تحلیل

عقب نشینی از خرسون این سوال را مطرح می کند که آیا روسیه در جنگ اوکراین شکست خواهد خورد؟

گزارش از اولها چیپیل و ای اف پی

یک زن به تاریخ ۳۰ عقرب در خرسون، در جریان تهاجم روسیه به اوکراین، دوست خود، یک سرباز اوکراینی را در آغوش می گیرد. [بولنت کیلیچ/ خبرگزاری فرانسه]

یک زن به تاریخ ۳۰ عقرب در خرسون، در جریان تهاجم روسیه به اوکراین، دوست خود، یک سرباز اوکراینی را در آغوش می گیرد. [بولنت کیلیچ/ خبرگزاری فرانسه]

کییف -- ناظران می گویند عقب نشینی نیروهای روسی از شهر خرسون اوکراین نشان دهنده یک نقصان استراتژیک برای ارتش روسیه است و راه را برای حملات آتی اوکراین هموار می کند.

در حالیکه نیروهای کییف در منطقه همسایه خرسون، از جمله پایتختی به همین نام، قلمرو خود را پس گرفته اند، روسیه به تاریخ ۲۷ عقرب اعلام کرد که در حال تقویت مواضع خود در شبه جزیره کریمیه است. جزیره مذکور در سال ۱۳۹۳ به طور غیرقانونی از اوکراین ضمیمه شده است.

کریمیه در ماه حوت به عنوان تخته پرتاب برای آنچه کرملین «عملیات نظامی ویژه» خود در اوکراین می‌خواند، مورد استفاده قرار گرفت.

سرگئی آکسیونوف، والی منطقه منصوب شده از سوی مسکو، گفت که کار استحکامات در حال انجام دادن است. این درحالی است که نیروهای نظامی و مجری قانون از قبل اقداماتی را انجام می دهند.

مسافران با بکس های خود در امتداد اولین قطار از کیف به خرسون، از زمان تهاجم روسیه به اوکراین، که به تاریخ ۲۸ عقرب به ایستگاه قطار خرسون رسید، راه می‌روند. یک مقام ارشد گفت، اتصال راه‌آهن بین کیف پایتخت اوکراین و شهر اخیراً دوباره گرفته شده خرسون به تاریخ ۲۷ عقرب، یک هفته پس از عقب نشینی روسیه، مجدداً راه‌اندازی شد. [گینیا ساویلوف/ خبرگزاری فرانسه]

مسافران با بکس های خود در امتداد اولین قطار از کیف به خرسون، از زمان تهاجم روسیه به اوکراین، که به تاریخ ۲۸ عقرب به ایستگاه قطار خرسون رسید، راه می‌روند. یک مقام ارشد گفت، اتصال راه‌آهن بین کیف پایتخت اوکراین و شهر اخیراً دوباره گرفته شده خرسون به تاریخ ۲۷ عقرب، یک هفته پس از عقب نشینی روسیه، مجدداً راه‌اندازی شد. [گینیا ساویلوف/ خبرگزاری فرانسه]

در حالیکه پس از حمله ۲۹ عقرب به یک ذخیره نفت در خرسون در جریان تهاجم روسیه به اوکراین، دود سیاه برمی خیزد، یک عضو ادارهء نجات اوکراین و یک سرباز منطقه را بازرسی می کنند. [بولینت کیلیک/ خبرگزاری فرانسه]

در حالیکه پس از حمله ۲۹ عقرب به یک ذخیره نفت در خرسون در جریان تهاجم روسیه به اوکراین، دود سیاه برمی خیزد، یک عضو ادارهء نجات اوکراین و یک سرباز منطقه را بازرسی می کنند. [بولینت کیلیک/ خبرگزاری فرانسه]

اداره استخباراتی بریتانیا تایید کرد که نیروهای روسیه در حال ساختن سیستم های خندق جدید در نزدیکی مرز کریمیه و همچنین در نزدیکی رودخانه سیورسکی-دونتس بین دونتسک و لوهانسک بودند.

