانستان/ فیسبوک]

اسدالله خالد، قائم مقام وزارت دفاع (ردیف بالا، نفر پنجم از راست) و جنرال آستن اسکات،‌ فرمانده ماموریت حمایت قاطع ناتو (ردیف بالا، نفر وسط) بتاریخ ۱۷ جدی با اعضای نیروهای افغانستان و مقامات محلی ولایت فاریاب ملاقات کرده است. [قول اردوی ۲۰۹ شاهین اردوی ملی افغانستان/ فیسبوک]

وی با «وخیم» خواندن وضعیت فعلی گفت: «اگر بزودی این خانواده ها برگردانده نشوند، کودکان و سالخورده گان از فرط سرما هلاک خواهند شد.»

یک وضعیت هشدار دهنده

فیض الله رحمانی، ولسوال گرزیوان، به سلام تایمز گفت: «به دستور مولوی حمیدالله دانش، ولسوال نام نهاد این گروه، جنگجویان طالبان تعداد خانواده ها را ازخانه های شان اخراج کرده اند

وی افزود که هفتاد خانواده از منطقه دره زنگ، ۶۰ خانواده از غلبیان، ۵۰ خانواده از یوخن، ۱۵ خانواده از پخل سوز، ۱۱ خانواده از دهمران و چندین خانواده از قریه جات دیگر توسط ولسوال نامنهاد طالبان در گرزیوان به جبر و تهدید اخراج شده اند.

رحمانی توضیح داد که طالبان به زنان و اطفال حتى اجازه نداده اند که یک جوره لباس یا چند قرص نان با خود بگیرند. وی گفت: «طالبان به آنها گفته اند تا زمان تسلیم نشدن اعضای خانواده های شان که در صف دولت کار می کنند حق برگشت به خانه های شان را ندارد.»

رحمانی گفت که بسیاری از خانواده های اخراج شده با بستگان اقامت دارند، در حالی که مقامات اجازه داده اند که دیگران در ساختمان های حکومتی پناه بگیرند.

او گفت که در همین حال، طالبان از طریق غارت خانه های فامیل های بیجا شده از این وضعیت سوء استفاده کرده است.

طالبان حتی به روزنامه نگاران محلی نیز اعتراف کرده اند که آنها بسیاری از خانواده هایی که بستگان آنها برای نیروهای امنیتی کار می کنند و یا کسانی که در ساحات تحت کنترول شان، بخشی از قیام های مردمی هستند را اخراج کرده اند.

فامیل ها به اجبار در دل سرما از خانه های شان بیرون رانده شده اند

عبدالمصور حیدری ۴۸ ساله، باشنده قریه غلبیان گفت که پسرش ازمدت سه سال بدین طرف در صفوف نیروهای حکومتی کار میکند. از همین رو، او و خانواده شش نفری اش را گروه طالبان ازخانه شان بیرون رانده است.

وی گفت: «پسرم چه جرم داشت که طالبان مارا به آن خاطر از خانه بیرون کشیدند؟»

او به سلام تایمز گفت: «پسرم در بدل یک مقدار معاش برای آرامش مردم اش کار میکند، اما چه گناه دارد؟»

او افزود: «من همراه همسر و فرزندان ام به ولسوالی گرزیوان در خانه اقارب زندگی میکنیم و در موسم زمستان بسیار با مشکل هستیم.»

عزیزالله قوزی ۵۳ ساله، باشنده قریه یوخن ولسوالی گرزیوان فاریاب، گفت که به خاطر این که برادرش سرباز اردوی ملی است،‌ فامیل شان را از منزل شان بیرون راندند.

او به سلام تایمز گفت: «برادر من یک عسکر است. او ماه ها به خانه اش آمده نمیتواند و معاش که دریافت می کند به اولاد هایش میفرستد که [خانواده اش]‌ خرج خوراک کند.»

قوزی گفت: «طالبان با خشونت و بی رحمی بسیار، صدها خانواده را درین موسم سرد زمستان از خانه های شان بیرون کردند.»

تلاش برای تصفیه طالبان

محمد حنیف رضایی، سخنگوی قول اردوی ۲۰۹ شاهین، گفت در حالی که مقامات محلی تلاش دارند تا به کمک بزرگان منطقه، زمینه برگشت دوباره این خانواده ها را به مناطق شان فراهم سازند ریاست عمومی امنیت ملی کوشش می کند تا این مناطق را از وجود طالبان تصفیه کند.

وی بتاریخ ۱۷ جدی به سلام تایمز گفت: «اعضای طالبانی که چنین جنایات را درین هوای سرد مرتکب شده اند -- بشمول آوارگی، در بدری و سرگردانی مردم -- باید بدانند که نیروهای شجاع مان انتقام این عمل شانرا میگیرند.»

وی گفت: «در ولسوالی گرزیوان نیروهای کوماندو حضور دارند و با تصفیه ساحات از وجود جنگجویان طالبان ما تلاش داریم تا هرچه زود تر زمینه برگشت این خانواده ها را فراهم بسازیم.»

وی افزود که نیروهای کوماندو عملیات های تصفیوی کوبنده و کمرشکن را در ولسوالی های آلمار، اندخوی و دیگر ولسوالی های آسیب پذیر فاریاب به راه انداخته اند.

رضایی گفت: «ملا سردار ولسوال نامنهاد طالبان برای ولسوالی آلمار ولایت فاریاب، مولوی حکیم الله فرد شماره یک طالبان و مسؤول قطعه سُرخ این گروه همراه با ۱۷ تن دیگر در تازه ترین عملیات نیروهای کوماندو از پا درآمده اند

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

همه دورغ مگوید همه دنبال پول قدرت هستی بجاکه خدمت کنی به مروم نه شما را قبول دارم نه دولت نه طالب شما چه کردی برای مردم که ادعا دارید

پاسخ

آنها دشمن اسلام استند. کدام کس حق ندارد در زمان جنگ زنان و اطفال را تنبیه کند.

پاسخ