امنیت

یک مهاجر افغان در کنار سربازان اوکراینی بر ضد تجاوز روسیه می جنگد

گزارش از سلام تایمز

این عکس جلال نوری یک مهاجر افغان در اوکراین را که برای مبارزه علیه متجاوزین روسی به ارتش اوکراین پیوسته است نشان می دهد. عکس وی از ویدیوی مصاحبۀ او با بی بی سی فارسی که به تاریخ ۱۵حمل نشر شد، گرفته شده است.

این عکس جلال نوری یک مهاجر افغان در اوکراین را که برای مبارزه علیه متجاوزین روسی به ارتش اوکراین پیوسته است نشان می دهد. عکس وی از ویدیوی مصاحبۀ او با بی بی سی فارسی که به تاریخ ۱۵حمل نشر شد، گرفته شده است.

هرات -- یک مرد افغان مقیم اوکراین اخیرا به هدف مقابله با تهاجم روسیه با سربازان اوکراینی یکجا شده و فرماندهی گروهی از این سربازان را بر عهده گرفته است.

جلال نوری که در نزدیکی کیف می جنگد به تاریخ ۱۵ حمل به بی‌ بی‌ سی فارسی گفت که وی از سال ۱۳۶۷ بدینسو در اوکراین زندگی می ‌کند و این کشور به خانه دوم او مبدل شده است.

وی در نوجوانی به اوکران نقل مکان کرد، و اکنون دارای تابعیت دوگانۀ افغان و اوکراینی است.

نوری گفت، وی هیچ راه و چارۀ به غیر از فرار از سرزمین مادری خود نداشت. اما این بار وجدانش اجازه نداد که سرزمین را که تابعیت آنرا دارد رها کند.

سربازان اوکراینی به تاریخ ۲۲ دلو موشک های ضد تانک جاولین ساخت امریکا را در کیف در یک لاری بار می کنند. [سرگی سوپینسکی/ای اف پی]

سربازان اوکراینی به تاریخ ۲۲ دلو موشک های ضد تانک جاولین ساخت امریکا را در کیف در یک لاری بار می کنند. [سرگی سوپینسکی/ای اف پی]

وی گفت، «تا چی وقت باید از دست روس ها فرار کنیم؟ کجا باید برویم؟ هر جا که فرار میکنیم جنگ هم پشت سرما می آید.»

نوری که صاحب یک شرکت امنیتی است پیش از این نیز در سال ۱۳۹۳ در جنگ دفاع کریمیا که روسیه آن را به طور غیر قانونی به خاک خود ضمیمه کرده جنگیده است.

وی گفت، اوکراینی ها نیز همانند افغان ها در زمان دفاع از کشور شان متحد هستند و روحیۀ آنها بلند است.

وی گفت، «با وجود مشکلات قومی که در میان ما افغان ها وجود دارد، اما در مقابل تجاوزهای خارجی متحد هستیم. اوکراینی ها نیز با وجود اختلاف نظر در سیاست، شجاع و در دفاع از کشور شان متحد هستند.»

نوری گفت، «روزانه در حدود ۱۰۰۰ داوطلب به هدف اشتراک در جنگ به قرارگاه نظامی در نزدیکی کییف، جایی که من نیز در آن مستقر بودم می آمدند، که با توجه به تقاضای زیاد، سلاح در قرارگاه ختم شد.»

وی گفت، «حتی افراد دارای معلولیت نیز برای کمک می آمدند، آنها اشپزی می کردند، نان می آوردند و بوجی ها را با ریگ پر میکردند. هر کس به سختی تلاش می کرد، و هیچ کس نمی خواست در خانه بماند.»

استقبال از مبارزه در مقابل ظلم روسیه

بسیاری از افغان ها از تصمیم نوری غرض پیوستن با نیروهای اوکرایی در خط اول استقبال کرده اند.

وکیل احمد سروش باشندۀ شهر هرات گفت، هر آن کسی که به مبارزه علیه متجاوزین روسی یکجا می شود، در حقیقت در مبارزه علیه ظلم و ستم یکجا می شود.