وزارت دفاع بریتانیا به روز جمعه در توییتر نوشت، «برخی از این مکان‌ها تا ۶۰ کیلومتر پشت خط اول فعلی قرار دارند و این نشان می‌دهد که برنامه‌ریزان روسی در حال آماده‌ سازی در صورت پیشرفت‌ های بزرگ بیشتر اوکراین هستند.»

آخرین تحول در حالی رخ داد که نیروهای اوکراینی در ماه‌های اخیر در حال انجام یک ضد حمله در جنوب این کشور بوده‌اند و در اواخر ماه گذشته خرسون، پایتخت منطقه اوکراینی هم مرز با کریمیه را پس گرفته‌اند.

روسیه نیز مدعی شد که آن منطقه را به همراه سه منطقه دیگر در ماه سنبله ضمیمه کرده است و متعهد شد که با تمام ابزار نظامی موجود از آنها دفاع کند.

یک شکست بزرگ

سرهی کوزان، تحلیلگر نظامی مستقر در کیف و رئیس مرکز امنیت و همکاری اوکراین، به وبسایت خبری کاروانسرای گفت، «اگر شما صرفاً از منظر نظامی نگاه کنید، پس آزادسازی خرسون به اوکراین امکان دسترسی به دنیپرو را می دهد.»

او گفت، «این به این معنی است که ما در حال اتخاذ مواضعی هستیم که می توانیم گذرگاه هایی را که از کریمیه به سرزمین اصلی منتهی می شود را گلوله باران کنیم... اکنون ما مسیرهای لوژستیکی آنها را تا دریا کنترل می کنیم. می توانیم به آنها برسیم و این بسیار مهم است.»

او افزود که میدان های هوایی روسیه که می توانند برای ضربه زدن به شهرهای اوکراین مورد استفاده قرار گیرند نیز اکنون در فاصله ضربه زدن قرار دارند.

به گفته کوزان، این واقعیت که نیروهای روسی مجبور شده اند برای فرار از ارتش اوکراین هرچه بیشتر از دنیپرو عقب نشینی کنند، نیز کلیدی است.

او گفت، «اکنون آنها باید مانورها را انجام دهند، ذخایر و وسایل نقلیه نظامی خود را پخش کنند، و مخفی شوند. آنها نمی توانند مانند گذشته عمل کنند.»

این امر سرعت تدارکات غذا و سلاح برای سربازان را کاهش می دهد. البته این بدان معنا نیست که هیچ کس حمله نخواهد کرد، بلکه به این معنی است که آنها مجبور خواهند شد مخفی شوند.»

وی آزادسازی خرسون را «بزرگترین دستاورد نظامی اوکراین و بزرگترین شکست روسیه» تا کنون توصیف کرد.

الکساندر سولونتای، رئیس برنامه های سیاست عملی در مؤسسه آموزش سیاسی در کیف گفت که عقب نشینی روس ها از خرسون «بیش از یک نبرد باخته» است.

او گفت، «آزادسازی خرسون به معنای شکست طرح های راهبردی روسیه برای تصرف اودیسا و ارتباط با ترانس نیستریا [منطقه جدایی طلب در مولدوا تحت اشغال نیروهای روسی] است.

وی گفت، «رویای آنها این بود که نیروهایی که از کرانه راست دنیپرو عبور می‌کردند به ترانس نیستریا نفوذ کنند و تمام دسترسی اوکراین به دریا را قطع کنند.»

سولونتای گفت، «همه اینها اکنون به ماضی مبدل شده است و ضربه ای جدی برای ولادیمیر پوتین [رئیس جمهور روسیه] است.»

به گفته سولونتای، ضربه روانی از دست دادن خرسون نیز بسیار قوی است.

او با اشاره به اینکه رسانه‌ها و مقامات روسی اغلب به «وضعیت دشوار جبهه» در میان ضررها اشاره می‌کنند، گفت، «آنها متوجه شده‌اند که می‌توان آنها را شکست داد، که می‌تواند سخت باشد.»

