حقوق بشر

سرمایه گذار گروه اجیر روسی در تلاش تبرئه خویش از مسؤلیت جرایم ناکام ماند

گزارش از سلام تایمز و ای اف پی

عکس یک اجیر واگنر را در ماه ثور در اوکراین نشان می دهد. [ارشیف]

عکس یک اجیر واگنر را در ماه ثور در اوکراین نشان می دهد. [ارشیف]

لوکزامبورگ -- با افزایش شواهد که دخالت اجیران روسی را در جنایات در سراسر جهان ثابت می سازد، سرمایه گذار گروه واگنر آخرین تلاش ناکام اش را برای خلاص کردن خود از این اتهامات انجام داد.

یوگنی پریگوژین، که یک متحد نزدیک ولادمیر پوتین رئیس جمهور روسیه است، یک فیصله سال ۱۳۹۹ اتحادیه اروپا را مبنی بر مسدود شدن دارایی های وی و همچنان قرار گرفتن در لیست سیاه درخواست کنندگان ویزه به چالش کشید.

اما به روز چهارشنبۀ گذشته (۱۱ جوزا) یک محکمۀ عالی اتحادیۀ اروپا درخواست تجدید نظر پریگوژین را رد کرد.

در تلاش پول

اجیران گروه واگنر به هدف تقویت ارتش ملی لیبیا به رهبری خلیفه حفتر که تحت حمایت روسیه قرار دارد از سال ۱۳۹۷ در لیبیا می جنگند.

در این عکس که به تاریخ ۱۳ حمل بعد از عقب نشینی ارتش روسیه از شهر بوچا گرفته شده است، اجساد افراد ملکی اوکراینی در این شهر بر روی سرک دیده می شوند. مکالمات مخابراتی تعقیب شده توسط استخبارات جرمنی نشان می دهد که یک عضو گروه واگنر در این جنایات سهم داشته است. [رونالدو شمیت/ ای اف پی]

در این عکس که به تاریخ ۱۳ حمل بعد از عقب نشینی ارتش روسیه از شهر بوچا گرفته شده است، اجساد افراد ملکی اوکراینی در این شهر بر روی سرک دیده می شوند. مکالمات مخابراتی تعقیب شده توسط استخبارات جرمنی نشان می دهد که یک عضو گروه واگنر در این جنایات سهم داشته است. [رونالدو شمیت/ ای اف پی]

تلاش یوگنی پریگوژین مخبر تحت نفوذ کرملین جهت لغو تحریم ها بر علیه وی به دلیل فعالیت اجیران اش ناکام شد. [آرشیف]

تلاش یوگنی پریگوژین مخبر تحت نفوذ کرملین جهت لغو تحریم ها بر علیه وی به دلیل فعالیت اجیران اش ناکام شد. [آرشیف]

لیبیا به دلیل داشتن منابع بزرگ نفتی و موقعیت استراتیژیک خویش در بحیرۀ مدیرانه، برای مسکو که در پی داشتن دست بالا در شرق میانه و شمال افریقا است، جذابیت دارد.

بر اساس یافته های ملل متحد، در حالیکه سایر شرکت های نظامی خصوصی روسی نیز در این درگیری ها سهیم هستند، واگنر مظنون است که بزرگترین حضور خارجی اش را در لیبیا دارد.

هفتۀ پیش، پریگوژین در یک محکمۀ عمومی اتحادیۀ اروپا باوجود موجودیت «شواهد مشخص، دقیق و یک دست که ارتباط نزدیک میان آقای پریگوژین و گروه واگنر را نشان می دهد» ادعا کرد که وی «هیچگونه اطلاعاتی را در مورد نهادی به نام گروه واگنر ندارد».

علاوه بر این پریگوژین به دلیل ادعای «سهیم بودن در یک توطیۀ دادن فریب مالی به ایالات متحده» در لیست افراد تحت تعقیب ادارۀ تحقیقات فدرال (اف بی آی) ایالات متحده قرار دارد.

در سال ۱۳۹۷ وزارت خزانه داری ایالات متحده با اعلان تحریم هایی علیه شرکت روسی ایورو پولیس گفت، این شرکت قرار دادی را برای «محافظت» از میدان های نفتی سوریه که «تحت مالکیت یا سرپرستی» پریگوژین قرار دارد امضا کرده است.