وی گفت، «تهاجم روسیه بر اوکراین یک جنگ غیرعادلانه است و هر انسان آزادیخواه می تواند با ایستاد شدن در مقابل تجاوز اجازه ندهد و جلو ظلم را بگیرد.»

وکیل افزود، «افغان ها نیز در مبارزه در مقابل استبداد و ظلم شوروی فداکاری های زیادی کردند و بالاخرۀ آنها را شکست دادند.»

نظرمحمد حقدوست یکی دیگر از باشندگان هرات گفت، مبارزه در مقابل تهاجم روسیه در حقیقت جهاد است.

وی با اشاره به تلاش های ناموفق روس ها برای تصرف کردن کیف پایتخت اوکراین گفت، «من بسیار خوشحالم که روس ها با تلفات سنگین از اوکراین مجبور به عقب نشینی شده اند. ما به حضور یک افغان در مبارزه علیه آنها افتخار می کنیم.»

وی گفت، «با مشارکت افغان ها در کنار سایر نیروها به هدف دفاع از دیموکراسی و آزادی اوکراین، روس ها همان گونه که شوروی ها در افغانستان شکست خوردند شکست خواهند خورد

حقدوست گفت، «زمانیکه حرف از جنایات و تجاوز روسیه به میان می آید، درد مردم اوکراین با درد افغان ها یکی است. ظلم و تباهی را که روس ها در این روزها در اوکراین انجام می دهد، همان ظلم و تباهی است که تقریبا ۵۰ سال قبل در افغانستان انجام دادند.»

روس ها باید جبران خساره جنایات خود را بپردازند

افغان ها می گویند، آنها هیچگاه درد و رنجی را که روس ها در جریان تهاجم شوروی بر سرشان آوردند فراموش نخواهند کرد.

محمد کریم غفوری، باشندۀ قلعۀ نو مرکز ولایت بادغیس گفت، تقریبا هر خانوادۀ افغان در جریان حملۀ شوروی در سوگ از دست دادن یکی از عزیزان شان نشسته اند.

وی گفت، «روس ها صدها هزار افغان را قتل عام کردند، میلیون ها نفر را معلول کرده و زیربناهای افغانستان را ویران کردند.»

وی افزود، هیچ سازمان بین المللی نتوانسته است که روسیه را بخاطر جنایات، ویرانی ها و کشتار در افغانستان به محکمه بکشاند.

غفوری گفت، «درد و رنجی را که روس ها برای افغان ها دادند هرگز فراموش نخواهد شد، و این دشمنی تا ابد ادامه خواهد داشت.»

منصور کاظمی یک باشندۀ مرکز ولایت غور گفت، ویرانی های بوجود آمده در جریان تهاجم شوروی تا هنوز هم در تمام شهر فیروز کوه قابل مشاهده است.

وی گفت، «روس ها باید قیمت تمام جنایاتی را که در کشور ما مرتکب شده اند بپردازند. آنها باید به خانواده های هر افغانی که شهید شده اند جبران خساره کنند، و قیمت هر قطعه زمینی را که در جریان اشغال آنها ویران شده است بپردازند.»

کاظمی گفت، «ای کاش ما این فرصت را می داشتیم تا انتقام خون شهدای خود را در مقابل روسیه بگیرم.»

[عمر از هرات در تهیۀ کردن این گزارش همکاری کرده است.]

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

5 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

به نوشتۀ چینا دیلی: ولادمیر پودین رئیس جمهور روسیه ناوقت روز سوم ثور شمعی را در مراسم عید ارتودوکس (ایستر) بر افروخت. #روسیه من حیران هستم وقتیکه می بینم که این حرامزاده به عیسی (ع) و شریعت او ایمان دارد. نه اسلام و نه هم مسیحیت به کسی اجازه میدهد که مردم بیگناه را بکشد، آن طوری که او در اوکراین انجام داد. او و بوش خوک های مشابه هستند. بوش افغان ها وعراقی های بیگناه را کشت و این پوتین خوک اوکراینی های بی گناه را به قتل رسانید.