سولونتای گفت در حالی که نیروهای روسی قبلاً بخش‌های بزرگ‌تری از قلمرو خود را از دست داده‌اند، اخراج از خرسون اولین باری است که روس‌ها تصور می‌کنند ممکن است در جنگ شکست بخورند.

یک اشتباه فاحش

تحلیلگران می گویند که عقب نشینی از خرسون و عدم دستیابی به برنامه های اولیه از نظر سیاسی برای رژیم پوتین خطرناک است.

ایهور پیترینکو دانشمند علوم سیاسی در مرکز بین المللی مطالعات سیاست در کیف گفت، «این بر احساسات عمومی تأثیر می گذارد، اما مهمتر از همه، بر روحیه نخبگان تأثیر می گذارد. در ابتدا آنها بر این فرض تکیه کردند که پوتین قوی است. پوتین آنقدر نر است که هیچ سیاستمدار روس جرات نکرد در برابر او بایستد.»

او گفت، «همه تصور می کردند که غرب چشمان خود را بر روی بسیاری از چیزها پت می کند، اما این اتفاق نیفتاد. هیچ پیروزی وجود ندارد، بسیج شکست خورد و حتی تروریسم موشکی روی اوکراین کار نمی کند.»

پیترینکو افزود، «پوتین زمانی که تصمیم گرفت سرزمین هایی را که نمی تواند نگه دارد را ضمیمه کند، مرتکب اشتباه بزرگی شد.»

پیترینکو گفت که عقب نشینی از خرسون «به عنوان یک عقب نشینی ساده از سرزمین های اشغالی تلقی نمی شود، بلکه به عنوان از دست دادن یک بخش تشکیل دهنده روسیه تلقی می شود.»

او گفت، «این یک مقدمه بسیار جدی برای کریمیه است، زیرا آنها قبلاً آن را بخشی از روسیه ساخته بودند... حالا معلوم می شود که اگر می توانید خرسون را تسلیم کنید، امکان آن هم است که کریمیه را تسلیم کنید.»

پیترینکو گفت، «خرسون به نخبگان روسی نشان داد که پوتین ممکن اسبی لنگ باشد که شما را تا فاصله دوری نخواهد برد، و مهم است که به موقع از این آسب تا شوید.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

بلی. من به سوال شما (عنوان) پاسخ مثبت دادم. یعنی روسیه در جنگ اوکراین شکست خواهد خورد. امیدواریم که روس ها شکست بخورند - دلیل آن آشکار است. هر که متکبر باشد، کسی که کرامت انسانی را زیر پا بگذارد، خداوند او را شرمنده می سازد. روس ها و ارتش مرتد پاکستان شکست خواهند خورد. روس ها برعلیه اوکراین ظلم کردند. چند روز پیش خواندم که روس ها ۲۶۸ کودک اوکراینی را تا چند روز پیش کشته اند. برای روس ها، مرگ کودکان اوکراینی مانند مرگ یک پرنده است، زیرا آنها (روسها) آنها (اوکراینی ها) را بسیار بی رحمانه می کشند. می دانید که سربازان انگلیسی در چند سال گذشته چندین کودک افغان را کشتند و سپس فقط ۱۶۰۰ پوند برای مرگ یک کودک پرداخت کردند. قیمت سر یک کودک افغان در بازار جهانی کرامت انسانی فقط ۱۶۰۰ پوند است، اما قیمت سر یک آمریکایی سه و نیم میلیارد دالر است. تا زمانی که روس ها، آمریکایی ها، چینی ها و انگلیسی ها دست از گستاخی نکشند و تسلیم خدا نشوند، مردم بی گناه در دنیا کشته خواهند شد. وقتی می گوییم انسان شامل همه انسان های دنیا می شود. مسلمان کشته خواهد شد، مسیحی کشته خواهد شد، یهودی کشته خواهد شد، بودایی کشته خواهد شد، هندو کشته خواهد شد، و بی دین کشته خواهد شد.

پاسخ