همین شرکت در فعالیت هایی در لیبیا دخیل است.

پریگوژین همچنان به دلیل مداخله در انتخابات سال ۱۳۹۵ ایالات متحده در لست سیاه واشنگتن قرار داشته و اتحادیۀ اروپا وی را به دلیل حملۀ روسیه به اوکراین در ماه حمل تحریم کرد.

یک مقام اروپایی در ماه حمل گفت، بیش از ۲۰۰۰۰ اجیر از گروه واگنر و همچنان کشورهای سوریه و لیبیا در کنار نیروهای مسکو در اوکراین می جنگند.

ادارۀ استخبارات خارجی آلمان که به بی این دی مشهور است در ماه حمل اعلام کرد که تماس های مخابره ای را تعقیب کرده است که نشان می دهد که اعضای گروه واگنر همزمان با عقیب نشینی نیروهای روسی از شهر بوچا در قتل افراد غیر نظامی اوکراینی سهم داشته اند.

میراث خونین

واگنر در اوکراین برای اولین بار در سال ۱۳۹۳ بوجود آمد. از آن وقت تا اکنون اجیران این گروه در درگیری ها در سراسر جهان به شمول کشورهای سوریه، موزمبیق، سودان، ونزویلا، لیبیا، جمهوری افریقای مرکزی، مالی و چاد سهم داشته اند.

این افراد مسلح در تقریبا هر منطقۀ درگیری به شمول اوکراین، مالی، لیبیا، و سوریه که اعزام شده اند به جنایت جنگی متهم گردیده اند.

به تاریخ ۱۰ جوزا گروه دیده بان حقوق بشر در اعلامیه ای گفت، «معلومات جدید ادارات و گروه های ماین پاکی لیبیایی، گروه واگنر را به استفاده از مین های ممنوعه و دام های مهلک در سال های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ در لیبیا متهم می سازد.»

دیده بان حقوق بشر گفت، «ماین های ضد پرسول که طوری طراحی گردیده اند که با حضور پیدا کردن، نزدیک شدن و یا تماس گروفتن توسط یک فرد به آن منفجر می گردد، قوانین بشری بین المللی را به دلیل اینکه افراد ملکی و جنجگویان را از یکدیگر تفکیک کرده نمی توانند، نقض می کنند.»

لما فقیه رئیس شرق میانه و شمال افریقای دیده بان حقوق بشر گفت، «گروه واگنر به میراث مرگبار خود با ماین گذاری ها و دام های مهلک پراکنده در اطراف طرابلس که بازگشت مردم به خانه های شان را با خطر مواجه ساخته است، افزوده است.»

دیده بان حقوق بشر به تاریخ ۱۳ ماه ثور در یک گزارش گفت، به نظر می رسد اجیران واگنر در جمهوری افریقای مرکزی «از سال ۱۳۹۸ افراد غیر نظامی را به صورت جمعی اعدام، شکنجه و لت و کوب کرده اند.»

در ماه حمل میشل بچلیت کمیسار عالی حقوق بشرملل متحد، «نقض جدی حقوق بشر» در جمهوری افریقای مرکزی را به شمول قتل و خشونت جنسی که علیه افراد ملکی توسط گروه های شورشی و همچنان ارتش و متحدین روسی آنها انجام می شود، محکوم کرد.

در کشور مالی، جاییکه اجیران گروه واگنر از قصر ریاست جمهوری محافظت می کنند، جنجال بر سر عملیات ماه حوت در مورا که باعث کشته شدن صدها تن گردید داغتر شده است.

ارتش مالی و شاهدانی که با رسانه ها و دیده بان حقوق بشر مصاحبه کرده اند، این عملیات را قتل عام افراد ملکی خوانده که در جریان آن سربازان مالی و جنگویان خارجی که فکر می شود روس ها بودند، مرتکب تجاوز جنسی و غارت اموال گردیده اند.

مسیر دروغ ها

وزارت امور خارجه ایالات متحده در یک اعلامیه ای به تاریخ ۳ جوزا گفت، مسکو در تلاش برای منحرف کردن توجه از «جنایات» گروه واگنر در مالی، کمپاین پخش معلومات نادرست خود را افزایش داده است.