پاسخ

من از زمان آغاز تجاوز روسیه به اوکراین هرگز از روسیه و روس ها چیزی انساندوستانه نشنیده ام. آنها به خوبی ثابت کردند که روسیه رهبران بسیار بدی دارد. من اکنون سخنان سرگی لاوروف وزیر امور خارجه در گزارش بی بی سی را خوانده ام که در آن می گوید روسیه هیچ برنامه ای برای استفاده از سلاح هسته ای علیه اوکراین در جنگ ندارد. لاوروف به ایندیا تودی گفت: «فقط از سلاح‌های متعارف استفاده می‌کند.» پیش از آخرین اظهارات لاوروف، ولادیمیر پوتین دستور استقرار تسلیحات هسته ای روسیه در مناطق مختلف این کشور را در آغاز جنگ صادر کرده بود. چندین مقام دولتی روسیه نیز گفته اند که کشورشان در برخی موارد آماده استفاده از سلاح هسته ای علیه اوکراین است. لاوروف همچنین گفت که جنگ با آخرین حمله روسیه در شرق اوکراین وارد مرحله جدیدی می شود.

پاسخ

من به هیچ صورت جنګ را تایید نمی کنم. اما فرق میان جنګ و دفاع وجود دارد. چیزی که حال در اوکراین رخ می دهد جنګ نه بلکه دفاع است. این وظیفه هر انسان محسوب می شود تا به اوکراینی ها در دفاع از کشورشان کمک کند و آنها را از ظلم و ستم روسها نجات دهد. می شود که این کمک در بخش صحی باید، در بخش تخنیک باشد، در بخش تعلیم و تعلم باشد...

پاسخ

خداوند (ج) افغان های مارا نجات دهد. به جای داشتن چند روز خوب، هرجایی که می رویم داخل جنگ می شویم. از برکت ابرقدرت های جهان روز و شب خوشی نداشته ایم. خداوند (ج) از جلال نوری محافظت کند. ای کاش افغان ها روزهای بهتری می داشتند و از زندگی که سایرمردم می کنند و از آن لذت می برند، لذت می بردند. متأسفانه بسیاری از فرزندان ما در جنگ به دنیا آمدند، جوان شدند، پیر شدند و در نهایت در جنگ جان باختند. فرق نه می کند که ما درچه تعداد جنگ شرکت کرده ‌ایم، اما تا اکنون از جراحاتی که در جنگ با انگلیس یا جنگ‌های روسیه و آمریکا بالای ما وارد شده بهبود نه یافته ایم. ای کاش افغان های ما به دستور دیگران کشورشان را ویران نمی کردند و یا برادرانشان را نمی کشتند. ما درد و رنجی را که روس ها در جریان تجاوز شوروی به افغان ها دادند فراموش نه کرده ایم و حالا با خروج ایالات متحده، آنها افغان های عادی را به پنجابی ها تنها گذاشتند. افغان ها بعد از این بار دوش هیچ کس نیستند، و هرجایی که هستند خدا نگهدار شان باشد. من خواهم گفت که افغان ها از جنگ خسته شده اند. آنها خواهان صلح و ترقی هستند، آنها خواهان تحصیل هستند، آنها خواهان زندگی بهتر هستند، و آنها خواهان زندگی ای هستند که در آن هیچ کس حقوق بشری آنها را زیرپا نه کند.

پاسخ

روسها دشمن ابدی افغان ها است، روس ها در جریان تاریخ معاصر افغانستان چندین بار بر افغانستان حمله کرده اند و باعث کشتار و ویرانی در افغانستان شده اند به همین خاطر است که دشمنی و بد بینی نسبت به روسیه در قلب هر افغان وجود دارد. این افغان قهرمان از یک سو فداکاری و وفاداری افغان ها را به جهانیان ثابت می سازد و از سوی دیګر میخواهد به نوعی انتقام افغان های شهید شده توسط روسهای مهاجم در جریان تهاجم شوروی بر افغانستان را بیګیرد. وی خوشبخت است که حداقل این چانس را بدست آورده است.

پاسخ