اعلامیه گفت، واگنر و سایر نهادهای مرتبط با پریگوژین مشغول «سوء استفاده از وضعیت های نا ارام از طریق پخش معلومات نادرست» برای تقویت روسیه هستند.

اعلامیه می افزاید، «روسیه با شدت بخشیدن به پخش معلومات نادرست و استفاده از گروه واگنر در سراسر افریقا، مسیر از دروغ ها و نقض بشر حقوق بشر را افزایش داده است.»

به نقل از این اعلامیه، «در بحبوحه گزارش های روز افزون مبنی بر اینکه گروه واگنر از زمان ورودش به مالی در سال ۱۴۰۰ مرتکب جنایات گردیده است، ایکو سیستم معلومات نادرست و تبلیغات روسیه، غرض منحرف کردن توجه و گریز از مسؤلیت پذیری پخش روایت های نادرست را ادامه می دهد.»

با نگاه کردن به دخالت روسیه در اوکراین و سوریه، یک داستان هشدار آمیز را برای لیبیا، جمهوری افریقای مرکزی، مالی و دیگران ارائه می دهد.

کرملین از سال ها بدینسو به عنوان بخشی از تلاش خود برای افزایش نفوذ جیوپولیتیکی خود، جنگویان و پول را برای حمایت از رئیس جمهور بشارالاسد به درگیری ها در سوریه گسیل کرده است.

کمپنی های خصوصی نظامی روسیه در سال های اخیر به اندازۀ به سوریه سرازیز شده اند که باعث تضعیف شدن نقش ارتش سوریه گردیده اند.

شبکۀ حقوق بشر سوریه در یک گزارش در سنبلۀ ۱۳۹۸، کرملین را به ارتکاب «صدها جنایت جنگی» در جریان عملیات نظامی خود از سال ۱۳۹۴ متهم کرد.

در ماه حوت ۱۴۰۰، سه گروه مدافع مستقر در فرانسه، سوریه و روسیه، یک شکایت حقوقی مهمی را به دلیل سر بریدن یک مرد سوریایی در سال ۱۳۹۶ و سوءاستفاده هایی که به باور آنها «جنایت جنگی» است، در مسکو بر ضد گروه واگنر ارائه کردند.

داستان واگنر

یک سرباز سابق روسی و جنگجوی واگنر که ابتدا به شرق اوکراین و بعد از آن به سوریه اعزام و درآنجا به شدت زخمی شد، انجام فعالیت های بی رحمانۀ واگنر را تایید کرد.

مرات گبیدولین ۵۵ ساله، به تاریخ ۲۱ ماه ثور در یک مصاحبه با ای اف پی گفت، روسیۀ از اجیران «به شیوه ای استفاده می کند که با تمام باورها و ارزش های اخلاقی در تضاد است.»

سرگی لاوروف وزیر امور خارجۀ روسیه یک ماه قبل یک باردیگر بر موقف رسمی کرملین مبنی بر «مبنای تجاری» حضور واگنر در کشورهایی مانند مالی و لیبیا تاکید کرد.

پوتین واگنر را بحیث یک «تجارت خصوصی» یاد کرده است.

پریگوژین در پاسخ به گزارش های مبنی بر اینکه گروه واگنر مشغول استراج از یک معدن طلا در سودان است، از موجودیت این گروه انکار کرد.

وی در یک نامۀ کتبی دور و دراز که نیویارک تایمز آنرا به تاریخ ۱۵جوزا نشر کرد گفت، «من متاسفانه هیچگاه شرکت های استخراج طلا نداشته ام.»

وی گفت، «و من یک فرد نظامی روسی نیستم.»

وی افزود، «واگنر فقط یک داستان تخیلی است.»

گبیدولین، این نظریه را که گویا واگنر هیچ رابطۀ با دولت ندارد زیر سوال برد.

وی گفت، «افراد خصوصی تنها زمانی می توانند این گونه اسلحه داشته باشند که اجازۀ مقامات دولتی را به دست آورده باشند. بدون آن این کار ناممکن است.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

جنایت، یک جنایت است، فرق نمی کند که چه کسی مرتکب آن شده است. جنایات روس ها، جنایات امریکایی ها، جنایات پاکستانی ها و جنایات چینایی ها همه یکسان هستند. ایا از ظلم که چینایی ها بر مسلمانان و سایر اقلیت ها می کنند خبر دارید؟ ایا میدانید که ایرانی ها بر سنی ها و سایر اقلیت های چقدر ظلم می کنند؟ ایا میدانید که در پاکستان بالای پشتون ها و بلوچ ها چقدر ظلم می شود؟ ایا می دانید که در جریان چهارونیم دهۀ اخیر ارتش و ادارات استخباراتی پاکستان چند بار افغانها را فروخته است؟ طالبان همین طالبان را آموزش داد، بعد آنها را بالای ایالات متحده فروختند، سپس از چین و روسیه پول گرفتند، از ایالات متحده پول گرفتند و باز دوباره به طالبان آموزش دادند. آنها همان طالبان را دوباره به افغانستان فرستادند تا افغانها را بکشند. به دلیل همین جنایات، اقتصاد پاکستان در آستانۀ سقوط قرار دارد. امروز یک دالر امریکایی معادل ۲۰۷ روپیه می شود، برای انتقام گرفتن از پاکستان بخاطر حمایت اش از تروریزم جهان باید با این کشور هیچ کمک نه کرده و این لانۀ تبهکاران را بیشتر از این ویران کند. این کشور که انگلستان آنرا برای سرکوب افغانها و هندی ها بوجود آورده باید به اجزای ترکیبی آن؛ پشتونستان، بلوچستان و سند تقسیم شده و پنجاب باید دوباره به هندوستان داده شوند.

پاسخ

ما هیچ کاری با واگنر و بلک واتر نداریم. اما نظریۀ تجزیۀ پاکستان مورد پسند من است. ایالات متحده و انگلستان باید اختیار سلاح های هسته ای پاکستان را بدست گیرند تا صلح و امنیت در سطح منطقه تضمین شود. سایر سلاح های عادی باید میان پشتونستان، بلوچستان و سند تقسیم شوند. به این وسیله هیچ کس نخواهد توانست که تروریست ها را آموزش دهد و هیچ کس جرأت کشتن کسی را نخواهد داشت.

پاسخ

واګنر در حقیقت نسخه کاپی شده از بلک واتر است و مانند بلک واتر در جنایت های ګوناګون در سطح جهان کار می کند. اما برای من جای سوال این است که بلک واتر نیز در عراق، افغانستان و کشورهای امریکای جنوبی جنایت های زیادی را انجام می دهد و از طرف سازمان ملل متحد به جنایات بشری متهم ګردیده است اما چرا هیچ کسی نامی از آن نه می برد و نه هم آنرا تحریم می کند؟ در اینکه روسها وحشی، بی فرهنګ و جنایتکار هستند و ګروه واګنر نیز یک مثال زنده از جنایت ها و وحشت های روسی است. اما ایا کمپنی های امنیتی امریکایی در قتل عام افغانها و عراقی ها دست ندارند و هزاران افغان بیګناه را بندی، شکنجه و اذیت نه کرده اند؟ جهان چرا در هرچیز ستندرهای دوګانه دوګانه را به کار می برد حتی در مسایل انسانی و حقوق بشری؟ لطفا یک کمی با انصاف باشید.

پاسخ

گروه واگنر یک گروه خونخوار و وحشی است که توسط آشپز ولادمیر پوتین ریس جمهور مستبد اوکراین رهبری می شود از این گروه به عنوان «بازوی نیابتی وزارت دفاع روسیه» یاد می‌کنند. شبه‌نظامیان گروه واگنر یکجا با نیروهای ویژه روسیه در اردوگاه مولیکینو در جنوب این کشور آموزش می بینند. اما جالب این جا است که روسیه حتی از موجودیت این گروه انکار می کند. به این وسیله روسیه بدون اینکه مجبور به پذیرفتن مسئولیت جنایات این گروه باشد اهداف خود را در کشورهایی که شبه نظامیان واگنر در آن حضور دارند دنبال می‌کند و نفوذش را گسترش می‌دهد. این در حقیقت اصلیت قدرت های بزرگ جهان است که برای بدست آوردن اهداف و منافع شان از هیچگونه وحشت و جنایت دریغ نه می کنند.

پاسخ